Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Rätt/fel?
Rätt eller fel, dystopi eller ej... det blir en konsekvens när samhället inte klarar att upprätthålla grundtryggheten för medborgarna.

Den egna säkerheten och tryggheten är ett mänskligt behov som vi strävar efter att uppnå på något sätt. I de flesta fall är detta något som en enskild människa inte fullt ut kan uppnå på egen hand.

Frågan är då hur det kan uppnås. Det går att föra olika resonemang om på vilken nivå eller kombination av nivåer (familj, lokalsamhälle, intressegrupp, nationalstat, federation osv) som detta bäst kan lösas och i vilken mån det skall vara något man automatiskt tillhör eller ansluter sig till på frivillig basis, men faktum kvarstår... Om behovet inte blir uppfyllt kommer människan sträva efter att hitta en lösning på annat sätt, oftast då i någon form av gemenskap med andra.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Precis som CFr skriver så är det människans natur att gruppera sig. Jag konstaterar hur staten/stater på senare tid inte gjort mycket för att ena människor, snarare tvärt om, vilket har resulterat i att det bildats just dessa små 'kungadömen', ungefär som på medeltiden. Det blir serverat för maffior och underjordiska organisationer, samt medborgargarden och gäng som gör vad dom kan för att upprätthålla *sin ordning*. Kolla bara hur det var på medeltiden med alla små kungariken överallt, och småkrig här och där med familjeätter där man t o m slog ihjäl varandra för att sitta på tronen.

Raderad medlem 51742

Guest
Precis som CFr skriver så är det människans natur att gruppera sig. Jag konstaterar hur staten/stater på senare tid inte gjort mycket för att ena människor, snarare tvärt om, vilket har resulterat i att det bildats just dessa små 'kungadömen', ungefär som på medeltiden. Det blir serverat för maffior och underjordiska organisationer, samt medborgargarden och gäng som gör vad dom kan för att upprätthålla *sin ordning*. Kolla bara hur det var på medeltiden med alla små kungariken överallt, och småkrig här och där med familjeätter där man t o m slog ihjäl varandra för att sitta på tronen.
Precis. Ibland är det lätt att tänka att ifall det inte fanns några länder, utan alla bara gjorde som de ville och självorganiserade sig i naturliga grupperingar så skulle alla leva i fred och harmoni. Där har väl historien snarare visat på det omvända - det vi naturligt då faller tillbaka till är snarare klaner, maktkamper och krig.

För att skapa verklig trygghet och frihet för individer att själva välja hur de vill organisera sig och leva sina liv, utan att bli förtryckta, behövs det snarare vissa samhällsstrukturer och mekanismer som kan möjliggöra detta. Sådana samhällsstrukturer innebär i viss mån att ge upp en del av sin frihet för att få trygghet och frihet i andra avseenden. För att det skall fungera behövs därför att det accepteras av de som deltar i ett samhälle i form av något som skapar en gemensam tillhörighet så att man kan enas kring den gemensamma idén. Där har väl demokratiska nationalstater (trots alla dess dysfunktioner) visat sig vara det minst dåliga sättet att skapa sådana förutsättningar.

Bortsett från behovet att "reparera" det som har gått sönder i nationalstaterna i detta avseendet, skulle man förstås även kunna tänka sig andra typer av samhällsstrukturer som möjligen skulle kunna fungera bättre på olika sätt, men det är nog inget som har förutsättningar att lyckas i dagens sammanhang, utan snarare då något nytt som kanske uppstår ifall det går så långt så att dagens nationalstater fallerar ordentligt. Men i ett sådant scenario skulle det ju lika gärna kunna skapas utrymme för något betydligt värre än dagens samhälle, vilket vi även sett i historien genom bl.a. fascismen, nazismen och kommunismen.

Last edited by a moderator:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nåja, Sverige duger i varje fall som exempel på hur det inte ska vara, alltid något ! :)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nåja, Sverige duger i varje fall som exempel på hur det inte ska vara, alltid något ! :)
Lövet är nöjd med att fler sitter i fängelse. Han tänker inte på att större utbud på brottslighet rimligtvis just borde leda till att fler frihetsberövas? Vill ha då ha större utbud på brottslighet så att fler fängslas, och sedan skryta över att antalet fängslade ökar eller vad är poängen?

Raderad medlem 51742

Guest
Som småföretagare och skattebetalare var min första spontana tanke av någon märklig anledning inte att det var de gängkriminella finansministern hade i åtanke i det här citatet, med tanke på vad hon pratat mest om de senaste dagarna.

Bifogat

• maggan.png
    maggan.png
    420.1 KB · Visningar: 35

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är verkligen tur att vi har den här nya sortens agendasättande journalistik. Efter att ha arbetat tjugo år som överläkare i psykiatri, får det mig att inse att ingenting av det jag gjort i mitt yrkesverksamma liv, har lärt mig mer om begreppet kognitiv dissonans än att helt enkelt öppna dagens tidning.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Som småföretagare och skattebetalare var min första spontana tanke av någon märklig anledning inte att det var de gängkriminella finansministern hade i åtanke i det här citatet, med tanke på vad hon pratat mest om de senaste dagarna.

Samtidigt från övningen ACE uppe i Norrbotten :rock
(SERE-moment)

*EDIT* Påminner om Linda Snecker på tåget när en man spiller ur sin kaffe och hon vägrar titta på honom för att ge honom bekräftelse enligt egen utsago.

"Snecker-moment" :crash

ACE_SERE.JPG

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Lögner och ren jävla avföring som vanligt alltså.
Känns som att sossarna iaf har valstrategin klar. De släpper bomben om en enorm skattehöjning (som inte slår främst mot deras egen bidragsberoende väljargrupp utan är designad för att skapa konflikt mot en tänkt antagonist ”miljonären”, som främst utgör av vanliga medelinkomsttagare) och gör detta i god tid före valet, så att folk hinner vänja sig vid tanken. Lite närmare valet kommer de ösa på med ett enormt valfläsk med stora investeringar mm som kommer locka väljare. Mycket av detta kommer ha ”grön” profil för att blidka Miljöpartiet och Centern. Sen kryddar de med att utmåla oppositionen som illegitim så de slutligen kan måla in Annie Lööf i ett hörn och när hon tvingas välja sida blir det vänstersidan.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Pensionsmyndigheten prognostiserar till exempel att pensionskostnaderna för grundskyddet för utrikes födda kommer att stiga från dagens 4,1 miljarder (Pensionsmyndigheten, 2017) till elva miljarder 2030 för att 2060 uppgå till hela 69 miljarder.
Till detta kommer svårkvantifierbara kostnader i form av minskad tillit, kriminalitet och sociala problem i kölvattnet av bristande ekonomisk integration och låg självförsörjningsgrad.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
9d4ca308-6e47-44ba-93ed-9aca46bcc49c

Polisen har upprättat en anmälan om nedskräpning och ska utreda händelsen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
9d4ca308-6e47-44ba-93ed-9aca46bcc49c

Är det en slump att det är ruttet hö?

Jag får ju en känsla av att lokalpolitikerna eller någon tjänsteman ställt till det för någon bonde?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Jag får ju en känsla av att lokalpolitikerna eller någon tjänsteman ställt till det för någon bonde?
Jag tror du är inne på rätt spår.

Såklart att det är "nedskräpning" men att nedskräpningen just skedde där och på detta vis tyder på att det är mer av en ren smocka i ansiktet på styrande politiker.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Gissar att det är ensilage och då är det inte ruttet, precis som surströmming. Sedan kanske doften inte är något för stadsbor. :hihi
Men med lite mördarsniglar eller någon som stuckit hål så blir de värdelösa som foder.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning