Sverige idag..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte, men mina amerikanska vänner - som tar del av media där infångade IS-krigares ansikten inte retuscheras bort - är lite konfunderade. Det låter inte som att dessa kvinnor är de storbystade blondiner med ljus hy och perfekta vita tänder som i alla fall de förväntar sig när de hör ”swedish”...
De lever kvar i forntiden där skulle alla vara svenska i Sverige. Så för att veta mätte man skallar. Hundra år sedan men många tycker fortfarande att vi ska dela in människor i bättre eller sämre.
1957 blev det inte längre förbjudet att prata finska i skolan men det dröjde några år innan lärarna slutade slå elever ändå.
Samehatet är fortfarande starkt trots att deras förfäder levt där betydligt längre än inflyttade "svenskar" gjort.
Coronan har också gjort att gränser som förr bara fanns på pappret tagit fram det sämsta hos människan.
Nu är ja Sörlänning som inte lever nära en gräns men många kamrater gör det. Gränser som nu blivit väldigt tydliga. Men ibland, som i programmet nedan bara några mil bort, i Kemi eller Kalix, knappt märks.
Hör tolken, frilansjournalisten och "gränsmänniskan" Hannele Kenttä i Haparanda/Torneå om hur pandemin prövat den speciella och i vanliga fall gränslösa tillvaron i Tornedalen. Och hur relationer till vänner dragits till sin spets det senaste året.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
De lever kvar i forntiden där skulle alla vara svenska i Sverige.
Inte alls väl? Mer att en spade ska kallas spade, men det behöver inte bara vara spadar i garaget.

Förhållandet är väl snarare att svenskar är svenskar oavsett om de vid ett givet tillfälle befinner sig utanför Sverige och pss så är icke-svenskar icke-svenskar även om de vid ett givet tillfälle befinner sig i Sverige eller inte.
Dvs byt ut "svenskar" och "Sverige" i meningen ovan till valfri annan nationalitet/nation och samma påstående är lika relevant.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Inte alls väl? Mer att en spade ska kallas spade, men det behöver inte bara vara spadar i garaget.

Förhållandet är väl snarare att svenskar är svenskar oavsett om de vid ett givet tillfälle befinner sig utanför Sverige och pss så är icke-svenskar icke-svenskar även om de vid ett givet tillfälle befinner sig i Sverige eller inte.
Dvs byt ut "svenskar" och "Sverige" i meningen ovan till valfri annan nationalitet/nation och samma påstående är lika relevant.
Det kan vara en skyffel också vilket en del tycker är en viktig skillnad.

Nu bryr jag mig inte så mycket om vad som står i passet för egen del men jag kan förstå att det är viktigt för en del. Jag vill inte bli amerikan men får stå ut med att de flesta verkar vilja det och vara "swedish" istället för svensk. Känslomässigt eller bevisgrundat? Nej, ämmisjonellt evvidensbaserat! :tungan

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Alla som IDENTIFIERAR sig som svenskar får ett pass, utan krav på asyl, visum eller något annat...Det finns säkert ett ganska stort antal anhängare till V och MP som kommer i brallan om de får höra den iden...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
På gästlistan står bland andra Kinas president Xi Jinping, Rysslands Vladimir Putin, Brasiliens Jair Bolsonaro samt Norge och Danmarks regeringschefer – men inte Sverige och statsminister Stefan Löfven.
Skandal. Vi driver ju världens bästa klimatpolitik och så blir vi inte ens inbjudna till detta.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Pratet om samehat är ganska tramsigt då det nog bara handlar om att de har helt andra lagar än övriga svenskar och hur resten av landet diskrimineras gentemot ursprungsbefolkningen.

Renen räknas både som vild och tamboskap lite efter vad som passar samen bäst. Och man måste bevisa sig haft rätt blod i åtskilliga generationer för att få driva näringsverksamhet som renägare.

Att sköta renar kunde ju ha varit ett bra jobb för alla dessa nyanlända annars. Många av dom har ju erfarenhet av annan boskapsskötsel.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nä, men;
KJ har inte koll på att man fördelat antalet ledarmöter i salen proportionellt pga covid-restriktionerna?
Lite märkligt är det dock att det totalt sett är 56 och inte 55 men om nu nån drulle kommit in i salen extra för något parti hoppas jag att denne står under avstår. :gnissla.
Aa just det så är det ju. Det har jag ju själv postat om HÄR.

Men rent principiellt så verkar det få gå till på det sättet även under icke-covidtider, alltså specifikt under voteringar? De har ju ingen närvaroplikt och det finns ingen undre gräns map antalet deltagare då en votering mer blir av ett spel för gallerierna än en i demokratiskt anda folkets röst?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aa just det så är det ju. Det har jag ju själv postat om HÄR.

Men rent principiellt så verkar det få gå till på det sättet även under icke-covidtider, alltså specifikt under voteringar? De har ju ingen närvaroplikt och det finns ingen undre gräns map antalet deltagare då en votering mer blir av ett spel för gallerierna än en i demokratiskt anda folkets röst?
Det är helt korrekt däremot. Men i detta fallet verkar det ju som över 100% varit närvarande så barnboksförfattarinnan skriker lite mycket varg..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är helt korrekt däremot. Men i detta fallet verkar det ju som över 100% varit närvarande så barnboksförfattarinnan skriker lite mycket varg..
Ja som du skriver, märkligt. 102% närvarande. Och ca 25% avstår att ta ställning i en så viktigt fråga.
Lite märkligt är det dock att det totalt sett är 56 och inte 55 men...
Har de inte en tydlig rutin & systematik i detta då? LÄNK
Det ska vara 55. 56 är inte 55.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Någon som gick till jobbet fast den inte skulle?
Ja som du skriver, märkligt. 102% närvarande. Och ca 25% avstår att ta ställning i en så viktigt fråga.

Har de inte en tydlig rutin & systematik i detta då? LÄNK
Det ska vara 55. 56 är inte 55.
Någon som gick till jobbet fastän den inte skulle? Har ju hänt även en själv.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Borde röstningen ogiltigförklaras?

Det kan ju vara lämpligt att fler ur parti x råkar gå på en för dem viktig votering som de vet att de vinner om de helt enkelt har fler röster på sin sida.
55 ska vara 55.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Pratet om samehat är ganska tramsigt då det nog bara handlar om att de har helt andra lagar än övriga svenskar och hur resten av landet diskrimineras gentemot ursprungsbefolkningen.
Jag får tacka för att jag fick en anledning att söka lite på nätet! :tummenupp
1616920842083.png

Lite tramsigt?
Fredrik inte ensam om att upplevt dessa åsikter. Jag har själv upplevt total hänsynslöshet.
Körde söderut från Älvsbyn och kom ifatt en stor renhjord som fyllde vägen. Renar är spattiga och totalt oförutsägbara som alla vet så det är alltid lite otrevligt att köra igenom med SportHoj. När jag nästan var igenom började renhjorden skena. En bilist, som inte bara hatade renar utan även motorcyklister tydligen, körde i hög fart rakt igenom. Att inga renar blev påkörda eller sprang omkull mig var helt otroligt.

Nu behöver jag inte ha åsikter eftersom jag inte bor i sameland. Jag kan uppskatta torkat renkött och Suovas och bara försöka se renarna innan de springer ut på vägen framför min SportHoj. Men jag skulle inte ens vilja ha min värsta ovän mitt i en skenande renhjord...

Enligt den ariska rasteorin räknades finnar, samer och tornedalingar till den mindre värdefulla östbalttiska rasen.
https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/skallar-mattes-fortfarande-pa-50-talet

Problem med tjuvjakt och plågade renar har förföljt samerna genom åren. I bakgrunden finns en djup misstro – ja, till och med hat. Ortsborna spekulerar om vem som står bakom det dödliga plågeriet av renarna.
”I själva verket är det samerna själva. Antagligen för att de inte får sålt renarna, att det har dåligt i kassan” säger i den närliggande byn Ullatti.

https://www.tv4.se/artikel/561bab4efca38f4828000275/kalla-fakta-lappjavlar

– Vi har varit avvaktande för att vi är rädda att den gör markkonflikterna mer tydliga och uppenbara, säger Ulf Kristoffersson i en intervju Sameradion och SVT Sápmi förra veckan.
Att sluta diskriminera samerna går alltså inte, för markkonflikterna kan öka. Smaka på den.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Finns väl ingen systematisk rasism mot samer i samhället? Snarare tvärtom, sametinget tex.

Annie är som vanligt ute och snurrar. Vissa samer vill inte vara svenskar - de vill vara samer.

Det finns ett stort mått av hyckleri bland de politiker som försöker äta kakan och ha den kvar: som både insisterar på att samer är svenska och insisterar på att de ska ha särskilda rättigheter, baserade på att de inte är svenskar. Det Björn Söder gör är att utnyttja den motsägelsen.

2 § Nationella minoriteter är judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar i enlighet med Sveriges åtaganden enligt Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter (SÖ 2000:2) och den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk (SÖ 2000:3).

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om Fredrik Lindström säger det så måste jag ju böja mig och göra en pudel i frågan.

Renar på vägen är ju ett väldigt lysande exempel på den positiva särbehandling samerna har och den rasism som resten av Sverige får vika sig ner för.

Om bonden släpper ut sina kor på vägen och du kör på dom så får bonden betala skadorna på din bil men när samen släpper ut sina renar på vägen så är är du(din försäkring) som får ersätta samen för renen eftersom den då räknas som vilt levande djur.

Men på hösten när det är jaktsäsong så är renen helt plötsligt tamboskap.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Om Fredrik Lindström säger det så måste jag ju böja mig och göra en pudel i frågan.

Renar på vägen är ju ett väldigt lysande exempel på den positiva särbehandling samerna har och den rasism som resten av Sverige får vika sig ner för.

Om bonden släpper ut sina kor på vägen och du kör på dom så får bonden betala skadorna på din bil men när samen släpper ut sina renar på vägen så är är du(din försäkring) som får ersätta samen för renen eftersom den då räknas som vilt levande djur.

Men på hösten när det är jaktsäsong så är renen helt plötsligt tamboskap.
Jag är bara, precis som Fredrik, så förvånad och förundrad över ett så öppet hat.
Vi har varg runt knuten här men jag har inte får och är inte jägare så jag behöver inte ha en åsikt där heller...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
L röstar för Sabunis linje att bli borgerliga igen.
Spiken i kistan eller genidrag?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
L röstar för Sabunis linje att bli borgerliga igen.
Spiken i kistan eller genidrag?
Vad innebär detta? Mest retorik eller har de ändrat sin politik på något sätt?
Hittade det här men det är från 5 mars https://www.liberalerna.se/ny-start-for-sverige/

Edit. De verkar ha haft något partimöte idag där det i ovan länk i princip bekräftats om jag fattar rätt.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är bara, precis som Fredrik, så förvånad och förundrad över ett så öppet hat.
Vi har varg runt knuten här men jag har inte får och är inte jägare så jag behöver inte ha en åsikt där heller...

Du har uppenbarligen svårt och skilja på sak och person.

Vi har haft varg runt knuten också, och eftersom jag har en 7-årig dotter som gärna vill leka utomhus så vill jag inte ha den här springande mellan husen i byn som den gjort.

Och får att knyta ihop dessa två så kanske jag även måste förklara att jag känner inget hat mot vargen heller vargen den är bara ett djur som jag vill ha på avstånd.

Däremot kan jag känna hat gentemot stockholmare och andra stadsbor, journalister och politiker som predikar att att jag ska ha vargen springande över samma äng som min dotter springer med sina kompisar. Men när det dyker upp en varg i Angered så är det helt plötsligt en stor fara för barnen.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping