Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Om de folkvalda beslutsfattarna i en kommun bestämmer att pengar skall läggas på kultur i form
X, Y eller Z; exakt vad är problemet för oss andra?
Regimen vill ha kommunkoreograf. Ingen annan. BrooklynS to the rescue!

Det börjar bli löjligt. Du måste försvara regimen i varenda fråga. Att folkvalda politiker bestämt detta är irrelevant. Tror du folket hade röstat för en kommunpoet/kommunkoreograf eller för en skattesänkning om de fick ett direkt val?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lite så här: https://folkungen.se/kommunpoet-inte-heller-karnverksamhet/
Kommunen har inga pengar, det är kommuninvånarnas pengar. Är detta ens nära något som skulle kunna kallas kärnverksamhet? Finns det noll andra ställen där pengarna hade gjort bättre nytta?
Betala för en kommunpoet om du vill, låt mig slippa. Hur svårt ska det vara?
De enda pengar som finns [hos kommunen] är de som tagits in i form av skatt från enskilda och företag.
En princip är att om en kommun har råd att under ett år avlöna en så kallad ”kommunpoet” så har sagda kommun tagit ut för hög skatt av kommunmedborgarna.
Kommunpoeten får här stå som modell för den ofantliga offentliga sektor som tillåtits svälla bortom såväl sans som vett. Det riktigt jobbiga att bära är när man börjar tänka på alla andra funktioner och befattningar som finns. Kommunikatörer, processledare, visionärer, hemspråkslärare, administratörer, handläggare, miljösamordnare, värdegrundsambassadörer, jämställdhetskonsulenter, mellanchefer och – icke att förglömma – alla avlönade och arvoderade politiker.

Den gängse och tillrättalagda bilden av kommunen är att den och dess enorma apparat är en nödvändighet. Snudd på en naturlag. Inte minst ur ett demokratiskt perspektiv. Men så är det inte! Fundera nu på vilket sätt du och dina grannar har nytta av alla dessa samordnare, ambassadörer, handläggare och ledare. Fundera sedan på vad du på egen hand skulle kunna uppnå om du och dina grannar fick behålla era egna pengar. Det står er fritt att anställa en kvarterspoet. Om ni vill.

Edit. I övrigt kan man ju tycka att det är märkligt hur vi har klarat oss utan kommunpoeter under alla dessa år. Antar att man får tacka kommunen som löser de problem vi har.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Kommunpoeten
Kommunen har inga pengar, det är kommuninvånarnas pengar. Är detta ens nära något som skulle kunna kallas kärnverksamhet? Finns det noll andra ställen där pengarna hade gjort bättre nytta?
Betala för en kommunpoet om du vill, låt mig slippa. Hur svårt ska det vara
Kommunpoeten betalas inte av Tranemos invånare enbart utan av statliga Konstnärsnämnden så vi är alla med och betalar. Han ska inte enbart skriva poesi utan även arrangera skrivkurser för både unga och vuxna.

Tranemo har definitivt fått sitt namn mer bekant i hela landet på det här sättet.
Klart bättre än publiciteten Gullspång fått genom att bekosta hela kommunens verksamhet med flyktingar.

Jag tror att det finns bra saker med att staten bekostar kultur eftersom bildning och underhållning lyfter samhället.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag ändrar ordet till "staten" ist då. Samma sak egentligen...

Staten har inga pengar, det är invånarnas pengar. Är detta ens nära något som skulle kunna kallas kärnverksamhet? Finns det noll andra ställen där pengarna hade gjort bättre nytta?
Betala för en kommunpoet om du vill, låt mig slippa. Hur svårt ska det vara?

Man får såklart tro, känna och tycka vad man vill. Men man får inte sno folks pengar bara för att man tror, känner eller tycker något, oavsett om man sedan spenderar dem på en kommunpoet eller en ny bil. Stöld är redan olagligt.

De folkvalda politruckerna säger jag till att lägga 100% av kulturbudgeten på menskonst. Vad är problemet?

Last edited:

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Skatt är definitionsmässigt ej stöld. Däremot förväntar jag mig att skattepengar spenderas på ett rimligt sätt. Kommunpoeter och danskoreografer hör under inga som helst omständigheter dit. Jag såg också Svenska Nyheters (oftast ett kul program för övrigt, så även denna gång) raljerande kring att det i själva verkar var staten och inte kommunen som bekostade eländet. Skillnaden i praktiken är totalt irrelevant.

Skattepengar ska inte användas till jippon och att "sätta kommunen på kartan". Sådant slöseri är både skamligt och direkt förolämpande med de verksamheter där pengarna i stället skulle gjort en reell nytta.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är väl ingen här som blivit upprörd på själva kulturyttringen?

Det är därför man är konsekvent och principiellt skiter i om stöldgodset spenderas på X, Y eller Z, även om man gillar Z.
Så menskonst eller motorbana medelst tvång gör ingen skillnad om man tänker konsekvent iom att det är tvånget som är problemet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jodå det är klart att man kan ha den i sammanhanget märkliga inställningen att all skatt är stöld. Hur fick man själv den utbildning/sjukvård osv för att kunna unna sig den lyxen att teoretisera över detta? En paradox.

Problemet med detta är snarare att var och en kräver ett eget litet veto för hur denna stöld skall användas. Det finns ett politiskt system för att på ett demokratiskt vis hantera offentliga medel. Förslag kommer upp och röstas igenom eller fälls beroende på politisk förankring. Politiker är vi alla, det är inte någon speciell sorts människor som är särskilt dumma i huvudet och det tror jag nog att alla förstår, därför är det väldigt tröttsamt med detta närmast oändliga politikerförakt som breds ut av vissa forumister så fort chansen finns. Vem vill då engagera sig på sin fritid om man bara skall få skit liksom.

Skall kultur/bibliotek/kommunpoet/motocrossklubb/musikskolan/ridhuset/hockeyklubben etc åtnjuta skattemedel? Uppenbarligen har folkvalda politiker på alla nivåer ansett detta. Rimligen har detta också diskuterats och argument anförts både för och emot. Så där ser jag inte problemet.

Däremot ser jag problemet med ohämmat politikerförakt och försök till att undergräva det politiska systemet i stort, det leder absolut inte till något bättre överhuvudtaget. Jag påstår på intet sätt att den nuvarande formen av demokrati är den optimala eller att man inte får/bör kritisera den. Tvärtom - men den är det bästa vi har hittills, och man skall nog visa på något bättre om man menar allvar med sin kritik. Trots sina ofullkomligheter har den levererat fred, välstånd, folkhälsa, realinkomster och frihet att yppa sin åsikt inkl att kritisera styret och det har inget annat system kunnat göra genom tiderna.

Istället för att kasta skit mot politiker: engagera dig själv och verka för förändring. Är du för lat, lev då med det andra bestämmer och acceptera att dina åsikter stannar vid just åsikter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Upprörs man av kultur har man ett tråkigt liv.

Slår vad om att ingen klagat om det var frågan om en motorbana eller liknande.
emoji23.png

Så efter ett halvt dygns funderingar så har du kommit fram till att problemet är kultur? Eller att någon blir upprörd av kultur?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln