Sverige idag..

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ytterligare en anledning att utvärdera EU-medlemsskapet...Precis som britterna som gick ur, handlade sitt eget vaccin och nu skrattar åt vår något måttliga vaccinationstakt...

Är det något man lärt sig inom jobbet så är det att undvika alla former av samarbeten som involverar belgare och frallor. Utan att vara väldigt fördomsfull så får man leta med ljus och lykta efter odugligare nationaliteter. De kan ju tamejfan inte göra någonting utan att knulla upp.
Belgare gör utmärkt öl! Fransoserna också faktiskt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Som redan nämnt, nämnde demonstrationer för det verkar vara det (enda?) där folk skiter i rekommendationer som syftar till att begränsa spridning. Folk går inte längre i grupp i affärer, folk jobbar hemifrån, folk låter bli att träffa sina äldre nära, etc etc.
Ok då är jag med så långt.
Demonstrationer lyder under allmän sammankomst. Där ges väldigt tydlig numerär. Det var min absoluta grund till starten av diskussionen. Exempel på folk som JAG anser förverkar sin rätt är de som skiter i detta pga rättigheter. Eller om de nu har rättighet, egentligen...

Så i sak är din oro obefogad, eller hur? Folk kan säkert få tillstånd att demonstrera, med lite justeringar i tillvägagångssätt.

Så jag hävdar med emfas att de som inte följer rekommendationerna eller de som bedriver demonstrationer eller annan sammankomst som de inte har endera A. Tillstånd till eller B. Överskrider ramarna för, har tagit dig rättigheter de inte kan räcka med sina skyldigheter.

Var siffran 100 kommer ifrån så är det helt ur luften. Mig veterligen är den satt till 50? Det var mest en bas för att sätta en gräns i samtalet. Mer om allmän tillställning hittar du på polisens hemsida.
Nu tycker jag iofs logiken i sig med att man ska få tillstånd till att demonstrera är befängd men det är en annan diskussion.

Privat sjukvård hade såklart löst det bättre. Envar ansvarar för sin egen sjukvård med en vårdgivare och villkoren för hur/när/vad som ingår villkoras i avtalet(hur snabbt man ska få träffa läkare tex). Då får också envar se till att sin sjukvårdsförsäkring har någon form av drulle/idioti-paragraf - om man vill kunna bete sig som en idiot.
Om du låter någon nysa i ditt ansikte så kommer din vård vara dyrare. Om du beter dig som ett pucko i en pandemi så kommer också din vård bli dyrare. Signera om du vill, det är ditt val.

Nja den är ju befogad om X regleras med ett visst argument men inte annat som också lyder under samma argument.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ok då är jag med så långt.

Nu tycker jag iofs logiken i sig med att man ska få tillstånd till att demonstrera är befängd men det är en annan diskussion.

Privat sjukvård hade såklart löst det bättre. Envar ansvarar för sin egen sjukvård med en vårdgivare och villkoren för hur/när/vad som ingår villkoras i avtalet(hur snabbt man ska få träffa läkare tex). Då får också envar se till att sin sjukvårdsförsäkring har någon form av drulle/idioti-paragraf - om man vill kunna bete sig som en idiot.
Om du låter någon nysa i ditt ansikte så kommer din vård vara dyrare. Om du beter dig som ett pucko i en pandemi så kommer också din vård bli dyrare. Signera om du vill, det är ditt val.

Nja den är ju befogad om X regleras med ett visst argument men inte annat som också lyder under samma argument.
Jag är inte oäven med tanken om privat sjukvård. Det föranleder dock ett stort stycke skattesänkningar för att folk ska avsätta försäkringen enskilt. Väldigt USA.

Men om det är bra, är ju heller inte en bedömning som kan göras på saklig grund.

Just allmän tillställning är reglerad så den frågan får nog ses besvarad.
Som jämförelse har man där jag vistas helt annan approach på regleringar. Det är siffror. Max XX personer får samlas. Mellan kl Y och Z. Det avlastar tankevärlden för den enskilde såklart. Vad genererar det då?

Alla privata tillställningar maximeras. Istället för tanken att: vi skippar söndagsmiddagen med morföräldrarna och deras syskon.
Ja smittspridning är stor här med, sjukhusen fulla, så jag har större tro till att folk fattar bättre beslut om de kan omfamna konsekvenserna.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Om jag såg rätt så verkar nästan hälften av alla republikanska män inte vilja ta vaccin.
Detta trots att Trump förordar att ta vaccin.
Försvinner några procent där blir det än svårare att ta tillbaka president- posten om fyra år.

Ja du, bland dessa Qanon-anhängare, foliehattar och allmänt white trash råder säkert uppfattningen att Kina - eller kanske till och med de barnätande pedofilerna - har gömt pyttesmå microchip i vaccinet...

Jag råkades se en intervju nu i helgen med någon av idioterna som var med och demonstrerade mot corona, eller vad fan han nu var emot...Jag minns att jag tänkte att han går nog inte till historien för sitt Nobelpris och sedan att han påminde väldigt mycket om dessa Qanon-stollar...Vilket märkligt sammanträffande...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vilka sprider fake news egentligen?
Datan säger att statistisk signifikans saknas. Man kan lika gärna tro att vilken annan variabel som helst ligger bakom minskningarna, det är ett lika sant antagande.
Någon som kommer förfasa sig över detta eller är det det goda laget det handlar om så då får det helst passera?

Samtidigt omfattar materialet alla (kända) skjutningar och kan på så sätt anses ge en god bild av den faktiska utvecklingen av denna typ av händelser även om inte de statistiska analyserna visar på några signifikanta effekter.
Skillnaderna är dock inte statistiskt signifikanta.
När motsvarande analys görs med februari 2019 som brytpunkt visar resultaten tydligare på en minskning efter att Sluta skjut implementerats (IRR=0,628; resp. 0,682) men effekten är fortfarande inte statistiskt signifikant.
Inga av skillnaderna är dock statistiskt signifikanta.
Inte heller interaktionstermen mellan tidsperiod och stad är signifikant, vilket innebär att det inte med säker-het går att visa att förändringen i Malmö skiljer sig signifikant från för-ändringen i Stockholm.
En nedåtgående trend syntes i Malmö redan före Sluta skjut och denna trend förändras inte signifikant efter det att strategin börjar tillämpas ge-nom att ett första call-in genomförs i oktober 2018.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Flerfamiljshus har alltid sprängts i Höganäs :tungan

Och om statistiken säger nåt annat så är det bara anmälningsbenägenheten som ökat. De som stått för den ökade folkmängden i Sverige kommer från en kultur där man litar på polisen och anmäler fler brott.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kom att tänka på det om den multikriminella P3-guld gangster rapparen.
Det var ok för man "ska skilja på konsten & personen"
Men när det kom fram att Ralf i mustasch hade klämt en ölflaska mellan ett par bröst då blev det ett jävla liv och hela media drevet krävde att dom skulle sparkas ut från melodifestivalen.

Men vad vet jag det kanske är ett mycket värre brott än allt som vår lille rappare gort genom åren. (Jag försvara inte att Ralf var en idiot och bar sig dumt åt på fyllan)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
En mer korrekt beskrivning av verkligheten kanske är:
Man skiljer på konst och person - när det passar ideologi/pk/värdegrund/åsiktskorridor.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bombning i Morgan Johanssons hemby Höganäs. En mysig liten fiskeby annars.
Smällaren(?) var placerad vid / i entren till Långarödsvägen 52A. Cyklade förbi igår.
Skolbarnen på skolan mittemot spanade intresserade mot alla hantverkare i full action, t.ex. glasmästare.
Polisen hade en lite större buss än de vanliga "piketbussarna" på plats "Mobila kontoret".
Inte utan att jag som Göteborgare från Majorna kände mig lite som hemma. Tyvärr.
https://sverigesradio.se/artikel/7536454

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Pss som de svenska IS-kvinnorna är svenska.

Jag vet inte, men mina amerikanska vänner - som tar del av media där infångade IS-krigares ansikten inte retuscheras bort - är lite konfunderade. Det låter inte som att dessa kvinnor är de storbystade blondiner med ljus hy och perfekta vita tänder som i alla fall de förväntar sig när de hör ”swedish”...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det där är en gammal stereotyp av svenska kvinnor.
How dare you! - Som en av vår tids stora tänkare skulle sagt.

Annars räcker det väl nu för tiden med att man identifierar sig som svensk för att vara det.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning