Grundproblemet är dock inte föräldrarna, det är att vi har DÅLIGA skolor.
Om alla skolor varit BRA hade det inte spelat roll om föräldrar bryr sig.
Ja, det är också sant. Men det som händer i en kommunal skola i ett dåligt område är att när varje elev med pålästa och engagerade föräldrar flyttar sitt barn så blir det större andel elever kvar med motsatsen, miljön blir automatiskt sämre. Jag säger inte att de inte borde få flytta sina barn, men jag förstår dilemmat.
Förr så gick nästan alla i skolan där de bodde och staten garanterade en "bra" skola. Fram till millennieskiftet hade vi ingen sådan här debatt alls, skolorna var okej, de hade samma läroplan, samma nationella prov osv. Trots att jag förstår problemet med friskolor så tycker jag de är demokratiska så till vida att nu kan alla välja en bra skola. Förut kunde bara de som var förmögna välja något premium och det mest förljugna är att låtsas som att det inte skulle finnas problem kvar om friskolor förbjöds, om man skulle återgå till närhetsprincipen att man går i en kommunal skola där man bor skulle den största skillnaden inte bli för barnen i Stocksund utan för dem i Rissne. Å andra sidan är det inte alls trevligt att semikriminella tonåringar flockas i innerstan nu heller.
Min poäng är att det skall mycket till för att tycka att det är självklart att det skall vara si eller så, det är en komplex fråga och tyvärr landar ju även denna fråga mångt och mycket i att vi har haft för stor migration, alla de problem jag beskriver ovan bottnar egentligen i en stor etnisk underklass som är här på oklara grunder och är helt ointegrerade så det går inte att ha sina svenska barn i en sådan skola. Så självklart kommer alla svenska föräldrar, även PK, göra vad de kan för att slippa invandrare från Mellanöstern i deras barns skolor, det gör exakt alla jag känner, även de som inte erkänner det eller tillhör Reinfeldtska moderaterna.
Kanske borde det reformeras så till vida att kommunala och privata initiativ skall samordnas under samma stenhårda regelverk, så att rensa ut i Skolinspektionen kanske vore vägen framåt, för de verkar mest inte förmå något alls. Kanske kan man lära av något som fungerar hyfsat, tex PPM.
För övrigt är ju vården likadan, den privata fungerar, den offentliga fungerar inte. Jag frågade en hudläkare på en privat klinik som jobbade 40% privat och 60% offentligt varför det är så, ja för att i det offentliga tar en patient så mycket längre tid, har ofta flera sjukdomar, svårt att kommunicera med, behöver tolk, medan i det privata är det in och ut, alla nöjda. Så det är ju en liknande problematik.
Kanske är det dags att överge sosseriet helt, den som vill betala för sin vård eller skola får göra det, resten kan bo i Rissne. Eller inte.
Jag fattar att det blir mycket å ena sidan å andra sidan i detta inlägg. Not my proudest moment.