Sverige idag..

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nu tycker jag att SVT är lite väl tramsiga. Långa reportage om att barn går i skolan nära platser där det har skjutits.
Jamen, de får väl bygga skolorna längre från där det finns folk...

Problemet är väl ändå att det skjuts alls. Att det händer vid bebyggelse är ändå ganska rimligt om skyttarna tänkt träffa någon med kulorna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu tycker jag att SVT är lite väl tramsiga. Långa reportage om att barn går i skolan nära platser där det har skjutits.
Jamen, de får väl bygga skolorna längre från där det finns folk...

Problemet är väl ändå att det skjuts alls. Att det händer vid bebyggelse är ändå ganska rimligt om skyttarna tänkt träffa någon med kulorna.
Vet inte om det är det mest irriterande med SVT senaste dygnet, röstar nog snarare på det misslyckade försöket att ljuga om marockanerna i Bryssel.

Sedan är det ju hemskt att det skjuts vid skolor, men det drabbar ju inga vita barn så konstigt att SVT bryr sig om just den aspekten kanske.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vet inte om det är det mest irriterande med SVT senaste dygnet, röstar nog snarare på det misslyckade försöket att ljuga om marockanerna i Bryssel.

Sedan är det ju hemskt att det skjuts vid skolor, men det drabbar ju inga vita barn så konstigt att SVT bryr sig om just den aspekten kanske.

Jag hittde inte något om marockaner på SVT, men klippet flöt upp på YouTube.

SVT is going to (S)(V)T....

Jag kom på att det kanske ligger under "Sport" på SVT, något jag inte kollar så ofta...

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Fast det där är väl lite hårklyveri, det är högst oklart vad som är vad.
Är väl solklart.
Antingen har man skyddsbehov eller så är man här för att arbeta eller bli försörjd av någon.
Allt detta funkar klart bättre i USA. Inte perfekt men där ställs mer krav. Låt oss börja där, kravställ dvs.

Vi behöver ha ett system som upplevs som rättvist för alla, tex de som slitit o bidragit med sin skatt i 40år i Sverige bör ha fördelar av det, jämfört med en person som kom hit vid 55års ålder

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är väl solklart.
Antingen har man skyddsbehov eller så är man här för att arbeta eller bli försörjd av någon.
Allt detta funkar klart bättre i USA. Inte perfekt men där ställs mer krav. Låt oss börja där, kravställ dvs.

Vi behöver ha ett system som upplevs som rättvist för alla, tex de som slitit o bidragit med sin skatt i 40år i Sverige bör ha fördelar av det, jämfört med en person som kom hit vid 55års ålder

Nej det är faktiskt inte solklart och det blev inte mer klart av att Reinfeldt införde möjligheten till "spårbyte".

Håller med dig i övrigt men vi har de välfärdssystemen vi har och det hade behövts reformeras innan massinvandringen, nu gjordes det som bekant inte och det finns inte nu eller tidigare en vilja att byta Sverige till USA.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Och de som levt här i 55 år och inte betalt någon skatt, liksom många bondhustrur och hemmafruar?

Och skall vi avskaffa sociallagstiftningen helt bara för att det ”blir orättvist” att folk garanteras någon slags bottennivå av inkomst? Vad blir konsekvenserna då?

Ducka inte för de faktiska omständigheterna…

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Och de som levt här i 55 år och inte betalt någon skatt, liksom många bondhustrur och hemmafruar?

Och skall vi avskaffa sociallagstiftningen helt bara för att det ”blir orättvist” att folk garanteras någon slags bottennivå av inkomst? Vad blir konsekvenserna då?

Som skatteskalorna ser ut idag lär du inte hitta många sådana. Du delar inkomsten för att hålla ner marginalskatten. Hemmafruar? Finns det ens längre? Möjligtvis på på Östermalm eller i förstadsghettot.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Att vi måste ta hand om de som är födda här hanterar vi inom de socialförsäkringar som är skapade för det.

Det har väl inget med resten av världens medborgare att göra? Eller är din bedömning att vår välfärd är dimensionerad för att ta hand om hundratusentals utlänningar också?

Tell me more.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att vi måste ta hand om de som är födda här hanterar vi inom de socialförsäkringar som är skapade för det.

Det har väl inget med resten av världens medborgare att göra? Eller är din bedömning att vår välfärd är dimensionerad för att ta hand om hundratusentals utlänningar också?

Tell me more.

Verkar ju snarare som att 8 miljarder utlänningar ska ha rätt till svensk välfärd.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Verkar ju snarare som att 8 miljarder utlänningar ska ha rätt till svensk välfärd.
Den som påstår att det absolut inte är så kan i alla fall aldrig tala om hur många som har den rätten.

Till sist blir det något fluff i stil med att "ingen människa är illegal" eller "mitt Europa bygger inga murar", kanske "medmänsklighet har inget pris".

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
...men grejen är tyvärr att försörjningen regleras i sociallagstiftningen och där sitter kommunerna med ansvaret för ALLA som befinner sig på kommunens geografiska ansvarsområde.

ÄVEN om man fimpar pensionerna helt, ramlar istället försörjningsansvaret över på kommunerna.

Det är det jag menar med att det är enkelt att sitta och säga att man borde si och man borde så. Antingen blir det då försörjningsstöd eller så blir det kåkstäder och brottsfinansierad slum, typ romska områden i Rumänien.

Oavsett hur man ser på det så är den bästa lösningen att invånare har ett anständigt liv oavsett ålder och yrkesbakgrund.
Det är snart 20 år sedan Göran Persson varnade för sociala turister.
Och har regeringarna efter honom gjort nått åt det ? NÄ !
Precis som Brooklyn skriver. Gör Riksdagen det politiker är bäst på:
Lägga lösningen på någon annan, tex kommunerna.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Som skatteskalorna ser ut idag lär du inte hitta många sådana. Du delar inkomsten för att hålla ner marginalskatten. Hemmafruar? Finns det ens längre? Möjligtvis på på Östermalm eller i förstadsghettot.
Jag gissar de allra flesta finns i förstadsgettona. Ta Nadja Blom som kördes ihjäl av sin son för hon lämnat sin gamle man för en ny man.
Och för man inte skakat fram skadeståndet på ca 400000kr. #
Enligt artikel i GP har Nadja Blom gått ut skolan här i Sverige utan betyg i ett enda ämne.
Hur många jobb får man utan skolbetyg i Sverige ?

# Rimligt med 400000 kr i skadestånd om man nr 1 köpt henne. Vad betalade han för 15-åringen ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sverige. Idag.

Tack sjuklövern.
fd8d26e1fb964a8c322541c484ccc34a.jpg
fe2ada92618e058694a93d3e4914e508.jpg
e686d21bbe58b99bc9ac440e09ec7f8c.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Barnen kan ju få en Fanta och kolla Netflix i matsalen när dom tvingas söka skydd, för priserna på det har väl inte gått upp?
Netflix verkar ligga kvar på 99 och läsk känns inte heller inflationskänsligt. Pizza däremot tycker jag har blivit dyrt, typ 120. Kostade inte en pizza typ 70 här om året?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Om detta var riktiat till mig var lite osäkert, men svarar utifrån det jag skrev.
Det torde vara relativt enkelt att definiera regelverken efter andemeningen i mitt inlägg.
Det syns nämligen om en person levt och bidragit till samhället i sverige en längre tid.
Barnbidrag kopplas till förälder tex.

Sedan borde ett par ha ett eget ansvar att se till att båda parter tryggar sin ålderdom - tex att dela inkomst i deklaration (bonderi) och om man nu vill vara hemmafru även då barnen går i förskola/skola - så tycker inte jag att samhället ska betala. Utan att den arbetande parten ska tillse att inkomst/pension fördelas.

Det fina med att vi gemensamt tar ansvar, är att det troligen kommer finnas MASSOR pengar till de handikappade och sjuka!! Och pengar till skitbra stöd och vård av dessa.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om detta var riktiat till mig var lite osäkert, men svarar utifrån det jag skrev.
Citera är helt uppenbart överskattat. Återkommande. Bättre slänga ut ett bete och se om någon hugger på det.

Jag citerar:

"Citera är helt uppenbart överskattat. Återkommande. Bättre slänga ut ett bete och se om någon hugger på det."
Slut citat.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ah, att jag inte FÖRSTOD att allt egentligen handlar om invandring... :hihi

Det viktiga var nog att det finns inbyggd problematik i systemet hur man än väder och vrider på saken. Och självklart vill nog alla att man i högsta möjliga utsträckning finansierar systemet genom egenavgifter osv. Men i slutändan blir det "undantag" som i fallet 90-åriga kvinnor kanske inte är undantag utan regel.

Och de blir inte mindre pengar åt mig/högre skatt för att någon annan kan konsumera lite mer, snarare tvärtom.
Om någon annan kan konsumera lite mer så blir det lite mindre åt mig och dig att konsumera. Mängden varor ökar ju inte bara för man delar ut pengar.
Med mera pengar i omlopp stiger priserna.
Enklast(?) syns detta på hur många USD som en svensk kr SEK ger.
För fem år sedan ~0,12 USD idag ~0,095 USD. Det innebär att importen ökat i pris med 0,12/0,095-1= 0,26 dvs 26 % på 5 år.
1669799315050.png

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om någon annan kan konsumera lite mer så blir det lite mindre åt mig och dig att konsumera. Mängden varor ökar ju inte bara för man delar ut pengar.
Med mera pengar i omlopp stiger priserna.
Enklast(?) syns detta på hur många USD som en svensk kr SEK ger.
För fem år sedan ~0,12 USD idag ~0,095 USD. Det innebär att importen ökat i pris med 0,12/0,095-1= 0,26 dvs 26 % på 5 år.
View attachment 478976
Nej. Det är inte ett nollsummespel...

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten