Eller så behövs det hårdare straff för övergrepp i rättssak.
Problemet är kanske delvis storleken på straffen.
En annan detalj är "straffrabatterna"
dvs skillnaden i straff för
10 inbrott och 100 inbrott.
10 hot och 100 hot
ofta vad jag förstått ingen skillnad i straff
vilket gör att "gängkriminella" / yrkesförbrytare kan begå nya brott utan konsekvens.
Igår 29 November vid 14-tiden på buss 17 från Tuve här i Göteborg såg jag ett exempel.
Jag kommer på bussen vid Hildedalsgatan och sätter mig med hunden längst bak enligt reglerna.
Här sitter också 6 eller 7 ungdomar, flickor och pojkar, smala, långa, svarta.
Busskontrollanten som kommit ombord på samma hållplats som jag ber få se biljett på svenska. Grabben hon talar med ser ut som han inte förstår nått.
Sedan säger hon "är det någon av er som har biljett ?" Ingen svarar.
"Då får ni gå av bussen." Alla reser sig och går av bussen på nästa hållplats.
Ingen större förlust för ungdomarna. Det kommer en buss var 8:e minut.
Jag har aldrig sett det här förr. Det vanliga är att busskontrollanten ber om legitimation och börjar skriva ut en "avgiftlapp" på tror jag här i Göteborg på 1200 kr.
Varför inte denna gången ? För alla lever på kommunala bidrag ? Och det bara kostar mer pengar att bötfälla ungdomarna ? Eller är det risken för hot ?
Var tredje läkare inom akutsjukvården och psykiatrin har utsatts för hot eller våld av patienter eller anhöriga det senaste året. Det visar en undersökning av Läkarförbundet. Västra Götalandsregionen är näst värst i landet.<br/>– Situationen när det gäller arbetsmiljön i hälso- och sjukvården...
www.gp.se