Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jösses, det här blir en lång vinter. Diskutera diktatur vs direktverkade respektive representativ demokrati.
Finns en tråd för folk med envåldshärskarambitioner:

Här gäller fortsatt kollektivt förtryck.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Då kollar vi Schweiz statsskuld och konstaterar att den ligger på 41.8% av BNP.
Jag tror du har en viss övertro på vidden av Schweiz direktdemokrati. Kantonernas viktning förskjuter makten ganska ordentligt så att de små kantonerna har mer påverkan än vad deras folkmängd motsvarar.
Sen kan man roa sig med att titta på hur deras tvåkammarparlament är utformat för att ytterligare se att de inte är så väsensskilda från resten av Europas länder.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror du har en viss övertro på vidden av Schweiz direktdemokrati. Kantonernas viktning förskjuter makten ganska ordentligt så att de små kantonerna har mer påverkan än vad deras folkmängd motsvarar.
Sen kan man roa sig med att titta på hur deras tvåkammarparlament är utformat för att ytterligare se att de inte är så väsensskilda från resten av Europas länder.

Vad säger du om att bland de länder med högst statsskuld så är det en väldigt stor andel odemokratiska länder. Trots att dessa länder har ledare som inte bryr sig nämnvärt om hur folket har det.

Jag tror tyvärr att demokratiskt valda ledare ägnar sig åt mer populism och mindre ansvar än vad folket själva skulle rösta fram gemensamt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte för att jag håller med henne mycket men man får väl säga att den nog är den intelligentaste partiledare de lyckats skaka fram efter Göran Persson.
Ta bara Magdalena Andersson's kommentar till den ökande arbetslösheten i SVT's Agenda.
"Det är ju någonting som i grunden är positivt, för första steget att få ett arbete är att man kommer ut på arbetsmarknaden, söker sig till Arbetsförmedlingen, kanske får en utbildning för att sedan kunna komma i arbete."
Och Sverige har ju hög sysselsättningsgrad ! :tummenupp
När för att vara sysselsatt räcker det med 1 timmes arbete under 1 månad.
Kan någon i Sverige försörja sig själv och 2 andra med skatten med 1 timmes arbete under månaden ?
Tyvärr, för mig är hen en utmärkt representant för den politiska nomenklaturan i Sverige som tog bort möjligheten stryka namn på de svenska valsedlarna under 90-talet.
För att garantera att de själva blir valda. Oavsett vad folk tycker om dom.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det som talar emot röstningen digitalt med bankID är ju att man då inte har nån möjlighet till valhemlighet. Min röst är ju spårbar. Det går ej heller att säkerställa att den röstande i valögonblicket hemma i soffan inte är tvingad att rösta som den gör. Avindentifierade svar i digitala sammanhang när man legitimerat sig är jag skeptisk till.

I vanliga val (kommun- riksdags- och kyrkoval exempelvis) kan jag ta valsedlar från alla partier. Väl inne i valbåset är det bara jag som vet vilken sedel jag lägger i kuvertet.

Var mina politiska sympatier finns? Ja, fan vet i dessa dagar. Kottplockare är jag då rakt inte iaf.

Mina två ören...
Varför inte som i Finland ? En valsedel. Med plats för 6 siffror blir det en valsedel för riksdagsval, kommunalval och regionval (eller är det landstingsval fortfarande ?)
På den skriver man dit numret för partiet hen gillar och eventuellt numret för en politiker hen gillar.
Med plats för 9 siffror kan man dessutom uttrycka sitt ogillande av 3 politiker.
(På 1980-talet kunde man i Sverige stryka alla politiker på valsedeln man ogillade och bara lämna en kvar på valsedeln så var rösten giltig för den politikern vad jag förstått)

Men det förutsätter ju både skrivkunnighet.
Och förmåga att läsa och kunna skriva siffror.
Och det är väl för mycket begärt i Sverige av en som ska rösta i val av politiker ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Stor humor - igen - när du försöker vara personligt adresserat dräpande men missar målet helt. Lägg ned.

Du får gå grundkursen i samhällsekonomi en gång till och sedan studera specifika kommuners ekonomiska situation på egen hand. Kanske du når nya insikter?

Förutom att det är svårt att förstå om du verkligen svarar på rätt meddelande så förefaller det vara onödigt dryg inramning.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är det så svårt egentligen. Initiera inte våld så är allt frid och fröjd.
Om det är någon som inte håller med, har invändningar eller (konstruktiv)kritik så vill jag gärna höra hur de tankarna går.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
<två länkar klippta>
Om det är någon som inte håller med, har invändningar eller (konstruktiv)kritik så vill jag gärna höra hur de tankarna går.
Du avslutar inte med något frågetecken så vad är det du inte vill veta? Vad är det man förväntas hålla med om, din första mening eller någons åsikter i länkarna - varav en saknar referenser.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du avslutar inte med något frågetecken så vad är det du inte vill veta? Vad är det man förväntas hålla med om, din första mening eller någons åsikter i länkarna - varav en saknar referenser.
Vad är det för bäring du menar att avsaknad av referenser har på nyttan att diskutera denna fråga, vilken den nu var?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Du kan göra så här för att underlätta om du vill. Läs det som helt fiktiva exempel. Var juridiken rätt eller snett ute i de fiktiva exemplen? Vill vi ha det som i de fiktiva exemplen?

Jag förväntar mig inte att alla håller med i det jag skriver eller åsikterna/diskursen/problembeskrivningen som lyfts fram i länkarna men jag tycker det vore intressant att höra hur andra upplever det.

Jag blir lite tung i hjärtat om man inte ska kunna försvara sig själv, de man älskar och det man älskar från inkräktare - vilket man såklart kan i viss omfattning - men hur ser denna omfattning ut idag, är nivån "rätt", är rättssystemet format efter folks rättsmedvetande, efter hur folket "vill" ha det?

Jag inbillar mig att någon typ av samhällsmoral kring det här har varit annorlunda(inte nödvändigtvis bättre/sämre) om vi blickar tillbaka i tiden då en större andel bodde i familjeägda gårdar sedan generationer, gårdar som tidigare generationer byggt och förvaltat i sitt anletes svett. Jag inbillar mig att man hade en större anknytning till det lokala på något sätt och att försvara det sågs som "naturligt" på ett annat sätt än idag.

Jag har tex ett par släktingar som bor på landet i just en sådan gård, de brukar land och håller djur sedan flera generationer bakåt. Nuvarande husbyggnad som den enes farfars farföräldrar bodde i står kvar på gården. Jag ser det som att det kanske iom inflytt till städer och tex hyresrätter per automatik också kanske följer med en viss annan känsla(i brist på bättre ord) för det man byggt och kämpat för och de "frön" man sått sedan hundratalet år tillbaka för att ge sina barn något bättre än det man själv hade - eftersom det de facto inte är så i en hyresrätt.
Jag tänker att det över tid då också mlm naturligt sker en annans sorts rättspatos i oss om att det är mlm mindre ok att klubba ner någon som bryter sig in i min dörr om det skulle vara i min hyresrätt kontra den gård som min familj byggt ifrån noll då det bara var en liten markplätt.
Ovan får rimligtvis också påverkan på juridiken kring det hela.

Några exempel i artiklarna ovan, sanna eller ej, får iaf jag en klump i magen av. "Mitt hem är min borg" känns som en hyfsat bra vägledande stjärna.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Meningslöst att diskutera/raljera över fiktiva händelser som ännu inte hänt. Lagboken ger utrymme som stämmer rätt väl med de flestas åsikter. Några olyckliga undantag lär alltid kunna uppstå. Anonymitet och vittnesskydd är dock något som behöver stärkas - men även den typen av åtgärder kan slå tillbaka.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ett sätt att angrips / rånas man av två eller fler gäller nödvärn över annan lagstiftning.
Men generellt, varför hitta på egna lagar. Se hur man gör i andra länder. Exempel:
I Tyskland har du rätt närvara som åtalad vid en rättegång.
Kommer du inte så körs rättegången utan dig.
Åklagare och brottssoffer lägger fram vad de har och rätten dömer.
Men i det land som för prick 100 år sedan med acklamation antog motionen om Statens Institut för Rasbiologi går de blågulbruna ränderna inte ur så lätt, svenska lagar är bättre än alla andra länders.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Den nya sortens proffsrånare

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Varför bli laglydig ? Småbrott lönar sig för inget händer i Sverige.
"Det är klart att det inte ser bra ut om vi gång på gång sliter in personer som är misstänkta för brott och i slutändan leder det ingenstans, säger Jens Hedenborg, som är chef för polisen i Karlskoga, till radion."
Själv minns jag från tiden när jag bodde i Malmö 1980 - 1995 att jag kunde läsa i Sydsvenskan att polisen tagit en 14-åring, 40 (fyrtio) gånger för rån.
Och enligt reglerna överlämnat honom till de "Sociala myndigheterna".
Sverige verkade ha en tämligen impotent Riksdag.
Är det bättre idag ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Från Göteborg
Römosseskolans tidigare rektor Abdirizak Waberi har förklarat sina dyra utlandsresor med att han utfört välgörenhetsarbete i Somalia.
Men vår granskning visar i stället hur en mängd inköp skett på sexklubbar i Thailand – och för vistelser på femstjärniga lyxhotell i Nairobi.
– Det är ytterligare bevis för att pengarna inte gått dit de ska, säger åklagaren vid Ekobrottsmyndigheten Henric Fagher, som väckt åtal mot Waberi för grov förskingring av pengar som ytterst kommer från skattefinansierade Römosseskolan.
När Waberi själv konfronteras med uppgifterna besvarar han alla frågor med tystnad.
Och GP hänger på
Bäst tycker jag bland kommentarerna är till GPs artikel
"Waberi är som en räv som gillar höns. Det är rävarnas natur. Man kan inte skylla på räven när man släppt in den i hönsgården. De man skall bli arga på är de som släppt in räven till hönsen. Det är vi andra som tillåter religiösa friskolor som gjort fel. "
eller
"Märkligt att GP inte nämner att det handlar om Abdirizak Waberi, det har man ju gjort tidigare. Ni vet den f d moderate politikern och "fromme" muslimen som bl a anser att man enligt islam ska smiska sin fru om hon varit olydig."
Riksdagsman (m) 2010-2014

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Mera Göteborg Journalisten:
"Eva-Lotta Hultén: Fel att hota barn som inte kan följa ”förväntansdokument” "
Politikern: "Skolan behöver tydliga regler och klara påföljder. Det blir bäst för alla, menar Viktoria Tryggvadottir Rolka (S)"
:)
Anm.: För länge sedan flyttades barn som inte kunde sköta sig till en särskild skola i kommunen. I Uppsala var det Nannaskolan, i Lund var det Värpingeskolan. På den tiden hade den om jag minns rätt 10 elever och läraren hämtade dom som inte var på plats med egen bil till skolan. Har en av "busfröna" i Värpinge berättat för mig.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
På den tiden hade den om jag minns rätt 10 elever och läraren hämtade dom som inte var på plats med egen bil till skolan.
I grundskolan här ute i busken fanns det ingen som tilläts vara "vanartig". Man blev fysiskt tillrättavisad om man busade för mycket och idag skulle det nog ha kallats för misshandel. Det vanartiga blommade upp först i högstadiet på annan ort där ett fåtal hamnade i OBS-klass.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
I grundskolan här ute i busken fanns det ingen som tilläts vara "vanartig". Man blev fysiskt tillrättavisad om man busade för mycket och idag skulle det nog ha kallats för misshandel. Det vanartiga blommade upp först i högstadiet på annan ort där ett fåtal hamnade i OBS-klass.

Precis så fungerade det nog överallt för inte allt för många år sedan. Med mer eller mindre fysiska inslag dock.

Den tiden är dock förbi sedan länge. Att tro att föräldrarna till nutidens vanartiga barn i orten skulle styra upp det hela tillsammans med skolan är naivt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024