Vad händer i Sverige ?
Min särbo från Finland (född i Kemi 2 mil från Haparanda) har en syster i Helsingfors.
Dom har information om att på onsdag smäller det.
I Finska viken kryssar amerikanska fartyg med robotar.
I skolorna i Helsingfors övar barnen att ta skydd under skolbänkarna när flyglarmet går.
(Min kommentar: skydd mot glassplitter ? )
Så systern undrade:
Vad händer i Sverige ?
Nån som vet ?
Görs det några förberedelser här ?
Att göra sig lustig över övningen att ta skydd under skolbänkarna är bara billigt.
Ja, det skyddar mot glassplitter och nedfallande lysrör, nej det skyddar inte mot en direktträff av en atombomb.
Det finns många lägen mellan direktträff av en atombomb och ingen bomb alls.
Dom allra flesta kommer inte att direktträffas, då hjälper en regnrock över huvudet, söka skydd i ett dike, eller ta skydd under skolbänken.
Likaså hjälper det att sitta på skithuset (helst ligga i badkaret) istället för att stå i fönstret i samma lägenhet om man är en bit ifrån "Point Zero"
Lek lite med nukemap på Internet (
https://nuclearsecrecy.com/nukemap/), sätt storleken till något vettigt (istället för Tzarbomba som alla gör), tex ett normalt stridshuvud på 100kt.
Släpp den sedan på ditt närmsta viktiga militära mål, i mitt fall hamnen eller flygfältet.
Jag befinner mig inom "Light blast damage radius" där fönsterrutorna kan gå sönder (dock förmodligen inte treglasfönster) skulle jag söka skydd under köksbordet skulle jag förmodligen klara mig helt utan skador, sen har man några minuter på sig att söka skydd från radioaktivt nerfall på muggen, och sedan får man häcka där minst 72 timmar, eller tills man blir hämtad av evakuerings styrkor.
Det fanns ju gott om folk som flydde från Hiroshima till Nagasaki och överlevde båda bomberna och sedan levde tills dom blev 80+
En atombomb är inte slutet för allt liv i ett helt land per automatik.
Och förmodligen kommer inga atombomber att användas mot finland.