Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du nämner många exempel på helt vanliga saker som väldigt många gör. Som du säger, vissa irriterar sig på dessa helt vanliga sakerna som är lagligt och ok att göra. De som irriterar sig förväntar sig att alla andra ska begränsa sig från att göra det som är helt lagligt och begränsa vår rätt att bestämma själva, bara för att de som enskilda individer tycker annorlunda. Lite som de moralpoliserna i förorten som skäller ut kvinnor för att de inte har burka.

Desto större anledning att inte lyssna på dessa moralpoliser som utan laglig grund tar sig rätten att skälla ut människor för deras, enligt de själva, moraliska tillkortakommande. Det är arroganta och oförskämda människor helt enkelt.
Retar du dig på moralpoliser i förorten?
Isf tillhör du väl själv "arroganta och oförskämda människor"?

ALLA har något de retar sig på hos andra.
Det är det som är själva poängen. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Idag på morgonnyheterna nämnde dom det, att vaccinerade bär på mycket virus och smittar även om dom är smittade.
Det är på tiden att det börjar komma fram nu för det känns rätt beklämmande att höra alla vaccinerade som återgått till normalt liv och klagar på ovaccinerade i tron att det är de ovaccinerade som sprider smittan.
Så vaccinerade får att inte tycka att alla ska vaccinera sig för allas bästa?
Men ovaccinerade får tycka att vaccinerade skall återgå till isolering för allas bästa?
Förlåt för lite "straw man" men det är så jag läser dina inlägg.

Vi vaccinerade har faktor 100-1000 (kan vara någon annan siffra) mindre chans att dö vid smitta.
Varför ska inte vi få återgå till det normala om vi är villiga att ta risken?
För alla ovaccinerades skull?

Kan ju säga att vi här hemma släppt lite grann på isoleringen men fortfarande håller avstånd, inte handlar i affärer osv ännu då vi tycker det är för allas bästa. :)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Retar du dig på moralpoliser i förorten?
Isf tillhör du väl själv "arroganta och oförskämda människor"?

ALLA har något de retar sig på hos andra.
Det är det som är själva poängen. :)
Jag retar mig såklart också på människor. Det är dock stor skillnad på att reta sig på att någon inte bär burka mot att skälla ut denna för att de inte bära burka. Det kan vara olagligt beroende på situation. Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker det är ok att vissa tar sig rätten att skälla på och kalla kvinnor fula saker för att de inte delar kvinnans klädval.

Vi lever i ett ganska fritt land. Vi har lagar att förhålla oss till. Är man inte nöjd med lagarna så är det rimligtvis politikerna man ska tala med, inte försöka förändra resten av befolkningen. Man kan naturligtvis försöka, precis som vissa provaxxare gör. Dock blir resultatet inte mer än irritation. De som talar om för andra hur de ska leva sina liv tror sig givetvis leva sitt liv på ett bättre sätt än andra.

Nåja, jag har fått fram mitt. De som vill fortsätta fördöma laglydande medmänniskors moral får göra det. Jag skippar det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så vaccinerade får att inte tycka att alla ska vaccinera sig för allas bästa?
Men ovaccinerade får tycka att vaccinerade skall återgå till isolering för allas bästa?
Förlåt för lite "straw man" men det är så jag läser dina inlägg.

Vi vaccinerade har faktor 100-1000 (kan vara någon annan siffra) mindre chans att dö vid smitta.
Varför ska inte vi få återgå till det normala om vi är villiga att ta risken?
För alla ovaccinerades skull?

Kan ju säga att vi här hemma släppt lite grann på isoleringen men fortfarande håller avstånd, inte handlar i affärer osv ännu då vi tycker det är för allas bästa. :)

Man får naturligtvis tycka vad man vill men man ska vara medveten om att vaccination inte är den heliga gralen som kommer stoppa smittspridningen. Åtminstone inte dagens vaccin och troligen inte kommande vaccin heller eftersom vaccin vad jag som lekman lyckats läsa mig till inte brukar ha den effekten.

Jag har redan svarat dig att allt tyder på att vaccinationen skyddar DIG från att bli svårare sjuk. Så på tal om halmgubbar gjorde du precis en sån istället för att hålla dig till sakfrågan.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag retar mig såklart också på människor. Det är dock stor skillnad på att reta sig på att någon inte bär burka mot att skälla ut denna för att de inte bära burka. Det kan vara olagligt beroende på situation. Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker det är ok att vissa tar sig rätten att skälla på och kalla kvinnor fula saker för att de inte delar kvinnans klädval.

