Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är väl bara nyttigt att vara normkritisk, då vi många gånger överför fördomar osv utan att veta om det. Typ tjej = rosa och vårdyrke, kille = ljusblå och chaufför.

Men risken är mycket stor att man skapar nya normer, dvs definierar vad som är OK och inte när unga skall hitta sig själva. Typ tjej, vegan och fältbiolog = bra medan kille, motorcykel och jakt = dåligt.

Eller tvärtom, vilket är precis lika illa.
Nja, för det första är det ju en annan fråga, det här handlade om att fråga sexåringar och yngre om sexualitet.

Din nya fråga låter bra men alla som varit nära barn vet att de dras till typiskt pojkiga/flickiga lekar och intressen. Man kan vara hur kritisk man vill till detta, oklart varför dock, men det förändrar ingenting i biologin.

Att alla barn som vill ska få leka med vad de vill är självklart men det var ju inte ens nära det här ämnet.

Men hela grejen faller ju ändå platt nu då kön inte finns så vem vet om det är pojkar som leker med bilar, det kanske bara är för att genusvetaren tror det är en pojke, vilket i sig är diskriminerande och därför ska vi förakta genusvetare och cirkeln är sluten.

Alltsamman kan sammanfattas med att man ska vara snäll.

Så, nästa ämne.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag drev litet med nya BVC-sköterskan på det ämnet.

Hon till barnet, -Jaha, pappa är med dig idag.

Jag till henne, -Jag identifierar mig inte som pappa. Jag är primär vårdnadshavare.

Stackarn visste inte vad hon skulle tro. Det blev inte lättare då vi båda hade munskydd som kastrerar minspelet. Så till slut var jag tvungen att i klartext tala om att familjen består av mamma, pappa och barn.
Hon borde fått en reprimand, inget dyrt och totalt onödigt vänsterextremt HBTQIA++ certifikat på väggen där inte.

Annars kan jag varmt rekommendera att fråga personalen på valfri inrättning om deras eventuella HBTQIA certifikat om de har ett, brukar bli rörigt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hon borde fått en reprimand, inget dyrt och totalt onödigt vänsterextremt HBTQIA++ certifikat på väggen där inte.

Annars kan jag varmt rekommendera att fråga personalen på valfri inrättning om deras eventuella HBTQIA certifikat om de har ett, brukar bli rörigt.
Ja, eller hur!? ? *Host*

Nä, nu ska jag gå och titta på befriande roliga sketcher med Hans Crispin och Micke Dubois för att sen avrunda med Monty Python. Kanske litet Benny Hill också.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Självmordsfrekvensen med könsdysfori inblandat varierar kraftigt med vilken ålder man börjar notera problemet och hur det tas emot. Många har oförstående föräldrar och även problem med att acceptera sig själva.
Absolut är det så. Jag ville bara påpeka att det är en allvarlig sjukdom med hög självmordsfrekvens och att det inte bör tas med en klackspark. Har själv en nära anhörig som suiciderade och förutom förlusten av personen så lämnar det många med obesvarade frågor och funderingar om man kunde gjort något. Ta hand om pojkflickan.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
"I en studie om vad som karaktäriserar en våldtäktsman fann forskarlaget att majoriteten av de dömda var första eller andra generationens invandrare.

Nu har studien lett till att åklagare inlett förundersökning mot Kristina Sundquist, en av Lunds universitets mest citerade forskare.

– Man funderar ju på om det har med frågeställningarna att göra, om de helt enkelt är för känsliga, säger Kristina Sundquist.

Jörgen Svidén vid överklagandenämnden för etikprövning kontrar:

– Man får absolut forska på invandrare och brottslighet men då måste man ha tillstånd för det och det har inte hon, anser vi. "

forskning.jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Ska vi skämmas för att vi plockar svamp nu också?
Det jag stör mig mest på är att "vithetsnorm" är något negativt.
Finns det en sådan norm så är den sannerligen inte negativ, men jag har inte uppfostrats att fundera i termer av ras men jag förstår att det är förlegat och att vi alla nu måste börja fundera på vad som är bra och dåligt med tex vit kultur.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De norrländska skogarna är fulla av thailändare hela hösten. Dessvärre har dom ju inte inte lärt sig renlighetsnormen att ta sitt skräp med sig från skogen.
Jag tycker nog vi borde börja i den änden innan vi guidar ut människor till naturen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De norrländska skogarna är fulla av thailändare hela hösten. Dessvärre har dom ju inte inte lärt sig renlighetsnormen att ta sitt skräp med sig från skogen.
Jag tycker nog vi borde börja i den änden innan vi guidar ut människor till naturen.
Alla som sett en badplats nära ett utanförskapsområde kan fundera på olika normer i naturen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Normer är olika, men jag måste säga att thailändarna är ett ickeproblem ute i skogarna. Om något, så rensar de slaktplatserna på ätbart (efter att ha frågat snällt).
Har aldrig sett efterlämnade rester efter thailändare och då har vi massor av dem om höstarna där vi jagar.

Men de läger som ibland slås upp av andra grupper ser dessvärre helt annorlunda ut. Och de svenskar som är inblandade i den hanteringen verkar inte heller vara några föredömen i någon mening alls.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De norrländska skogarna är fulla av thailändare hela hösten. Dessvärre har dom ju inte inte lärt sig renlighetsnormen att ta sitt skräp med sig från skogen.
Jag tycker nog vi borde börja i den änden innan vi guidar ut människor till naturen.
Det här är ett miljöproblem som ligger mig varmt om hjärtat.
Naturen är vacker och jag ser gärna att den får fortsätta vara det.

De här småluckorna utefter landsvägarna där man kan parkera ser ju ibland ut som rena skrotupplag, folk dumpar gamla bildäck och batterier, elller bara langar iväg sina sopkassar hemifrån. En fritös var senaste fyndet.

Ute och plockade svamp för ett tag sedan och mitt ute i skogen, jo vad hittar jag där om inte en gammal diskbortse. Mitt ute i skogen. Härligt!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här är ett miljöproblem som ligger mig varmt om hjärtat.
Naturen är vacker och jag ser gärna att den får fortsätta vara det.

De här småluckorna utefter landsvägarna där man kan parkera ser ju ibland ut som rena skrotupplag, folk dumpar gamla bildäck och batterier, elller bara langar iväg sina sopkassar hemifrån. En fritös var senaste fyndet.

Ute och plockade svamp för ett tag sedan och mitt ute i skogen, jo vad hittar jag där om inte en gammal diskbortse. Mitt ute i skogen. Härligt!

När jag var liten så var det nog vanligare att folk lämnade skräp efter sig och det har blivit ständigt bättre fram tills för kanske 10år sedan då det började bli allt sämre igen. Och visst, thailändare är inte värst men dom är flest. Vi vet nog alla vilka som är värst men dessa håller sig ju oftast på rastplatserna så vissa av dessa rastplatser har ju låst igen toaletterna.

I höstas när jag var med dottern på orienteringsträning plockade jag upp en petflaska i skogen för att ta med och slänga. Några hundra meter längre bort så ligger det massor av sopor, kanske någon som tömt ett släplass istället för att köra till soptippen. Eller någon som campat. Då står man där med petflaskan i handen och det kändes liksom meningslöst att jag ens hade plockat upp den.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hittade ett motorblock ute i svampskogen häromåret. Längs en smal stig ett par hundra meter från närmaste grusväg. Obegripligt att dumpa det där och än mer obegripligt att ha släpat det dit man inte tar sig med annat än cykel/mc bortsett från till fots. Vem fasen gör så!?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
När jag var liten så var det nog vanligare att folk lämnade skräp efter sig och det har blivit ständigt bättre fram tills för kanske 10år sedan då det började bli allt sämre igen. Och visst, thailändare är inte värst men dom är flest. Vi vet nog alla vilka som är värst men dessa håller sig ju oftast på rastplatserna så vissa av dessa rastplatser har ju låst igen toaletterna.

I höstas när jag var med dottern på orienteringsträning plockade jag upp en petflaska i skogen för att ta med och slänga. Några hundra meter längre bort så ligger det massor av sopor, kanske någon som tömt ett släplass istället för att köra till soptippen. Eller någon som campat. Då står man där med petflaskan i handen och det kändes liksom meningslöst att jag ens hade plockat upp den.
Vet exakt känslan, jagar någon kilometer från en soptipp i Stockholm.
Antingen är det för dyrt eller så är det jobbigt när det är stängt, jag vet inte, men mängden kylskåp och däck och hela badrum och polska vodkaflaskor är lika delar nedslående som förvånande.
Jag vet att tjänster som tipptapp är en del av det, några sådana dumpade hos oss och en av markägarna lyckades spåra.
Har också sett romer i rumänska bilar lasta byggsopor i stan, det förstår vem fan som helst att det inte återvinns.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det för grupper och svenskar du syftar på?
@BrooklynS

Grupper av östeuropéer som städslas av svenska ”entreprenörer” för att plocka bär etc.

Händer varje år tyvärr, två exempel nedan.




Resultatet blir ofta mängder med skräp, sopor och sanitära problem förutom de rent mänskliga problemen.

Ungefär som utländska lastbilschaufförer som får körförbud när däcken är för dåliga - de blir strandsatta utan möjlighet att ta sig vidare, ingen lön, ingen mat osv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, naturligtvis är det svenska entreprenörers fel att dom kommer hit och sedan i motsats till thailändska dito inte lyckas hitta några bär så att de kan betala för sig.

Romer med högre kast har ju aldrig utnyttja sin fränder. Och romer är ju kända för sin arbetsiver. Dom måste helt enkelt ha blivit lurade av någon svensk entreprenör till fel plats i skogen.
Säkert svenska entreprenörer som skrivit tiggarlappar om deras sjuka barn, försett dom med pappmuggar och skjutsat dem till länets butiker istället för till skogen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Grupper av östeuropéer som städslas av svenska ”entreprenörer” för att plocka bär etc.

Händer varje år tyvärr, två exempel nedan.




Resultatet blir ofta mängder med skräp, sopor och sanitära problem förutom de rent mänskliga problemen.

Ungefär som utländska lastbilschaufförer som får körförbud när däcken är för dåliga - de blir strandsatta utan möjlighet att ta sig vidare, ingen lön, ingen mat osv.
Det där låter tyvärr helt påhittat, det är förmodligen s.k. fake news.
Rekommenderar generellt sett en högre nivå av källkritik, när du nu bor i ett land med extrem politik som hela världen förvånas och förfäras av så bör du granska regimens egna radiokanal lite mer misstänksamt, det där lärde jag mig i mellanstadiet.

Du var väl inte en av dem som gick på det där med att rädda pensioner, kompetensregn och att vi kommer tjäna på fri rörlighet när de fattiga delarna av Europa gick med i EU?

Skärpning, du är vuxen nu.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top