Hör tolken, frilansjournalisten och "gränsmänniskan" Hannele Kenttä i Haparanda/Torneå om hur pandemin prövat den speciella och i vanliga fall gränslösa tillvaron i Tornedalen. Och hur relationer till vänner dragits till sin spets det senaste året.
Jag vet inte om jag ger så mycket för en dramatiksökande journalists betraktelse av situationen, särskilt inte när man fått erfara att den som faktiskt har ett relevant ärende tillåts att passera gränsen.
Å andra sidan är väl stängda gränser ytterligare ett bevis på att EU's grundläggande fundament är väldigt skakigt...? Under icke-pandemitider kan man prata vitt och brett om ett öppet Europa, samarbeten och så vidare. Så fort en pandemi slår till så går mer eller mindre samtliga medlemsländer tillbaka till grottmannastadiet - vi måste stänga våra gränser för att
någon annan är smutsig...!
L röstar för Sabunis linje att bli borgerliga igen.
Spiken i kistan eller genidrag?
Folkpartiet har ju inte haft något inflytande eller ens något relevant att säga under det sista årtiondet, så oavsett vilka beslut de fattar nu så blir det ju bara ytterligare ett steg i en accelererad självsanering.
Jag råkades - mer eller mindre av misstag - se TV4's intervju med partiledaren medans jag åt middag häromdagen. Av någon helt obegriplig anledning tycker hon själv att hennes parti är det tydligaste alternativet...Herregud, människan måste lida av någon sorts allvarlig störning i sin verklighetsuppfattning...Själva intervjun måste ha varit svenskt rekord i envis upprepning och - om möjligt - världsrekord i att prata utan att säga någonting.
Däremot kan jag känna hat gentemot stockholmare och andra stadsbor, journalister och politiker som predikar att att jag ska ha vargen springande över samma äng som min dotter springer med sina kompisar. Men när det dyker upp en varg i Angered så är det helt plötsligt en stor fara för barnen.
Det där känner jag igen från andra områden. På lördag ska de sitta och sola i fjällsluttningen och då ska det minsann vara knäpptyst runt omkring. På söndag har de själva hyrt snöskotrar och då är det helt okej med motorljud...