Ptja, jag har väldigt litet intresse av att bruka droger själv (inklusive alkohol), men jag är gammal nog att minnas en tid då bruk var avkriminaliserat, så länge man inte hade något i fickorna och var flera stycken som satt runt den rykande roachen på marken så pratade polisen bara med en (om man inte var minderårig förstås).
Jag har även besökt länder där Cannabis är legaliserat och inte sett några negativa effekter av det.
Dom som inte kan hantera det, dom röker ner sig oavsett om det är legalt eller inte.
Däremot kan jag se vinster i att legalisera och istället reglera försäljningen hårt.
Man tar levebrödet av alla smågangsters som skjuter varandra över vem som ska få sälja röka var.
Dessutom, om man kan gå in i en "canna-shop" och köpa sin helgjoppe, så erbjuds man inte en påse blandat benso på köpet om man köper ett hegge...
Vore Cannabis legaliserat skulle vi slippa en massa syntetdroger som kontinuerligt ändrar recept för att klara sig undan reglerna.
Såldes Cannabis legalt skulle man kunna beskatta det rejält, för få saker är så billigt att framställa som weed, och kan säljas så pass dyrt, det är ju inte direkt raketforskning att få ett ogräs att växa (även om det där det är lagligt forskas en hel del på olika strains)
Ungdomar skulle få svårare att få tag på Cannbis, för ingen försäljare skulle riskera sin verksamhet för att sälja till minderåriga (Enligt en bekant i Colorado blev det toal-torka bland ungdomarna där när dom legaliserade)
Så länge det är lika olagligt att sälja cannabis som heroin så är det samma snubbar som säljer det, och dom tjänar mer på att sälja heroin, så dom vill gärna få dig att börja...
Näe, tillsätt en utredning vettja