Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Såg att någon skammade frälsningsarmén. Vet vi att det var en frälsningssoldat?
Vet man något om hjälpverksamhet i ideella sammanhang vet man att där samlas samhällets utstötta och vinddrivna existenser. Behöver man ett synligt bevis för misslyckade psykiatrireformer, vill veta vart vräkta utförsäkrade blir av, nyss frisläppta utan sammanhang, värstingar på rymmen i kläder från uffcontainern, missbrukare mm och m fl är soppluncher, öppen kyrka, frälsis och stadsmissionen en bra start. Alla behöver mat och söker sig till den. Har man ett missbruk går inte de monetära medlen till mat utan den substans abstinensen skriker efter. Rymmare äter där osv.

Där finns också förövare, odiagnostiserade och självmedicinerande bland alla svaga som bara råkat illa ut.

Att dra dit barn kräver mycket av den som gör det, särskilt personal från trygga, välartade förhållanden. De som känner att vara naiv är ett fullgott skäl att frånhända sig ansvar. Kan ha missat. Var det ett barn till någon besökande eller aktiv, volontär eller personal?

Folk blir inte "snälla" p g a de finns där. Somliga finns där för att leta lätta offer, antingen som besökare eller personal.

Varför är det så mycket svinn i ideella sammanhang, hjälpverksamhet och föreningar? Svarar själv. För att där det finns "fria" pengar finns bedragarna, roffarna, kleptomanerna, the list goes on. Där finns också de goda, de förlåtande, de överseende, de rädda. Ibland blir den förmenta eller äkta godheten ett verktyg som tjänar förövarens syften och då talar jag inte främst om de av samhället inrättade institutionerna med detta som arbetssätt, alltså rättsväsende, social etc utan offentlig och ideell verksamhet. En plats där du kan vara incognito och att inte svara på vem du är och vad du gjort.

Är någon förvånad över att det dyker upp förövare där, någon alls?

Gör det verksamheten dålig eller icke önskvärd? Inte om ni frågar mig.

Vad jag undrar är varför var barnet där, varför hade ingen koll och vem hade ansvaret?

Edit;
Det var en vaktmästare, inte besökare.
Frågorna om barnet har jag inga svar på.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Långt inne? På de ytliga delarna?

Jämför att han skulle ha haft fingret långt inne i naveln? Hur låter det?
För mig är det inga tvivel. Försöker bara sätta mig i hovrättens position. Min poäng var att hovrätten utan tvivel kunnat styrka något brott. Varför de då väljer att helt fria är bortom mitt förstånd.

Hade jag varit domare i detta målet så hade det blivit en dom för våldtäkt. Om det inte varit styrkt att fingrarna varit inuti så är det sexuellt övergrepp eller sexuellt ofredande.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
För mig är det inga tvivel. Försöker bara sätta mig i hovrättens position. Min poäng var att hovrätten utan tvivel kunnat styrka något brott. Varför de då väljer att helt fria är bortom mitt förstånd.

Hade jag varit domare i detta målet så hade det blivit en dom för våldtäkt. Om det inte varit styrkt att fingrarna varit inuti så är det sexuellt övergrepp eller sexuellt ofredande.
De som kan med att bedriva sin profession på detta sätt är enligt mig lika mycket förövare. Jag kan inte skriva vad jag anser att de förtjänar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fingret var långt inne.

Om det så bara råkar vara 1cm som flickan definierar som långt så är det mer än nog för att bura in peddot.
Vi har så klart ingen olika uppfattning om att det är ett grovt övergrepp som borde ha kunnat rendera i en dom.
Min poäng är att om man börjar med utökade begrepp och godtyckliga gummiparagrafer så riskerar man sådant här elände.
Det borde så klart vara så underordnad betydelse exakt vad hans äckliga fingrar gjorde i hennes trosor.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Det går.
Det står ju tvärtom i länken, de kan döma för ett grövre brott men inte för en annan gärning:

"En domstol får inte döma en person för annan gärning än den som åklagare har åtalat en person för (30 kap. 3 RB). Med annan gärning, menas gärning som inte finns i åklagares gärningsbeskrivning. Gärningsbeskrivningen utgör nämligen en yttre ram som domstolen ska förhålla sig inom i sin bedömning. Detta innebär att domstolen inte kan döma över gärningsmoment som inte finns med i åklagares gärningsbeskrivning, det vill säga andra handlingar.

Domstolen är dock inte bunden av själva brottsrubriceringen (30 kap. 3 § RB). En brottsrubricering är exempelvis misshandel av normalgraden. Detta innebär att domstolen ska förhålla sig till det händelseförlopp som åklagaren beskriver i sitt åtal, och domstolen kan ändra själva brottsrubriceringen om de anser att det föreligger ett grövre brott än det som åklagaren åtalat en person för. För detta krävs dock självklart att alla krav är uppfyllda för att brottet ska kunna klassas som ett grövre brott."

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det står ju tvärtom i länken, de kan döma för ett grövre brott men inte för en annan gärning:

"En domstol får inte döma en person för annan gärning än den som åklagare har åtalat en person för (30 kap. 3 RB). Med annan gärning, menas gärning som inte finns i åklagares gärningsbeskrivning. Gärningsbeskrivningen utgör nämligen en yttre ram som domstolen ska förhålla sig inom i sin bedömning. Detta innebär att domstolen inte kan döma över gärningsmoment som inte finns med i åklagares gärningsbeskrivning, det vill säga andra handlingar.

Domstolen är dock inte bunden av själva brottsrubriceringen (30 kap. 3 § RB). En brottsrubricering är exempelvis misshandel av normalgraden. Detta innebär att domstolen ska förhålla sig till det händelseförlopp som åklagaren beskriver i sitt åtal, och domstolen kan ändra själva brottsrubriceringen om de anser att det föreligger ett grövre brott än det som åklagaren åtalat en person för. För detta krävs dock självklart att alla krav är uppfyllda för att brottet ska kunna klassas som ett grövre brott."
Ja? Gärningen var ju att han tagit henne på snippan och stoppat in fingret? Den gärningen kan rubriceras som något annat än våldtäkt. Nu har jag inte sett stämningsansökan så jag vet inte exakt hur gärningsbeskrivningen ser ut.

Kolla på fallet lilla hjärtat. Mamman dömdes för dråp trots att hon stod åtalad för mord alternativt vållande till annans död.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja? Gärningen var ju att han tagit henne på snippan och stoppat in fingret? Den gärningen kan rubriceras som något annat än våldtäkt. Nu har jag inte sett stämningsansökan så jag vet inte exakt hur gärningsbeskrivningen ser ut.

Kolla på fallet lilla hjärtat. Mamman dömdes för dråp trots att hon stod åtalad för mord alternativt vållande till annans död.
Sant, jag tänkte fel.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tja mannen var väll en ortodox konverterad muslim med liberala tankebanor o dåligt insatt i svensk lag hävdandes att det är normalt i mina kretsar. En möjlig skallturk. Då räknas det som en kränkande behandling att dömma o då friar vanligen en vänster vriden pk rätt med snitt ålder över pensionär.

I min lätta värld så spöar man skiten ur mannen bryter alla fingrar, gör en sak så jävla ont skapas ett kropps minne som gör att individen utan att tänka undviker alla sådana tänkbara situationer i framtiden.

Jävla joller med vuxet folk som ger sig på barn o blir friade.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De är få människor som tar saken i egna händer men om gärningsmän blir friade på det här viset så tror jag att det kan bli förändringar även med den detaljen.
Tyvärr inte, det ligger inte i vår kultur, och man har i princip aldrig hört talas om det, konstigt, och sorgligt, nog.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tyvärr inte, det ligger inte i vår kultur, och man har i princip aldrig hört talas om det, konstigt, och sorgligt, nog.
Jupp. Det var ju åratal sedan det där medborgargardet i Norrbotten hjälpte lokala matbutiken.

Är inte förtjust i medborgargarden i grund och botten. Men snart är det jävlar i mig färdiglekt.

Samma instans som friade 50-åringen fällde en man som tagit en yngling i kragen (ingen kontakt i övrigt, bokstavligen ett grepp i jackan. Detta var ställt utom tvivel.) och verbalt uttryckt ogillande i syfte att avbryta filmning av döende person. Brottet var enligt hovrätten misshandel genom likgiltighetsuppsåt och 60 dagsböter var straffet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jupp. Det var ju åratal sedan det där medborgargardet i Norrbotten hjälpte lokala matbutiken.

Är inte förtjust i medborgargarden i grund och botten. Men snart är det jävlar i mig färdiglekt.

Samma instans som friade 50-åringen fällde en man som tagit en yngling i kragen (ingen kontakt i övrigt, bokstavligen ett grepp i jackan. Detta var ställt utom tvivel.) och verbalt uttryckt ogillande i syfte att avbryta filmning av döende person. Brottet var enligt hovrätten misshandel genom likgiltighetsuppsåt och 60 dagsböter var straffet.

Rödebypappan, föreslog inte jag en insamling på sporthoj? Minns det som att förra generationens pk-kräk blev kränkta.

Jag är jätteförtjust i garden, staten behöver inte göra allt, alla västerländska samhällen med garden är bra samhällen. Jämför med Sverige, så här eländigt är det inte i något katolskt land tex. Lycka till med muslimskt klanvälde på Malta tex, not gonna happen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det man bör ha i minnet är att en domstol inte kan slå fast vad som hänt/skipa rättvisa.

Domstolen dömer utifrån den bevisning som åklagaren presenterar, dvs finner den att bevisningen är tillräcklig blir det fällande dom. Annars friande dom. Oavsett hur mycket alla ”egentligen” vet vad som hände.

Det är därför ett faktum att många gärningsmän går fria från fällande domar, beviskraven är och skall vara ganska höga så att inte oskyldiga blir dömda - tex på egna erkännanden som inte går att styrka på annat sätt.

Med det sagt så är nog alla normala människor mycket upprörda över övergrepp mot barn oavsett kategori, MEN gillar man inte rättssamhället så finns det ju klansamhällen eller parallella illegala rättssystem som kan straffa den som gör fel… frågan är bara om vi verkligen vill ha det så? Och hårdare straff spelar bara roll om man blir dömd.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Rödebypappan, föreslog inte jag en insamling på sporthoj? Minns det som att förra generationens pk-kräk blev kränkta.

Jag är jätteförtjust i garden, staten behöver inte göra allt, alla västerländska samhällen med garden är bra samhällen. Jämför med Sverige, så här eländigt är det inte i något katolskt land tex. Lycka till med muslimskt klanvälde på Malta tex, not gonna happen.
Jag delar inte fullt din åsikt men du har en poäng. Särskilt med hänsyn taget till hur rättssamhället nästintill havererar och klaner/kriminella nätverk infiltrerar myndigheter.

Att göra rätt för sig innan man kräver något av samhället tycks vara ett minne blott. ☹️

Onda människor vinner inte för att de är onda. De vinner för att goda människor är likgiltiga.

Läste Lisa Dos Santos bok om gängen. Inte feel-good om man så säger.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
De är få människor som tar saken i egna händer men om gärningsmän blir friade på det här viset så tror jag att det kan bli förändringar även med den detaljen.
Jag kan ju bara tala för mej skälv o har ju testat och blivit dömd pga båt motor stöld försök men det var det ju värt buset vet ju fortfarande att den där jäveln är livsfarlig o dränker båtmotor tjuvar så ett 20 tal år i lugn o ro var det ju värt tycker jag iallafall.

O hade mina töser eller barnbarn råkat ut för detta vet iallafall jag vad jag hade gjort. Omoget eller ej.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Advokaten Elisabeth Massi Fritz, som profilerat sig som målsägandebiträde åt brottsoffer, anser att domarnas tolkning av ordet, när flickan enligt Massi Fritz beskriver hur hon utsatts för en penetration, är ”obegripligt och stötande”.

– Ordet snippa används av majoriteten av små flickor använder för att beskriva sitt könsorgan. I detta fall har flickan både beskrivit och sagt att fingret varit inne i snippan. även långt in i snippan. Detta kan inte missförstås, säger hon.

Elisabeth Massi Fritz efterlyser ett större barnperspektiv och utbildning i barns språk.

– Jag utgår ifrån att domen måste överklagas till HD. Jag beklagar att flickan och hennes familj ska behöva gå igenom detta, säger hon.
Detta kan inte missförstås.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag kan ju bara tala för mej skälv o har ju testat och blivit dömd pga båt motor stöld försök men det var det ju värt buset vet ju fortfarande att den där jäveln är livsfarlig o dränker båtmotor tjuvar så ett 20 tal år i lugn o ro var det ju värt tycker jag iallafall.

O hade mina töser eller barnbarn råkat ut för detta vet iallafall jag vad jag hade gjort. Omoget eller ej.
Heder till dig.
Så får man inte skriva i PK-sverige då det ska gullas med buset...men det skiter jag i.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati