Svenska massförstörelsevapen

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Har läst lite om detta på sistone och det är ganska intressant att det "fredliga" Sverige hade väldigt långt framskridna planer på att skaffa både strategiska och taktiska kärnvapen. Provsprängningar med konventionella sprängladdningar som skulle likna kärnladdningar utfördes (Benyl och Nitrolit) 1956 under namnet Sirius och 1957 under namnet Vega vid Nausta utanför Jokkmokk. Största laddningen var på 64ton.

Kärnvapenbärare skulle vara det aldrig fullbordade flygplan 36 som skulle kunna bära kärnvapen halvvägs ut i Östersjön samt svenska flottan med sina sjömålsrobotar(RBS 04 och 08) som skulle kunna bära stridsspetsar och sist men inte minst 155mm Bandkanonen som skulle kunna skjuta kärnladdade granater över 20km.

Kärnvapenstrategin gick ut på att vid ett sovjetiskt anfall skulle fiendens hamnar och flygfält i Baltikum, vid Leningrad samt hela den sovjetiska invasionsflottan förintas medelst kärnvapen. Vilket också skulla innebära tiotusentals ryska civilas död.

Läs Wilhelm Agrells "Svenska förintelsevapen" om det låter intressant!
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Dessutom tror många svenska officerare att Ryssen fortfarande står i skogsbrynet med en hel armé pansar.

Så det är inte så förvånande egentligen.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Har läst boken, intressant, ännu mer spännande är ju att "bomben" i princip kunde sättas samman på några timmar.
Dessutom tillkommer alla tester med gas med mera.

Skulle inte lansen bära kärnvapen?

/Felix
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Har läst boken, intressant, ännu mer spännande är ju att "bomben" i princip kunde sättas samman på några timmar.
Dessutom tillkommer alla tester med gas med mera.

Skulle inte lansen bära kärnvapen?

/Felix

Man funderade på om Lansen skulle kunna bära en lättare kärnvapenrobot en bit ut i Östersjön som sedan skulle kunna låsa på Leningrad och omnejd. Man kom dock fram till att en riktig överljudsbombare byggd för uppgiften skulle klara det bättre.

Men som sagt, en kanonintressant bok!
 

Coola Ola

Guest
Ja, det finns mycket konstigheter som det svenska försvaret hittat på. Exempelvis så skrev ju Sverige på ett avtal som förbjöd personminor. Vad gör då försvaret med sin stora samling truppmina 12? Jo, man byter namn på den till försvarsladdning 21 och ändrar handhavandebeskrivningen så att den ska lösas ut manuellt istället för mha en snubbeltråd. Givetvis är risken obefintlig att nån kan tänka sig att man fortfarande kan använda försvarsladdning 21 som truppmina.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Coola Ola skrev:
Ja, det finns mycket konstigheter som det svenska försvaret hittat på. Exempelvis så skrev ju Sverige på ett avtal som förbjöd personminor. Vad gör då försvaret med sin stora samling truppmina 12? Jo, man byter namn på den till försvarsladdning 21 och ändrar handhavandebeskrivningen så att den ska lösas ut manuellt istället för mha en snubbeltråd. Givetvis är risken obefintlig att nån kan tänka sig att man fortfarande kan använda försvarsladdning 21 som truppmina.

Ytterligare en vinn/vinn. Sverige skriver på avtalet och kan klappa sig själv på axeln att vi minsann inte står för inhuman krigföring. I ett krig kommer sedan givetvis våra soldater att använda minor som de är tänkta att användas, eftersom de är mest effektiva då. Hyckleri? Ja.....
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Coola Ola skrev:
Ja, det finns mycket konstigheter som det svenska försvaret hittat på.
Att Sverige funderade på kärnvapen under 50-talet tycker inte jag är så konstigt, på den tiden var ju det uppfattade invasionshotet av en helt annan art än idag och själva synen på kärnvapen var annorlunda än den är idag.

Snarare så bevisar väl faktumet att vi la ner planerna på kärnvapen att vi inte är så konstiga, trots allt.

Under 50, 60 och 70-talet kunde Sverige mobilisera ett av världens största försvar, relativt till vår befolkningsmängd, vi har helt enkelt jävligt rädda för Sovjet.
 

streetfighter1

För******
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Fighter Honda CBR900 -96/-97, Huskvarna 258
Jänkarna hjälpte Sverige med framtagningen av kärnvapen på den gamla goda tiden...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sgtpepper skrev:
Att Sverige funderade på kärnvapen under 50-talet tycker inte jag är så konstigt, på den tiden var ju det uppfattade invasionshotet av en helt annan art än idag och själva synen på kärnvapen var annorlunda än den är idag.

Snarare så bevisar väl faktumet att vi la ner planerna på kärnvapen att vi inte är så konstiga, trots allt.

Under 50, 60 och 70-talet kunde Sverige mobilisera ett av världens största försvar, relativt till vår befolkningsmängd, vi har helt enkelt jävligt rädda för Sovjet.

Speciellt det att synen på kärnvapen var anorlunda. Både ryssarna och amerikanerna testade ju skarpa kärnvapen på egen trupp under övning. En hel del strök med av strålskador.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har ryssland nånsin varit något direkt hot mot oss egentligen? Någon som är insatt?

Det är så svårt att få en bra bild av historien tycker jag, utan att gräva sig blå i blytung litteratur. Fram till ganska nyss har jag t.ex. trott att det var usa som "räddade" oss från nazismen. Läste en artikel där siffror presenterades som tydde på att usa:s slutstöt hade varit ganska fruktlös om det inte vore för nazisternas stora förluster mot ryssland dessförinnan. Är det kanske ryssarna vi ska tacka för att vansinnet fick ett slut -45?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
mb skrev:
...

Det är så svårt att få en bra bild av historien tycker jag, utan att gräva sig blå i blytung litteratur. Fram till ganska nyss har jag t.ex. trott att det var usa som "räddade" oss från nazismen. Läste en artikel där siffror presenterades som tydde på att usa:s slutstöt hade varit ganska fruktlös om det inte vore för nazisternas stora förluster mot ryssland dessförinnan. Är det kanske ryssarna vi ska tacka för att vansinnet fick ett slut -45?

Det är väl lite väl mycket orsak/verkan där för att kategoriskt säga det ena eller andra. Hade Adolf hållt sig till ett enfrontskrig så hade vi väl talat tyska allihopa vid den här tiden...

Jag gissar att Chris kan bena ut det där någesånär.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
t-rex skrev:
Det är väl lite väl mycket orsak/verkan där för att kategoriskt säga det ena eller andra. Hade Adolf hållt sig till ett enfrontskrig så hade vi väl talat tyska allihopa vid den här tiden...

Jag gissar att Chris kan bena ut det där någesånär.
Jo, han härjade ju runt på världskartan som en snurrande klockvisare. Snacka om storhetsvansinne.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
mb skrev:
Har ryssland nånsin varit något direkt hot mot oss egentligen?
Som det visade sig, nej. Men ett hot är ju just det, ett hot. Det behöver inte verkställas för att vara verkligt. Under kalla kriget så var ju självklart Sovjet det stora hotet mot oss, den skandinaviska halvön har ett strategiskt värde i en krigssituation.

Är det kanske ryssarna vi ska tacka för att vansinnet fick ett slut -45?
Jag tycker att vi ska tacka ryssar, amerikanare, engelsmän, kanadensare, fransmän, polacker, jugoslaver, australiensare, norrmän, danskar etc. etc. Dvs alla som stred på de allierades sida. Sovjet/Ryssland var det land som fick offra absolut mest i kriget, i form av civila och militära förluster och självklart var deras insats av enorm vikt, men att peka ut ett enda land ur de allierade som avgörande är inte rätt, det går inte att spekulera i vad som skulle ha hänt om inte det och det landet varit involverade i kriget.
 

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
rosa plastmissil
andra världskriget är intressant, mitt favvoämne under historien faktiskt.

jag personligen tror inte att jänkarna hade behövt genomföra dagen d (barabossa eller vad fan de nu kallade attacken). när usa landsatte sina trupper på normandie så hade ryssen redan fått tysken på fall på östfronten. så jag tror helt enkelt att usa inte ville att hela europa skulle få komunistiskt styre när kriget tog slut.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
mr sleepy skrev:
så jag tror helt enkelt att usa inte ville att hela europa skulle få komunistiskt styre när kriget tog slut.
Kan så vara... men var inte ryssarna rätt möra vid det laget, hade de kvar några krafter för aktioner av det måttet?
 

Mårdh

Mårdh
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Norrköping
Hoj
TRX 850 -96
Kan rekommendera boken "Berlin slutstriden 1945" av Antony Beevor om ni är intresserade av hur de allierade besegrade tyskarna. Boken handlar mestadels om kriget på östfronten och det politiska spelet, befälhavarnas agerande och soldatens och de civilas vardag.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Passa er dock för 'Stalingrad' av samma författare.
Boken är lika faktaspäckad och därför intressant
Men, den sanslöst dåligt skriven.
Vet inte om det är den svenska översättningen som orsakar de långa meningarna men jobbig att läsa var den :gnissla
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Biker66 skrev:
Passa er dock för 'Stalingrad' av samma författare.
Boken är lika faktaspäckad och därför intressant
Men, den sanslöst dåligt skriven.
Vet inte om det är den svenska översättningen som orsakar de långa meningarna men jobbig att läsa var den :gnissla
Har hört att det ska va en riktigt deprimerande bok att lässa dessutom. Iofs är väl aldrig krig vackert i verkligheten.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
mb skrev:
Har ryssland nånsin varit något direkt hot mot oss egentligen?

Jag hörde en noga undanskyfflad historia i vintras, min mamma satt och läste någon bok (Gata Upp Och Gata Ner?) då hon frågade om jag visste att Sovjet bombade på flera platser i Sverige under andra världskriget efter att vi tillfångatagit en spion och vägrat släppa honom. Det visste jag inte, tydligen hade det bombats i skärgården på flera platser och också i centrala sthlm - vid nuvarande Eriksdalsbadet om jag inte missminner mig. Jag hade fortfarande svårt att tro på det så jag frågade en gubbe på jobbet som säkert var i 50-års åldern när det skulle ha inträffat :hihi , och han intygade det hela. :va

Vem vet mer om detta, men framför allt - vem vet varför det inte ingick i historieundervisningen under 80- och 90-talet?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Jag hörde en noga undanskyfflad historia i vintras, min mamma satt och läste någon bok (Gata Upp Och Gata Ner?) då hon frågade om jag visste att Sovjet bombade på flera platser i Sverige under andra världskriget efter att vi tillfångatagit en spion och vägrat släppa honom. Det visste jag inte, tydligen hade det bombats i skärgården på flera platser och också i centrala sthlm - vid nuvarande Eriksdalsbadet om jag inte missminner mig. Jag hade fortfarande svårt att tro på det så jag frågade en gubbe på jobbet som säkert var i 50-års åldern när det skulle ha inträffat :hihi , och han intygade det hela. :va

Vem vet mer om detta, men framför allt - vem vet varför det inte ingick i historieundervisningen under 80- och 90-talet?
Det föll någon enstaka bomb ja, högst sannolikt av rent misstag enligt en artikel jag läste på ne.se.

Hittade tyvärr inte igen artikeln nu... nån annan kanske minns den? Det var ett reportage som låg på startsidan.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top