Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag gillar kulturen. Dvs det här nätet av fantastiskt underhållande vägar i södra Småland ner i Blekinge.
Står skyltar här och där med texten KULTUREN, passande nog.
(Tror initiativet kommer från Emmaboda kommun.)

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Hot om våld/utpressning då? Frivilligt är det iaf inte.

Håller med i övrigt.

Mekanismerna kring skatt och statsapparat i stort är måhända intressanta ur något slags moralfilosofiskt perspektiv och för att tydliggöra skillnader ideologier emellan. Personligen är jag egentligen inte särskilt intresserad av detta utan konstaterar krasst att konsekvenserna av att frånskriva sig skatt och stat är anarkism. Det är helt OK med en sådan världsuppfattning men jag skriver själv inte under på den.

Jag har på senare tid börjat glida ifrån ungdomens idealism och oftast något förenklade världsbild till att i stället se till realpolitik och konsekvenser. Jag är helt OK med en stat, det kan t om vara en så kallad välfärdsstat. Men då ska också välfärden kommer medborgarna till gagn i en mycket större grad än vad den gör nu. Diskussionen behöver inte heller hållas kring ytterkanterna hela tiden, vilket lätt blir fallet över nätet. Jag är exempelvis helt emot både skattefinansierade kommunpoeter och skattefinansierade motorbanor. Annat som postväsende, vägnät och elnät får däremot gärna vara offentligt finansierat i min bok. Andra drar gränsen annorlunda och det är just här politiken verkar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Upprörs man av kultur har man ett tråkigt liv.

Slår vad om att ingen klagat om det var frågan om en motorbana eller liknande.
Jag hade klagat över skattefinansierad motorbana. De äldre får inte den vård de behöver, skolan behöver mer resurser, folk behöver någonstans att bo, folk vill dessutom ha lägre skatt. Att i det läget lägga pengar på en poet, koreograf eller motorbana är vansinne och har inte folkligt stöd. Du duckade frågan förra gången så jag ställer den igen: Tror du folk hade röstat för en kommunkoreograf vid en folkomröstning? De folkvalda exekuterar inte folkviljan.

Ta Pajala kommun som exempel. Rent ekonomiskt tar de emot fyra gånger mer statligt skattemedel än rikssnittet. Tredje värst i Sverige. Skatterna är skyhöga. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/R...n-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17876
Samtidigt vill de sätta kulturen i framkant och gör enorma budgetunderskott. Kommuninvånarna vill ha lägre skatt, bättre samhällsservice och fler arbetstilfällen. Kommunledningen vill ha kultur. Ett klassiskt och klockrent exempel där en inkompetent kommunledning slösar bort invånarnas pengar mot deras vilja.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nej men det är kul.
Är bara jag som är lite bittert cynisk så här på helgen när jag är piskad att jobba. Reflektioner som t.ex. varför gråsilvriga bilar var på modet första hälften av 2000-talet, mörkgrå silvriga senare hälften, vita mest hela tiden under 2010-talet och numera svarta. Vad är det med folks fantasi och äventyrlighet? Köp en RÖD bil för böveln! Vingåkers Kommun valde att kalla kulturchefen för äventyrschef. Det behövs något som vänder upp och ned på begrepp i Sveriges tråkigaste lilla kommun (jag är inte från Vingåker utan mellanlandar där ibland hos morsan).

Patch Tuesday veckan som kommer betyder mer off-hour arbete. Grrr...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hade klagat över skattefinansierad motorbana. De äldre får inte den vård de behöver, skolan behöver mer resurser, folk behöver någonstans att bo, folk vill dessutom ha lägre skatt. Att i det läget lägga pengar på en poet, koreograf eller motorbana är vansinne och har inte folkligt stöd. Du duckade frågan förra gången så jag ställer den igen: Tror du folk hade röstat för en kommunkoreograf vid en folkomröstning? De folkvalda exekuterar inte folkviljan.
...
Precis så. :tummenupp
Skulle det mot förmodan finnas pengar kvar efter det så fine, anställ en schaman om innevånarna vill det.
Men koreograf eller poet innan barnomsorg, skola, sjukvård, äldrevård, allmän säkerhet och infrastruktur fått sitt är knappast i enlighet med den demokratiska folkviljan.
Iaf om jag får gissa.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Ta Pajala kommun som exempel. Rent ekonomiskt tar de emot fyra gånger mer statligt skattemedel än rikssnittet. Tredje värst i Sverige. Skatterna är skyhöga. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/R...n-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17876
Samtidigt vill de sätta kulturen i framkant och gör enorma budgetunderskott. Kommuninvånarna vill ha lägre skatt, bättre samhällsservice och fler arbetstilfällen. Kommunledningen vill ha kultur. Ett klassiskt och klockrent exempel där en inkompetent kommunledning slösar bort invånarnas pengar mot deras vilja.

Stor humor - igen - när du försöker vara personligt adresserat dräpande men missar målet helt. Lägg ned.

Du får gå grundkursen i samhällsekonomi en gång till och sedan studera specifika kommuners ekonomiska situation på egen hand. Kanske du når nya insikter?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Stor humor - igen - när du försöker vara personligt adresserat dräpande men missar målet helt. Lägg ned.

Du får gå grundkursen i samhällsekonomi en gång till och sedan studera specifika kommuners ekonomiska situation på egen hand. Kanske du når nya insikter?
Så du ser poeter och koreografer som vettiga prioriteringar framför skola, sjukvård och äldrevård?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Så du ser poeter och koreografer som vettiga prioriteringar framför skola, sjukvård och äldrevård?
Västerviks kommun ser tydligen värde i en kommunpoet. Hur kommuninnevånarna röstar där rör inte mig i ryggen, inte heller hur Pajala röstar. Hur jag röstar vet jag. Hur andra röstar vet jag inte. Likformighet i åsikter är tråkigt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Västerviks kommun ser tydligen värde i en kommunpoet. Hur kommuninnevånarna röstar där rör inte mig i ryggen, inte heller hur Pajala röstar. Hur jag röstar vet jag. Hur andra röstar vet jag inte. Likformighet i åsikter är tråkigt.
Ja, de som jobbar för kommunen ser antagligen ett värde i det. Sannolikt ser inte kommuninvånarna det på samma sätt. Hade det varit en folkomröstning i frågan har jag mycket svårt att se att förslaget skulle gå igenom. Min kritik rör inte poeten i sig, utan att beslut som saknar folklig föränkring sker varje dag.

Fler folkomröstningar hade löst många problem. Jag hade gärna loggat in med bankID och röstat i frågor som rör min kommun, region eller stat.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ni har väl hört Friedman när han förklarar fyra sätt pengar kan spenderas på.

1. You spend your own money on yourself.
2. You spend your own money on someone else.
3. You spend someone else's money on yourself.
4. You spend someone else's money on someone else.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Möjligen om moraliska/etiska eller andra enkla frågor, men frågor rörande mer komplexa saker, icke.
Alright. Jag tror att folket klarar av även dessa frågor. Kommer det bli rätt varje gång? Fuck no! Det blir det å andra sidan inte när Rosenbad bestämmer heller.

Jag ser bara två alternativ som passar mig. I första hand 100% folkstyre. I andra hand jag själv som diktator.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det som talar emot röstningen digitalt med bankID är ju att man då inte har nån möjlighet till valhemlighet. Min röst är ju spårbar. Det går ej heller att säkerställa att den röstande i valögonblicket hemma i soffan inte är tvingad att rösta som den gör. Avindentifierade svar i digitala sammanhang när man legitimerat sig är jag skeptisk till.

I vanliga val (kommun- riksdags- och kyrkoval exempelvis) kan jag ta valsedlar från alla partier. Väl inne i valbåset är det bara jag som vet vilken sedel jag lägger i kuvertet.

Var mina politiska sympatier finns? Ja, fan vet i dessa dagar. Kottplockare är jag då rakt inte iaf.

Mina två ören...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Folkomröstningar riskerar att urholka budgeten genom att alla utgifter får bifall och intäkterna uteblir.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Folkomröstningar riskerar att urholka budgeten genom att alla utgifter får bifall och intäkterna uteblir.
Tror du att gemene man är så korkad och att politikerna är smartare? Med den logiken borde vi avskaffa demokrati rakt av.

Jag har inget emot avskaffande av demokrati så länge som jag får vara diktator. I alla andra fall så är det bättre om massan får bestämma.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag har inget emot avskaffande av demokrati så länge som jag får vara diktator.
Det är taget varje dag i veckan som ersättning för nuvarande tomteverkstad. Varför rösta fram och avlöna 349 tomtenissar när det räcker med en?
Inga konstigheter, det blir klart och tydligt vem som har ansvar, inget snicksnack och skylla ifrån sig och bullshit om "jag såg det inte komma", finns inte så många andra att skylla på när man är herren på täppan. Sköt dig eller åk ut med huvudet före.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är taget varje dag i veckan som ersättning för nuvarande tomteverkstad. Varför rösta fram och avlöna 349 tomtenissar när det räcker med en?
Inga konstigheter, det blir klart och tydligt vem som har ansvar, inget snicksnack och skylla ifrån sig och bullshit om "jag såg det inte komma", finns inte så många andra att skylla på när man är herren på täppan. Sköt dig eller åk ut med huvudet före.
Gott, tack för din röst!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...