Sverige idag..

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus

Myndigheten för kulturanalys vill jag ha kvar. Den rör ni inte!
Varför har vi kvar en enda av dom politiker som röstat igenom att vi ska ha dom här myndigheterna? Kandidater till lyxfällan allihop.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför har vi kvar en enda av dom politiker som röstat igenom att vi ska ha dom här myndigheterna? Kandidater till lyxfällan allihop.
Närhelst man har en svår och viktig fråga, vänd er till historiskt kloka män (och kvinnor):

No government ever voluntarily reduces itself in size. So governments' programs, once launched, never disappear. Actually, a government bureau is the nearest thing to eternal life we'll ever see on this earth.

Ronald Reagan 1964.

Raderad medlem 51742

Guest
Egentligen tror jag inte det är antalet myndigheter som är det viktiga. Blir ju inte nödvändigtvis bättre bara för att man slår ihop flera små myndigheter till en större. Det som borde diskuteras är snarare vilka frågor staten överhuvudtaget skall syssla med.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Egentligen tror jag inte det är antalet myndigheter som är det viktiga. Blir ju inte nödvändigtvis bättre bara för att man slår ihop flera små myndigheter till en större. Det som borde diskuteras är snarare vilka frågor staten överhuvudtaget skall syssla med.

Man ska avveckla dom man kan, och minska/slå ihop resten om möjligt

Raderad medlem 51742

Guest
Man ska avveckla dom man kan, och minska/slå ihop resten om möjligt
Ser inget självändamål i det. Man bör börja med att definiera kärnuppdraget (mindre, enligt mig) och därefter välja den form för att uppfylla det som är mest ändamålsenlig och effektiv.

Men effekten av ett minskar kärnuppdrag som jag skulle vilja ha det är med största sannolikhet både färre och mindre myndigheter, så i det avseendet håller jag med.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och om man inte kommer överens om storlek/antal?
Då ska majoritetens tvång mot minoriteten gälla? Det låter jävligt ociviliserat på något vis.
Kan man inte bara vara oense och låta det vara så?

Ett alternativ annars är att man låter folk vara ifred så kommer vi få precis så.många myndighetet som folk väljer att betala för.
Man ska avveckla dom man kan...
Dvs alla.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

Myndigheten för kulturanalys vill jag ha kvar. Den rör ni inte!
Jag vill ha kvar Myndigheten för bullrande, vibrerande och välluktande motorer!!

Raderad medlem 51742

Guest
Och om man inte kommer överens om storlek/antal?
Då ska majoritetens tvång mot minoriteten gälla? Det låter jävligt ociviliserat på något vis.
Kan man inte bara vara oense och låta det vara så?

Ett alternativ annars är att man låter folk vara ifred så kommer vi få precis så.många myndighetet som folk väljer att betala för.

Dvs alla.
Ociviliserat är nog exakt vad det skulle bli, är jag rädd.

Eftersom du konsekvent brukar argumentera på detta sätt antar jag att ditt inlägg är seriöst menat och inte bara skrivet för att trolla eller provocera, så jag skall ta det på allvar.

Du drar demokratiska processer (att komma fram till storlek och antal) till sin extrem genom att argumentera som om de per definition leder till majoritetens diktatur, vilket är en helt galet skev bild av den liberala demokratins syfte och funktion. Vill du avskaffa den liberala demokratin?

Du får ursäkta min hårda ton nu, men på det sätt du argumenterar blir det närmast omöjligt att inte avfärda det som oerhört naivt och juvenilt, vilket jag antar inte är avsikten, så du får gärna ta upp mer konkret hur det du beskriver skall ske realistiskt och gå till i praktiken och gärna med exempel på andra länder som fungerar på detta sätt. För mig låter det som att du argumenterar för en omedelbar övergång till anarkokapitalism i sin mest extrema form, där det inte längre finns någon stat.

En möjlig tolkning av detta är tyvärr att det skulle ge ett samhälle som inte alls kommer leda till att människor får vara ifred, utan snarare föder fascism och tyranni som oavsiktlig konsekvens. Detta tror jag inte alls är din avsikt, för övrigt, och jag kan ha totalt missförstått något centralt i din argumentation, så utveckla gärna. ?

Last edited by a moderator:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Demokrati innbär att majoriteten bestämmer ! Också i Sverige !
1678267931913.png

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Polisen om olyckskaoset: ”Man respekterar inte underlaget”​

Inte så konstigt när SVT anser att man ska kunna hålla skyltad hastighet året runt överallt !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Närhelst man har en svår och viktig fråga, vänd er till historiskt kloka män (och kvinnor):

No government ever voluntarily reduces itself in size. So governments' programs, once launched, never disappear. Actually, a government bureau is the nearest thing to eternal life we'll ever see on this earth.

Ronald Reagan 1964.
Jag fick ideen söka
hittade länken
och öppnade
List of regional gaverments and local authoties

Och räknade igenom resultatet, hur många, ordnat från färre till flera
Tyskland 2 (där vi gärna handlar dryck)
Spanien 2 (där vi gärna semestrar)
Belgien 6
Litauen 60
Danmark 103
Luxemburg 106 (?!?)
Sverige 311
Finland 313
Nederländerna 384
Österrike 2104 (?!?)

Den här listan saknar många länder och berör dessutom inte Just Statliga Myndigheter
men vi var i varje fall inte sämst, MEN plats för bättring finns.
Avskaffa Regionerna och Statlig sjukvård ?

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag fick ideen söka
hittade länken
och öppnade
List of regional gaverments and local authoties

Och räknade igenom resultatet, hur många, ordnat från färre till flera
Tyskland 2 (där vi gärna handlar dryck)
Spanien 2 (där vi gärna semestrar)
Belgien 6
Litauen 60
Danmark 103
Luxemburg 106 (?!?)
Sverige 311
Finland 313
Nederländerna 384
Österrike 2104 (?!?)

Den här listan saknar många länder och berör dessutom inte Just Statliga Myndigheter
men vi var i varje fall inte sämst, MEN plats för bättring finns.
Avskaffa Regionerna och Statlig sjukvård ?
Frågan kommer ju då till hur många myndigheter en DELstat i Tyskland har?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tänkte också på det. En federal stat organiseras ju lite annorlunda, och bristen på myndigheter är nog inte det första man tänker på när man reser i Tyskland. :)

Fast samtidigt skulle det ju knske vara bra att ha två olika myndigheter för strandskydd i Stockholm och i västerbottens inland...

Som det är nu ska samma myndiget reglera byggnation för strandtomterna som inte går att köpa för ett mindre lands BNP, och i avfolkningsbygder som håller på att dö ut.

Det råder inte riktigt samma förutsättningar...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fast samtidigt skulle det ju knske vara bra att ha två olika myndigheter för strandskydd i Stockholm och i västerbottens inland...

Som det är nu ska samma myndiget reglera byggnation för strandtomterna som inte går att köpa för ett mindre lands BNP, och i avfolkningsbygder som håller på att dö ut.

Det råder inte riktigt samma förutsättningar...
Precis, det är inte samma förutsättningar i Pajala som i Cordoba.
Så låt besluten tas lokalt där skåningarna, stockholmarna och de som bor i Västerbottens inland själva kan få bestämma hur deras respektive strandskydd ska utformas.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Bra med skydd av minderåriga ?
1678626107528.png

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ny rapport från BRÅ påvisar:
"En mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund under uppväxten är varken ett nödvändigt eller tillräckligt villkor för att personer ska utveckla en kriminell livsstil."

Måtte tyckasyndom-mentaliteten vakna upp och se verkligheten som den är och inte som man vill att den ska vara.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ny rapport från BRÅ påvisar:
"En mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund under uppväxten är varken ett nödvändigt eller tillräckligt villkor för att personer ska utveckla en kriminell livsstil."

Måtte tyckasyndom-mentaliteten vakna upp och se verkligheten som den är och inte som man vill att den ska vara.
Så oväntat, NOT !!

Är tämligen enkelt att studera hur olika folkgrupper finns i statistiken globalt.
Vissa är extremt skötsamma, Kineser och Japaner tex. Och det oavsett landet de invandrat till.
Vissa andra har motsatt mönster.

Liknande mönster finns för olika slags brott.

Fattar inte att det ska vara så svårt att förstå. Bara att resa runt världen och se hur samhället fungerar.
Är man uppvuxen där samhället är fienden och sin familj/släkt/klan är enda tryggheten, kommer inte det försvinna.

Vissa änder präglas av "stark jobba hårt och hjälpa andra" medan andra "slåss och ta för dig, skit i andra då de är fienden"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så oväntat, NOT !!

Är tämligen enkelt att studera hur olika folkgrupper finns i statistiken globalt.
Vissa är extremt skötsamma, Kineser och Japaner tex. Och det oavsett landet de invandrat till.
Vissa andra har motsatt mönster.

Liknande mönster finns för olika slags brott.

Fattar inte att det ska vara så svårt att förstå. Bara att resa runt världen och se hur samhället fungerar.
Är man uppvuxen där samhället är fienden och sin familj/släkt/klan är enda tryggheten, kommer inte det försvinna.

Vissa änder präglas av "stark jobba hårt och hjälpa andra" medan andra "slåss och ta för dig, skit i andra då de är fienden"
Det är väl bara att konstatera att det finns både kulturell och annan brottslighet. Kanske kan en dag som denna få slut på diskussionen till sist.

Nu kanske någon korvgubbefierad debattör kommer och gastar om att "jag har minsann aldrig sagt...", käften, det har du visst.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är väl bara att konstatera att det finns både kulturell och annan brottslighet. Kanske kan en dag som denna få slut på diskussionen till sist.

Nu kanske någon korvgubbefierad debattör kommer och gastar om att "jag har minsann aldrig sagt...", käften, det har du visst.

Äsh, Svenskar har i alla tider kört ihjäl sina mammor, bara man justerar för sosse-ekonomiska faktorer

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati