Sverige idag..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Militär verksamhet är svår att ha med BNP mått. Europas försvarsmakter har länge varit i nedrskärning och den ökning man ser är således från en mycket låg nivå. Det är inte för sent men väl saktfärdigt som man nu så smått vaknat på kontinenten och börjar inse att eget svärd är mödan värd..

Jag tror(trodde) att det är en gammal överenskommelse att alla nato-länder ska satsa 2% av BNP till försvaret?
Förutom själva års-avgiften.

Edit:
Snabb-googlade denna länk så ta den med en nypa salt.
https://www.google.com/amp/s/www.eu...pean-countries-spend-over-2-of-gdp-on-defence

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att ge terroristerna på flabben? Att de samtidigt är medlemmar i NATO har inget med valet att delta att göra. Vare sig Sverige eller Finland är medlemmar. Det hade inget med NATO medlemskapet att göra. Igen..

Vilka terrorister talar du om ? Jag har tyvärr missat helt att Afghanerna terrat några ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ptja, jag har väldigt litet intresse av att bruka droger själv (inklusive alkohol), men jag är gammal nog att minnas en tid då bruk var avkriminaliserat, så länge man inte hade något i fickorna och var flera stycken som satt runt den rykande roachen på marken så pratade polisen bara med en (om man inte var minderårig förstås).

Jag har även besökt länder där Cannabis är legaliserat och inte sett några negativa effekter av det.
Dom som inte kan hantera det, dom röker ner sig oavsett om det är legalt eller inte.

Däremot kan jag se vinster i att legalisera och istället reglera försäljningen hårt.
Man tar levebrödet av alla smågangsters som skjuter varandra över vem som ska få sälja röka var.
Dessutom, om man kan gå in i en "canna-shop" och köpa sin helgjoppe, så erbjuds man inte en påse blandat benso på köpet om man köper ett hegge...
Vore Cannabis legaliserat skulle vi slippa en massa syntetdroger som kontinuerligt ändrar recept för att klara sig undan reglerna.
Såldes Cannabis legalt skulle man kunna beskatta det rejält, för få saker är så billigt att framställa som weed, och kan säljas så pass dyrt, det är ju inte direkt raketforskning att få ett ogräs att växa (även om det där det är lagligt forskas en hel del på olika strains)
Ungdomar skulle få svårare att få tag på Cannbis, för ingen försäljare skulle riskera sin verksamhet för att sälja till minderåriga (Enligt en bekant i Colorado blev det toal-torka bland ungdomarna där när dom legaliserade)

Så länge det är lika olagligt att sälja cannabis som heroin så är det samma snubbar som säljer det, och dom tjänar mer på att sälja heroin, så dom vill gärna få dig att börja...

Näe, tillsätt en utredning vettja

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Ptja, jag har väldigt litet intresse av att bruka droger själv (inklusive alkohol), men jag är gammal nog att minnas en tid då bruk var avkriminaliserat, så länge man inte hade något i fickorna och var flera stycken som satt runt den rykande roachen på marken så pratade polisen bara med en (om man inte var minderårig förstås).

Jag har även besökt länder där Cannabis är legaliserat och inte sett några negativa effekter av det.
Dom som inte kan hantera det, dom röker ner sig oavsett om det är legalt eller inte.

Däremot kan jag se vinster i att legalisera och istället reglera försäljningen hårt.
Man tar levebrödet av alla smågangsters som skjuter varandra över vem som ska få sälja röka var.
Dessutom, om man kan gå in i en "canna-shop" och köpa sin helgjoppe, så erbjuds man inte en påse blandat benso på köpet om man köper ett hegge...
Vore Cannabis legaliserat skulle vi slippa en massa syntetdroger som kontinuerligt ändrar recept för att klara sig undan reglerna.
Såldes Cannabis legalt skulle man kunna beskatta det rejält, för få saker är så billigt att framställa som weed, och kan säljas så pass dyrt, det är ju inte direkt raketforskning att få ett ogräs att växa (även om det där det är lagligt forskas en hel del på olika strains)
Ungdomar skulle få svårare att få tag på Cannbis, för ingen försäljare skulle riskera sin verksamhet för att sälja till minderåriga (Enligt en bekant i Colorado blev det toal-torka bland ungdomarna där när dom legaliserade)

Så länge det är lika olagligt att sälja cannabis som heroin så är det samma snubbar som säljer det, och dom tjänar mer på att sälja heroin, så dom vill gärna få dig att börja...

