Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Bara det som står där det är garanterat inte hela sanningen trots överskriften.

O det är inte bara sossar som gjort dåliga avtal, "" eon"" host host
Avtalet (som jag antar har juridisk betydelse ungefär som en avsiktsförklaring) är undertecknat av utrikesministrarna från samtliga dåvarande EU-länder, EU-kommisionens ordförande och EU-parlamentets ordförande. Men som sagt, det skadar inte att läsa hela avtalet, jämföra med hemsidan du länkade till och fundera över vad deltat består i och varför.

Raderad medlem 51742

Guest
Eller så vill man inte bryta mot deklarationen.
Det kanske fungerar precis som det är tänkt.
Ord nedtecknade på papper brukar ju inte vara det som styr människors handlingar, särskilt inte om det inte blir några negativa konsekvenser av att inte agera så, men ibland kan det återspegla vad som var samförståndet hos de som undertecknade där och då, i den mån ett dokument ens kan fånga något sådant.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man tycker att landsförvisning borde kunna införas som straff igen. I synnerhet om det finns dubbla medborgarskap.
Inga problem alls, finns i Finland, det är en illusion att det inte "går" att göra här.

En relaterad, men mycket bredare fråga, när uppstod den här allmänna vurmen för Finland? Jag tror det var när vi fattade att vi levt i en illusion om vår förträfflighet, så någon gång 2016. Förut var Finland ett skämt bland många/de flesta svenskar.

Hörde härom veckan att någon idiot i Finland föreslog att Sverige och Finland skall samordna sin krisberedskap rörande inventarier. Det går nog fort att samordna eftersom vi inte har några.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var pojken, va?
Hur gamla är dessa definitioner av feghet till förövare?
Ja det var offret.
Jag utgår från att de var några år äldre, är väl standard att sextonåringar i grupp binder, rånar, misshandlar och förnedrar mellanstadiebarn. Det gjorde jag alltid i gymnasiet i alla fall.

Raderad medlem 51742

Guest
Inga problem alls, finns i Finland, det är en illusion att det inte "går" att göra här.
Krävs åtminstone en grundlagsändring i såna fall. Mycket möjligt att det kan finnas fler hinder.

Menar du att Finland kan utvisa egna medborgare pga. brottslighet även om de inte också är medborgare i något annat land?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Krävs åtminstone en grundlagsändring i såna fall. Mycket möjligt att det kan finnas fler hinder.

Menar du att Finland kan utvisa egna medborgare pga. brottslighet även om de inte också är medborgare i något annat land?
De kan utvisa finska medborgare, om det är så att de måste ha dubbelt minns jag inte men en körde de ner till Somalia förra året i alla fall. Ja just det, de blir av med dem också en emellanåt, på riktigt alltså.

Att vilja är att kunna.

Raderad medlem 51742

Guest
De kan utvisa finska medborgare, om det är så att de måste ha dubbelt minns jag inte men en körde de ner till Somalia förra året i alla fall. Ja just det, de blir av med dem också en emellanåt, på riktigt alltså.

Att vilja är att kunna.
Jag är ganska övertygad om det måste handla om dubbla medborgarskap i såna fall, alternativt att landet de utvisas till ger dem nytt medborgarskap.

Att utvisa egna medborgare på ett sätt som skulle innebära att de blev statslösa bryter mot såväl EU-lagar som FN:s deklaration om mänskliga rättigheter så det har jag svårt att tro att något EU-land eller civiliserat land i övrigt gör.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är ganska övertygad om det måste handla om dubbla medborgarskap i såna fall, alternativt att landet de utvisas till ger dem nytt medborgarskap.

Att utvisa egna medborgare på ett sätt som skulle innebära att de blev statslösa bryter mot såväl EU-lagar som FN:s deklaration om mänskliga rättigheter så det har jag svårt att tro att något EU-land eller civiliserat land i övrigt gör.
Mycket möjligt, det finns ingen politisk vilja för det samma i Sverige eftersom väljarna tror på vad DN ber dem tro på så det spelar ingen roll heller, vill man inte så kan man inte och Sverige vill inte.

Raderad medlem 51742

Guest
Mycket möjligt, det finns ingen politisk vilja för det samma i Sverige eftersom väljarna tror på vad DN ber dem tro på så det spelar ingen roll heller, vill man inte så kan man inte och Sverige vill inte.
Jag brukar inte läsa DN, så jag vet inte... :)

Det har ju skrivits en del motioner tidigare, men som fått avslag, om att kunna utvisa personer som har dubbla medborgarskap, om de begått grova brott. Jag skulle inte se det som uteslutet, inte minst med tanke på hur opinionen successivt har svängt, att det nu med en annan sammansättning i riksdagen faktiskt går att få till en lagändring, om bara inte liberalerna sätter sig på tvären, men det borde helt klart gå att förhandla om. I och med att det verkar krävas en grundlagändring är det nog egentligen S man behöver förhandla med, för att säkerställa att det står sig även efter nästa val.

Frågan om dubbla medborgarskap är ju ofta uppe för debatt, då utifrån att det enbart borde vara möjligt att ha ett medborgarskap, men i det här fallet kan det ju faktiskt vara det som möjliggör utvisning i dessa fall, utan att hindras av internationella lagar och konventioner.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag säger som vanligt, för svenskt medborgarskap 25 års arbete i Sverige med minsta inkomstskatt lika med medelinkomst, dvs just nu ca 4000kr/månad eller 48000/år dvs totalt inbetalt med dagens penningvärde 1,2 Miljoner inbetald inkomstskatt.
Samtliga barn som föds i Sverige till en Moder som är asylsökande eller anhöriginvandrare får moderns medborgarskap Punkt.

Raderad medlem 51742

Guest
Är det så märkligt? Är väl snarare en självklar förmåga som ett lands försvar måste ha och något Sverige har sedan länge. Att Ryssland använder psyops har väl inte undgått någon, men även för Ukraina verkar ju använda det väldigt framgångsrikt i sitt försvar, om än på ett annat sätt än Ryssland.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är det så märkligt? Är väl snarare en självklar förmåga som ett lands försvar måste ha och något Sverige har sedan länge. Att Ryssland använder psyops har väl inte undgått någon, men även för Ukraina verkar ju använda det väldigt framgångsrikt i sitt försvar, om än på ett annat sätt än Ryssland.
Kan man använda psyops mot den egna befolkningen?

Raderad medlem 51742

Guest
Kan man använda psyops mot den egna befolkningen?
Konstitutionellt och juridiskt, naturligtvis inte. Tekniskt sett, ja precis som att en odemokratisk regim kan sätta in andra militära krafter mot befolkningen.

Eftersom du ställer frågan antar jag att du har anledning att tro att det skulle ske i Sverige, eller?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati