Jag har läst den flera gånger och kan fortfarande inte hitta var det står att vi måste ha kärnkraft för att lösa våra problem? Tvärtom tycker jag att det står mer eller mindre exakt det jag försökt förmedla? Plus lite extra såsom uppstart från 0 och så.
Det enda jag hittar som möjligen relaterar lite är i punkt 4 där de tycker att de som tillhandahåller balanstjänster, t.ex svängmassa, ska kompenseras. Det har jag aldrig sagt något emot, tvärt om, det måste finnas lokal frekvensreglering. Men jag hävdar att det inte
måste vara ett svänghjul i ett KKV som uppfyller detta! Det finns flera sätt att tillhandahålla den tjänsten, och där jag hävdar att det blir billigare och bättre med något annat alternativ (eller flera för den delen) än att förlita sig på ett och endast ett kraftslag:
Ett kraftslag som per definition måste tas ner flera veckor varje år (och därmed effektivt tar bort denna tjänst från elnätet).
Ett kraftslag som dessutom måste planeras månader/år i förväg när man inte har den blekaste aning om tjänsten är i desperat behov eller inte vid givet tillfälle.
Ett kraftslag som p.g.a punkten ovan måste fortsätta med att ta ner fler enheter av kraftslaget oavsett om de som hade planerats starta upp igen kommer tillbaka i drift eller inte.
Ett kraftslag som, om det blir kris, tar dagar/veckor att "nödstarta". När tidsrymden för att kunna lösa krisen effektivt är millisekunder/sekunder/minuter.
För i värsta fall så sitter vi med tasken i brevlådan om tillräckligt många kärnkraftverk slutar funka. Såsom just hände i slutet av juni när
driften av våra kärnkraft havererade och därmed skapade elkrisen, som gjorde att vi inte kunde skicka ner vår överflödiga och högst tillgängliga effekt från vattenkraften trots att massor av överföringseffekt var tillgänglig överallt i ledningarna i stamnätet.
Det är i mina ögon jättedumt att förlita sig på balanstjänster hos ett så (uppenbarligen eftersom det fallerade så katastrofalt i juni) opålitligt kraftslag som kärnkraften.