Raderad medlem 51742
Guest
Det är en bättre vald synvinkel än 1 timme per vecka men 20000 är iofs en lite väl högt vald tröskel, jag undrar om en städerska kommer upp i sån lön?
15000 kr kunde ha varit en lämpligare vald nivå, det räcker för att försörja både sig själv och ytterligare en person utan bidrag om man vill.
Den exakta gränsen går förstås att diskutera. De motiverar gränsen 20 000 kr/mån med att det motsvarar typiska lägstalöner på svensk arbetsmarknad. Utan att veta är min gissning att 20 000 kr/månad är betydligt rimligare än 15 000 när man väger in vilken inkomst man behöver ha för att gå över gränsen att betala in mer till välfärdssystemet än man tar ut, dvs om det blir en belastning för välfärdssystemet eller ej, och då blir det i såna fall en bra utgångspunkt att använda som beslutsunderlag. Jag tror egentligen siffran borde vara ännu högre i såna fall.
Går ju även att relatera diskssionen till frågan om vilka inkomstkrav som skall gälla för medborgarskap, permanent uppehållstillstånd, anhöriginvandring m.m.
Man kan till exempel ställa sig frågan om det är en ekonomiskt bra idé för sverige att ha en arbetskraftsinvandring till låglöneyrken där lönen är 15 000 kr/mån. Jag tror inte det.
Last edited by a moderator: