Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom det är Annie Lööf och Isabella Lövin som bestämt vad Stefan Löven ska göra sedan JÖken
landade i boet
så är det enbart lönen som gör att Löven vill stanna kvar jobbet.
Som gammal i facket vet han att A-kassan är lägre än lönen.
Men nu börjar det blir riktigt jobbigt för Stefan på jobbet när dessutom
Nooshi Dadgostar och Amineh Kakabaveh vill få bestämma lite och Nyamko Sabuni sviker.

Jag har tidigare skrivit att Nyamko är watutsi och därför flytt från Ruanda men hon är faktiskt född i Burundi och min slutsats blir att hon tillhör hutufolket och därför flytt från Burundi som kontrolleras av watutsifolket vilket också stämmer med hennes längd (hutus är korta, watutsi långa, jag uppskattar medellängden på watutsi män till ca 1,9 meter).

Raderad medlem 51742

Guest
Det här kommer sluta med att alla snärjt in sig något vansinnigt i sina konflikter att de glömt vad frågan egentligen handlar om, men det enda det minns är att de ändå inte vill ha någon annan statsminister än Löfven, så han sitter kvar. Pga. att ingen egentligen är överens om något kommer sossarna regera sönder sig totalt, men det spelar ingen roll för i nästa val kommer väljarna ändå återigen rösta på skiten, antingen för att de är födda in i ideologin eller vinner på den genom att de lever på bidrag eller som anställda i (S)tatens tjänst.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är jag långt ifrån någon socialdemokrat men så jävla illa kan man väl ändå inte påstå att vi har det i Sverige pga ”såssarna”?

Trots ett ganska långt maktinnehav så ligger vi i välfärdstopp OCH upplevd frihet i jämförelse med världens länder.

Kanske är det just tack vare politiskt kompromissande?

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske är det för att alla som säger sig vara ”långt ifrån någon socialdemokrat” i slutändan och innerst inne ändå är socialdemokrater som definitionen av kompromiss i Sverige innebär att barnen kan bråka hur mycket som helst i sandlådan, men sen kommer pappa Löfvén och hämtar hem barnen, läser godnattsagor för dem och får dem lugna för det är ändå han som är herre i huset.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Konstitutionen är skriven på ett visst sätt. Det ger ramarna för hur man kan agera. Sedan är Sveriges politiska historia - tack och lov - en historia av fredliga kompromisser och politiska uppgörelser. Både på riksnivå och ned till kommunnivå. Det hör givetvis till att det skall skränas om detta och det har det också gjorts i alla tider. Icke desto mindre har landet styrts skapligt demokratiskt vilket är det viktiga. Trumpifiering av politiken tjänar ingen på.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu är jag långt ifrån någon socialdemokrat men så jävla illa kan man väl ändå inte påstå att vi har det i Sverige pga ”såssarna”?

Trots ett ganska långt maktinnehav så ligger vi i välfärdstopp OCH upplevd frihet i jämförelse med världens länder.

Kompromissa måste man eftersom ingen har egen majoritet. :tummenupp
Frågan är bara var gränsen går mellan kompromiss och ge upp sin ideologi?
Om du innan JÖK frågat någon socialdemokrat om de var villiga att kompromissa om värnskatten, marknadshyror och arbetsrätten vad hade dom svarar?
Jag gissar nej.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kompromissa måste man eftersom ingen har egen majoritet. :tummenupp
Frågan är bara var gränsen går mellan kompromiss och ge upp sin ideologi?
Om du innan JÖK frågat någon socialdemokrat om de var villiga att kompromissa om värnskatten, marknadshyror och arbetsrätten vad hade dom svarar?
Jag gissar nej.

Alltid lätt att ha klara uppfattningar innan man ställs inför kompromissandet. Så är det ju alltid?

Sedan kommer förhandlingen och den kan sluta ungefär hur som helst men det handlar ju om att de förhandlande parterna skall hitta tillräckligt många punkter att komma överens om.

Valresultatet ger förutsättningarna i form av förhandlingspositioner. Målet är att styra Sverige så stabilt som möjligt.

Vi skall vara klara över att det är oerhört små skillnader i praktisk politik mellan de större mittenpartierna. Problemet blir när man låter blockgränsen vara en barriär - då får automatiskt ytterkantspartierna nyckelpositioner och orimligt stort inflytande på politiken. Där har ju Annie Lööf fullständigt rätt, tillsammans med med flertalet statsvetare.

Tittar man nyktert på saken så var ju januariöverenskommelsen oerhört lyckad. S fick styra på ett liberalt reformprogram mot att MP fick ge sig på viktiga punkter och V hölls utanför inflytandet. Bred acceptans sakfrågemässigt hos de flesta väljare.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Alltid lätt att ha klara uppfattningar innan man ställs inför kompromissandet. Så är det ju alltid?

Sedan kommer förhandlingen och den kan sluta ungefär hur som helst men det handlar ju om att de förhandlande parterna skall hitta tillräckligt många punkter att komma överens om.

Valresultatet ger förutsättningarna i form av förhandlingspositioner. Målet är att styra Sverige så stabilt som möjligt.

Vi skall vara klara över att det är oerhört små skillnader i praktisk politik mellan de större mittenpartierna. Problemet blir när man låter blockgränsen vara en barriär - då får automatiskt ytterkantspartierna nyckelpositioner och orimligt stort inflytande på politiken. Där har ju Annie Lööf fullständigt rätt, tillsammans med med flertalet statsvetare.

Tittar man nyktert på saken så var ju januariöverenskommelsen oerhört lyckad. S fick styra på ett liberalt reformprogram mot att MP fick ge sig på viktiga punkter och V hölls utanför inflytandet. Bred acceptans sakfrågemässigt hos de flesta väljare.
Nja...
I detta fall har ju små partier med frågor/agendor som inte har stöd i riksdagen fått igenom sin politik.
Jag tror ganska många socialdemokrater tycker den liberala agendan gått för långt och att man borde ha gått åt vänster istället.
Dvs kompromisser är bra så länge man inte går ifrån sin ideologi.

Dom tre sakfrågor jag listar har väldigt litet stöd hos den stora väljarmassan om jag inte har fel (vilket är möjligt).

Och så bra har det väl ändå inte gått?
MP och L på väg ut, S och C sjunker och ytterkanterna går framåt.

Nja...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Opinionsmässigt dåligt, absolut.

Sakpolitiskt bra är en annan sak. Väljarna är inte logiska…

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Opinionsmässigt dåligt, absolut.

Sakpolitiskt bra är en annan sak. Väljarna är inte logiska…
Känns lite märkligt, kanske tom lite odemokratiska, att såga väljarkåren som ologiska för att dom ser andra saker än du ser.
Jag tror faktiskt inte du är sån. :)

Men det är inte bara jag som tycker sossarna tappat sin ideologiska kompass.
Håller kanske inte med om varje ord men i stort har hon rätt.

Raderad medlem 51742

Guest
Hade en diskussion med mina föräldrar för ett tag sedan på temat "men vi har det ju rätt så bra och tryggt i Sverige ändå", varpå jag fick påminna dem om att en bomb detonerade ett par hundra meter från deras bostad och att en kille knivmördades på torget där de dagligen handlar rätt nyligen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
MP vill jaga gängen via proxyn som felaktiga bygglov, skattebrott och svarta spelautomater.

På presskonferensen i måndags lät Löven meddela något i stil med att "vi ska knäcka gängkriminaliteten". Vafan tänkte jag och satte kaffet i halsen, är inte det redan klart? Du stod ju förfan för snart 8 år sedan och sa samma sak.
Går folk på sånt här fortfarande?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det är så sjukt att se folk fortfarande påstå att Sverige är ett ganska bra land. Som att alla försämringar är överdrivna eller som det lät 2005-2015, påhittade.

Hjärntvätten är verkligen framgångsrik.

Sådana som Brooklyn är ansvariga för de dagliga morden. Det hade aldrig gått utan dem. Och det är sant. Även när han gnäller hos moderatorn.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Ja jag råka plussa Brock men får trösta mig med att soci var bra eller bättre på Erlands tid. Fast Brock å även Mäki är hygglo när jag pratar lite mer åt tu man hand med dom
1625655163102.png

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att det mesta är bra i Sverige innebär inte att det inte finns problem. Även med en "skjutning" om dagen kommer de flesta aldrig ens känna något av offren.

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f

Vi ligger i topp på skjutningar och sprängningar. I topp på våldtäkter. Otryggheten ökar. Folk som tycker "Fel" blir avstängda från olika plattformar. Mogge o co har haft god kontakt med Facebook och Google för att stoppa oliktänkande. Sossarna och Löven ljuger o sprider osanningar om ganska mycket. Det fifflas med skolresultaten. Men men så jävla illa kanske vi inte har det! ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
MP vill jaga gängen via proxyn som felaktiga bygglov, skattebrott och svarta spelautomater.

På presskonferensen i måndags lät Löven meddela något i stil med att "vi ska knäcka gängkriminaliteten". Vafan tänkte jag och satte kaffet i halsen, är inte det redan klart? Du stod ju förfan för snart 8 år sedan och sa samma sak.
Går folk på sånt här fortfarande?
Märta är som alla miljöpartister helt okunnig. 15-25 åriga somalier har inga restauranger. Hon verkar förväxla det vi har nu med juggemaffia eller Hells Angels. Det finns ingen altan att klaga på hos de många somaliska nattklubbarna.

Så länge det offentliga kan yra om ovidkommande ting så kommer det här bara förvärras, och Mäkinen och andra kommer relativisera skjutningar och annan importerad brottslighet med babbel om att så vida man inte känner den som blir skjuten så, ja så vadå? Så belastar de polis, sjukvård, sociala och allehanda instanser något oerhört. Vem får vänta när ambulansen skall till Rinkeby varje kväll? Vem får lida av att polisen måste prioritera? Vem får högre premie av att det brinner bilar och skolor? Och så vidare rörande sjukvård, pensioner, skola, sociala insatser etc etc etc?

Sådan här oärlig retorik hade varit skön att slippa. Faktiskt. Det är 2021 nu.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Såg ett program på tuben. Diskutabelt. Kul program som var poppis på den tiden 80 tal. Det här var från 89 å handla om invandring till Sverige. Nån Dansk var där å prata lite å några till. Dom blev utskrattade av publiken snudd på
Kul å se ett sånt program idag med facit ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Såg ett program på tuben. Diskutabelt. Kul program som var poppis på den tiden 80 tal. Det här var från 89 å handla om invandring till Sverige. Nån Dansk var där å prata lite å några till. Dom blev utskrattade av publiken snudd på
Kul å se ett sånt program idag med facit
Så där är det ju fortfarande, kritik mot enorm asylinvandring paketeras som något suspekt.
Det finns en Betnér-Schyffertsk kultur att skratta lite åt SDare, som om det tuffa, coola och förståndiga är att ta in två miljoner invandrare på tjugo år utan att ha en plan.
Brooklyn mfl gick på det.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor