Sverige idag..

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Att göra rätt för sig innan man kräver något av samhället tycks vara ett minne blott. ☹️

Onda människor vinner inte för att de är onda. De vinner för att goda människor är likgiltiga.
Bra sagt!
Ja klaner/kriminella nätverk är extremt farliga. Till slut har deras brist på repekt för samhället spridit sig till andra.
"varför ska vi betala skatt, då staten inte kan ge oss tryggghet och omsorg" (sk samhällskontraktet)
DÅ blir det dåligt på allvar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När vi ändå är inne på brott så sänder SVT nu en rekonstruktion av ett brott 1986 i februari tror jag.
Jag tyckte rekonstruktionen förklarar ett och annat !

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det man bör ha i minnet är att en domstol inte kan slå fast vad som hänt/skipa rättvisa.

Domstolen dömer utifrån den bevisning som åklagaren presenterar, dvs finner den att bevisningen är tillräcklig blir det fällande dom. Annars friande dom. Oavsett hur mycket alla ”egentligen” vet vad som hände.

Det är därför ett faktum att många gärningsmän går fria från fällande domar, beviskraven är och skall vara ganska höga så att inte oskyldiga blir dömda - tex på egna erkännanden som inte går att styrka på annat sätt.

Med det sagt så är nog alla normala människor mycket upprörda över övergrepp mot barn oavsett kategori, MEN gillar man inte rättssamhället så finns det ju klansamhällen eller parallella illegala rättssystem som kan straffa den som gör fel… frågan är bara om vi verkligen vill ha det så? Och hårdare straff spelar bara roll om man blir dömd.

Du har helt fel, svenskt rättsväsende är inte det enda rättsväsendet på jorden. I många andra västländer fungerar det på helt andra sätt, åk bara till Danmark och det är inte så dysfunktionellt som här.
Det är faktiskt tröttsamt det här med allt avfärdande av kritik mot Sveriges extrema samhälle.
Och den här uppfattningen att alla domar alltid är korrekta, också dumheter, nu kommer det här säkerligen överklagas till hovrätten, om det blir fällande dom där, vad tycker du då? Att båda domstolarna dömde rätt?
Skärp dig lite granna.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det man bör ha i minnet är att en domstol inte kan slå fast vad som hänt/skipa rättvisa.

Domstolen dömer utifrån den bevisning som åklagaren presenterar, dvs finner den att bevisningen är tillräcklig blir det fällande dom. Annars friande dom. Oavsett hur mycket alla ”egentligen” vet vad som hände.

Det är därför ett faktum att många gärningsmän går fria från fällande domar, beviskraven är och skall vara ganska höga så att inte oskyldiga blir dömda - tex på egna erkännanden som inte går att styrka på annat sätt.

Med det sagt så är nog alla normala människor mycket upprörda över övergrepp mot barn oavsett kategori, MEN gillar man inte rättssamhället så finns det ju klansamhällen eller parallella illegala rättssystem som kan straffa den som gör fel… frågan är bara om vi verkligen vill ha det så? Och hårdare straff spelar bara roll om man blir dömd.
Vi har en parodi på rättsväsende som inte klarar, vägrar rentav, döma på det uppenbara men friar på Kalle Ankaargument. Saken blir inte bättre av de man mött som har sin försörjning från denna alternativa uppfattning om sin uppgift. Deras hårresande förklaringar flr den "mindre vetande" medborgaren... Tomma själar som sålt sin redlighet, alas.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När vi ändå är inne på brott så sänder SVT nu en rekonstruktion av ett brott 1986 i februari tror jag.
Jag tyckte rekonstruktionen förklarar ett och annat !
Vad är tesen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr inte, det ligger inte i vår kultur, och man har i princip aldrig hört talas om det, konstigt, och sorgligt, nog.

Precis. Beträffande idioten som nästan dödade en tjej i Skellefteå så ryktades det att den flicka hade en pappa som skulle göra processen kort men nej...

Det finns faktiskt ett fall med en pappa som hittades på sjöbotten där sönerna var misstänkta eftersom han behandlat sin familj väldigt illa.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du har helt fel, svenskt rättsväsende är inte det enda rättsväsendet på jorden. I många andra västländer fungerar det på helt andra sätt, åk bara till Danmark och det är inte så dysfunktionellt som här.
Det är faktiskt tröttsamt det här med allt avfärdande av kritik mot Sveriges extrema samhälle.
Och den här uppfattningen att alla domar alltid är korrekta, också dumheter, nu kommer det här säkerligen överklagas till hovrätten, om det blir fällande dom där, vad tycker du då? Att båda domstolarna dömde rätt?
Skärp dig lite granna.

Vad menar du? Vem har påstått att alla domar är korrekta?

Det jag påstår är att en rättsstat är bättre än ett klansamhälle. Det står dig fritt att tycka annorlunda.

Rättssystemet innehåller självklart mekanismer för att få så korrekta domar som möjligt. Därför kan man få olika domar i de olika domstolarna. Och högre slår lägre.

Det är faktiskt tröttsamt med alla dessa klagomål på Sverige. Varför flyttar du inte till Danmark om allt är så bra där? :va

;)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jupp. Det var ju åratal sedan det där medborgargardet i Norrbotten hjälpte lokala matbutiken.

Är inte förtjust i medborgargarden i grund och botten. Men snart är det jävlar i mig färdiglekt.

Samma instans som friade 50-åringen fällde en man som tagit en yngling i kragen (ingen kontakt i övrigt, bokstavligen ett grepp i jackan. Detta var ställt utom tvivel.) och verbalt uttryckt ogillande i syfte att avbryta filmning av döende person. Brottet var enligt hovrätten misshandel genom likgiltighetsuppsåt och 60 dagsböter var straffet.
Det jag sett av typen garden har fungerat synnerligen väl. Vad ska man säga om att ett flertal poliser samt f d poliser byggt sig en liten by med fullständig koll på varandra? Ingen rök utan eld. De vet att skyddar inte de sig gör ingen annan det åt dem. Borde räcka för att påvisa nödvändigheten. Självklart är det en annan och striktare bedömning för de som skyddar sig än förövarna men hur ser alternativet ut?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Det jag påstår är att en rättsstat är bättre än ett klansamhälle. Det står dig fritt att tycka annorlunda.

Rättssystemet innehåller självklart mekanismer för att få så korrekta domar som möjligt. Därför kan man få olika domar i de olika domstolarna. Och högre slår lägre.

Det är faktiskt tröttsamt med alla dessa klagomål på Sverige. Varför flyttar du inte till Danmark om allt är så bra där? :va

;)
Det går väl att kritisera vår rättsstat utan att vilja ha klansamhälle? Alla rättsstater ser inte likadana ut och det finns för- och nackdelar med dessa. Visste du inte det?

Hur ser din trovärdighet ut i frågan då du i alla lägen försvarar nuvarande system? Mycket låg.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi har en parodi på rättsväsende som inte klarar, vägrar rentav, döma på det uppenbara men friar på Kalle Ankaargument. Saken blir inte bättre av de man mött som har sin försörjning från denna alternativa uppfattning om sin uppgift. Deras hårresande förklaringar flr den "mindre vetande" medborgaren... Tomma själar som sålt sin redlighet, alas.
Det är dags att media börjar granska rättsväsendet också, se tex på afrikanen som nyligen borde dömts för mord. Brottet var hundra procent uppenbart begånget av den misstänkte men han friades. Nu har HD kommit fram till att han borde dömts, något som varje tänkande människa redan visste. Så vad är grejen, ska folket bara vara tyst och vänta på HD? Eller ska folket få tycka något? Även innan HD tycker det? Vårt rättsväsende tappade takten med folket för länge sedan, och det är jättefarligt, oavsett vad man tycker om olika frågor. Vårt rättsväsende har svag legitimitet, självklart kommer folk kräva ett bättre system, det är bara en tidsfråga. Hoppas bara det blir bra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

;)

Jag flyttar inte till Danmark för att jag bor här och har ingen koppling till Danmark.. Om du tycker Sverige är så bra, varför bor du i en icke representativ del av Sverige? ?

Du argumenterar för att domarna är korrekta, det är i bjärt kontrast mot många andra, även experter. Om du inte tycker denna dom är korrekt, vad är det du tycker?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Precis. Beträffande idioten som nästan dödade en tjej i Skellefteå så ryktades det att den flicka hade en pappa som skulle göra processen kort men nej...

Det finns faktiskt ett fall med en pappa som hittades på sjöbotten där sönerna var misstänkta eftersom han behandlat sin familj väldigt illa.
Med tanke på att det begås 10,000 tals grova brott i Sverige varje år så är det ändå rätt liten sannolikhet att någon skall ta till våld, även om det nu händer en gång eller två.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skärp dig lite granna.

Det var lite kul när de svenskblattarna åkte till Danmark och sköt ihjäl någon och trodde att Danskarna skulle dalta lika mycket som det svenska rättsväsendet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Problemet är ju att det är just det släpphänta svenska rättsväsendet som kan göra att vanligt folk till slut tröttnar och börjar vandra mot det just den samhällsstrukturen.

När buset frias samtidigt som polisen exempelvis åtalar en svensk jägare för att han råkar bära kniv när han sitter instängd i sin bil.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är väl inget fel med klaner per se. Eller vilka klaner tänker ni på? De från MENA och liknande?
Ordet har bytt lite innebörd på senare år. Egentligen tillhör vi alla en klan i någon mån sett till hur ordet använts tidigare. Din klan är din familj.

Klaner med fel värderingar och normer osv är inget att ha, men det är normerna och värderingarna som är problemet. Typ de klaner som gillar balkongflygningar. Men jag vill inte ha en rätsstat som gillar balkonhflygningar heller.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kan ju bara tala för mej skälv o har ju testat och blivit dömd pga båt motor stöld försök men det var det ju värt buset vet ju fortfarande att den där jäveln är livsfarlig o dränker båtmotor tjuvar så ett 20 tal år i lugn o ro var det ju värt tycker jag iallafall.

O hade mina töser eller barnbarn råkat ut för detta vet iallafall jag vad jag hade gjort. Omoget eller ej.
Jag har alltid undrat... Finns det vittnen till alla sådana händelser eller är det buset själva som anmäler och polisen godtroget kör på deras linje? (Vilket jag mycket väl kan tänka mig med de erfarenheter jag har av unga poliser som ska utreda saker och offret är den som får skit för allt som hänt)

Oftast blir det bäst om lagens långa arm inte blandas in alls och man löser det hela med gammaltestamentliga metoder

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mördaren är en man i en mörk rock som slutar strax över knäna, halvlång. Han iaktas av ett vittne ien bil på andra sidan Sveavägen som står stilla vid rödljus på Tunnelgatan och väntar på kompisar som hoppat ur bilen för ta ut pengar i Bankmaten i korsningen Tunnelgatan / Sveavägen. Det har ju precis varit 2:a lönen efter jul. Därför gott om tid för vittnet att iakta mannen som står och väntar, kollar åt norr och söder på Sveavägen, rör sig spänstigt, militäriskt.
När Olov och Lisbet passerat honom tar han ett steg fram fattar med vänster hand Olofs vänstra axel drar samtidigt upp vapnet ur rocken och skjuter Olof i ryggen, ett par sekunder senare nästa skott mot Lisbet men hon som går på Olofs högra sida dras med när han faller och svänger över mot vänster varpå skottet stryker över hennes rygg. Hon går runt Olovs huvud, sätter sig ner på hans vänstra sida, böjer sig över honom och ser sedan upp och söker få hjälp. Då kommer en man i blå jacka fram. Han har stått inne i Dekorimas varuintag (där han brukar stå och vänta på sin langare) han går fram mot Lisbet men hjälper henne inte utan drar mot T-banan med ingång längre in i Tunnelgatan. Mannen är Christer Pettersson.
Andra vittnen på platsen identifierar att det är Christer Pettersson.
Men Christer kommer fram till Olof kanske 10 sekunder efter mördaren redan dragit iväg 9 sekunder efter 1:a skottet dvs Christer kommer fram ca sekund 19 från 1:a skottet.
Christer fortsätter från Lisbet och Olov ca 10 sekunder senare dvs ca sekund 29 från 1:a skottet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var lite kul när de svenskblattarna åkte till Danmark och sköt ihjäl någon och trodde att Danskarna skulle dalta lika mycket som det svenska rättsväsendet.
Ja, det blev dubbla straffet för att det var gängrelaterat och ingen åldersrabatt, så det blev väl 10x strafftiden ungefär. Danmark borde skicka notan till oss.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har alltid undrat... Finns det vittnen till alla sådana händelser eller är det buset själva som anmäler och polisen godtroget kör på deras linje? (Vilket jag mycket väl kan tänka mig med de erfarenheter jag har av unga poliser som ska utreda saker och offret är den som får skit för allt som hänt)

Oftast blir det bäst om lagens långa arm inte blandas in alls och man löser det hela med gammaltestamentliga metoder

Det ligger i sakens natur att buset vet exakt vad de ska säga till polisen och juristerna men Svensson tvärtom säger alldeles för mycket.
Därför klarar sig buset samtidigt som Svensson åker dit.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati