Ok man mäter inte på förhand. Hur vet du då att sedan stämmer, eller blir det mer av ett antagande?
Vad för annat kan tänkas öka belastningen? Finns ju massor, du kan ta vad du vill, och sen logiskt konsekvent förklara varför det ena men inte det andra ska innebära att man borde avsäga sig rätten till covidvård. 99 pers är ok men inte 100? Kan annat än mängden personer vara intressant i sammanhanget?
Behöver och behöver, det vore snyggt om du höll dig konsekvent. De borde nekas vård för att det leder till X. Det finns mycket annat som också leder till X. Vill du vara konsekvent och anamma samma resonemang med det eller inte.
Vadå kanske komma på tal. Jag vill såklart veta vad jag får göra och fortfarande ha rätt till sjukvård.
Jag vill också veta varför jag skulle få göra Y men inte Z om de har samma påverkan på sjukvården, hur man nu vet det.
Precis jag behöver inte siffror på allt. Men om någon säger att A är dåligt för att det leder till B men samtidigt inte tycker att C är dåligt fast det lerder till samma sak så vill jag veta hur de tänker. Jag kan ta ansvar för mig själv och ta egna beslut. Precis som jag inte behöver en stat som bestämmer vad jag får och inte får göra.
Staten behöver inte säga till mig att inte hoppa framför tåget heller.
www.mises.se