Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast dom satte sig ju frivilligt utanför och rullade tummarna och lät jönsarna styra cirkusen.
Vad skulle bli bättre av att rösta på SD igen?
Nja, frivilligt vet jag inte. Hur menar du då?

Ju större de blir desto mer påverkar de, inte svårare än så. Känns som Moderaterna försöker göra dem salongsfähiga också, om de inte skämmer ut sig nu och kanske har lite nytt blod till 2026 så ser jag det som väldigt troligt att de sitter i regering. Inshallah.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nja, frivilligt vet jag inte. Hur menar du då?

Ju större de blir desto mer påverkar de, inte svårare än så. Känns som Moderaterna försöker göra dem salongsfähiga också, om de inte skämmer ut sig nu och kanske har lite nytt blod till 2026 så ser jag det som väldigt troligt att de sitter i regering. Inshallah.

Får dom ingenting gjort nu så tror jag dom kommer att bli ett stödparti till M i nästa valet.

Dom har fått sin chans av väljarna.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Gubbs, ge dom lite tid. Går inte att vänta skutan på nolltid.
Det är klart att de precis börjat. Uffe var dock tydlig med att allt skulle ske så raskt och med bestämda steg. Antingen jobbar de inte särskilt raskt eller så jobbar de järnet men är värdelösa på att kommunicera vilka steg som görs. Jag får känslan av att ingenting händer.

Oscar Sjöstedt SD summerade det ganska bra. ”Ibland är verkligheten och spökar”.

De blåbruna behöver bli betydligt tydligare i sin kommunikation. I synnerhet när det gäller saker de lovat innan valet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gubbs, ge dom lite tid. Går inte att vänta skutan på nolltid.

Absolut men även om man inte kan visa resultat så kanske man kan kommunicera vilka åtgärder man vidtagit och vad man tror resultat ska bli.

Sedan var dom ju lite onödigt stora i käften och lovade saker som elprisstöd innan jul och än vet dom inte hur det ska gå till att betala ut och vem som ska få det eller hur mycket...

Raderad medlem 51742

Guest
Man bör komma ihåg att en regering inte bara fattar beslut hur som helst. Det behöver förberedas ordentligt också så att det sker i enlighet med lagstiftning, har beretts på rätt sätt, har möjlighet att gå igenom riksdagen osv. När det exempelvis handlar om lagändringar skall det ut på remiss som också behöver förberedas, man behöver kolla att det håller juridiskt osv. Allt detta tar sin tid i ett demokratiskt samhälle.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Får dom ingenting gjort nu så tror jag dom kommer att bli ett stödparti till M i nästa valet.

Dom har fått sin chans av väljarna.
Jag är inte så säker men vi får väl se.
De kan, och kommer, kunna äga agendan och radikalisera. S och M kan bara titta på.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man bör komma ihåg att en regering inte bara fattar beslut hur som helst. Det behöver förberedas ordentligt också så att det sker i enlighet med lagstiftning, har beretts på rätt sätt, har möjlighet att gå igenom riksdagen osv. När det exempelvis handlar om lagändringar skall det ut på remiss som också behöver förberedas, man behöver kolla att det håller juridiskt osv. Allt detta tar sin tid i ett demokratiskt samhälle.

Det är väl snarare vår regering som hade glömt bort den saken medan de var i opposition.
Naiva eller bara oärliga?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Håller delvis med men de kunde jobba på kommunikationen parallellt, tex efter en historiskt våldsam jul och nyår kunde de ha en presskonferens och berätta vad de gör, när de gör det och vad det kommer få för effekt.

Vidare kunde de kommentera enskilda rättsfall tex de nyligen uppmärksammade med eritreaner och ett annat med en syrier.

Om man inte kan lösa det man är satt till att göra så är det minsta man kan kräva att folk förklarar sig och kommunicerar.

Raderad medlem 51742

Guest
Det är väl snarare vår regering som hade glömt bort den saken medan de var i opposition.
Naiva eller bara oärliga?
Ja, eller iaf helt klart underskattat eller varit delvis omedvetna om vilka hinder som fanns att genomföra det som utlovats. Detta kan man kritisera dem för.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, eller iaf helt klart underskattat eller varit delvis omedvetna om vilka hinder som fanns att genomföra det som utlovats. Detta kan man kritisera dem för.
Det har sitt pris att ha WEFglobalister vid makten. Deras lojalitet är inte riktad mot folkets bekymmer och löftena är bara en lejdare för att nå position där de kan genomföra sitt. Noll incitament att minska det pengaregn som flödar in till staten nu. Självklart är det plättlätt att justera moms och skatt samt lämna tillbaka en del av övervinsterna. Inte så att det hade gett sämre intäkter än tidigare men som jag tidigare sagt; "En intäkt staten vant sig vid, behåller den."
Andra länder i EU kan, det är således ren BS.
Hade denna eller tidigare regering, som svurit trohet till WEF, haft för avsikt att underlätta för sitt folk hade det redan varit gjort. Sluta hoppas på något som aldrig kommer. De sålde ut oss.

Raderad medlem 51742

Guest
Håller delvis med men de kunde jobba på kommunikationen parallellt, tex efter en historiskt våldsam jul och nyår kunde de ha en presskonferens och berätta vad de gör, när de gör det och vad det kommer få för effekt.

Vidare kunde de kommentera enskilda rättsfall tex de nyligen uppmärksammade med eritreaner och ett annat med en syrier.

Om man inte kan lösa det man är satt till att göra så är det minsta man kan kräva att folk förklarar sig och kommunicerar.
Ja, de hade helt klart kunnat göra mer när det gäller att använda kommunikationen som politiskt verktyg, iaf i jämförelse med vad vi vant oss vid från tidigare regeringar, men det är också en fråga som kan ses ur fler perspektiv.

Va har nu ett helt annat typ av parlamentariskt läge jämfört med flera tidigare regeringar. Denna regering har stöd i riksdagen och ett avtal som reglerar rätt mycket så de behöver inte driva opinion i varenda fråga. Jag tror personligen det fanns ett visst samband mellan den förra regeringens vurm för bombastiska presskonferenser och tal till nationen och att de hade ett extremt svårt parlamentariskt läge. Denna regering kan känna sig betydligt tryggare med att de kan genomföra den politik som de företagit sig och "måste" inte ha opinionen med sig i varje läge på samma sätt.

Det viktiga är snarare att de har väljarnas förtroende när det börjar dra ihop sig till nästa val och då är det konkreta resultat som blir väldigt viktigt. En väldig massa snack nu bygger bara upp en massa förväntningar och gör att man hamnar i försvarsposition för sin egen politik som snarare kan leda till besvikelser och svekdebatter om 2-3 år när det verkligen räknas. Själv föredrar jag principen att agera först och snacka sen, när det finns något att snacka om, snarare än det omvända (inte minst med tanke på svekdebatten kring vallöftena), även om man naturligtvis måste kommunicera i frågor man behöver bygga eller upprätthålla förtroende.

Sedan är det ju inte så att det helt saknas kommunikation från regeringen. Det har ju hållits ett flertal presskonferenser inom de stora frågorna som bl.a. energi/elpriser och kriminalitet, men efter att ha vant oss vid att en ful-twittrande Morgan Johansson sätter ribban blir det naturligtvis en stor kommunikationsmässig kontrast (enligt mig tveklöst till det bättre) med den sävlige och eftertänksamme Gunnar Strömmer.

Oppositionen och oppositionsmedia vill ju förstås få det till att regeringen framstår som att de inte gör något och kör därmed med en hel del ohederlig argumentation - de vet mycket väl att de förändringar som denna regering vill göra tar lång tid och kräver en hel del tråkigt arbete i kulisserna.

Raderad medlem 51742

Guest
Det har sitt pris att ha WEFglobalister vid makten. Deras lojalitet är inte riktad mot folkets bekymmer och löftena är bara en lejdare för att nå position där de kan genomföra sitt. Noll incitament att minska det pengaregn som flödar in till staten nu. Självklart är det plättlätt att justera moms och skatt samt lämna tillbaka en del av övervinsterna. Inte så att det hade gett sämre intäkter än tidigare men som jag tidigare sagt; "En intäkt staten vant sig vid, behåller den."
Andra länder i EU kan, det är således ren BS.
Hade denna eller tidigare regering, som svurit trohet till WEF, haft för avsikt att underlätta för sitt folk hade det redan varit gjort. Sluta hoppas på något som aldrig kommer. De sålde ut oss.
Jag skriver gärna under på att WEF:s agenda och inflytande kan kritiseras samt att vi bör minska omfånget på staten liksom skattetrycket rejält, men som du argumenterar (och nu får du ursäkta mig om jag låter lite hård) får du det bara att låta som konspirationsteoretisk och populistisk smörja som inte går att ta på allvar och bara framstår som löjeväckande.

I all välmening; kom med konkret och underbyggd kritik mot WEF istället. Kom med konkreta och realistiska förslag på hur man kan minska skatten som är möjliga att genomföra.

Bättre kan du allt ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Vilka Eritiraner? Dom som inte går att utvisa?

Det är lättare att utvisa tanter:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag skriver gärna under på att WEF:s agenda och inflytande kan kritiseras samt att vi bör minska omfånget på staten liksom skattetrycket rejält, men som du argumenterar (och nu får du ursäkta mig om jag låter lite hård) får du det bara att låta som konspirationsteoretisk och populistisk smörja som inte går att ta på allvar och bara framstår som löjeväckande.

I all välmening; kom med konkret och underbyggd kritik mot WEF istället. Kom med konkreta och realistiska förslag på hur man kan minska skatten som är möjliga att genomföra.

Bättre kan du allt ;)
Inte min uppgift att säga hur det ska göras men regeringen kan föreslå och riksdagen besluta om sänkning/borttagande av skatt och moms lika lätt som de regelmässigt höjer dessa pålagor. Jag påpekar igen att momsen är införd som en tillfällig pålaga och kan därmed lika lätt tas bort.
Behöver de hjälp med hur dessa åtgärder ska göras är det bara att följa exemplen från kunnigare länder.

Kristersson uttalade väl senast igår att han kommer att förbehållslöst administrera alla pålagor gällande reduktionsplikten. Vem tror att han i någon fråga agerar för landets intressen? Som sagt, en ny Magdalena A med kraftigare vader.

Jag kan tycka det är trevligt med ditt välartikulerade språk och ditt resonerande sätt. Med det sagt bryr jag mig föga om tillmälen eller slentranmässiga påståenden om konspirationer etc. Vi vet var konspirationerna frodas och det är inte främst bland gemene man.

Vill man prata WEF bör man först själv kolla på vad de är för något. På frukten känner man trädet, som bekant.

Att med tautologi beskriva något som finare än det är, för att vinna gillande, orkar jag inte med pekfingret på ett mobiltangentbord. Kvoten som ägnar sig åt sådant är mer än välfylld.

Raderad medlem 51742

Guest
Inte min uppgift att säga hur det ska göras men regeringen kan föreslå och riksdagen besluta om sänkning/borttagande av skatt och moms lika lätt som de regelmässigt höjer dessa pålagor. Jag påpekar igen att momsen är införd som en tillfällig pålaga och kan därmed lika lätt tas bort.
Behöver de hjälp med hur dessa åtgärder ska göras är det bara att följa exemplen från kunnigare länder.

Kristersson uttalade väl senast igår att han kommer att förbehållslöst administrera alla pålagor gällande reduktionsplikten. Vem tror att han i någon fråga agerar för landets intressen? Som sagt, en ny Magdalena A med kraftigare vader.

Jag kan tycka det är trevligt med ditt välartikulerade språk och ditt resonerande sätt. Med det sagt bryr jag mig föga om tillmälen eller slentranmässiga påståenden om konspirationer etc. Vi vet var konspirationerna frodas och det är inte främst bland gemene man.

Vill man prata WEF bör man först själv kolla på vad de är för något. På frukten känner man trädet, som bekant.

Att med tautologi beskriva något som finare än det är, för att vinna gillande, orkar jag inte med pekfingret på ett mobiltangentbord. Kvoten som ägnar sig åt sådant är mer än välfylld.
Ok, du får förstås tycka som du gör, men utan mer konkretisering och saklighet än så har jag svårt att svara på något bra sätt, så du får hålla tillgodo med det svar jag skrev tidigare.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ok, du får förstås tycka som du gör, men utan mer konkretisering och saklighet än så har jag svårt att svara på något bra sätt, så du får hålla tillgodo med det svar jag skrev tidigare.
Vi behöver inte leta efter sätt att ursäkta regeringen för alla tillkortakommanden. Tvärtom, faktiskt, tvärtom.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Är inte säker på hur mycket det här besvarar av vad regeringen gör och varför det dröjer, kanske något, givet titeln.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror inte på arvssynd men det är bra konstigt att Tigran Feiler kan vara politisk kommentator. Eller det hade varit konstigt i alla andra västländer.

Plus att det här Bolsonaro tjafset, vad är det som gör att svensk media är så besatt av att granska och/eller smutskasta alla jordens högerledare? Sjukligt är vad det är.
4a6cd7cb471fcfe945dc374c52dcf1de.jpg

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...