Vi lever i ett ganska fritt land. Vi har lagar att förhålla oss till. Är man inte nöjd med lagarna så är det rimligtvis politikerna man ska tala med, inte försöka förändra resten av befolkningen. Man kan naturligtvis försöka, precis som vissa provaxxare gör. Dock blir resultatet inte mer än irritation. De som talar om för andra hur de ska leva sina liv tror sig givetvis leva sitt liv på ett bättre sätt än andra.

Nåja, jag har fått fram mitt. De som vill fortsätta fördöma laglydande medmänniskors moral får göra det. Jag skippar det.
Om du har läst mina inlägg så har människor olika tolerans för saker de retar sig på.
Jag skulle ha retat mig på moralpolisen som skäller på kvinnor och kanske skällt tillbaka. Vem vet?
Men om allt lagligt är OK så är det väl bara att skälla på kvinnor för deras klädval?
Det är ju inte olagligt.
Om jag tolkar dig rätt vill du bestämma vad som INTE får sägas?
Yttrandefriheten är det viktigaste vi har!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Man får naturligtvis tycka vad man vill men man ska vara medveten om att vaccination inte är den heliga gralen som kommer stoppa smittspridningen. Åtminstone inte dagens vaccin och troligen inte kommande vaccin heller eftersom vaccin vad jag som lekman lyckats läsa mig till inte brukar ha den effekten.

Jag har redan svarat dig att allt tyder på att vaccinationen skyddar DIG från att bli svårare sjuk. Så på tal om halmgubbar gjorde du precis en sån istället för att hålla dig till sakfrågan.
Det var inte meningen att göra en halmgubbe.

Men du verkar ha åsikter om vad vaccinerade bör göra.
Men vaccinerade får inte ha åsikter om vad ovaccinerade bör göra.
Det är så jag läser dina inlägg.
Ledsen om jag fel representerar dina åsikter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det var inte meningen att göra en halmgubbe.

Det är så jag läser dina inlägg.
Ledsen om jag fel representerar dina åsikter.

Jag brukar vara liberal och låta folk göra som dom vill.
Men ja, jag anser att vaccinerade bör sluta peka finger åt andra att vaccinera sig och istället fortsätta hålla social distansering.

Om du tolkade in nåt annat så får du gärna säga vad det i så fall är?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Om du har läst mina inlägg så har människor olika tolerans för saker de retar sig på.
Jag skulle ha retat mig på moralpolisen som skäller på kvinnor och kanske skällt tillbaka. Vem vet?
Men om allt lagligt är OK så är det väl bara att skälla på kvinnor för deras klädval?
Det är ju inte olagligt.
Om jag tolkar dig rätt vill du bestämma vad som INTE får sägas?
Yttrandefriheten är det viktigaste vi har!
Det kan i högsta grad vara olagligt att skälla på någon eller kalla någon fula saker för deras klädval. Olaga hot, ofredande och förolämpning.

Jag tycker jag var tydlig med att man naturligtvis kan fortsätta fördöma andra öppet. Dock tror jag att resultatet bara blir irritation. Såg du att jag skrev det? Jag håller med dig om att yttrandefriheten är det viktigaste vi har.

När jag gick in i den här diskussionen så var det med inlägget att det är lätt att skaka av sig moralpolisers fördömanden då deras självbild är att de har en högre moral än andra. Om du inte håller med om det så visst. Fortsätt du att skälla på och fördöma andra som inte håller din moraliska standard. Jag avstår.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag brukar vara liberal och låta folk göra som dom vill.
Men ja, jag anser att vaccinerade bör sluta peka finger åt andra att vaccinera sig och istället fortsätta hålla social distansering.

Om du tolkade in nåt annat så får du gärna säga vad det i så fall är?
Jag tolkar det precis som jag skrev det:

Det är det som jag inte riktigt får ihop?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Därför gäller de grundläggande råden även för dig som är vaccinerad:

• Stanna hemma även om du bara känner dig lite sjuk.
  • Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
  • Tvätta händerna ofta.
  • Testa dig vid symtom.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det kan i högsta grad vara olagligt att skälla på någon eller kalla någon fula saker för deras klädval. Olaga hot, ofredande och förolämpning.

Jag tycker jag var tydlig med att man naturligtvis kan fortsätta fördöma andra öppet. Dock tror jag att resultatet bara blir irritation. Såg du att jag skrev det? Jag håller med dig om att yttrandefriheten är det viktigaste vi har.

När jag gick in i den här diskussionen så var det med inlägget att det är lätt att skaka av sig moralpolisers fördömanden då deras självbild är att de har en högre moral än andra. Om du inte håller med om det så visst. Fortsätt du att skälla på och fördöma andra som inte håller din moraliska standard. Jag avstår.
Så är det och då tar, förhoppningsvis, lagen hand om det.

Precis, ALLA irriterar sig på något i OLIKA grad.

Att ha en annan åsikt är inte lika med att ha en "högre moral".
Jag tror att det är svårt för unga flickor att bara skaka av sig moralpolisens åsikter i förorten.
Därför MÅSTE man få säga till då man ser/tycker att något är fel.
Kommer jag åka dit och börja diskutera på torget? Knappast.
Kommer jag skriva att burka är fel på ett forum? Absolut.

Jag tror inte jag skällt på eller fördömt någon i mina inlägg?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tolkar det precis som jag skrev det:

Det är det som jag inte riktigt får ihop?

För att social distansering skyddar andra medans vaccin skyddar dig själv.
Därför tycker jag folk får göra som dom vill med vaccination men bör fortsätta med social distansering.

Det påminner mig om några i en karateklubb jag tränade som tyckte sig vara tuffa när sparrade utan handskydd och benskydd, men pungskydd hade dom minsann.
Boxarhandskar har man alltså inte för att skydda sina knogar utan för att skydda den som blir slagen så om dom nu kände sig tuffa borde dom istället ha bett sin sparringpartner att köra utan handskar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
För att social distansering skyddar andra medans vaccin skyddar dig själv.
Därför tycker jag folk får göra som dom vill med vaccination men bör fortsätta med social distansering.

Det påminner mig om några i en karateklubb jag tränade som tyckte sig vara tuffa när sparrade utan handskydd och benskydd, men pungskydd hade dom minsann.
Boxarhandskar har man alltså inte för att skydda sina knogar utan för att skydda den som blir slagen så om dom nu kände sig tuffa borde dom istället ha bett sin sparringpartner att köra utan handskar.
Nja, eftersom vaccin skyddar mot smitta och också ofta från en tripp till sjukhuset så skyddar det också andra. Mindre upptagna IVA-platser osv.
Sen tycker jag alla borde följa alla, och inte bara vissa, av de grundläggande råden.
Det är återigen det jag inte får ihop?
Du vill att vaccinerade ska följa sina råd men ovaccinerade ska inte följa sina råd.
Igen ber jag om ursäkt om jag fel representerar dina åsikter.
(Och jag hoppas du inte tar det som skäll eller fördömande. ;) )

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, eftersom vaccin skyddar mot smitta och också ofta från en tripp till sjukhuset så skyddar det också andra. Mindre upptagna IVA-platser osv.
Sen tycker jag alla borde följa alla, och inte bara vissa, av de grundläggande råden.
Det är återigen det jag inte får ihop?
Du vill att vaccinerade ska följa sina råd men ovaccinerade ska inte följa sina råd.
Igen ber jag om ursäkt om jag fel representerar dina åsikter.
(Och jag hoppas du inte tar det som skäll eller fördömande. ;) )

Jag respekterar din åsikt men tycker nog att det där med IVA-platser är lite hårklyverier och att greppa efter halmstrån. Som någon sa så innebär det ju även att vi måste låta bli saker som tex MC-körning för att minska belastningen på IVA.

Men jag tror vi nåt så mycket samförstånd vi kan för idag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På tal om IVA så just nu har vi förresten 36 personer på IVA. Den nivån(35 personer) hade vi inte kommit upp i förrän 21 september 2020.

Vecka 32(förra veckan) hade vi 5622 nya fall, en nivå som vi inte spräckte förrän vecka 42 förra året.

Tack och lov är dödligheten rejält mycket lägre och vi får väl hoppas att den inte drar iväg. Den är ju av naturliga skäl fördröjd efter smittillfället.

Dessa siffror talar väl endast dödligheten minskat, inte spridningen och kanske inte ens risken för att hamna på IVA. Och andra sidan är det en ny mutation.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Nytt från Dr Cambell om att vi som är vaccinerade troligen behöver en dos tre:
Vid 11minuter går han också igenom hur stort skydd de olika vaccinen ger mot Delta, sjukhusvistelse osv.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Har du gjort ett PCR-test, så att du VET att du inte är en asymptomatisk smittspridare och lallar på som en slags svensk version av Typhoid Mary? Med klassificeringen samhällsfarlig smitta är dina rättigheter begränsade.
Nej, men jag testade mig faktiskt (tops i näsan) en gång i våras och en till gång i somras, båda negatvit. Men det var mest på skoj för att Camilla ville att vi skulle testa oss. Det finns gott om dokumentation om dessa tester och hur opålitliga dom är så jag tar allt med en nypa salt. Hur som helst är jag inte sjuk, om jag nu bär på nån smitta så får den som är rädd om sig akta sig för mig. Jag har ingen avsikt att låta mig vaccineras i nuläget då jag inte verkar påverkas av coronaviruset som tydligen härjar bland oss, samt att jag verkligen inte gillar nålar.

Den 'reklam', rättare sagt propaganda med gråtande vårdpersonal mitt i plytet på mig när jag försöker titta på ett roligt youtubeklipp får mig att må illa, och således tar jag extra avstånd från sådan gråt-smörja. Har staten dragit in på vårdplatser utan att fråga mig får dom hålla med dom platser som finns, beklagar. Hoppas snålheten lönar sig lite grann.

Vad jag mest är nyfiken på idag är hur dödligheten blir för 5-årsperioden, eller decenniet, då menar jag total dödlighet. Vänta och jämför, sen har vi ju siffrorna framför oss. Det är slöseri med energi att spekulera idag då mesta infon verkar vara framtagen icke-objektivt, det finns för många intressen inblandat vilket gör i princip all info invalid.

Om någon från en annan planet skulle landa på min balkong och fråga "Varför bär folk munskydd? Vad händer i samhället?" , skulle jag ärligt svara "Jag vet inte, det är tydligen några som tror det finns en farlig smitta bland oss, inget jag sett dessvärre."

Och så denna överdrivna rapportering i media om "antal döda av corona idag" gör mig fysiskt illamående och jag måste byta kanal på radion. Håll gärna smörjan till en gång i veckan, då har man åtminstonne något att se fram emot. Hela denna cirkus gör att jag inte kan se allvaret i situationen och stänger av.

Av artighet håller jag avstånd i affären, av respekt tar jag inte folk i handen eller kramas, av artighet lyssnar jag på anekdoter och diverse snyftisar om folk som "dött av corona". Trots att ingen jag känner dött av det, och då känner jag en lagom bred skara, inklusivet folk över 80 år gamla.

Hysterin har pågått i snart två år, borde inte alla 'mottagliga' vara döda redan? Klurig smitta det här, eller hur ;)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hela denna cirkus gör att jag inte kan se allvaret i situationen och stänger av.
Det kan man ju också göra. Själv försöker jag dagligen hänga med vad som publicerats, typ som idag, citat: "Av andelen patienter med covid-19 på iva är 90 procent av de som skrivits in inte fullvaccinerade. Ungefär 70 procent är helt ovaccinerade.".

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju uppenbart att en stor del av problemet med smittspridning faktiskt är att det finns medborgare som inte förmår skilja på dikt och verklighet, förleds av konspirationsteorier och tror att smittan inte finns och om den finns så är den inte farlig pga att man SJÄLV inte har sett den...

För att visa på någorlunda aktuella siffror:

Dödsfall per dag och per en miljon invånare under hela pandemin (ja, den existerar):
Skärmavbild 2021-08-19 kl. 18.20.33.png

Nya sjukdomsfall per dag och en miljon invånare under hela pandemin:
Skärmavbild 2021-08-19 kl. 18.21.12.png

Läget i vården just nu i Sverige:
Skärmavbild 2021-08-19 kl. 18.21.26.png

Utifrån detta, som då är själva faktaläget, får man sedan försöka bilda sig sin verklighetsuppfattning.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA