Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Folk som fördömer andra för att de inte vaxinerar sig har uppenbart problem med sin egen självbild och ett behov av att visa sig moraliskt bättre än andra. Ta det för vad det är. Är man trygg i sig själv är påhopp av det slaget enkla att skaka av sig.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Folk som fördömer andra för att de inte vaxinerar sig har uppenbart problem med sin egen självbild och ett behov av att visa sig moraliskt bättre än andra. Ta det för vad det är. Är man trygg i sig själv är påhopp av det slaget enkla att skaka av sig.
Lite så ja.
Och det verkar vara provaxxxxarna som är mest elaka på det viset och nedsättande mot de som lever sitt liv på ett sätt som inte passar in i provaxxxxarnas rätta lära.

Är det tillåtet att önskar lycka och välmående till alla oavsett vaccinationsstatus och därtill att alla oavsett vaccinationsstatus får den bästa vården tänkbara? Eller måste vi delas in i onda sidan och goda sidan? Känns inte så fräscht.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, det är väl knappast uppenbart att vaccinerade sprider minst lika mycket smita som ovaccinerade.
Eller har jag missat något?
Var får du den statistiken ifrån?
Helt klart är att delta smittar även vaccinerade men "minst lika mycket" tror jag du får svårt att bevisa?

Jag har tidigare länkat till en publicerad artikel som visar att vaccinerade har samma mängd virus i munnen som icke vaccinerade.

Varför tror du det fortsätter spridas i extremt hög takt i tex förenade Arabemiraten med över 80% vaccinerade?

Skillnaden är bara att den ena ligger nerbäddad i sin säng när han är sjuk, den andra springer runt helt ovetande om sin smitta och delar med sig av den till höger och vänster.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag tror det ligger under den psykologiska termen projicering.
Dom vill snarast springa runt och kindpussas precis som före pandemin men dom är ju inte egoister...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fö finns det massa andra parametrar att ta hänsyn till om man vill minska risken för att ta upp en IVA-plats.
Övervikt? Röknig? Köra hoj? Gå utanför dörren?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
"Stopp min kropp" var ju på tapeten för inte så länge sedan. Det handlar om principen att barn inte ska behöva stå ut med det som kan upplevas obehagligt, typ övergrepp av olika slag. Att ofreda ett barn anses kränkande, det skadar barnet bl a mentalt. Det ges ganska tunga straff för sådant.

En vuxen människa kan definitivt uppleva stort obehag av olika saker, och av det få trauma. En ung människa kan ha upplevt extremt obehag på sjukhus i samband med den vård som gavs, och i efterhand utveckla PTS, som gör att man inte vill ha något att göra med vården sedan. Att tvinga på någon vård, vaccin eller annan 'medicin' eller botemedel är aldrig OK. Det är inte som att hoppa från en trampolin eller hålla andan under vatten i 2 minuter, det kan utlösa farliga reaktioner hos den som utsätts. Kolla bara på Rambo i First Blood.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har tidigare länkat till en publicerad artikel som visar att vaccinerade har samma mängd virus i munnen som icke vaccinerade.

Varför tror du det fortsätter spridas i extremt hög takt i tex förenade Arabemiraten med över 80% vaccinerade?

Skillnaden är bara att den ena ligger nerbäddad i sin säng när han är sjuk, den andra springer runt helt ovetande om sin smitta och delar med sig av den till höger och vänster.
Ah, OK du menar just mängden virus i munnen på redan smittade.
Jag har för mig att den engelska snubbe som länkats här förut sa att vaccinerade hade ganska mycket mindre, och under kortare period, virus i sig och därför sprider mindre men hittar inte nu så ska låta vara osagt.
Annars verkar de amerikanska siffrorna tydligt peka på bättre skydd, dock mindre än alpha, mot att bli smittad, mycket färre som behöver iva och väldigt många färre som dör bland vaccinerade.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ah, OK du menar just mängden virus i munnen på redan smittade.
Jag har för mig att den engelska snubbe som länkats här förut sa att vaccinerade hade ganska mycket mindre, och under kortare period, virus i sig och därför sprider mindre men hittar inte nu så ska låta vara osagt.
Annars verkar de amerikanska siffrorna tydligt peka på bättre skydd, dock mindre än alpha, mot att bli smittad, mycket färre som behöver iva och väldigt många färre som dör bland vaccinerade.
Håller med. Naturligtvis påverkar vaccinet hur smittsam man är.

Jag tycker att varje människa har ett ansvar för sin egen hälsa, inte för hela världens. Om man är rädd för att bli smittad så får man ta ett eget ansvar för att vaccinera sig, isolera sig etc. Att lägga över det ansvaret på 100% av jordens befolkning är bara arrogant. Säger man att någon är självisk för att man inte vaccinerat sig så har man just det kravet. Att 100% av jordens befolkning ska ta ett par sprutor av ett hastigt framtaget vaccin. Respektlöst. Förbluffande.

Jag hoppas innerligt att de som tycker att man är självisk för att man inte tar vaccin också slutar köra hoj. Risken är att denna klotar och upptar en iva-plats eller skadar någon annan i en olycka.

För övrigt är jag vaccinerad. Ville helst inte då jag tror mig klara av smittan på egen hand. Dock umderlättar det en del när jag reser så det var anledningen till vaccineringen. Jag fördömer ingen på grund av deras vaccinationsstatus Utan jag respekterar människors rätt till att bestämma över sina kroppar.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bara för att spe på diskutionen om att vaccinera sig eller inte..
Jag är inte vaccinerad å har inte tanke på de heller..
Har inte förändra mitt liv sen viruset började härja... Enda är väl att jag inte hällsar på folk me att ta i hand å respekterar ett visst avstånd när man träffar folk..
Jag reser inte, åker inte tunnelbana, buss, pendeltåg eller spårvagn... Har haft mitt jobb hemma de senaste 30 åren..
Så me andra ord så är de liten risk att bli smittad eller att smitta andra.. Vaccinerade som reser runt å träffar massa folk både här å där kan få me sig smittan lättare...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vore intressant att se upptagna iva platser och döda per antal smittade också.

Det är en oärlig bild, dom har tagit bort x-axeln.

Vaccinet skyddar dig, det är helt klart.
Men nu var vi väl mer inne på diskussionen om vaccinet stoppar spridningen. Och om vaccinet är slutet för coronapandemin.
Jag ser inget som tyder på det. Tvärtom så tror jag att den kommande vintern kommer bli ännu värre än vad vi tidigare sett. Åtminstone globalt, jag hoppas Sverige klarar sig bättre.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det är en oärlig bild, dom har tagit bort x-axeln.

Vaccinet skyddar dig, det är helt klart.
Men nu var vi väl mer inne på diskussionen om vaccinet stoppar spridningen. Och om vaccinet är slutet för coronapandemin.
Jag ser inget som tyder på det. Tvärtom så tror jag att den kommande vintern kommer bli ännu värre än vad vi tidigare sett. Åtminstone globalt, jag hoppas Sverige klarar sig bättre.
Håller me på den teorin..
Kommer säkert flera nya varianter efter delta osv...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag förstår och respekterar att folk har sina teorier och förmodligen också goda skäl att vaccinera sig. Men jag har inget behov, och det är ju min kropp, jag måste få bestämma om den.
Har du gjort ett PCR-test, så att du VET att du inte är en asymptomatisk smittspridare och lallar på som en slags svensk version av Typhoid Mary? Med klassificeringen samhällsfarlig smitta är dina rättigheter begränsade.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Någon sorts lägesbild, observera parentesen.
29/296≈10%.

View attachment 463381
Då ska man också förstå några saker.
Det finns många olika IVA-platser, Thorax, Neuro, brännskade osv. alla har inte möjlighet till all typ av vård.
Dessa platser är summerade i landet, d v s Luleå har säkert några, och Lund men kanske inte Huddinge.
Många är platser skapade just för att klara Covid, dvs på bekostnad av annan vård.
Och bara för att man öppnat upp en IVA-sal betyder det inte att det plötsligt fanns 20 IVA-sköterskor, läkare mm.
Antalet i utdraget ovan är också just den dagen, för någon månad sedan fanns ett fåtal platser totalt och i höst finns risk att det fylls upp igen, det är det man ska undvika men verlar vara svårt för många att förstå.
Det är tråkigt att några raljerar om detta.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Då ska man också förstå några saker.
Det finns många olika IVA-platser, Thorax, Neuro, brännskade osv. alla har inte möjlighet till all typ av vård.
Dessa platser är summerade i landet, d v s Luleå har säkert några, och Lund men kanske inte Huddinge.
Många är platser skapade just för att klara Covid, dvs på bekostnad av annan vård.
Och bara för att man öppnat upp en IVA-sal betyder det inte att det plötsligt fanns 20 IVA-sköterskor, läkare mm.
Antalet i utdraget ovan är också just den dagen, för någon månad sedan fanns ett fåtal platser totalt och i höst finns risk att det fylls upp igen, det är det man ska undvika men verlar vara svårt för många att förstå.
Det är tråkigt att några raljerar om detta.
Vilka menar du har raljerat? Eller är det grundlösa anklagelser för att ge tyngd åt dina argument?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Håller med. Naturligtvis påverkar vaccinet hur smittsam man är.

Jag tycker att varje människa har ett ansvar för sin egen hälsa, inte för hela världens. Om man är rädd för att bli smittad så får man ta ett eget ansvar för att vaccinera sig, isolera sig etc. Att lägga över det ansvaret på 100% av jordens befolkning är bara arrogant. Säger man att någon är självisk för att man inte vaccinerat sig så har man just det kravet. Att 100% av jordens befolkning ska ta ett par sprutor av ett hastigt framtaget vaccin. Respektlöst. Förbluffande.

Jag hoppas innerligt att de som tycker att man är självisk för att man inte tar vaccin också slutar köra hoj. Risken är att denna klotar och upptar en iva-plats eller skadar någon annan i en olycka.

För övrigt är jag vaccinerad. Ville helst inte då jag tror mig klara av smittan på egen hand. Dock umderlättar det en del när jag reser så det var anledningen till vaccineringen. Jag fördömer ingen på grund av deras vaccinationsstatus Utan jag respekterar människors rätt till att bestämma över sina kroppar.
Håller absolut med om att vaccin inte är något som skall tvingas på någon.
Men om man anser att det är till individens, och allmänhetens, bästa får man iaf försöka övertyga folk. ;)

"Självisk" är ju väldigt subjektivt.
Själv åkte jag ingen motorcykel förra året just för att inte ta upp IVA-plats.
Jag har åkt ytterst begränsat i år.
Att gränserna för själviskhet är individuella visar nedan:
-Det finns alltid någon/några som fäller sina stolar på charterplan med för lite plats. På inget sätt förbjudet men det retar definitivt många och någon säger också ibland till. Andra bryr sig inte.
-Det finns ofta någon som spelar för hög musik (och definitivt inte min musik) på tex stranden. Tillåtet men retar folk och någon säger kanske till. Andra bryr sig inte.
-Det finns folk som skatteplanerar och därav kommer "billigare" undan. Helt lagligt men det retar många då man ser det som själviskt och illojalt mot allmänna kassan. Andra bryr sig inte.
Osv, osv.

För vaccinerade hör att inte vaccinera sig också dit och folk retar sig i olika grad.
Jobbar du i vården och ser IVA-platserna fyllas upp av ovaccinerade, eller som expressen skrev du har en fru som inte får IVA-plats för cancer(?) då de ovaccinerade fyller platserna kan man nog bli förbannad på riktigt att folk inte vaccinerar sig. Jag är inte lika nära "frontlinjen" så jag retar mig inte lika mycket utan nöjer mig med att försöka förstå och kanske också försöka få fram min syn på det.

Det finns två saker som de flesta vaccinerade tror (rätt eller fel):
-Vaccinet skyddar individen mot smitta, sjukhusvistelse och död.
-Ju fler som är vaccinerade ju bättre för samhället och ju fortare kan man återgå till någon form av normalt.
Pga av dessa två är det ganska oförståeligt varför en individ inte vill skydda sig själv, sina närmaste och samhället.
Det uppfattas helt enkelt själviskt, illojalt och kanske tom anti-socialt.

Som vanligt bara mina två cent...:)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Idag på morgonnyheterna nämnde dom det, att vaccinerade bär på mycket virus och smittar även om dom är smittade.
Det är på tiden att det börjar komma fram nu för det känns rätt beklämmande att höra alla vaccinerade som återgått till normalt liv och klagar på ovaccinerade i tron att det är de ovaccinerade som sprider smittan.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Håller absolut med om att vaccin inte är något som skall tvingas på någon.
Men om man anser att det är till individens, och allmänhetens, bästa får man iaf försöka övertyga folk. ;)

"Självisk" är ju väldigt subjektivt.
Själv åkte jag ingen motorcykel förra året just för att inte ta upp IVA-plats.
Jag har åkt ytterst begränsat i år.
Att gränserna för själviskhet är individuella visar nedan:
-Det finns alltid någon/några som fäller sina stolar på charterplan med för lite plats. På inget sätt förbjudet men det retar definitivt många och någon säger också ibland till. Andra bryr sig inte.
-Det finns ofta någon som spelar för hög musik (och definitivt inte min musik) på tex stranden. Tillåtet men retar folk och någon säger kanske till. Andra bryr sig inte.
-Det finns folk som skatteplanerar och därav kommer "billigare" undan. Helt lagligt men det retar många då man ser det som själviskt och illojalt mot allmänna kassan. Andra bryr sig inte.
Osv, osv.

För vaccinerade hör att inte vaccinera sig också dit och folk retar sig i olika grad.
Jobbar du i vården och ser IVA-platserna fyllas upp av ovaccinerade, eller som expressen skrev du har en fru som inte får IVA-plats för cancer(?) då de ovaccinerade fyller platserna kan man nog bli förbannad på riktigt att folk inte vaccinerar sig. Jag är inte lika nära "frontlinjen" så jag retar mig inte lika mycket utan nöjer mig med att försöka förstå och kanske också försöka få fram min syn på det.

Det finns två saker som de flesta vaccinerade tror (rätt eller fel):
-Vaccinet skyddar individen mot smitta, sjukhusvistelse och död.
-Ju fler som är vaccinerade ju bättre för samhället och ju fortare kan man återgå till någon form av normalt.
Pga av dessa två är det ganska oförståeligt varför en individ inte vill skydda sig själv, sina närmaste och samhället.
Det uppfattas helt enkelt själviskt, illojalt och kanske tom anti-socialt.

Som vanligt bara mina två cent...:)
Du nämner många exempel på helt vanliga saker som väldigt många gör. Som du säger, vissa irriterar sig på dessa helt vanliga sakerna som är lagligt och ok att göra. De som irriterar sig förväntar sig att alla andra ska begränsa sig från att göra det som är helt lagligt och begränsa vår rätt att bestämma själva, bara för att de som enskilda individer tycker annorlunda. Lite som de moralpoliserna i förorten som skäller ut kvinnor för att de inte har burka.

Desto större anledning att inte lyssna på dessa moralpoliser som utan laglig grund tar sig rätten att skälla ut människor för deras, enligt de själva, moraliska tillkortakommande. Det är arroganta och oförskämda människor helt enkelt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA