Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad innebär detta? Mest retorik eller har de ändrat sin politik på något sätt?
Hittade det här men det är från 5 mars https://www.liberalerna.se/ny-start-for-sverige/

Edit. De verkar ha haft något partimöte idag där det i ovan länk i princip bekräftats om jag fattar rätt.
Som jag förstår det är valet om man vill bilda höger- eller vänster-regering.
Och eftersom att vilja bilda borgerlig regering också kommer stödja sig på SD i någon form blir det också, som allt annat i svensk politik, en fråga om SD.

Typ: Is the friend of my friend my enemy?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Typ: "Vi är ett borgerligt parti och tänker inte hänga på Annie Lööfs dribblande en gång till"?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
L röstar för Sabunis linje att bli borgerliga igen.
Precis off-the-hook med morsan 80+ och vi kom in på ämnet - hon har röstat borgerligt i hela sitt liv och haft förtroendeuppdrag å M's vägnar men nu skulle det bli vänstern. Om politikerna har mindre lekstuga där än på högerkanten tror jag mindre om.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Du har uppenbarligen svårt och skilja på sak och person.

Vi har haft varg runt knuten också, och eftersom jag har en 7-årig dotter som gärna vill leka utomhus så vill jag inte ha den här springande mellan husen i byn som den gjort.

Och får att knyta ihop dessa två så kanske jag även måste förklara att jag känner inget hat mot vargen heller vargen den är bara ett djur som jag vill ha på avstånd.

Däremot kan jag känna hat gentemot stockholmare och andra stadsbor, journalister och politiker som predikar att att jag ska ha vargen springande över samma äng som min dotter springer med sina kompisar. Men när det dyker upp en varg i Angered så är det helt plötsligt en stor fara för barnen.
Nja, sak och person är inga problem, men uppenbarligen att skriva så andra förstår.
Eftersom de flesta är inflyttade, och mestadels från landet, så blir det, i mitt tycke, svårt att hata något som mest finns i mitt eget huvud. Många av dessa storstadsbor verkar skämmas för sin bakgrund och vill vara mer "Stockholmare" än bara en inflyttad från landet.
Men tänk om våra invandrare blev svenskar lika lätt som det är att bli "Stockholmare" som inflyttad. Fast hatade är båda grupperna... Även om ingen av dem är enhetlig...

Nu är mina barn stora men det stora hotet när de var små var bilister. Även om det fanns varg i närheten.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Bifogat

• 20210329-PolitiskPariaISverige.png
    20210329-PolitiskPariaISverige.png
    321 KB · Visningar: 14
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Är det inte lite skämmigt att det är regeringskansliet som ger vapen till de gängkriminella?

Intressant att man lägger ner i huvud taget.
Men i synnerhet när man vet att en misstänkt smet utomlands och "inte vill tillbaka till Sverige"...

Lyssna gärna på Kompasspoddens senaste avsnitt med Karl Hedin, så kan man få höra om vilka gigantiska resurser vårt rättsväsende kan lägga på jägare som eventuellt har begått tankebrottet att om tillfälle ges kanske hade kunnat tänka sig skjuta en varg...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hör tolken, frilansjournalisten och "gränsmänniskan" Hannele Kenttä i Haparanda/Torneå om hur pandemin prövat den speciella och i vanliga fall gränslösa tillvaron i Tornedalen. Och hur relationer till vänner dragits till sin spets det senaste året.

Jag vet inte om jag ger så mycket för en dramatiksökande journalists betraktelse av situationen, särskilt inte när man fått erfara att den som faktiskt har ett relevant ärende tillåts att passera gränsen.

Å andra sidan är väl stängda gränser ytterligare ett bevis på att EU's grundläggande fundament är väldigt skakigt...? Under icke-pandemitider kan man prata vitt och brett om ett öppet Europa, samarbeten och så vidare. Så fort en pandemi slår till så går mer eller mindre samtliga medlemsländer tillbaka till grottmannastadiet - vi måste stänga våra gränser för att någon annan är smutsig...!

L röstar för Sabunis linje att bli borgerliga igen.
Spiken i kistan eller genidrag?

Folkpartiet har ju inte haft något inflytande eller ens något relevant att säga under det sista årtiondet, så oavsett vilka beslut de fattar nu så blir det ju bara ytterligare ett steg i en accelererad självsanering.

Jag råkades - mer eller mindre av misstag - se TV4's intervju med partiledaren medans jag åt middag häromdagen. Av någon helt obegriplig anledning tycker hon själv att hennes parti är det tydligaste alternativet...Herregud, människan måste lida av någon sorts allvarlig störning i sin verklighetsuppfattning...Själva intervjun måste ha varit svenskt rekord i envis upprepning och - om möjligt - världsrekord i att prata utan att säga någonting.

Däremot kan jag känna hat gentemot stockholmare och andra stadsbor, journalister och politiker som predikar att att jag ska ha vargen springande över samma äng som min dotter springer med sina kompisar. Men när det dyker upp en varg i Angered så är det helt plötsligt en stor fara för barnen.

Det där känner jag igen från andra områden. På lördag ska de sitta och sola i fjällsluttningen och då ska det minsann vara knäpptyst runt omkring. På söndag har de själva hyrt snöskotrar och då är det helt okej med motorljud...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Folkpartiet har ju inte haft något inflytande eller ens något relevant att säga under det sista årtiondet, så oavsett vilka beslut de fattar nu så blir det ju bara ytterligare ett steg i en accelererad självsanering.

Jag råkades - mer eller mindre av misstag - se TV4's intervju med partiledaren medans jag åt middag häromdagen. Av någon helt obegriplig anledning tycker hon själv att hennes parti är det tydligaste alternativet...Herregud, människan måste lida av någon sorts allvarlig störning i sin verklighetsuppfattning...Själva intervjun måste ha varit svenskt rekord i envis upprepning och - om möjligt - världsrekord i att prata utan att säga någonting.
...
Bard kallade dem en självmordskult med L-stämpel...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hör tolken, frilansjournalisten och "gränsmänniskan" Hannele Kenttä i Haparanda/Torneå om hur pandemin prövat den speciella och i vanliga fall gränslösa tillvaron i Tornedalen. Och hur relationer till vänner dragits till sin spets det senaste året.

Jag vet inte om jag ger så mycket för en dramatiksökande journalists betraktelse av situationen, särskilt inte när man fått erfara att den som faktiskt har ett relevant ärende tillåts att passera gränsen.

Å andra sidan är väl stängda gränser ytterligare ett bevis på att EU's grundläggande fundament är väldigt skakigt...? Under icke-pandemitider kan man prata vitt och brett om ett öppet Europa, samarbeten och så vidare. Så fort en pandemi slår till så går mer eller mindre samtliga medlemsländer tillbaka till grottmannastadiet - vi måste stänga våra gränser för att någon annan är smutsig...!
Du lyssnade inte på programmet eller? Du visste redan att det var en "dramatiksökande journalists betraktelse av situationen" så då är det onödigt att lägga tid på det?
Förståeligt, jag vet att Bengt Pohjanen kan uppröra många medans det bara är en mysfarbror för mig som inte vet så mycket om honom.

Pandemin har fått många av de mindre vidsynta att vädra åsikter som man kunde tro försvunnit.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Utvikning: Bengt Pohjanen är en mycket färgstark personlighet. Lysande författare och estradör dessutom. Fängslande karisma och stor bildning har han också. Jag tror att hans "Smugglarkungens son" hade lyssnarrekord i P1-s bokföljetong - beroende på att han själv läste den.

Men han har också en lång historia i Tornedalen och han verkar också vara en som upprör känslor hos många genom sitt sätt att vara och uttrycka sig. Jag har käkat middag hos honom i mindre sällskap (gemensamma vänner) några gånger och det har varit de absolut roligaste middagar jag varit på.
Men är han alltså med i programmet?

On topic:
Jag som har halva familjen i Norge har verkligen märkt av hur pandemin orsakat konflikter mellan länder som tidigare haft lätt för att samarbeta. Svensk-finska gränsen är inget större problem för de som behöver åka emellan. Svensk-norska däremot.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Utvikning: Bengt Pohjanen är en mycket färgstark personlighet. Lysande författare och estradör dessutom. Fängslande karisma och stor bildning har han också. Jag tror att hans "Smugglarkungens son" hade lyssnarrekord i P1-s bokföljetong - beroende på att han själv läste den.

Men han har också en lång historia i Tornedalen och han verkar också vara en som upprör känslor hos många genom sitt sätt att vara och uttrycka sig. Jag har käkat middag hos honom i mindre sällskap (gemensamma vänner) några gånger och det har varit de absolut roligaste middagar jag varit på.
Men är han alltså med i programmet?

On topic:
Jag som har halva familjen i Norge har verkligen märkt av hur pandemin orsakat konflikter mellan länder som tidigare haft lätt för att samarbeta. Svensk-finska gränsen är inget större problem för de som behöver åka emellan. Svensk-norska däremot.
Näpp, bara ett exempel på att ett namn kan ge förutfattande meningar, både positiva och negativa.
Jag råkade lyssna på Polarliv och tyckte det var intressant. Gillar språk också. Och eftersom jag är uppväxt mer än 100 mil söderut har jag inte färdiga åsikter men också mindre kunskap.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du lyssnade inte på programmet eller? Du visste redan att det var en "dramatiksökande journalists betraktelse av situationen" så då är det onödigt att lägga tid på det?
Förståeligt, jag vet att Bengt Pohjanen kan uppröra många medans det bara är en mysfarbror för mig som inte vet så mycket om honom.

Pandemin har fått många av de mindre vidsynta att vädra åsikter som man kunde tro försvunnit.

Jag vet inte riktigt vad det är du insinuerar, men jag har ingen som helst aning om vem kvinnan är och jag förstår inte heller vad Bengt Pohjanen har med detta att göra...? Annat än att du försöker använda honom som en dåligt kamouflerad halmgubbe...?

Men nej, jag har inte lyssnat på programmet. Jag ser ingen anledning till att lägga tid på ett journalistiskt verk uppenbart avsett för andra än oss som bor i närområdet, oavsett om journalisten delar min uppfattning eller inte.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte riktigt vad det är du insinuerar, men jag har ingen som helst aning om vem kvinnan är och jag förstår inte heller vad Bengt Pohjanen har med detta att göra...? Annat än att du försöker använda honom som en dåligt kamouflerad halmgubbe...?

Men nej, jag har inte lyssnat på programmet. Jag ser ingen anledning till att lägga tid på ett journalistiskt verk uppenbart avsett för andra än oss som bor i närområdet, oavsett om journalisten delar min uppfattning eller inte.
Jag insinuerar inget utan misstänkte bara att du svarade utan att hört programmet. :krama
För hade du lyssnat så kanske du märkt att det uppenbart inte bara är för andra än de som bor i området.
Nu är kanske definitionen av närområdet fel när Skåne inte är större än det är från Boden till Haparanda. Kautokeino ligger längre från Pajala än så...

Din halmgubbe nämndes ifall, den för mig okände, lokalpolitikern från Pajala var lika färgstark. Och därmed kanske väckte känslor som jag inte kände till... ;)
Sedan är det roligt för oss som läst MCM i många år att ha kört igenom Kautokeino på en 60-tals Triumph. ? :hej

Om minoritetsspråkens betydelse när rättighetsfrågorna i norr blir allt mer aktuella. Vi besöker bland annat Kautokeino i Nordnorge där samiskan är norm.
Möt Láilá Susanne Vars, jurist och rektor vid den samiska högskolan i Kautokeino och språkivraren Helena Omma i Lannavaara som doktorerar i samiska språk. Och hör den tidigare socialdemokratiska lokalpolitikern i Pajala Ove Pekkari om varför han gömde sin språkliga bakgrund för sina egna barn. Idag har Ove ändrat sig och kämpar för en stärkt Meänkieli, ett av Sveriges fem nationella minoritetsspråk.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning