Om vi tar dina siffror får jag det till att det tar 11 år att gå plus/minus noll på bara installationskostnaden. Kan det stämma? Så vad kostar det sen att faktiskt driva och senare städa upp och slutförvara bränslet? För installationskostnaden är ju bara en av kostnadsposterna för denna kraft-typen. Till detta bör ju nämnas att det kanske inte blir lika "billigt" att uppföra en sån i Sverige jämfört med Ryssland. Finlands nya KKV gick väl till slut på 8 miljarder Euro om jag inte minns fel? Då hade det ju mer eller mindre tagit 44 år att bara betala in installationskostnaden, med 0-ränta. Sen ska drifts- och avvecklings-kostnaderna läggas på. Vad uppgår de till? Eller är jag fel ute?
Sen i artikeln du skickade så kom de fram till att produktionskostnaderna för VKV installerat 2020 blir typ 36öre per kWh. Det är inklusive installation, drift, underhåll, avveckling.
Som jag visat tidigare går det även att installera separata system för nätstabilisering. Som inte nog med att det blir bevisat förträfflig stabilisering i nätet, bättre än vad traditionell svängmassa kan tillhandahålla. Den investeringen i sig räknar man hem på nolltid. Det finns en anledning till att t.ex Northvolt har orderstocken full för den överblickbara framtiden, och "tvingats" ansöka om att få öka den årliga produktionen innan fabriken ens är halvfärdig.
Återigen, vi behöver sluta diskutera om vi ska ha kärnkraft eller ej, för då har man automatiskt skygglappar på för olika faktiska lösningar och alternativ. Vi behöver titta på systemet i helhet. Hur kan vi få ett så robust system som möjligt, till lägst pris för konsumenten?
Ja precis. De (vkv) behöver även vinst för att det ska lira. Därför svensk vindenergi kommer fram till sina siffror. Annars står de med noll kr på fickan när verken är nedmonterade och deponerade..
Medan kkv tuffar på minst dubbla efter de är betalda.
Sen kan man använda samma infra, byta reaktor och köra på igen. Vkv behöver rivas i sin helhet, osäkert om ens fundament passar nya modellen..
Ger det finska verket 880GW? Eller kanske 1600 för jag får OL3 till ca 21år...
Avseende bränslefrågans förvaring och breeder reaktor så behöver vi ju inte göra nåt nytt. Vi hämtar upp, använder igen, stoppar tillbaka. Rätt många år att hämtade nere i bergrummen..
Kolla vinsterna på svenska verk. Etc..
Jag väntar fortfarande på att du ska komma med någon form av prisuppskattning på merkostnaden för de stabiliserande system som krävs för att södra Sverige ska funka i framtiden. Det är mycket ”det går om man vill”-diskussion emellanåt upplever jag.
Bara läs och begrunda vad vkv branschen gnyr om när stöden (elcertifikaten) inte lever upp till förväntningarna. Läs även de siffror jag hänvisa till
https://svenskvindenergi.org/komm-f...toppmekanism-battre-men-inte-tillrackligt-bra
Så om vi istället ”ger” lika mycket till kärnkraften som vi behöver göra till vindkraften, men slipper alla kostnadsökande anpassningar av nätet. Slipper dra kablar från norr till söder. Var hamnar vi då, på ren magkänsla? För till syvende och sist måste vkv betala sig, endera gör du det med skatter eller reell elräkning.