Näe, tillsätt en utredning vettja

Har man bråttom kan man flytta till Oregon som avkriminaliserat ALLA droger.
Detta iom en folkomröstning inatt.
https://www.expressen.se/nyheter/alla-droger-blir-lagliga-efter-folkomrostning/

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har man bråttom kan man flytta till Oregon som avkriminaliserat ALLA droger.
Detta iom en folkomröstning inatt.
https://www.expressen.se/nyheter/alla-droger-blir-lagliga-efter-folkomrostning/

Att flytta hjälper inte mig, som inte vill köpa drogerna.

Att göra någonting åt saken här på hemmaplan skulle däremot kunna vara bra för mig, då minskad kriminalitet är bra för hela landet och folk som får problem med sitt bruk kan söka hjälp för det utan att stigmatiseras....

Portugal? har väl haft en liknande avkriminaliserad inställning till droger ett tag med lyckat resultat.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Märkligt att man inte kan hantera drogberoende som alkoholberoende. Fula ut på jobbet pga full? Sjukskriven, vård, inte sparken. Pga annat missbruk? Ut!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Märkligt att man inte kan hantera drogberoende som alkoholberoende. Fula ut på jobbet pga full? Sjukskriven, vård, inte sparken. Pga annat missbruk? Ut!

Nja, nog ryker man rätt fort idag även vid misskötsel pga alkoholmissbruk. Bara missbruket i sig klassas som sjukdom men misskötseln och eventuella övriga brott mot anställningsavtalet är saklig grund för uppsägning.

Den stora skillnaden är nog att narkotikamissbruk per definition är olagligt, man har alltså begått brott i alla led från anskaffning via förvaring till nyttjande. Dessutom med stark korrelation till organisatorisk brottslighet, beroendeförhållanden, skuldsättning osv.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den stora skillnaden är nog att narkotikamissbruk per definition är olagligt, man har alltså begått brott i alla led från anskaffning via förvaring till nyttjande. Dessutom med stark korrelation till organisatorisk brottslighet, beroendeförhållanden, skuldsättning osv.

Det är just detta som gör att drogerna borde avkriminaliseras och säljas av statliga butiker, rejält subventionerat. Då får avskum hitta annat att göra och de som har problem kan slippa dö.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är just detta som gör att drogerna borde avkriminaliseras och säljas av statliga butiker, rejält subventionerat. Då får avskum hitta annat att göra och de som har problem kan slippa dö.

Nja, det är inte en avkriminalisering, det är en legalisering.

Jag är för en legalisering av Cannabis, men jag är emot en legalisering av heroin.

Däremot kan man avkriminalisera bruket av alla droger, och istället ge vård för missbruk...

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nja, det är inte en avkriminalisering, det är en legalisering.

Jag är för en legalisering av Cannabis, men jag är emot en legalisering av heroin.

Däremot kan man avkriminalisera bruket av alla droger, och istället ge vård för missbruk...

Varför vill du legalisera cannabis?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför vill du legalisera cannabis?

För att det orsakar mera problem med att ha Cannabis illegalt än att legalisera det.
Det finns det MILJONTALS exempel på i USA och Nederländerna.

Cannabis är egentligen mindre problematisk än alkohol i många avseenden, men alkoholen är legal.

Till stor del handlar det dock om att ta bort den största inkomskällan från kriminellt småbus som skjuter varandra över rätten att sälja cannabis, och dom säljer dessutom gärna till minderåriga...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
För att det orsakar mera problem med att ha Cannabis illegalt än att legalisera det.
Det finns det MILJONTALS exempel på i USA och Nederländerna.

Cannabis är egentligen mindre problematisk än alkohol i många avseenden, men alkoholen är legal.

Till stor del handlar det dock om att ta bort den största inkomskällan från kriminellt småbus som skjuter varandra över rätten att sälja cannabis, och dom säljer dessutom gärna till minderåriga...

Kan inte samma tankesätt appliceras gällande heroin?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nej, heroin är betydligt farligare och enormt mycket lättare att överdosera.

FÅ människor dör av att röka på eller att röka på mycket.

Hur beräknas farligheten? Blir det mindre farligt om det är olagligt?
Borde det vara olagligt att dricka lacknafta?

Om du vill göra något farlig så tycker jag att du ska få göra det. Men du vill använda våld mot mig om jag gör något som du anser farligt - som då också ska vara olagligt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Problemet med cannabis är att folk använder skiten under uppväxten och det hämmar inlärning. Tyvärr kan det hjälpa till att utlösa psykoser också och såna kan vara ganska tråkiga. Bara att sitta med en psykotisk anhörig på psykakuten är obehagligt. De andra i väntrummet kan uppfattas som instabila.

Visst kan folk få använda droger, men eventuell vård bör bekostas av den egna försäkringen precis som andra saker man roar sig med.

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras