Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Förklaringen till att det kostar mer att driva en kommunal skola än en privat skola är att
kommunala skolor är skyldiga ta emot alla elever.
Privata skolor är inte skyldiga att ta emot alla elever. Tex här i Göteborg finns

Enligt vad jag hört av en lärare på skolan har den de högsta kraven på eleverna i Gbg.
Du söker alltså till LM Engström skolan med hjälp av dina betyg från Grundskolan och elever med högst betyg tas in. Alltså samma princip som tex när man söker till läkar eller civilingenjörsutbildning.
Begränsat antal platser och de med högst betyg kommer in.

Men den möjligheten finns inte för kommunala skolor.
Säga att du kommer inte in. Du har för dåliga betyg.
Uppfyller dina betyg kravet för gymnasieutbildning så är kommunen skyldig erbjuda gymnasieutbildning.
Frågan var varför det kostar mer att driva en kommunal skola vs en privat.

Exemplet du tar upp fungerar precis likadant på alla skolor. Man har poäng från grundskolan som används för att söka sig in på ett gymnasie. Alla skolor har ett begränsat antal platser där de med högst betyg kommer in.

Det finns alltid någon skola i närområdet där man får plats. Privat eller kommunal.

Alla skolor är skyldiga att ta emot alla elever, givet att de blir antagna.

Så jag frågar igen, varför kostar en kommunal skola mer än en privat?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
”Den möjligheten finns inte”?

En bra skola är attraktiv = många vill gå där = svårt att komma in = höga intagningspoäng

Kommunala skolan är för dålig = ingen vill gå där…

Ser du den uppenbara lösningen?

Man tar extra betalt av föräldrarna så att det blir balans mellan tillgång och efterfrågan.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Man tar extra betalt av föräldrarna så att det blir balans mellan tillgång och efterfrågan.
Bra försök men fel svar. (förutom att skolan i Sverige ska huvudsakligen vara avgiftsfri enl regelverket)
Rätt svar = öka kvaliteten på de kommunala skolorna så eleverna vill gå där

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

En bra skola är attraktiv = många vill gå där = svårt att komma in = höga intagningspoäng

Jag tror du förutsätter att alla barn har föräldrar som förstår eller bryr sig om/att barnen går i skolan.

Att all offentlig verksamhet är ineffektiv är sant, men det är inte hela sanningen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror du förutsätter att alla barn har föräldrar som förstår eller bryr sig om/att barnen går i skolan.
Precis så. Vi har individer i landet som inte har kunskap eller möjlighet att välja en skola en bit från hemmet.
I den kommunala skolan hamnar då elever med sämre förutsättningar från början och kostnaden för att få dem genom skolan ökar. I och med att föräldrarna inte haft förutsättningar eller kunskaper att välja skola kan man också anta att eleverna får mindre stöd med utbildningen i hemmet och det ökar svårigheterna ytterligare för skolan.

Att privata skolor ibland struntar i att ha en skolgård är tillåtet, men det är få kommunala skolor som hoppar över den delen. Det var en friskola i Örebro som planerade att ha skolgård högst upp i ett parkeringshus och det är väl bättre än inget. Jag är inte pedagog, men tror att det är bra för barn att kunna gå ut på raster.

Ett antal friskolor använder "färdighetsprov" för att välja elever vilket då gör att de kommunala skolorna blir ytterligare utsatta. Det har även konstaterats att friskolor valt bort elever med Diabetes typ 1 eller ADHD.

Jag är för friskolor, men ska de drivas med skattepengar ska de givetvis kunna avkrävas att ha jämbördiga förutsättningar med de kommunala. När det är dags för betyg ska nivån kontrolleras så att de inte ger glädjebetyg. Att de gjort det har sänkt resultatet på högskolor eftersom det kommit in elever med bra betyg och låga kunskaper.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Precis så. Vi har individer i landet som inte har kunskap eller möjlighet att välja en skola en bit från hemmet.
I den kommunala skolan hamnar då elever med sämre förutsättningar från början och kostnaden för att få dem genom skolan ökar. I och med att föräldrarna inte haft förutsättningar eller kunskaper att välja skola kan man också anta att eleverna får mindre stöd med utbildningen i hemmet och det ökar svårigheterna ytterligare för skolan.

Att privata skolor ibland struntar i att ha en skolgård är tillåtet, men det är få kommunala skolor som hoppar över den delen. Det var en friskola i Örebro som planerade att ha skolgård högst upp i ett parkeringshus och det är väl bättre än inget. Jag är inte pedagog, men tror att det är bra för barn att kunna gå ut på raster.

Ett antal friskolor använder "färdighetsprov" för att välja elever vilket då gör att de kommunala skolorna blir ytterligare utsatta. Det har även konstaterats att friskolor valt bort elever med Diabetes typ 1 eller ADHD.

Jag är för friskolor, men ska de drivas med skattepengar ska de givetvis kunna avkrävas att ha jämbördiga förutsättningar med de kommunala. När det är dags för betyg ska nivån kontrolleras så att de inte ger glädjebetyg. Att de gjort det har sänkt resultatet på högskolor eftersom det kommit in elever med bra betyg och låga kunskaper.
Helt enig, är också för friskolor men ser inte det självklara att man får välja och låta kommunen betala. Det är möjligt att det är bra, det är också möjligt att man kunde lika bra ha en kommunal skola och en privat som får ta betalt hur de vill. Det är ingen mänsklig rättighet att välja allt, jag gillar valfrihet men frågan är hur detta skall hanteras. Varför inte upphandling som med allt annat, tex vård? Kommun eller stat kunde upphandla skolor precis som andra tjänster, varför ska det vara upp till medborgaren?

Svårt ämne med många infallsvinklar, helt klart är att de bästa skolorna är privata och att Sverige är extremt på även denna punkt, att vi också har ett elevunderlag som inte går att jämföra med andra länder, och så vidare. Det sista jag orkar med är Muf/Ung vänster förenklingar i alla fall.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj

Att all offentlig verksamhet är ineffektiv är sant, men det är inte hela sanningen.
Grundproblemet är dock inte föräldrarna, det är att vi har DÅLIGA skolor.
Om alla skolor varit BRA hade det inte spelat roll om föräldrar bryr sig.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
En lösning är att ställa krav på friskolor och göra besiktningar av verksamheten för att på plats kolla efterlevnad, men det görs inte.
För då kommer de kommunala skolornas uselhet att visas!!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Det där är fel. Det görs regelbundet kontroller av skolor oavsett driftform. Det finns mer att läsa på Skolinspektionens hemsida: https://www.skolinspektionen.se/akt...sning-2022--verksamhet-som-forbattrar-skolan/
ok, men tror vi menar olika saker.
Jag ser lite i dagens kontroller som kollar effektiviteten.

Är skillnad på att följa en lag och regler, och göra det effektivt !

Så här skriver de
https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik/skolinspektionens-dokument

Skolinspektionen granskar regelbundet alla skolor för att se att de följer de lagar och regler som finns för verksamheten. Myndighetens granskning utgår från skollagen, förordningar, läroplaner, kursplaner och andra bestämmelser som verksamheterna är skyldiga att följa. Målet är att bidra till alla barns och elevers lika rätt till god utbildning i en trygg miljö, där alla når minst godkänt i alla ämnen.

Granskningen inriktas på fyra huvudområden:
- Måluppfyllelse och resultat
- Pedagogisk ledning och utveckling av verksamheten
- Lärandemiljö
- Enskild elevs rätt

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Problemet är mycket större än att den kommunala skolan är dålig.
Jag känner / vet om tre barn som valt bort den kommunala skolan.
Två barn,
båda till invandrade finska föräldrar, föräldrar som i sin tur var barn när de kom till Göteborg med sina finska föräldrar som tagit jobb på varven, Volvo skf osv.

Dessa två "finska" barn har mobbats så kraftigt i den kommunala skolan av andra elever, majoriteten elever från MENA, kanske 90 % i Angered så föräldrarna
en städerska, städade vårt kontor
resp.
en tågbefälhavare på SJ (konduktör)
flyttat sina barn till privatskola.
Ett av dom här två "finska" barnen lämnade som vuxen Sverige för jobb i Spanien.
Fått nog ?

Det tredje fallet är en flicka med iranska föräldrar som gjort sitt yttersta för att komma in i det svenska samhället. Vi firade tex julafton med dem, maten knytkalas när barnen var små.
Föräldrar jobbade som taxichaufför (ingenjör i Iran) och extralärare på skola
Flickan sattes i privatskola, jag gissar för hon inte gillade sjal och inte ville bli mobbad.
Efter Civilingenjörsutbildning Maskin i Luleå drog hon direkt till jobb i Spanien.
Jag gissar att där kan hon leva som hon vill utan tryck från muslimer som i Sverige.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Frågan var varför det kostar mer att driva en kommunal skola vs en privat.

Exemplet du tar upp fungerar precis likadant på alla skolor. Man har poäng från grundskolan som används för att söka sig in på ett gymnasie. Alla skolor har ett begränsat antal platser där de med högst betyg kommer in.

Det finns alltid någon skola i närområdet där man får plats. Privat eller kommunal.

Alla skolor är skyldiga att ta emot alla elever, givet att de blir antagna.

Så jag frågar igen, varför kostar en kommunal skola mer än en privat?
Privata skolor är inte skyldiga ta emot fler elever än de har platser för.

Kommunen är skyldig ordna plats i skola.
Finns det inte plats måste kommunen bygga en ny skola så det finns plats.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Det där är fel. Det görs regelbundet kontroller av skolor oavsett driftform. Det finns mer att läsa på Skolinspektionens hemsida: https://www.skolinspektionen.se/akt...sning-2022--verksamhet-som-forbattrar-skolan/
ok, men tror vi menar olika saker.
Vad ingår i dagens kontroller som kollar effektiviteten?

Så här skriver de
https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik/skolinspektionens-dokument

Granskningen inriktas på fyra huvudområden:

- Måluppfyllelse och resultat
- Pedagogisk ledning och utveckling av verksamheten
- Lärandemiljö
- Enskild elevs rätt

Detta kom fram vid googling.Har inte lyssnat eller läst

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Varför sätter lärare i kommunala skolor sina egna barn i friskolor?
Kanske för dom mobbas ifall barnen inte har föräldrar från MENA. dvs lärare från MENA.
Eller för att kraven är högre i privatskolorna, barnen för en bättre utbildning.
Mer stimulans från kamraterna.

Och så finns det inget värre för eleven än att ha farsan eller morsan som lärare.
För att inte riskera att anklagas för att favorisera sitt eget barn är det automatiskt nödvändigt att behandla det egna barnet hårdare än resten av klassen.
Jag har haft 6 kusiner som drabbades av att ha farsan som lärare i skolan.
Flera av dem har sagt hur jobbigt det var.

Själv hade jag morsan som skolsköterska i skolan.
Inte direkt läge som andra elever att traska till morsan för få hjälp.
Så jag har full förståelse för att lärare i kommunal skola sätter egna barnen i privatskola.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Sverige... så naivt allt har blivit, så ansvarslöst, och med ett rättsväsende som ogillar att dela ut negativa konsekvenser till brottslingar, människor som inte bidragit ett skit får allt gratis (av oss skattebetalare, månad efter månad efter månad) och när vettiga människor bara sköter sig så kan diverse myndigheter inte låta bli att göra allt i sin makt för att straffa dem...

Skärmavbild 2023-02-28 kl. 16.43.19.png.
.
.
Skärmavbild 2023-02-28 kl. 16.44.31.png.
.
.

Skärmavbild 2023-02-28 kl. 16.44.53.png.
.
.

Skärmavbild 2023-02-28 kl. 16.45.23.png.
.
.

Skärmavbild 2023-02-28 kl. 16.52.06.png

Bifogat

• Skärmavbild 2023-02-28 kl. 16.44.31.png
    Skärmavbild 2023-02-28 kl. 16.44.31.png
    157 KB · Visningar: 10
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Grundproblemet är dock inte föräldrarna, det är att vi har DÅLIGA skolor.
Om alla skolor varit BRA hade det inte spelat roll om föräldrar bryr sig.
Ja, det är också sant. Men det som händer i en kommunal skola i ett dåligt område är att när varje elev med pålästa och engagerade föräldrar flyttar sitt barn så blir det större andel elever kvar med motsatsen, miljön blir automatiskt sämre. Jag säger inte att de inte borde få flytta sina barn, men jag förstår dilemmat.

Förr så gick nästan alla i skolan där de bodde och staten garanterade en "bra" skola. Fram till millennieskiftet hade vi ingen sådan här debatt alls, skolorna var okej, de hade samma läroplan, samma nationella prov osv. Trots att jag förstår problemet med friskolor så tycker jag de är demokratiska så till vida att nu kan alla välja en bra skola. Förut kunde bara de som var förmögna välja något premium och det mest förljugna är att låtsas som att det inte skulle finnas problem kvar om friskolor förbjöds, om man skulle återgå till närhetsprincipen att man går i en kommunal skola där man bor skulle den största skillnaden inte bli för barnen i Stocksund utan för dem i Rissne. Å andra sidan är det inte alls trevligt att semikriminella tonåringar flockas i innerstan nu heller.

Min poäng är att det skall mycket till för att tycka att det är självklart att det skall vara si eller så, det är en komplex fråga och tyvärr landar ju även denna fråga mångt och mycket i att vi har haft för stor migration, alla de problem jag beskriver ovan bottnar egentligen i en stor etnisk underklass som är här på oklara grunder och är helt ointegrerade så det går inte att ha sina svenska barn i en sådan skola. Så självklart kommer alla svenska föräldrar, även PK, göra vad de kan för att slippa invandrare från Mellanöstern i deras barns skolor, det gör exakt alla jag känner, även de som inte erkänner det eller tillhör Reinfeldtska moderaterna.

Kanske borde det reformeras så till vida att kommunala och privata initiativ skall samordnas under samma stenhårda regelverk, så att rensa ut i Skolinspektionen kanske vore vägen framåt, för de verkar mest inte förmå något alls. Kanske kan man lära av något som fungerar hyfsat, tex PPM.

För övrigt är ju vården likadan, den privata fungerar, den offentliga fungerar inte. Jag frågade en hudläkare på en privat klinik som jobbade 40% privat och 60% offentligt varför det är så, ja för att i det offentliga tar en patient så mycket längre tid, har ofta flera sjukdomar, svårt att kommunicera med, behöver tolk, medan i det privata är det in och ut, alla nöjda. Så det är ju en liknande problematik.

Kanske är det dags att överge sosseriet helt, den som vill betala för sin vård eller skola får göra det, resten kan bo i Rissne. Eller inte.

Jag fattar att det blir mycket å ena sidan å andra sidan i detta inlägg. Not my proudest moment.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Tyvärr är det så världen ser ut. Allt har mer än en sida att ta hänsyn till. Jag tror till och med att anarki har negativa effekter.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tyvärr är det så världen ser ut. Allt har mer än en sida att ta hänsyn till. Jag tror till och med att anarki har negativa effekter.
Det som är jobbigt för min spirituella hälsa är att jag vanligtvis, utöver att mobba mina medmänniskor, brukar kunna landa i en slutsats.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati