Sverige idag..

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Ja i min värld så ska det där leda till att man kastas ut ur partiet. Bara rakt av, vi vill aldrig mer se dig, helt oacceptabelt att ljuga sådär
Det här är alltså en toppolitiker i Sverige, varför i helvete ska jag lägga min röst på hans parti så länge han sitter kvar. Om det är tillåtet för sossarna att deras företrädare ljuger så får de inte min röst oavsett hur väl deras politik i övrigt stämmer överens med mina åsikter. Av ren princip. LJUG INTE.

Jag fattar det inte, hur kan man ha förtroende för denna man? Är det tidens tand som läker alla sår eller vad är grejen? om vanligt med fifflande politiker - saker glöms eller viftas bort och nästa vecka är allt som vanligt igen.
Folket, deras väljare accepterar allt så länge man gör det i godhetens tecken. Det goda hatet som det heter är vackert i deras ögon och det spelar ingen roll om du har fel.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Henrik Jönsson fortsätter vara lysande.

Känner mig mer och mer trött och förbannad på hur t.ex. Henrik Jönsson, Magnus Ranstorp, "Soffan", m.fl. m.fl. belyser och förklarar vilka problem Sverige står inför, medan de vid den faktiska makten och som bör ha mest koll på läget, arbetar med att mörka, dölja, vrida på siffrorna, försköna, polera sverigebilden osv. istället för att varken vara reaktiva, aktiva eller proaktiva för att förbättra Sverige...

Raderad medlem 51742

Guest
Den nya världsordningen - 2021.

Vad fan håller de på med!
Ursprungssyftet var väl egentligen att harmonisera skattesatserna för att undvika att stora bolag placerar sig där skatten är lägst, vilket gör att principen om beskattning där den verkliga omsättningen sker frångås. Men bortsett från det enormt svåra att få olika länder med olika förutsättningar att kunna enas om en lägsta skattesats, verkar det ju nu även pågå någon slags skattehöjartrend där man passar på att utnyttja situationen för att öka det totala skattetrycket.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ursprungssyftet var väl egentligen att harmonisera skattesatserna för att undvika att stora bolag placerar sig där skatten är lägst, vilket gör att principen om beskattning där den verkliga omsättningen sker frångås. Men bortsett från det enormt svåra att få olika länder med olika förutsättningar att kunna enas om en lägsta skattesats, verkar det ju nu även pågå någon slags skattehöjartrend där man passar på att utnyttja situationen för att öka det totala skattetrycket.
Ja antagligen map harmoniseringen.
Då får man väl sänka sin skatt till nivån som de länder som har lägre har.

Fattar inte varför makt och beslutsfattande ska flyttas längre och längre bort från lokalbefolkningen, från dig och mig, människorna i Skövde och Malaga. Självbestämmande nationalstater kan vi snart glömma om detta fortsätter.
Land X vill ha skatt Y, kan de inte få ha det då? Varför skulle de inte få bestämma det själva. Folk i helt olika länder på helt olika geografiska platser kan tycka olika om vad bolagsskatten ska vara, vad är problemet med det? Och oavsett om någon ser det som ett problem eller inte, är det rätt att någon annan långbortifrånstan ist med våld bestämmer att alla nu ska ha samma skattestas, och den ska vara x %?

Varför ska beslut om hur sveriges samhälle ska styras tas av andra parter än svenskar?

Kan de inte harmonisera en högsta skattesats också?

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ja antagligen map harmoniseringen.
Då får man väl sänka sin skatt till nivån som de länder som har lägre har.

Fattar inte varför makt och beslutsfattande ska flyttas längre och längre bort från lokalbefolkningen, från dig och mig, människorna i Skövde och Malaga. Självbestämmande nationalstater kan vi snart glömma om detta fortsätter.
Land X vill ha skatt Y, kan de inte få ha det då? Varför skulle de inte få bestämma det själva. Folk i helt olika länder på helt olika geografiska platser kan tycka olika om vad bolagsskatten ska vara, vad är problemet med det? Och oavsett om någon ser det som ett problem eller inte, är det rätt att någon annan långbortifrånstan ist med våld bestämmer att alla nu ska ha samma skattestas, och den ska vara x %?

Varför ska beslut om hur sveriges samhälle ska styras tas av andra parter än svenskar?

Kan de inte harmonisera en högsta skattesats också?
Ja, för min del skulle jag gärna se lägre skatter och jag anser att det blir fel när man flyttar makten längre från människorna.

Samtidigt behöver vi förhålla oss till att vi lever i en allt mer globaliserad värld där det uppstår en del problem som då är svåra att lösa annat än genom samarbete mellan länder. När vi t ex har globala spelare som Facebook och Google som så fullkomligt dominerar sina marknader så att mindre och lokala spelare inte kan konkurrera och där dessa å ena sidan drar in en stor del av omsättningen från t ex annonser på en marknad i ett visst land (som t ex Sverige), men de samtidigt betalar huvuddelen av sin skatt i ett annat land, enbart för att det har lägre bolagsskatt.

Då har vi en massa pengar som omsatts från svenska kunder, men där pengarna hamnar i ett annat land istället. Oavsett vad man anser om hur hög skatt vi bör ha generellt innebär detta då ändå att för att få in samma mängd pengar till statsbudgeten måste man då ta ut högre skatter av sin befolkning på annat sätt, dvs det land som blir ”förloraren” får då ett högre skattetryck och/eller mindre pengar till statsbudgeten än vad som annars hade behövt vara fallet (givetvis förenklat, sambanden är lite mer komplexa).

Ett alternativ till lösning som jag tycker man kunde provat istället för gemensamma miniminivåer för skattesatser vore om det genom den lokala skattelagstiftningen gick att se till att dessa företag betalade lokal bolagsskatt för den del av vinsten som skapats i exempelvis Sverige. Misstänker att detta dock är betydligt svårare och snårigare, även om jag inte är så insatt i internationell skattelagstiftning.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Sverige är redan väl strategiskt placerat, vi skulle kunna ha fungerande gränser mot haven, och förhandla med Norge om en Norsk-Svensk alians. Finnarna får vara med om dom vill. Grejen är att när allting kollapsar så behöver vi ett försvar i proportion som det vi hade på 40-talet.

Sverige kan om vi vill, vi kan mycket mer än vi tror och är vill medge för oss själva, nu menar jag inte 'hålla avstånd och stanna hemma'. Folk innan oss har byggt anläggningar som Elefanten, Musköbasen, Bodens fästning, vem vet vad mer. Det tillverkas grova vapen i fabriker runt om i landet. Vi har floder, malm, skog/trä, och Norge har olja. När det blir dags vill jag inte sitta ute i skogen och äta rötter tillsammans med rådjuren och grävlingen, jag vill ha tak över huvet, vatten och avlopp, el och kommunikation. Det kan vi behålla med en regering som spelar sina kort rätt och leker mer rätt kompisar så att säga... nu glömde jag min poäng, måste vara värmen. Nånting med revolt.

Hur som helst har vi det för bra för att ändra på saker, det är i vart fall vad vi tror. Läget vi har nu är att "våra folkvalda" ju inte längre är folkvalda, dom är rövare och tjuvar som kommit upp sig via akademiska kanaler, dvs kriminella psykopater som gömmer sig bakom "utbildning".

Regeringen agerar inte längre för medborgarens bästa utan istället för ekonomins bästa och med helt andra agendor än dom man egentligen borde ha. England hade i alla fall driv att göra något, kanske inte det smartaste, men dom gjorde *något*. Frågan är inte vad vi är villiga att göra, utan om vi överhuvudtaget kommer ihåg hur man gör när det blåser om snibbarna. Vi har ingen beredskap, mot någonting, på något sätt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Regeringen agerar inte längre för medborgarens bästa utan istället för ekonomins bästa och med helt andra agendor än dom man egentligen borde ha. England hade i alla fall driv att göra något, kanske inte det smartaste, men dom gjorde *något*. Frågan är inte vad vi är villiga att göra, utan om vi överhuvudtaget kommer ihåg hur man gör när det blåser om snibbarna. Vi har ingen beredskap, mot någonting, på något sätt.
Det här är en illusion som de vill att du ska tror på.
Även om de vill få dig att tro det så har staten aldrig agerat för medborgarnas bästa eller ekonomins bästa. De skulle lägga ner sig själva om så vore fallet.

Det bästa för dig vet bara du vad det är, du kan berätta det för någon annan, en person i regeringen tex som du sedan låter ta beslut i dina vägnar men så går det inte riktigt till och vad skulle vara poängen med det. Det vore bättre för mig att slippa leva unnder ett konstant hot om våld, det gör jag idag iom statens agerande. Aldrig får man vara ifred, de tvingar tom av mig pengar när jag köper en kexchoklad på macken.

Vilken ekonomi avser du? Inte min ekonomi iaf, jag blir med hot om våld rånad så fort jag använder statens pengar, tom innan jag använt dem iom inkomstskatten. Pengar som de dessutom inflaterar så att både jag och du blir fattigare och fattigare allt eftersom tiden går.

