Det var inte uppgifter om gärningmannens härkomst eller liknande jag avsåg utan om han hade ropat "allahu akbar" i samband med gärningen eller inte.
Jag är inte polis eller åklagare men jag har hyfsad koll på forskningen om hur människans minnen av händelser fungerar, vilket är en viktig grund till hur polisen behöver agera kring vittnesmål. Tidsfaktorn är förstås oerhört viktig, men också det faktum att vi inte minns saker utifrån det vi objektivt observerat, utan snarare utifrån vad som förenklat kan liknas vid en simulering som hjärnan skapar. Detta gör att människor kan påverkas t ex av detaljer de läser om i media eller får berättat för sig och sedan vara bombsäkra på att de observerat just detta, trots att de inte gjort det.
Dessutom är väl detta ett område där det kommunicerats en hel del kring att polisen blivit betydligt bättre under åren och där det även finns en hel del exempel från förr där stora sådana brister i utredningsarbetet lett till att det antingen inte gått att fälla människor som borde bli fällda eller att andra blivit oskyldigt dömda. Palmeutredningen innehåller väl exempelvis hela provkartan av sådana misstag, men sen finns ju även skräckexemplet med en psykiater som arbetade med inplanterade minnen så att en person blev oskyldigt dömd för övergrepp.
Så om ingen kan motbevisa mig vill jag nog bestämt hävda att detta är väldigt viktiga saker att att ta hänsyn till vid vittnesmål i brottsutredningar. Sen utesluter det ju inte att man också av de skäl som du tar upp valt att inte gå ut med sådan information i de fall det faktiskt inte skulle ha någon betydelse för utredningen, exempelvis för att det inte har någon relevans för hur man bedömer gärningen eller efter att man redan hört alla vittnen och gått till åtal.
En sak som jag inte vet, men gärna skulle vilja veta är för övrigt om det skulle finnas några hinder för att bli åtalad för just terrorbrott ifall man är påverkad av en psykos? Borde det inte vara som för andra brott att man blir fälld för brottet, men att påföljden då kan bli tvångspsykiatrisk vård istället för fängelse? Tänker om det finns något i själva definitionen som gör att det inte kan vara ett terrorbrott om det görs av någon som är psykotisk.
Här är Milad Salari som knivhögg nioåriga flickan i Göteborg
Publicerad 14:06
Annons
Milad Salari heter den man som igår knivhögg en nioårig flicka från Amsterdam som var på besök hos sina morföräldrar i Göteborg. Han är 36 år gammal, född i Iran och har sedan 2002 begått 52 brott i Sverige. Det kan Samnytt berätta idag.
Milad Salari kommer till Sverige tillsammans med mamma, pappa och två äldre syskon i juli 1989. Familjen är från staden Shiraz i Iran. Månaden därpå beviljas de tillfälligt uppehållstillstånd.
Våren 1990 får familjen Salari – trots regeringen Ingvar Carlssons så kallade Luciabeslut om kraftigt skärpt invandrarpolitik – permanent uppehållstillstånd i Sverige. Några år senare avlider pappan.
Tidig brottsdebut
I september 1994 skickar Milads mamma in en ansökan om svenskt medborgarskap för sin son. Ansökan beviljas drygt fyra år senare, sista oktober 1998.
I maj 2002 har Milad Salari precis fyllt 15 år och blivit straffmyndig. Han begår då första gången ett brott som han döms för – en stöld. Domstolen nöjer sig med att låta socialtjänsten ”föranstalta om nödvändig vård”.
LÄS ÄVEN: VIDEO: 10-årig flicka knivhuggen i magen – ”Allahu akbar”
Det hinner inte ens gå ett år innan Milad åker fast igen i februari 2003. Denna gång för ännu en stöld och försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel. Påföljden blir nu något hårdare; 50 timmars ungdomstjänst och ”nödvändig vård” hos socialtjänsten.
Därefter eskalerar tonåringens kriminella karriär. Skadegörelse, narkotikabrott, olovlig körning, försök till stöld, fler narkotikabrott och väldigt många samtal med socialtjänsten. Han noteras för hela 24 brott innan han hinner fylla 18 år.
Fängelse
I maj 2006, 19 år gammal, döms Milad Salari till fängelse första gången. Tillsammans med en kumpan och beväpnad med en pistolattrapp har han rånat Vodafones utställningsbutik i Nordstan i Göteborg.
Butiksbiträdet berättar i förhör om skräcken när Milad tar tag i honom och släpar in honom i ett rum inne i butiken. Han tror att han kommer bli dödad. Påföljden för det brutala rånet blir ett och ett halvt års fängelse.
LÄS ÄVEN: VIDEO: Här grips iraniern efter mordförsöket
2011 döms Milad för ännu ett rån till ett års fängelse, och i samma mål till ytterligare en månads fängelse för olaga hot.
2013 grips Milad av polisen i Köpenhamn för olaga intrång. Han sitter inlåst i sex dagar innan han återbördas till Sverige. Han kommer aldrig på rättegången där han döms att betala 3000 danska kronor i böter.
2014 och 2015 döms Milad för fler stölder och narkotikabrott. Varje gång tycker domstolen att det är lämpligare att Milad döms till skyddstillsyn istället för fängelse.
Rånar guldbutik
Luciadagen 2015 begår Milad Salari sitt dittills grövsta brott, trots den övervakare som förordnats för att förhindra det. Beväpnad med ett ”automatvapenliknande föremål” rånar han Jarl Sandin Ur & Guld på Kungsgatan i Göteborg.
Under hot tvingas kunder och personal ned på butiksgolvet, och Milad stjäl klockor värda över två miljoner kronor.
Faksimil/Polisen
Faksimil/Polisen
En jägare som blir vittne till rånet springer efter gärningsmannen. Han har direkt insett att vapnet inte är äkta, utan ett så kallat soft airgun i plast.
– Jag hade tänkt ta honom redan i butiken, men det var för mycket folk där, förklarar jägaren i förhör.
Den korpulente rånaren orkar inte springa ifrån jägaren och ger upp. Efter lite övertalning lyckas sedan jägaren förmå den först ditlarmade polispatrullen, som tvekar om vapnets äkthet, att gripa rånaren.
– Jag är jägare själv och äger vapen och jag såg direkt att det inte var ett äkta vapen, säger han.
Milad gripen av polisen efter rånet 2015. Foto: Polisen
Fortsatt brottslighet
Milad Salari döms till tre års fängelse för bland annat rån. I januari 2018 blir han villkorligt frigiven.
Trots att han under prövotiden döms för nya brott, misshandel och stöld, slipper trippelrånaren avtjäna resten av fängelsestraffet. Istället nöjer sig domstolen två gånger i rad med skyddstillsyn.
Under 2019 begår den iranske seriebrottslingen ytterligare sju brott, bland annat stöld, grov stöld och rattfylleri, under 2020 döms han för stöld igen och 2021 för ytterligare en butiksstöld mot Naturkompaniet.
”Påtaglig förbättring”
Efter att ha begått brott hela 51 gånger ställs Milad Salari förra året inför rätta ännu en gång sedan han stulit en bärbar dator inne på Elgiganten i centrala Göteborg.
Trots att Milad så sent som året innan dömts för en likartad butiksstöld, och bor tillsammans med sin äldre bror som även han är dömd för brott, menar domstolen att en ”påtaglig förbättring skett av hans personliga och sociala situation”.
Därför slipper 36-åringen ännu en gång fängelse och döms istället till skyddstillsyn.
Milad Salari har nu noterats i belastningsregistret för hela 52 brott sedan han brottsdebuterade som 15-åring. Nu misstänks han för gårdagens brutala mordförsök mot en nioårig flicka på besök från Nederländerna.