Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur var det nu, har MSB avslöjat det som en rysk operation?

Och de svenska muslimska föreningarna, är de också styrda av Kreml, eller är de bara obegåvade?

Samtidigt skall vi vara oerhört tacksamma för den ökande polariseringen, för varje protest - desto fler lämnar sjuklövern.
e5f1418b10cef5d9e9b274b54ce5edd5.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vinkeln, man tror inte det är sant.

Så undrar vissa mindre analytiskt lagda (ej stora tänkare) över varför s.k. alternativ (fri) media har en raljant och spetsig rubriksättning.

f60734c8a991f6d4a6f88fc3c1c0e8b4.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon som vet hur det är med MSBs avslöjande? Inte hört något mer.

Var det kanske ännu ett inlägg som ämnade göra Ryssland mäktigare än de är?

Varför sprider en del nya medlemmar ryskt narrativ här?

Så många frågor, så få troll som svarar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Svårt veta vad som är sant när man inte är insatt i fallet och GW kan så klart ha fel, men har han rätt så är det här nåt av det värsta jag hört på länge.
Egentligen inget märkligt. Jag bodde i Arvika från 1995 till 1999. Så mordet på Kevin berörde.
Men det, Kevinmordet, var ju löst när en pojke senare greps för övergrepp på ett annat litet barn.
Jag minns hur jag själv reflekterade
över det märkliga i två liknande fall i Arvika men olika gärningsmän.
Och detta (det märkliga) togs upp i media / fanns kommentarer om ? redan efter han gripits.
Det som inte fanns i media då var att pojken som gripits var invandrare.....

Men då (när ett brott är löst) fungerar polisen som den fungerar.
Jämför Christie och Evans.
Det tog ca 50 år innan man i England kom fram till att Evans troligen var helt oskyldig.

Ett liknande fall är morden på Gerd, Kerstin och Rut Lind.
Olle Möller dömdes för mordet på Gerd, sedan när Kerstin mördades efter besökt samma butik i Stockholm som Gerd var Olle polisens 1:a tjing. Tråkigt nog för Polisen hade Olle ett bra alibi.
Till slut löstes mordet på Kerstin.
Och det har visat sig att den mördaren kunde tagit Gerd också.
Och när Rut Lind försvann och Olle Möller varit på samma sjukhus som Rut Lind samma dag.
Ja då var fallet löst.
Igen.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så blir att en fjäder faller av till att hönan Agda rykt av alla fjädrarna för att imponera ! Nedan !
ERKÄNNER ! Skäms
Moster född 1935 i Kemi, Finland talar med systerdottern i Helsingfors född 1954 om hur barnen övade skydd i Helsingfors under Finlands krig med Sovjetumionen 1939 och vidare på 1940-talet.
Systerdottern talar med storasyster i Sverige född 1952 som i sin tur talar med mig.
Och så blir det att barnen övar nu 2022 i Helsingfors.
Fel alltså . nedan om barnen var för ca 80 år sedan.

"Vad händer i Sverige ?
Min särbo från Finland (född i Kemi 2 mil från Haparanda) har en syster i Helsingfors.
Dom har information om att på onsdag smäller det.
I Finska viken kryssar amerikanska fartyg med robotar.
I skolorna i Helsingfors övar barnen att ta skydd under skolbänkarna när flyglarmet går.
(Min kommentar: skydd mot glassplitter ? )
Så systern undrade:
Vad händer i Sverige ?
Nån som vet ?
Görs det några förberedelser här ?"

Beklagar ! Skäms ! :rodnar

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad händer i Sverige ?
Min särbo från Finland (född i Kemi 2 mil från Haparanda) har en syster i Helsingfors.
Dom har information om att på onsdag smäller det.
I Finska viken kryssar amerikanska fartyg med robotar.
I skolorna i Helsingfors övar barnen att ta skydd under skolbänkarna när flyglarmet går.
(Min kommentar: skydd mot glassplitter ? )
Så systern undrade:
Vad händer i Sverige ?
Nån som vet ?
Görs det några förberedelser här ?

Att göra sig lustig över övningen att ta skydd under skolbänkarna är bara billigt.
Ja, det skyddar mot glassplitter och nedfallande lysrör, nej det skyddar inte mot en direktträff av en atombomb.
Det finns många lägen mellan direktträff av en atombomb och ingen bomb alls.
Dom allra flesta kommer inte att direktträffas, då hjälper en regnrock över huvudet, söka skydd i ett dike, eller ta skydd under skolbänken.

Likaså hjälper det att sitta på skithuset (helst ligga i badkaret) istället för att stå i fönstret i samma lägenhet om man är en bit ifrån "Point Zero"

Lek lite med nukemap på Internet (https://nuclearsecrecy.com/nukemap/), sätt storleken till något vettigt (istället för Tzarbomba som alla gör), tex ett normalt stridshuvud på 100kt.

Släpp den sedan på ditt närmsta viktiga militära mål, i mitt fall hamnen eller flygfältet.

Jag befinner mig inom "Light blast damage radius" där fönsterrutorna kan gå sönder (dock förmodligen inte treglasfönster) skulle jag söka skydd under köksbordet skulle jag förmodligen klara mig helt utan skador, sen har man några minuter på sig att söka skydd från radioaktivt nerfall på muggen, och sedan får man häcka där minst 72 timmar, eller tills man blir hämtad av evakuerings styrkor.

Det fanns ju gott om folk som flydde från Hiroshima till Nagasaki och överlevde båda bomberna och sedan levde tills dom blev 80+
En atombomb är inte slutet för allt liv i ett helt land per automatik.

Och förmodligen kommer inga atombomber att användas mot finland.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Om man bor i en träkåk vart ska man gömma sig då? Eller ska jag gömma mig i min skåpbil?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om man bor i en träkåk vart ska man gömma sig då? Eller ska jag gömma mig i min skåpbil?

En träkåk skyddar också, en skåpbil är nog inte dum.
Det beror lite på hur långt ifrån du bor. (brandrisk från det termiska molnet eller efterföljande bränder)
Det finns fina filmer på YouTube.
Om man på allvar förväntar sig en atombomb norr om huset så är sandsäckar mot ytterväggen på norrsidan och en välfylld bokhylla på insidan inte så dumt, samtidigt som man kanske kan försöka uppehålla sig på södra sidan av huset som inte vätter mot en trolig nerslagsplats.

Terräng gör också mycket för utfallet, bor man uppe på en ås är man ju mindre skyddad än om man bor nedanför (på rätt sida) om samma ås.

Som sagt, lek med nukemap, fundera på hur terrängen runt dig ser ut och dra slutsatser

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Smart av den som satt upp sidan att få folk att peka ut lämpliga viktiga mål.
Jag skulle föreslå att man pekar ut ett skogsparti på samma avstånd som verkligt mål.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Smart av den som satt upp sidan att få folk att peka ut lämpliga viktiga mål.
Jag skulle föreslå att man pekar ut ett skogsparti på samma avstånd som verkligt mål.
Nåja, mål som vanligt folk vet av är inte hemliga, och dom som vet av hemliga mål vet bättre, men nu när du säger det, var har Svetsarn sin sommarstuga?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Okej, eftersom folk verkar oroliga för att få ett kärnvapen i huvudet.

Till att börja med: Det är väldigt, väldigt väldigt osannorlikt att en atombomb någonsin kommer att släppas på Sverige

Låt säga att vi hade en hypotetisk Ö, som en hypotetisk angripare tycker ligger mellan honom och fastlandet som ett permanent hangarfartyg med flygplan, kustrobotar och luftvärn.
Det är ju väldigt viktigt att slå ut försvaret på en sådan Ö, men det vore ju också bra att när man har gjort det kunna stationera sina egna gubbar med flygplan, kustrobotar och luftvärn där.

Alltså släpper man inga atombomber där.

Man atombombar inte resurser man tänker ta, man atombombar inte heller gärna en tänkt anfallsväg, låt oss hypotetiskt tänka oss ett myggtätt område i norr som man tänker sig rulla sina trupper igenom på väg söderut.
Skulle man råka köra fast i en myr, eller möta kraftigt motstånd och måste gräva ner sig så är det rätt OK om inte marken man gräver ner sig i är radioaktiv.
(Putte har IOFS gubbar som tätar i den radioaktiva Zonen utanför Chernobyl, men det är ju länge sedan och har klingat av rejält)

Vad som återstår är kraftigt samlad miltär styrka, kraftiga befästningar, och andra primärmål.

Om motståndet är oerhört hårt kan man tänkas vilja slå ut resurser som oljehamnar/hamnar/flygfält där ens fiende kan få resurser till fortsatt strid, men kanske först i ett läge där angreppet har skitit sig och man tvingas retirera.

Oljehamnar och flygfält kan man lätt göra odugliga med konventionella bomber, då har man fördelen att om man tar landområdet kan man fixa till landningsbanan/hamnen och använda den själv.

Återstående mål är lite bergrum med stridsledningscentraler, men som sagt kärnvapen är inte ett förstahandsvapen mot icke kärnvapen-nationer.

Min släkting som var flygvapenöverste i Nord Dakota bosatte sig däremot rätt långt från jobbet och alla silosar...
Folk frågade om han inte skulle flytta närmare för att få kortare pendlingsväg, han skrattade bara... Han sa att han gillade att pendla..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, eftersom folk verkar oroliga för att få ett kärnvapen i huvudet.

Till att börja med: Det är väldigt, väldigt väldigt osannorlikt att en atombomb någonsin kommer att släppas på Sverige

Låt säga att vi hade en hypotetisk Ö, som en hypotetisk angripare tycker ligger mellan honom och fastlandet som ett permanent hangarfartyg med flygplan, kustrobotar och luftvärn.
Det är ju väldigt viktigt att slå ut försvaret på en sådan Ö, men det vore ju också bra att när man har gjort det kunna stationera sina egna gubbar med flygplan, kustrobotar och luftvärn där.

Alltså släpper man inga atombomber där.

Man atombombar inte resurser man tänker ta, man atombombar inte heller gärna en tänkt anfallsväg, låt oss hypotetiskt tänka oss ett myggtätt område i norr som man tänker sig rulla sina trupper igenom på väg söderut.
Skulle man råka köra fast i en myr, eller möta kraftigt motstånd och måste gräva ner sig så är det rätt OK om inte marken man gräver ner sig i är radioaktiv.
(Putte har IOFS gubbar som tätar i den radioaktiva Zonen utanför Chernobyl, men det är ju länge sedan och har klingat av rejält)

Vad som återstår är kraftigt samlad miltär styrka, kraftiga befästningar, och andra primärmål.

Om motståndet är oerhört hårt kan man tänkas vilja slå ut resurser som oljehamnar/hamnar/flygfält där ens fiende kan få resurser till fortsatt strid, men kanske först i ett läge där angreppet har skitit sig och man tvingas retirera.

Oljehamnar och flygfält kan man lätt göra odugliga med konventionella bomber, då har man fördelen att om man tar landområdet kan man fixa till landningsbanan/hamnen och använda den själv.

Återstående mål är lite bergrum med stridsledningscentraler, men som sagt kärnvapen är inte ett förstahandsvapen mot icke kärnvapen-nationer.

Min släkting som var flygvapenöverste i Nord Dakota bosatte sig däremot rätt långt från jobbet och alla silosar...
Folk frågade om han inte skulle flytta närmare för att få kortare pendlingsväg, han skrattade bara... Han sa att han gillade att pendla..

Fast inget säger ju att han måste skicka atombomben dit där han vill ta mark.

Det går ju att skicka atombomben på Stockholm för att därefter ta över Gotland och/eller Norrland med gruvor och vattenkraft.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast inget säger ju att han måste skicka atombomben dit där han vill ta mark.

Det går ju att skicka atombomben på Stockholm för att därefter ta över Gotland och/eller Norrland med gruvor och vattenkraft.

Om han vill åt Gotland och Norrland så lär han försöka ta rubbet när väl kriget är igång, men jag förstår din tanke, jag skulle också vaska Stockholm, vad fan finns där liksom?

Gotland är väl enda möjliga undantaget, det har han ju övat på förut, att snabbt ta gotland och sätta upp en missilmur mot fastlandet och sedan utlysa vapenvila/förhandling om resten.

Alla tycker att Gotland är en resurs, utom Sveriges ledning som avrustade ön för att den var värdelös, nu när kalkbrytningen ska upphöra så är den ju värdelös för Sverige igen, men USA trycker ju på för att vi ska försvara kobben till varje pris, då Putte glatt skulle använda den som havsfort för att spärra av andra länders möjligheter.
(han skulle säkert inte bry sig om miljöprövningen heller och fortsätta att bryta kalk där, den hemskingen)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om han vill åt Gotland och Norrland så lär han försöka ta rubbet när väl kriget är igång, men jag förstår din tanke, jag skulle också vaska Stockholm, vad fan finns där liksom?

Gotland är väl enda möjliga undantaget, det har han ju övat på förut, att snabbt ta gotland och sätta upp en missilmur mot fastlandet och sedan utlysa vapenvila/förhandling om resten.

Alla tycker att Gotland är en resurs, utom Sveriges ledning som avrustade ön för att den var värdelös, nu när kalkbrytningen ska upphöra så är den ju värdelös för Sverige igen, men USA trycker ju på för att vi ska försvara kobben till varje pris, då Putte glatt skulle använda den som havsfort för att spärra av andra länders möjligheter.
(han skulle säkert inte bry sig om miljöprövningen heller och fortsätta att bryta kalk där, den hemskingen)

Från Gotland skulle han få kontroll över allt från Bottenviken till Östersjön.

Hur mycket varor går inte förbi där?

Det påminner mig om när jag var i Pittsburg och hittar ett museum efter ett fort där. Första tanken är ju, varför bygga ett fort mitt i landet.
Men floden grenar sig precis där så fortet var en perfekt plats strategiskt för att kunna kontrollera Ohiofloden. Inte vattnet då, utan allt som någon ville transportera den vägen.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad fan finns i Stockholm?
Ja om någon ställer den frågan så kanske den inte är fullt ut mogen, eller på lämpligt humör, att diskutera svåra ämnen.
Men visst, vi kan låtsas att Sverige kretsar runt ett elljusspår i Haparanda.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad fan finns i Stockholm?
Ja om någon ställer den frågan så kanske den inte är fullt ut mogen, eller på lämpligt humör, att diskutera svåra ämnen.
Men visst, vi kan låtsas att Sverige kretsar runt ett elljusspår i Haparanda.
Vi kan låtsas att världen kretsar kring stureplan om du vill, men där tillverkas ingenting, där finns inga naturresurser där finns.... stockholmare med botox och köpta fläskläppar?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA