Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I landet som redan slåss i skattetryckstoppen behöver skatterna:
1. Höjas
2. Sänkas

Rätt svar är som vanligt 1. Girigbukarna vill alltid ha mer. Hur tillfällig blir en sån här skatt tro?

Den som spar han har fick jag lära mig som liten. Här straffar vi sparande.
Jävla svin.

Då ska man ju vara medveten om att huvuddelen av de "räddningspaket" som staten erhållit under året har också varit mest gynnsamma för de allra rikaste.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och 24 mars är det omröstning för om vi ska skuldsätta oss ännu mer.
Det ena ger det andra?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja jag övervägde att skicka SMS men så tänkte jag på vad följden skulle bli om jag lämnade saken. Barnen fick vänta en halvtimme extra, berättar sedan till föräldrarna vem som ringt när föräldrarna vägrade svara och därmed borde budskapet falla på plats.

Får man inte tag i föräldrarna pga att de "skiter i att svara" så ligger det nära tillhands att låta soc sköta kontaktetableringen...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite från dagens DN
https://www.dn.se/ekonomi/konsumentverket-granskar-stockholms-elbolag/
https://www.dn.se/ekonomi/anmalningar-strommar-in-mot-kritiserat-elbolag/
https://www.dn.se/ekonomi/peter-bryngelsson-svarade-pa-sms-hade-tecknat-60-manaders-elavtal/
https://www.hitta.se/qallity+ab/örebro/jpbhgrdj?vad=0734713921 Qallity AB, Örebro
Det "roliga" med den här typen av vishing är att en förutsättning är att du har ett telefonabonnemang som gör att bedragaren/säljaren vet vem hen ringer upp.
Efter jag sade upp mitt telefonabonnemang och bara fortsatte med oregistrerade kontantkortmobiler är jag helt befriad från nedan typer av samtal.
1) Lunchinbjudan med kapitalplacerare. Kollade upp företaget. De sökte mötesbokare och kapitalplacerare. Och gick med förlust.
2) Byta ut mitt privata telefonabonnemang på min privattelefon mot företagsabonnemang. (Phonera, NollSjuNollNoll osv...)
3) Antivirussamtal från MS. Riktigt roligt starta linuxdatorn och börja (låtsas) följa indierns instruktioner. Eller bara tala svenska
Hen: "Do you not speak English."
Jag: Vad säger du för nått ?
Hen lägger på.
4) Kalsongabonnemang.
O.s.v.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Får man inte tag i föräldrarna pga att de "skiter i att svara" så ligger det nära tillhands att låta soc sköta kontaktetableringen...
Väldigt många har idag principen att aldrig svara på telefonsamtal
från nummer som inte finns i Telefonboken eller som ringer från "Hemligt" nummer.
Ty normalt är detta Säljare eller rena Bedragare.

Finns det någon möjlighet att
i iPhone / Android ställa in så endast nummer i Telefonboken ger ringsignal, övriga nummer Ingen signal, telefon tyst ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Då ska man ju vara medveten om att huvuddelen av de "räddningspaket" som staten erhållit under året har också varit mest gynnsamma för de allra rikaste.
Skulle vara kul se hur mycket en sådan skatt skulle ge Sverige från t.ex. Roger Akelius.....

När Sverige inte ens lyckats fälla svenskar bosatta i Sverige för "Störande av gravfrid" när de gjorde det på ett tyskt fartyg.

Och riktigt spännande blir det när Somalia, Eritrea, Syrien, Afghanistan, Irak, Iran, Kina för att bara nämna några länder vill få in listor från Sverige på medborgare och fd. medborgare för beskatta dom för pengar de får och har i Sverige !

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja jag övervägde att skicka SMS men så tänkte jag på vad följden skulle bli om jag lämnade saken. Barnen fick vänta en halvtimme extra, berättar sedan till föräldrarna vem som ringt när föräldrarna vägrade svara och därmed borde budskapet falla på plats.
Varför i hela friden är vuxna människor så rädda för att prata i telefon?

Själv har jag blivit tillfrågad varför jag inte svarat på sms direkt. Jo, för att är det akut förväntar jag mig ett telefonsamtal. Ett sms läser jag vid tillfälle och det kan ta upp till 8 timmar innan tillfälle kommer då jag har min lur i klädskåpet på jobbet. De som möjligen kan ha akuta ärenden till mig har alla mina telefonnummer, privat likväl jobb.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Går det att göra på Android ? När jag googlade verkade det bara gå att göra på iPhone ?
På min Sony så kan jag ställa in det så att om samma nr ringer 2ggr inom 5 minuter släpps det igenom när alla signaler är avstängda. OBS! Avstängda, (stör ej)inte med volymreglage neddragna till noll.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Varför i hela friden är vuxna människor så rädda för att prata i telefon?

Själv har jag blivit tillfrågad varför jag inte svarat på sms direkt. Jo, för att är det akut förväntar jag mig ett telefonsamtal. Ett sms läser jag vid tillfälle och det kan ta upp till 8 timmar innan tillfälle kommer då jag har min lur i klädskåpet på jobbet. De som möjligen kan ha akuta ärenden till mig har alla mina telefonnummer, privat likväl jobb.
Det är inte frågan om rädsla. Men man vill inte slänga bort sin tid på säljare/bedragare.
Finns inte numret i telefonboken svarar man inte. Eller om det är hemligt nummer svarar man inte.
Tyvärr normal spara tid åtgärd i Sverige 2021.
https://www.dn.se/sverige/polisen-varnar-aldre-infor-vaccinationsbokningar-oppnar-for-bedragare/

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är inte frågan om rädsla. Men man vill inte slänga bort sin tid på säljare/bedragare.
Finns inte numret i telefonboken svarar man inte. Eller om det är hemligt nummer svarar man inte.
Ah, då är jag med. Jag kan för egen del oftast avvara några sekunder på att tacka nej och lägga på luren. Men absolut har jag förståelse för de som får dussintals såna samtal per dag.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kreativa anti-sociala intresseklubben noterar:
För en som sitter och utvecklar kreativt och försöker hitta på nytt fungerar det inte att bli avbruten från och till. Det "öppna kontoret" är en plåga. Djävulens påfund! Man tappar upp till en 1/2 timmes "fart" - om det öht går att släppa störningsmomentet. Tidiga mornar och sena kvällar/nätter är guld.

Raderad medlem 51742

Guest
Precis, varje sådant samtal, särskilt när det sker under normal arbetstid, stör oftast mitt i något man håller på med, antingen ett möte eller att man sitter och försöker fokusera på något. Varje sådan "tappad tråd" kan ta lång tid att komma tillbaka till. Det är ytterst sällan jag sitter och inte gör något och gör jag det är det för att ta det lugnt och då vill jag inte heller bli störd av någon säljarjävel.

När det gäller samtal med kunder/kollegor/samarbetspartners osv. så sker de för mig i princip uteslutande via digitala kanaler. Finns ingen som ringer folk på måfå längre då man oftast är upptagen.

Jag har börjat betrakta telefonförsäljare som samhällets parasiter och har som princip att inte göra affärer med företag som använder den typen av försäljningsmetoder. Kan de inte respektera min tid så har de så att säga fallerat på första testet kring att skapa värde för mig som kund och då förtjänar de inte heller mina pengar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Bra besparingsförslag i landet med världens högsta skatter. Vart tar alla pengar vägen?

Det här lilla misstaget tex. Vad kommer et kosta?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har ett par nya kollegor som envisas med att ringa när de vill något. Kan de inte bete sig som folk och skicka epost så jag kan välja själv när jag tar tag i det? Det kan inte vara meningen att man ska behöva prata med samma person flera gånger samma vecka.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum