Miljöpartiet vill ha fri invandring OCH "gratis" pengar till alla, utan motprestation...
Det om något är ju ett vinnande koncept för att krascha ett samhälle på Guiness-rekordkort tid...
Tillsammans med Annie Lööfs "30 miljoner flyktingar" så snackar vi några få månader om inte veckor...
View attachment 459286
Varför vill Moderaterna tvinga in alla i lönearbeten? skriver Rebecka Le Moine (MP) i en slutreplik om basinkomst.
www.expressen.se
Jag tror iofs att basinkomst är bättre än vårt system med socialbidrag, akassa osv samt tusentals administratörer som avlönas för att behovspröva bidrag som är betydligt högre än vad en basinkomst skulle vara.
Som rubriken säger. Skulle det funka med medborgarlön? Här är en kalkyl som säger att vi kunde ha en medborgarlön på 6 678 kr/månaden om vi la ner diverse statliga myndigheter som idag fördelar pengar till icke arbetande medborgare, Sjukpenning, pension, studiemedel, a-kassa, Fas-3...
www.sporthoj.com
Sen verkar ju den här Rebecka ha någon underlig ide om att folk helt enkelt ska gå runt och göra ingenting.
Jag ser det snarare som en metod att avskaffa alla andra bidrag, socialbidrag, bostadsbidrag, hela jävla försäkringskassan och alla jäkla skattepengsdiare som sitter och delar ut pengarna. Säg att en medborgarlön skulle vara 5000kr/månad då vill det nog till för de flesta att de gör sitt bästa för dra in mera pengar.
Tänk en arbetslös som idag har 10000 kr/månaden för att göra ingenting? Han får med medborgarlön halverad månadsinkomst och han kommer inte kunna gå till socialen och tigga mer pengar för socialkontoren skulle ju också avskaffas.
Åtminstone jag själv fungerar ju så att jag skulle jobba och göra mitt bästa för att dra in mer pengar utöver basinkomsten och jag vill ju tro att de flesta andra fungerar likadant och kommer söka efter jobb för att öka sina inkomster.
Medans dagens system snarare cementerar fast arbetslösa och sjuka i en tillvaro där det är meningslöst att anstränga sig.
En arbetslös har ju idag ganska få incitament att söka arbete, han blir ju av med akassan ifall han jobbar så den relativa timpengen blir ju inte särskilt hög.
Högsta akassan idag är alltså 26400kr/månade, den som har den akassan har ju inget ekonomiskt intresse för att söka ett jobb på McDonald eller inom hemtjänsten som ger sämre lön än akassan.
Medborgarlön skulle innebära att den personen bara får 5000 kr/månaden och dessa 5000kr har han kvar även om han tar ett jobb på McDonalds, incitamenten för att arbeta ökar alltså väldigt signifikant.