Lättare att se om det fortfarande vore fogdar som red runt och krävde in skatt. Lite mer osynligt nu i den digitala världen.

quote-instead-of-a-bumbling-and-inefficient-tool-of-society-the-radical-libertarian-sees-the-murray-rothbard-113-68-22.jpg

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
– De som blir arbetslösa får en för låg ersättning. Inkomstbortfallsprincipen är i praktiken borta ur a-kassan och faktiskt i många av de andra offentliga trygghetssystemen.
Så vi har typ världens högsta skatter. Borde det inte speglas i typ världens bästa sjukvård, polisväsende, äldreomsorg, skola, sociala skyddsnät och infrastruktur eller hur är det tänkt att funka?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
"Vilken ekonomi avser du? Inte min ekonomi iaf"
- Inte en aning. Det är inte min ekonomi heller dessvärre. "Landets" vill dom väl få det till.

"... världens högsta skatter. Borde det inte speglas i typ världens bästa sjukvård ..."
- Eller hur. Men istället dräneras sverige på pengar som går utomlands. Det var nåt reportage om detta för några år sedan, t o m folk på skatteverket hjälpte till att 'exportera' pengar åt några smarta laghålsglidare. Uppdrag granskning tror jag programmet var. Hur gick det sen? Tror det bara rann ut i sanden.

Företagen styr, och politikerna gör som dom blir tillsagda av dom bemedlade. Sen spelar det ingen roll vilken spaghetti dom kokar ihop för att få saker att låta bra för oss, det viktiga är att det ser bra ut i planen och på papperet. Media brukar ju vara en bra mygeldetektor, men varför gör ingen något åt saken sen? .. alla tror att "någon annan gör säkert det".

Smartas vore egentligen att haka på nåt stort och riktigt sliskigt myglande företag, och dra nytta av dess 'framgång' istället för att försöka få landet på fötter igen. Dvs istället för att rösta på ett parti. Det gör ju föga skillnad, har vi märkt.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
"Vilken ekonomi avser du? Inte min ekonomi iaf"
- Inte en aning. Det är inte min ekonomi heller dessvärre. "Landets" vill dom väl få det till.

"... världens högsta skatter. Borde det inte speglas i typ världens bästa sjukvård ..."
- Eller hur. Men istället dräneras sverige på pengar som går utomlands. Det var nåt reportage om detta för några år sedan, t o m folk på skatteverket hjälpte till att 'exportera' pengar åt några smarta laghålsglidare. Uppdrag granskning tror jag programmet var. Hur gick det sen? Tror det bara rann ut i sanden.

Företagen styr, och politikerna gör som dom blir tillsagda av dom bemedlade. Sen spelar det ingen roll vilken spaghetti dom kokar ihop för att få saker att låta bra för oss, det viktiga är att det ser bra ut i planen och på papperet. Media brukar ju vara en bra mygeldetektor, men varför gör ingen något åt saken sen? .. alla tror att "någon annan gör säkert det".

Smartas vore egentligen att haka på nåt stort och riktigt sliskigt myglande företag, och dra nytta av dess 'framgång' istället för att försöka få landet på fötter igen. Dvs istället för att rösta på ett parti. Det gör ju föga skillnad, har vi märkt.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Sverige är underbart. Överraskat mig negativt från minst 2014 och framåt. Några gånger om året tänker man "wow, nu jävlar är botten nådd" men så kommer nästa vecka och nästa lågmärke rullar in...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Totalt har 155 personer gripits i Sverige, uppger polisen i ett pressmeddelande.
800 personer har hittills gripits runt om i världen.
Ca 20% av gripandena(hittills) har skett i sverige. Skaplig överrepresentation, sveriges befolkning utgör ca 0,125% av världens befolkning.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Ca 20% av gripandena(hittills) har skett i sverige. Skaplig överrepresentation, sveriges befolkning utgör ca 0,125% av världens befolkning.
Ganska fiffigt av FBI. :tummenupp
Gött att få bort så många från gatorna (hur länge det nu blir).
Var alla världens länder med i detta?

Edit: Såg att det var totalt 12000 konton och 1600 var svenska som följdes.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ganska fiffigt av FBI. :tummenupp
Gött att få bort så många från gatorna (hur länge det nu blir).
Var alla världens länder med i detta?

Edit: Såg att det var totalt 12000 konton och 1600 var svenska som följdes.
Jaa fiffigt var ordet. De kunde säkert tom ha skrivit "Developed by the FBI" i villkorstexten någonstans, den är det inte många som läser och knappast troligt denna typ av användare va?

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping