I hela ditt sedvanliga försvar av nuvarande system så missade du att nämna att elever i friskolor presterar bättre på den, enligt dig, enda någorlunda objektiva punkten. Lustigt att du missade det?Många kloka synpunkter.
Det man bör tänka på är att det inte finns någon tillförlitlig statistik över FAKTISKA resultat, utan det är de egna inrapporterade resultaten som räknas.
Det enda som kan sägas vara någorlunda objektivt är resultaten på nationella proven, med det kraftiga förbehållet att det rättas av samma lärare som sedan sätter betyg.
Det som KAN konstateras är att friskolor har en lägre andel behöriga lärare, tenderar att sätta högre betyg i förhållande till nationella prov samt ofta har ett mer gynnsamt elevunderlag.
Jag tror att väldigt många som är kunniga inom skolsystem och samhällsorganisation (även internationellt) ställer sig frågande till att Sverige som i stort sett enda land tillåter en friskola på de grunder vi idag gör inklusive ekonomiskt fördelningssystem.
Den stora frågan är hur vi gör någonting åt det, för idag fungerar det inte som avsett. Segregation är förödande även i detta fall, men naturligtvis kan man ha goda argument för att ha en valfrihet inom skolsystemet också.
Det som möjligen kan uppfattas lite trist är att det ofta blir en ideologisk pajkastning istället för att faktiskt göra något åt grundproblemet. Det handlar inte om liberal eller inte liberal, det handlar om att vi inte kan låta 25% av en uppväxande befolkning misslyckas med skolgången och därmed i princip hamna i ett parallellsamhälle.
Om en skola är bra eller inte har överhuvudtaget inte med om det är en friskola eller en kommunal skola att göra. Det finns andra faktorer som är avgörande.
Och det är sällan resurser som är svaret utan metoder och omgivande samhälle.
Du har möjligtvis inte själv en personlig vinning i utvidgning av kommunala tjänster?