Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Detta är utrett många gånger när det gäller tex barnbidrag. Behovsprövningen är inte värd den administrativa kostnaden. Dessutom skapar det incitament för fusk osv.

Bostadsbidrag mfl är däremot inkomstprövade vilket sannolikt motiveras med att summorna är större men här ser vi också exempel på flagrant fuskande...

Medborgarlön har varit på tapeten många gånger men det faller nog på redan den första tröskeln, dvs att människan till sin natur är rationell.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Detta är utrett många gånger när det gäller tex barnbidrag. Behovsprövningen är inte värd den administrativa kostnaden. Dessutom skapar det incitament för fusk osv.

Bostadsbidrag mfl är däremot inkomstprövade vilket sannolikt motiveras med att summorna är större men här ser vi också exempel på flagrant fuskande...

Medborgarlön har varit på tapeten många gånger men det faller nog på redan den första tröskeln, dvs att människan till sin natur är rationell.

Kan du vidareutveckla sista stycket?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Produktiviteten i samhället minskar drastiskt = lägre BNP = lägre välfärd...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Har vi benat ut "Alltså vilket "problem" är det vi vill lösa och vilka alternativ har vi för att lösa det problemet?"

Ska medborgarlön ersätta socialbidrag endast eller också andra typer i den sociala försäkringen?
Behöver inte skatten höjas för att finansiera detta så borde det väl gå att kolla hur stor kostnad administreringen av socialbidragen är på. Den kostnaden slopas för att ist smetas ut bland alla medborgare.
Kan det verkligen bli mer än några kronor per skalle?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Two stroke man ger ett bra svar, men jag passar ändå på att kasta in ett väldigt förenklat exempel av nutida system vs. medborgarlön
(eller negativ skatt som du verkar vara mer inne på)

Skattebetalare betalar för diverse myndigheter, deras generaldirektörer, deras mellanchefer och dess personal, flertalet lokaler, flera IT-system osv.
Personal med kanske 28 000 kr/mån administrerar 10 familjers rätt till 5 olika bidrag. Ger rätt till 3, ger avslag på 2.

En familj får bostadsbidrag, barnbidrag, subventioner på laddhybrids-bilen men nekas subventioner på solceller på taket.
Familjen får totalt 18 508 kr i månaden genom diverse bidrag.

Familj 2 fuskar till sig en assistans/personlig vårdnadshavare och ökar sina inkomster med 22 347 kr i månaden.

Med Medborgarlön (eller negativ skatt) så slopas hela ovanstående system och alla dessa pengar till administration, kontroller, fika och möten går istället helt enkelt till att samtliga medborgare får t.ex. 5000 kr insatt varje månad på sina bankkonton.
Alla myndigheter, it-system, bidrag & subventioner ska väl inte ersättas med medborgarlönen? Elbilsbonus och solcellsstöd tex?
Ta bort 99% av systemen och bidragen ist. Vill jag köpa elbil så får jag finansiera det själv, det ska inte du tvingas vara med och betala för.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har vi benat ut "Alltså vilket "problem" är det vi vill lösa och vilka alternativ har vi för att lösa det problemet?"

Ska medborgarlön ersätta socialbidrag endast eller också andra typer i den sociala försäkringen?
Behöver inte skatten höjas för att finansiera detta så borde det väl gå att kolla hur stor kostnad administreringen av socialbidragen är på. Den kostnaden slopas för att ist smetas ut bland alla medborgare.
Kan det verkligen bli mer än några kronor per skalle?
Alla dina frågor om medborgarlön har ju redan besvarats. I länken jag gav tidigare finns det fler länkar.

Och andra sidan verkar ju mp ha sina egna mer kommunistiska idéer och om hur det ska implementeras för att några inte alls ska arbeta.

En sån mp-modell är nog och andra sidan en modell som nog skulle leda till snabbare rasering än kommunism för ett samhälle.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Alla dina frågor om medborgarlön har ju redan besvarats. I länken jag gav tidigare finns det fler länkar.
Jojo men jag ställer ju frågan nu. Alla svar på nästan allt finns på google.se. Du pratar ju tex om 5000 kr/mån, dvs en annan summa än cornucopia...kanske ett annat upplägg också?

Från länken:
Sjukpenning, pension, studiemedel, a-kassa, Fas-3, föräldrapenning, barnbidrag etc avskaffas, inklusive all administration kring dessa.
Exakt vilka/vad avskaffas och vad innebär etc i detta fall? Ska socialbidraget vara kvar tex?

Edit. Men fattar jag rätt när kolossen som cornu beskriver det så fint kommer vara lika stor med medborgarlön som idag sett till statligt spenderade kronor? Skillnaden är mer att de administrativa sakerna(tex personal som jobbar som handläggare) som kostar slopas och de pengarna hamnar hos folket ist.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jojo men jag ställer ju frågan nu. Alla svar på nästan allt finns på google.se. Du pratar ju tex om 5000 kr/mån, dvs en annan summa än cornucopia...kanske ett annat upplägg också?

Från länken:

Exakt vilka/vad avskaffas och vad innebär etc i detta fall? Ska socialbidraget vara kvar tex?

Edit. Men fattar jag rätt när kolossen som cornu beskriver det så fint kommer vara lika stor med medborgarlön som idag sett till statligt spenderade kronor? Skillnaden är mer att de administrativa sakerna(tex personal som jobbar som handläggare) som kostar slopas och de pengarna hamnar hos folket ist.

5000kr en siffra som i princip kräver att varje person skaffar sig någon form av extra inkomst vilket tilltalar mig personligen men med tanke på att även studiemedel bör avskaffas med medborgarlön så skulle 5000kr kräva att samtliga studenter utöver heltidsstudier även skaffar sig extra inkomster och studenter ska ju helst ägna sig åt studier på heltid. Därav kanske även jag får böja mig för alternativet 7000kr.

Alternativet 5000kr med i övrigt samma upplägg skulle ju innebära att skatterna kunde sänkas.

Med avskaffas menas att de avskaffas totalt, och nej socialbidrag skulle som jag sagt tidigare naturligtvis också avskaffas.

din edit: Ja, du förstår rätt. En medborgarlön är alltså inte manna från himlen utan tvärtom väldigt hårda paket som tvingar folk att ta hand om sig själv i en betydligt högre grad än idag.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är ju just det att man inte ska kunna leva på pengarna som är poängen. Pengen räcker till att överleva för den som anpassar munnen efter matsäcken men den som vill ha den minsta lilla guldkant på tillvaron får lyfta på arslet och ta tag i sitt liv.

Och två nanosekunder efter att det införts kommer någon gråta ut i media om att pengarna inte räcker till utgifterna. McDonalds 7 dagar i veckan och senaste iPhone till de tre barnen och sej själv + diverse annan lyxkonsumption man anser vara en livsuppehållande rättighet.
Media hakar givetvis på tåget samt vilket politiskt block som för tillfället är i opposition.
Politikerna får stora självan och höjer till 10 000 kr/mån.
Efter något år återupprepas cirkusen.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
två nanosekunder

giphy.gif

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dagens betraktelse över hur samhället och beteenden förändrats.

Jag var på skidåkning med dottern tidigare ikväll och ett av de andra barnen fick ont i magen, jag följde barnet och dess syskon och erbjöd dom att ringa föräldrarna så att dom kunde komma tidigare och hämta.
Ena barnet hade mammans nummer i huvudet så det ringde vi först, men inget svar.
Därpå plockade andra barnet fram pappas nummer som vi också ringde utan att någon svarade.

Då kommer förklaringen från barnen, jo mamma och pappa svarar inte i telefonen när okända människor ringer. Och att dom lämnat barnen tillsammans med "okända människor" gjorde tydligen ingen skillnad.
Fast det var ju bra tänkt av föräldrarna att ge sina telefonnr till barnen ifall någonting händer... :näsblod

Nu var det väl inget problem den här gången då det finns bra lokaler där barnen kunde vänta och inte behövde stå ute och börja frysa i svettiga kläder. Och dom var ju inte heller fysiskt skadade.

Raderad medlem 51742

Guest

Jag var på skidåkning med dottern tidigare ikväll och ett av de andra barnen fick ont i magen, jag följde barnet och dess syskon och erbjöd dom att ringa föräldrarna så att dom kunde komma tidigare och hämta.
Ena barnet hade mammans nummer i huvudet så det ringde vi först, men inget svar.
Därpå plockade andra barnet fram pappas nummer som vi också ringde utan att någon svarade.

Då kommer förklaringen från barnen, jo mamma och pappa svarar inte i telefonen när okända människor ringer. Och att dom lämnat barnen tillsammans med "okända människor" gjorde tydligen ingen skillnad.
Fast det var ju bra tänkt av föräldrarna att ge sina telefonnr till barnen ifall någonting händer... :näsblod

Nu var det väl inget problem den här gången då det finns bra lokaler där barnen kunde vänta och inte behövde stå ute och börja frysa i svettiga kläder. Och dom var ju inte heller fysiskt skadade.
Det är telemarketingfirmornas fel.

I normalfallet är det i 99 fall av 100 så att om någon ringer från ett nummer jag inte känner igen så är det en säljare för telefoni, el eller någon tidning, så jag kommer nog snart tvingas sluta svara i telefon. Än så länge svarar jag, men avbryter samtalet och blockerar numret omedelbart när jag upptäcker att det är en säljarjävel. Men även detta är tillräckligt störande när det händer flera gånger per dag.

Men det lät ju inte så smart av föräldrarna i exemplet som du beskriver.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är telemarketingfirmornas fel.

I normalfallet är det i 99 fall av 100 så att om någon ringer från ett nummer jag inte känner igen så är det en säljare för telefoni, el eller någon tidning, så jag kommer nog snart tvingas sluta svara i telefon. Än så länge svarar jag, men avbryter samtalet och blockerar numret omedelbart när jag upptäcker att det är en säljarjävel. Men även detta är tillräckligt störande när det händer flera gånger per dag.

Men det lät ju inte så smart av föräldrarna i exemplet som du beskriver.

Ja, du har helt rätt.

För mig är ju okända samtal oftare kunder än säljare så jag kan inte gärna låta bli att svara men jag har ju ibland taggarna utåt lite för mycket när jag får samtal. Nu senast ringde dom från Tibnor angående en mailförfrågan jag skickat om material och när skånskan presenterade sig lät det i mina öron som Telenor så jag svarade knappt ens hej utan bara nåt om att jag inte är ska ha nåt abonnemang.
Jaaaaameeeen du har ju mailat oss om material.... :näsblod

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Kan tänka mig ett antal olika sms som möjligen kunde få dem att inse det korkade i att göra sig onåbara för sina barn.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
I landet som redan slåss i skattetryckstoppen behöver skatterna:
1. Höjas
2. Sänkas

Rätt svar är som vanligt 1. Girigbukarna vill alltid ha mer. Hur tillfällig blir en sån här skatt tro?

Den som spar han har fick jag lära mig som liten. Här straffar vi sparande.
Jävla svin.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan tänka mig ett antal olika sms som möjligen kunde få dem att inse det korkade i att göra sig onåbara för sina barn.

Ja jag övervägde att skicka SMS men så tänkte jag på vad följden skulle bli om jag lämnade saken. Barnen fick vänta en halvtimme extra, berättar sedan till föräldrarna vem som ringt när föräldrarna vägrade svara och därmed borde budskapet falla på plats.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Den som spar han har fick jag lära mig som liten. Här straffar vi sparande.
Jävla svin.
Enig med invändningen att det är redan i praktik för våra pensionärer. Alltså sparat/amorterat vs skuldsatt som har spenderat allt. Då kickar subventionssystemen in. Dvs straffar den som avstått konsumtionsutrymme under yrkesverksam tid för att trygga ålderdomen och då talar jag om jämförbara inkomster.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum