Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har ett par nya kollegor som envisas med att ringa när de vill något. Kan de inte bete sig som folk och skicka epost så jag kan välja själv när jag tar tag i det? Det kan inte vara meningen att man ska behöva prata med samma person flera gånger samma vecka.

Det här med Corona-karantän har inte tagit så hårt på dig va? ;)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Kollar av Reddit lite då och då, och i synnerhet r/svenskpolitik.
I veckan så gjorde jag något ovanligt och svarade på en trådstart om Kvartals belysning av studien från Lunds Universitet med massa statistik gällande såväl våldtäktsmän som våldtäktsoffer, t.ex. att antalet våldtäkter ökat med 40% under det senaste decenniet.

En individ återkom ständigt med att man bör inte specificera någon kunskap trots all information i studien (och andra studier), utan pushade ständigt för "alla män är eller kan vara våldtäktsmän" och lösningen är mer genusvetenskap...

Jag svarade då att det är ju såklart är mycket smartare att vara resurseffektiv genom att fokusera på minoriteten av våldtäktsmän som står för 60% av de dömda våldtäkterna, några tusen upp till kanske tiotusentals individer, än att lägga resurser på halva befolkningen, 5 miljoner, och hoppas det minskar de övriga 40% av våldtäkterna som sker. (många andra hade redan skrivit om kulturer, uppväxt, uppfostran osv.)

More bang for the buck helt enkelt.

Någon timma senare var jag bannad från hela r/svenskpolitik med "rasistisk statistik" som anledning...
Förutom det noterar jag att säkerligen 75% av diskussionerna är borta, moderatorerna rensar ut oliktänkare snabbt och rejält...

Så Aron Flam har verkligen rätt med citatet "Your feelings are hurting my thoughts" och avslutar med att klistra in vad en annan individ skrivit redan för 6 år sedan i en annan (låst) tråd;

r/svenskpolitik är en klubb för inbördes beundran för vänsterpolitiskt frälsta högskolestudenter. Redaktionen har även fått in rapporter om att vatten är vått.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Varför är det
Kollar av Reddit lite då och då, och i synnerhet r/svenskpolitik.
I veckan så gjorde jag något ovanligt och svarade på en trådstart om Kvartals belysning av studien från Lunds Universitet med massa statistik gällande såväl våldtäktsmän som våldtäktsoffer, t.ex. att antalet våldtäkter ökat med 40% under det senaste decenniet.

En individ återkom ständigt med att man bör inte specificera någon kunskap trots all information i studien (och andra studier), utan pushade ständigt för "alla män är eller kan vara våldtäktsmän" och lösningen är mer genusvetenskap...

Jag svarade då att det är ju såklart är mycket smartare att vara resurseffektiv genom att fokusera på minoriteten av våldtäktsmän som står för 60% av de dömda våldtäkterna, några tusen upp till kanske tiotusentals individer, än att lägga resurser på halva befolkningen, 5 miljoner, och hoppas det minskar de övriga 40% av våldtäkterna som sker. (många andra hade redan skrivit om kulturer, uppväxt, uppfostran osv.)

More bang for the buck helt enkelt.

Någon timma senare var jag bannad från hela r/svenskpolitik med "rasistisk statistik" som anledning...
Förutom det noterar jag att säkerligen 75% av diskussionerna är borta, moderatorerna rensar ut oliktänkare snabbt och rejält...

Så Aron Flam har verkligen rätt med citatet "Your feelings are hurting my thoughts" och avslutar med att klistra in vad en annan individ skrivit redan för 6 år sedan i en annan (låst) tråd;

r/svenskpolitik är en klubb för inbördes beundran för vänsterpolitiskt frälsta högskolestudenter. Redaktionen har även fått in rapporter om att vatten är vått.
Varför tycker denne person att det är ok att utpeka män som grupp isf? Alla människor är potentiella våldtäktsmän. Så, jobba med den datan.
Jag fattar inte vad som är läskigt med att titta på vidare attribut än kön? Är de rasister hela bunten som lägger värdering i skillnader på hudfärg?

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Några av sakerna man inte tog upp i 30 min med statsministern;

Antal utförsäkrade x 8
Fortsatt sämre resultat i skolan
Kris inom polisen
Otryggheten
Sexualbrotten ökar
Dubblering av vårdköer (under 1'a mandatperioden)
Fler fattigpensionärer än någonsin
Energikris

"Tack" SVT...

.

Vad vi fick;

20 min om corona, ingen ny eller nödvändig info.
10 min om SD, ingen ny info förutom upptrappningen till att ett fritt val kan vara demokratihotande...

Bifogat

• utforsakrade_2010_2020.JPG
    utforsakrade_2010_2020.JPG
    145.9 KB · Visningar: 20
  • data_sjukvard_eu.jpg
    data_sjukvard_eu.jpg
    35 KB · Visningar: 17
  • ygeman_el_02.JPG
    ygeman_el_02.JPG
    137.7 KB · Visningar: 19
  • rodgronrosa_politik.JPG
    rodgronrosa_politik.JPG
    67.7 KB · Visningar: 20
  • svenska_regeringen_amazon.JPG
    svenska_regeringen_amazon.JPG
    142.2 KB · Visningar: 20
  • morgan_johansson_knacka_gangen.jpg
    morgan_johansson_knacka_gangen.jpg
    97.1 KB · Visningar: 19
  • sthlm_kriminalitet.JPG
    sthlm_kriminalitet.JPG
    59.9 KB · Visningar: 17
  • PISA.JPG
    PISA.JPG
    44.1 KB · Visningar: 20
  • sds_valjare.JPG
    sds_valjare.JPG
    30.7 KB · Visningar: 20
  • löfven_2013_2019.jpg
    löfven_2013_2019.jpg
    230.5 KB · Visningar: 22
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Till dom som inte redan "visste" det här.
After setting up a fingerprint database in cooperation with North African countries, the Paris police prefecture positively identified 229 “minor” migrants, of which 216 were revealed to be adults.
Of the 229 ‘underage’ migrants positively identified, 94 per cent were actually adults.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Inte bara idag utan snarare som vanligt:

"Du som har åkt bil till jobbet
Du som har följt rekommendationerna om att undvika kollektivtrafiken och därför har tagit bilen till jobbet, måste regelbundet ha gjort en tidsvinst på två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt för att få göra avdrag för bilresorna.

Använd hjälptjänsten för reseavdrag på Skatteverkets webbplats för att se om du har rätt till avdrag, och med hur mycket.

Läs mer på www.skatteverket.se/resortillochfranarbetet"

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Du borde påbörjat den meningen med "Jag tror..." för det där påståendet är inte fakta utan dina spekulationer.
Joo fakta finns...
I princip varenda land i det som en gång hette Sovjetunionen...
De var fulla av människor som hade låtasjobb, det är dom som sitter utanför din Ica med en mugg nu...

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jo, jag fasar för den dagen det är över och man blir påtvingad en massa interaktioner med folk igen :gnissla

Verkligen! Och alla resor... onödiga möten bokade av människor som aldrig förstått produktivitet kan genomlidas när man iaf kan sitta hemma och göra annat samtidigt. Att kränga på sig kostymen igen, sitta och fånleendes nicka instämmande när ytterligare ett internt icke-problem ska lösas, och tvingas dricka blaskigt kaffe på ett hotell någonstans långt hemifrån... lockar inte direkt.

Gick från 100% restid till 0% över natt. Kan vänja mig vid detta livet.

Raderad medlem 51742

Guest
Verkligen! Och alla resor... onödiga möten bokade av människor som aldrig förstått produktivitet kan genomlidas när man iaf kan sitta hemma och göra annat samtidigt. Att kränga på sig kostymen igen, sitta och fånleendes nicka instämmande när ytterligare ett internt icke-problem ska lösas, och tvingas dricka blaskigt kaffe på ett hotell någonstans långt hemifrån... lockar inte direkt.

Gick från 100% restid till 0% över natt. Kan vänja mig vid detta livet.

Nästa steg är att automatisera videomötena. Spela in lite variationer av dina bästa instämmande fånleenden och de vanligaste standardsvaren på mötesdeltagarnas icke-problem, sen kör du igång en videoloop som får rulla under tiden du gör vettigare saker - köra hoj t ex :tummenupp

Raderad medlem 51742

Guest
Om någon vill läsa "Moderaternas syns på EU:s återhämtningspaket".

Intressant, resonemanget är rimligt och jag förstår varför Moderaterna landat i denna ståndpunkt med tanke på förutsättningarna. Samtidigt undrar jag varför det måste bli ett "allt eller inget"-beslut på det här sättet. Känns som ett politiskt spel där förespråkarna för skiten fått igenom att det klumpas ihop med andra stora frågor som långtidsbudgeten på ett sätt som gör att motståndarna tvingas säga ja därför att kostnaden för att säga nej skulle bli allt för stor.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Intressant, resonemanget är rimligt och jag förstår varför Moderaterna landat i denna ståndpunkt med tanke på förutsättningarna. Samtidigt undrar jag varför det måste bli ett "allt eller inget"-beslut på det här sättet. Känns som ett politiskt spel där förespråkarna för skiten fått igenom att det klumpas ihop med andra stora frågor som långtidsbudgeten på ett sätt som gör att motståndarna tvingas säga ja därför att kostnaden för att säga nej skulle bli allt för stor.
+1

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det kostar att stå för något men alternativet kan och kommer kosta mer.

Det vi kan lära av historien är att moderaterna står orubbliga för saker fram till röstning...

Raderad medlem 51742

Guest
Det kostar att stå för något men alternativet kan och kommer kosta mer.

Det vi kan lära av historien är att moderaterna står orubbliga för saker fram till röstning...
Nu byggde väl iofs Moderaternas resonemang på en analys där de kommit fram till att det skulle bli dyrare att rösta nej och de redogör ju också tydligt vad de bygger sin analys på. Men det är ju en fullt möjlig linje att även argumentera för motsatsen. Vad menar du i såna fall talar för att Moderaterna har fel i sin analys?

Och visst har Moderaterna vid flera tillfällen gjort just det du beskriver, att de argumenterar emot något och sen ändå väljer att rösta för förslaget i slutändan. Ett exempel på detta är finansieringen av public service. Där var dock deras företrädare sedan inte speciellt talföra om varför de bytt åsikt i frågan.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum