Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men det finns hopp i alla fall, om än en liten strimma.

”Alla som vill stanna borde ha en plan”

Raderad medlem 51742

Guest
Vilket år tänker du? Min poäng är att det är väldigt svårt att se någon exakt tidpunkt (jfr kokande grodan) eftersom man inte har någon kristallkula. Lätt att med facit i hand se att man borde ha gjort NÅT, men exakt när och vad är svårare. Stänga gränserna? Överge FN-systemet? Gå ur EU?

Vi skall också ha med oss att en invandring i grunden är bra för ett land, men det gäller att hantera den rätt och ge rätt förutsättningar och det är väl där det fallerat för väldigt länge sedan.
Exakt årtal är inte det viktiga, ej heller exakta åtgärderna, utan insikten och riktningsförändringen. Jag vill nog hävda att rätt många sett det här problemet rätt länge, men det har varit politiskt omöjligt att få till en förändring. Du skriver ju själv exempelvis att "det gäller att hantera den rätt och ge rätt förutsättningar och det är väl där det fallerat för väldigt länge sedan" men samtidigt låter du som om att allt som rimligen kunde gjorts redan gjorts och ingen kunde gjort något annorlunda.

Riktningen. Ta bort pull-faktorerna. Se över kvalificeringen till välfärdssystemen, bli betydligt striktare i utdelningen av permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap. Det kan vara en början. Att snacka om att gå ur EU ser jag bara som tramsigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det är mycket enkelt, de som bidrar till samhället ska få pension. Men bidrar man inte…ska man heller inte få ta del av samhällstjänster INNAN pensionsåldern heller.
(Notera att vara hemma med barn är en samhällsinsats givet att andra föräldern jobbar o betalar skatt)

Alla inser att det inte går ihop ekonomiskt att ha personer som tär av gemensamma resurser, trots att de är arbetsföra.

De extra resurserna behövs att ta hand om handikappade och sjuka!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är mycket enkelt, de som bidrar till samhället ska få pension. Men bidrar man inte…ska man heller inte få ta del av samhällstjänster INNAN pensionsåldern heller.
(Notera att vara hemma med barn är en samhällsinsats givet att andra föräldern jobbar o betalar skatt)

Alla inser att det inte går ihop ekonomiskt att ha personer som tär av gemensamma resurser, trots att de är arbetsföra.

De extra resurserna behövs att ta hand om handikappade och sjuka!
Du har så rätt och nästa fråga blir då, vad gör vi med de som kommer hit i 50-90 års åldern och vill ha våra pengar men som aldrig kan, vill, kommer eller får jobba?

Jag vill inte ge av mina pengar, de behövs i min familj och till mitt land, samhälle och folk. Inte till all världens folk, de räcker tyvärr inte till det.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur kan vi ha hamnat i ett läge där en text som följande kan produceras och passera?

"Vid årsskiftet kommer det att löna sig mindre att ha jobbat när man går i pension. Detta är en direkt följd av att garantipensionen höjs betydligt mer än inkomstpensionen."

Att det alltid funnits ett fåtal individer som inte kan jobba är inget nytt, att det nu beskrivs som något nästan valfritt är horribelt.

Även på detta område kommer pendeln.

Varför drog du upp detta, vavava?
Haft en otrolig dag med stora delar av familjen och så skumläser jag de senaste sidorna fr o m detta inlägg.
Bittert påmind om hur detta drabbat mina föräldrar, i synnerhet mor.
Nu kan jag inte oläsa det.
Tack för det du...

Sen kan det förvisso inte belysas nog.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur kan vi ha hamnat i ett läge där en text som följande kan produceras och passera?

"Vid årsskiftet kommer det att löna sig mindre att ha jobbat när man går i pension. Detta är en direkt följd av att garantipensionen höjs betydligt mer än inkomstpensionen."

Att det alltid funnits ett fåtal individer som inte kan jobba är inget nytt, att det nu beskrivs som något nästan valfritt är horribelt.

Även på detta område kommer pendeln.

Den där artikeln påminner mig om alla pappskallar som tar ut så hög lön som möjligt ur sitt företag med argumentet att det skulle gynna pensionen.
Uppenbarligen dags att tänka om och istället börja spara ihop en pensionsportölj i firman i stället.

Fast om man nu har ett stort behov för lyxkonsumtion just idag och skiter i sin pension kan man ju förstås fortsätta ta ut maximal lön. Bara låt bli att bortförklara det med pensionen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Självklart är väl ändå det att mina pengar är mina. Det ska väl inte ens behöva diskuteras?

Alla pengar jag fonderat under årens lopp går tillbaka till mig som förmånstagare, ingen annan utan att jag bestämmer så.
Klart.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Du har så rätt och nästa fråga blir då, vad gör vi med de som kommer hit i 50-90 års åldern och vill ha våra pengar men som aldrig kan, vill, kommer eller får jobba?
Skrev exakt vad jag tyckte, det gäller alla åldrar (som jag skrev)
Jag har bott med min familj 5år i Frankrike, och vi hade under långa perioder frugans och mina föräldrar boende hos oss.
Givetvis betalade vi allt avseende deras uppehälle. Allt.
Är väl självklart?

Är ju så det fungerar i hela världen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har bott med min familj 5år i Frankrike, och vi hade under långa perioder frugans och mina föräldrar boende hos oss.
Är väl självklart?

Sverige hör bevisligen då inte till världen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Självklart är väl ändå det att mina pengar är mina. Det ska väl inte ens behöva diskuteras?

Alla pengar jag fonderat under årens lopp går tillbaka till mig som förmånstagare, ingen annan utan att jag bestämmer så.
Klart.
Vad är det för villfarelse? Pengarna är inte dina och de kan ges bort till vem som helst när som helst och du kan inte göra något åt det. ?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Är väl självklart?

Utom möjligen just här då tyvärr

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Utom möjligen just här då tyvärr
Exakt. Om de ska försörjas hela deras liv även efter pensionsåldern, så kommer detta urholka hela välfärdsystemet.

Kommer bli extremt illa finansiellt, vi har bara sett en försmak av det nu.

För att förtydliga, jag tycker vi ska ta emot alla som vill komma till sverige, givet att de kan o vill försörja sig hos oss, följa våra lagar och inte motarbeta vårt samhälle.
Öppna gränser, fast med krav o skyldigheter, en självklarhet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Exakt. Om de ska försörjas hela deras liv även efter pensionsåldern, så kommer detta urholka hela välfärdsystemet.

För att förtydliga, jag tycker vi ska ta emot alla som vill komma till sverige, givet att de kan o vill försörja sig hos oss, följa våra lagar och inte motarbeta vårt samhälle.
Så de som inte kan försörja sig är inte välkomna? Ens om de har skyddsbehov?

Låter nästan fascistiskt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

...men grejen är tyvärr att försörjningen regleras i sociallagstiftningen och där sitter kommunerna med ansvaret för ALLA som befinner sig på kommunens geografiska ansvarsområde.

ÄVEN om man fimpar pensionerna helt, ramlar istället försörjningsansvaret över på kommunerna.

Det är det jag menar med att det är enkelt att sitta och säga att man borde si och man borde så. Antingen blir det då försörjningsstöd eller så blir det kåkstäder och brottsfinansierad slum, typ romska områden i Rumänien.

Oavsett hur man ser på det så är den bästa lösningen att invånare har ett anständigt liv oavsett ålder och yrkesbakgrund.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
...men grejen är tyvärr att försörjningen regleras i sociallagstiftningen och där sitter kommunerna med ansvaret för ALLA som befinner sig på kommunens geografiska ansvarsområde.

ÄVEN om man fimpar pensionerna helt, ramlar istället försörjningsansvaret över på kommunerna.

Det är det jag menar med att det är enkelt att sitta och säga att man borde si och man borde så. Antingen blir det då försörjningsstöd eller så blir det kåkstäder och brottsfinansierad slum, typ romska områden i Rumänien.

Oavsett hur man ser på det så är den bästa lösningen att invånare har ett anständigt liv oavsett ålder och yrkesbakgrund.

Nja, oavsett hur man ser på det ska väl alla utan försörjning, medborgarskap, ett klanderfritt leverne eller skyddsbehov åka hem till sina världsdelar, det finns det nu en överväldigande majoritet för så C och MP kan inte fortsätta hålla på och dutta med "anständigt liv".. Eller för att citera justitieutskottets ordförande: Åk hem.

Sedan är det väl jättebra att de kommuner som ville ha stor invandring nu får stå med notan, eller vinsten påstods det ju kanske, och att det inte göms i pensionssystemet. Lägg kostnaden där den hör hemma.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Så de som inte kan försörja sig är inte välkomna? Ens om de har skyddsbehov?

Låter nästan fascistiskt.

emoji6.png
Fast du lyfte anhöriginvandringen, så det var den jag svarade på. Och gav även ett eget-upplevt exempel.
De med verkligt skyddsbehov är ju en helt annan sak.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast du lyfte anhöriginvandringen, så det var den jag svarade på. Och gav även ett eget-upplevt exempel.
De med verkligt skyddsbehov är ju en helt annan sak.
Fast det där är väl lite hårklyveri, det är högst oklart vad som är vad.

Från ungefär samma länder kommer flyktingar, kvotflyktingar, anhöriginvandrare, och arbetskraftsinvandrare. Det är därför man numera talar om flyktingrelaterad invandring, det är inte lika tydligt vad som är vad längre.

Anhöriginvandring ska vi väl inte ha alls? Hur skulle det gå till? Vem betalar? Det där med försörjning blev ju ingenting av. Alla kan väl gissa att en taxichaufför ensam knappast kan försörja någon mer än möjligen sig själv, det där är nyliberala önskedrömmar.

Och då är vi ju tillbaka på ruta ett, även om taxichauffören kan det, kan tex hans fru inte lämna honom då? Hur ska det bli med hennes pension?

Hela grejen är lika bra att lägga ner, vi är inte rustade för detta, de kan åka till USA om de vill jobba och försörja varandra, här kommer det aldrig gå.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen