Håller absolut med om att vaccin inte är något som skall tvingas på någon.
Men om man anser att det är till individens, och allmänhetens, bästa får man iaf försöka övertyga folk.
"Självisk" är ju väldigt subjektivt.
Själv åkte jag ingen motorcykel förra året just för att inte ta upp IVA-plats.
Jag har åkt ytterst begränsat i år.
Att gränserna för själviskhet är individuella visar nedan:
-Det finns alltid någon/några som fäller sina stolar på charterplan med för lite plats. På inget sätt förbjudet men det retar definitivt många och någon säger också ibland till. Andra bryr sig inte.
-Det finns ofta någon som spelar för hög musik (och definitivt inte min musik) på tex stranden. Tillåtet men retar folk och någon säger kanske till. Andra bryr sig inte.
-Det finns folk som skatteplanerar och därav kommer "billigare" undan. Helt lagligt men det retar många då man ser det som själviskt och illojalt mot allmänna kassan. Andra bryr sig inte.
Osv, osv.
För vaccinerade hör att inte vaccinera sig också dit och folk retar sig i olika grad.
Jobbar du i vården och ser IVA-platserna fyllas upp av ovaccinerade, eller som expressen skrev du har en fru som inte får IVA-plats för cancer(?) då de ovaccinerade fyller platserna kan man nog bli förbannad på riktigt att folk inte vaccinerar sig. Jag är inte lika nära "frontlinjen" så jag retar mig inte lika mycket utan nöjer mig med att försöka förstå och kanske också försöka få fram min syn på det.
Det finns två saker som de flesta vaccinerade tror (rätt eller fel):
-Vaccinet skyddar individen mot smitta, sjukhusvistelse och död.
-Ju fler som är vaccinerade ju bättre för samhället och ju fortare kan man återgå till någon form av normalt.
Pga av dessa två är det ganska oförståeligt varför en individ inte vill skydda sig själv, sina närmaste och samhället.
Det uppfattas helt enkelt själviskt, illojalt och kanske tom anti-socialt.
Som vanligt bara mina två cent...