Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej. Det är inte ett nollsummespel...
Slutsatsen blir att ju större inflation man har i ett land , desto bättre mår befolkningen !

Att sedan "inflation" är ett statskontrollerat begrepp
gör det ännu roligare.
Under Göran Persson's och Bosse Ringholm's tid flyttades SCB från Näringsdepartementet till Finansdepartemenetet och Nämnden för konsumentprisindex fick i uppdrag att ändra beräkningen av KPI så statsfinanserna inte skulle påverkas lika mycket av stigande priser.
Tex togs bostadspriser bort ur KPI.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det där är en annan diskussion...

Handel = tillväxt

Det upptäckte man redan på tidigt 1800-tal sedan iom införandet av "välfärdsstat" och liknande så tillkommer betydligt fler komponenter och kombinationen av dessa medför exempelvis att vi i Norden har det betydligt bättre än invånarna i tex Ryssland och Nigeria...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det där är en annan diskussion...

Handel = tillväxt

Det upptäckte man redan på tidigt 1800-tal sedan iom införandet av "välfärdsstat" och liknande så tillkommer betydligt fler komponenter och kombinationen av dessa medför exempelvis att vi i Norden har det betydligt bättre än invånarna i tex Ryssland och Nigeria...
Så hur ska Sverige undvika invandring av "sociala turister" tycker du ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Eller så behövs det hårdare straff för övergrepp i rättssak.
Problemet är kanske delvis storleken på straffen.
En annan detalj är "straffrabatterna"
dvs skillnaden i straff för
10 inbrott och 100 inbrott.
10 hot och 100 hot
ofta vad jag förstått ingen skillnad i straff
vilket gör att "gängkriminella" / yrkesförbrytare kan begå nya brott utan konsekvens.

Igår 29 November vid 14-tiden på buss 17 från Tuve här i Göteborg såg jag ett exempel.
Jag kommer på bussen vid Hildedalsgatan och sätter mig med hunden längst bak enligt reglerna.
Här sitter också 6 eller 7 ungdomar, flickor och pojkar, smala, långa, svarta.
Busskontrollanten som kommit ombord på samma hållplats som jag ber få se biljett på svenska. Grabben hon talar med ser ut som han inte förstår nått.
Sedan säger hon "är det någon av er som har biljett ?" Ingen svarar.
"Då får ni gå av bussen." Alla reser sig och går av bussen på nästa hållplats.
Ingen större förlust för ungdomarna. Det kommer en buss var 8:e minut.
Jag har aldrig sett det här förr. Det vanliga är att busskontrollanten ber om legitimation och börjar skriva ut en "avgiftlapp" på tror jag här i Göteborg på 1200 kr.
Varför inte denna gången ? För alla lever på kommunala bidrag ? Och det bara kostar mer pengar att bötfälla ungdomarna ? Eller är det risken för hot ?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Genom att undvika global uppvärmning så det är snö halva året?
Jag tror mer på att fråga länder med stor flyktinginvandring men små problem hur dom gör ?
Ungern var tex det land som 2015 i förhållande till sin befolkning tog emot flest asylsökningar.
Enligt EU-statistik.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror mer på att fråga länder med stor flyktinginvandring men små problem hur dom gör ?
Ungern var tex det land som 2015 i förhållande till sin befolkning tog emot flest asylsökningar.
Enligt EU-statistik.
Flest ansökningar eller flest antagna?
Det lär bli många som börjar röra på sig runt Ekvatorn om det blir lite varmare där.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag förstod att den politikerretoriken skulle komma från dig samma sekund jag läste Comeback inlägg.
Det är typ lektion 1A i nationalekonomi, makrodelen eller för den delen ekonomisk historia A.

Sedan svängde retoriken föga förväntat till att handla om "invandring"... liksom alla andra frågor om jag nu förstått saken rätt.

Gyttjebrottning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är typ lektion 1A i nationalekonomi, makrodelen eller för den delen ekonomisk historia A.

Sedan svängde retoriken föga förväntat till att handla om "invandring"... liksom alla andra frågor om jag nu förstått saken rätt.

Gyttjebrottning.

Ja, men nu är ju ekonomi vanligtvis mer att betrakta som en filosofi än vetenskap.

God vetenskap är reproducerbar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej. Det är inte ett nollsummespel...
Fast nu går du ju bort dig.

Ekonomi är inte ett nollsummespel men bidragsinvandring, dvs sådan vi har i Sverige, är inte en ekonomiskt god affär.

De samlade pensionsinbetalningarna ökar inte för att fler arbetslösa invandrare bor i Sverige, så sorry.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Flest ansökningar eller flest antagna?
Det lär bli många som börjar röra på sig runt Ekvatorn om det blir lite varmare där.
Flest ansökningar. I förhållande till landet's befolkning.
Ungern och Sverige har ungefär lika stor befolkning och jämfört med den egna befolkningen var det Ungern som registrerat flest asylansökningar.

Hur det gick sedan ?
Jag misstänker de asylsökande som registrerats i Ungern ofta flydde vidare från Ungern.
Till länder med bättre ekonomiska villkor för asylsökande / sociala turister (enligt Göran Persson (s)). Typ Tyskland (för de som räknar med att hitta arbete) och Sverige (för övriga).
Ja inte alla några till Norge...

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alla som vill se EBT förklara bensin-, och el-priser kan titta på SVT2 kl 22.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Alla som vill se EBT förklara bensin-, och el-priser kan titta på SVT2 kl 22.
Sjönk som en sten, tråkigt. Övermodigt att sätta sig i den stolen efter denna inledning. Varför gapade de så högt om de inte tänkte genomföra sina löften. De vann ju bland annat för att folk är så trötta på just det, brutna löften. Jag menar, de är ju inga sossar, eller? Nå, nu har de ju varit stödparti till (S) med hur de röstat i riksdagen, EU än värre. Samma med (M).

Hon blev Ebba Beige, jag som ändå gillade henne.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har inte satt mig in i det, men vad skyller de på apropå att bränsle priset inte har sänkts som utlovat? Oavsett vilket har jag svårt se att en regering med V, C och MP skulle vara bättre

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har inte satt mig in i det, men vad skyller de på apropå att bränsle priset inte har sänkts som utlovat? Oavsett vilket har jag svårt se att en regering med V, C och MP skulle vara bättre
Verkligheten, inflation och kriget i Ukraina.
Du vet, allt det som inte fanns i valrörelsen. ;)

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras