Sverige idag..

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tillbaka till Sveavägen 68.

Det ska införas avgift för virkesupplag. Varje upplag ska ansökas i förskott och avgift om 2900kr tas ut. Detta för att det kan, eventuellt, påverka trafiksäkerhet.

Peak mjölka pengar? Orkar fan inte.. (skogsägare, så svårt partisk här. Men vafan!)
Dafuq? :va
Måste du ansöka om att lava virke på egen mark? Eller är det bara om du vill lägga det på statlig mark intill statlig väg?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dafuq? :va
Måste du ansöka om att lava virke på egen mark? Eller är det bara om du vill lägga det på statlig mark intill statlig väg?

Om det är intill en allmän väg. Även om det är din egen mark(som staten dessutom tvångsinlöste för att bygga vägen en gång i tiden.) Dra helv myndighetssverige, enda de lyckas med är att nypa åt arbetsföra medborgare. :4skrika

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Från min andra länk.

Tillståndskravet gäller inom vägområdet. Hur definieras det?

– Normalt är det körbanan och området till dikets bortre kant.

Det handlar inte om att lastbilen står på vägen och lastar?

– Nej.

Så då kan traven läggas en liten bit in utan tillstånd?

– Precis.

Skogsägare och skogsbolag får ofta generella tillstånd som gäller i två år. För redan utfärdade tillstånd kommer det inte att bli någon efterdebitering.

De virkes- eller skogsbränsleupplag som ligger vid kommunala eller enskilda vägar berörs inte.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
https://www.expressen.se/debatt/varfor-vill-inte-s-infora-bidragstak/
"Dagens bidragspolitik är ett hån mot alla som faktiskt jobbar och anstränger sig. En familj med fyra barn i Stockholmsområdet som lever på försörjningsstöd kan få 33 014 kronor i månaden. Om en av föräldrarna börjar städa, köra buss eller får jobb inom hemtjänsten, minskar den samlade inkomsten till 32 994 kronor, och om båda föräldrarna börjar arbeta heltid ökar den endast till 34 364 kronor enligt riksdagens utredningstjänst."
Ja jävlar..

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
"Dagens bidragspolitik är ett hån mot alla som faktiskt jobbar och anstränger sig. En familj med fyra barn i Stockholmsområdet som lever på försörjningsstöd kan få 33 014 kronor i månaden. Om en av föräldrarna börjar städa, köra buss eller får jobb inom hemtjänsten, minskar den samlade inkomsten till 32 994 kronor, och om båda föräldrarna börjar arbeta heltid ökar den endast till 34 364 kronor enligt riksdagens utredningstjänst."
Ja jävlar..

Fruktansvärt provocerande och helt obegripligt.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja jävlar..

Fy fan.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
SVT benämner den Iranske terrormogulen som toppdiplomat. NMR-företrädare fördömer den amerikanska attacken mot iraniern. Sedär, vänster och höger i samförstånd..:glömdet

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja jävlar..

Men kom ihåg att fortsätta ta ansvar och bidra med er del till det gemensamma välfärdsmonstret.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ja jävlar..

"Kommer man hit ska man också förväntas att göra rätt för sig. Det måste vara grundregeln. Det verkar även Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet tycka i teorin, då målet är att nyanlända ska jobba eller utbilda sig efter två år. Men insatserna har knappt gett effekt – i dagsläget har endast var tjugonde nyanländ en anställning utan subvention efter två år.

Att enbart fem procent av de nyanlända lyckas etablera sig på arbetsmarknaden är en katastrof. Särskilt när Svenskt Näringslivs beräkningar visar att en genomsnittsperson i yrkesaktiv ålder som inte är sysselsatt kostar det offentliga 71 000 kronor om året.
"

Tänk om vi blir, av väldigt okänd anledning, dubbelt(!) så bra på att integrera nyanlända, då skulle 10% av dem lyckas etablera sig på arbetsmarknaden.... T I O procent... O M vi lyckas prestera D U B B E L T så bra på det... :7peta :crash

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja jävlar..

Åfan, ja har länge tyckt att skillnaden mellan att jobba hårt och sitta på röven varit allt för liten, men bidragen i Stockholm var inte låga direkt. Inte helt konstigt att de som tjänar pengar behöver skatta satan för att betala för det.

Själv gled jag in på ett systerföretag som oavlönad praktikant finansierad av samhällsmedel för snart ett årtionde sedan. Det tog mig ungefär åtta år att arbeta mig upp från arbetsmarknadspraktikant till avdelningschef där jag nu basar över två avdelningar, men trotts det ligger min nettoinkomst idag inte på mer än det dubbla mot vad den gjorde med sysselsättningsstöd som oavlönad praktikant.
Och då snackar vi endast arbetsmarknadsstödet/sysselsättningsstödet, jag hade inte varken bostadsstöd eller barn. Med bostadsstöd så skulle inkomsten ligga på ungefär samma som jag tjänar idag, fast jag skulle betala lite mindre skatt dådå. Och så ska man tänka på inflation, den är inte beräknad som jättestor det senaste decenniet, men att tro att man får lika mycket för samma pengar idag som 2010 är fan inte sant.

Så motivationen att jobba är det ju lite si och så med faktiskt.
Att vissa väljer alternativa sätt att göra pengar, sätt som de kan tjäna kontanta pengar medan de lyfter bidrag. Är fullkomligt logiskt tycker jag.
Inte schysst, men logiskt.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu sa inte indianerna. Dom sa så här..

VI STOPPADE INTE INVANDRINGEN:fakta
nu bor vi i reservat:fakta

Nja, de försökte ju... problemet var snarare att de hade underlägsen teknologi, var underlägsna i antal och i förmåga att organisera sig. Dessutom saknade de motståndskraft mot mässling, smittkoppor, kikhosta och alkohol; ämnen som européerna försåg dem med i mycket hög grad.

Man beräknar att det fanns ca 55 miljoner människor på de amerikanska kontinenterna när européerna anlände år 1498. 10 år senare återstod bara ungefär 5 miljoner. De flesta pga mässling, smittkoppor och kikhosta.

De stora utmaningarna idag blir om en till två miljarder människor inte kan bo kvar där de bor idag. Hur skall vi "hindra" dem att ta sig till bättre delar av världen?

Vi har inte sett historiens sista stora folkvandringar, inga murar i världen kommer att kunna hindra dem...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, de försökte ju... problemet var snarare att de hade underlägsen teknologi, var underlägsna i antal och i förmåga att organisera sig. Dessutom saknade de motståndskraft mot mässling, smittkoppor, kikhosta och alkohol; ämnen som européerna försåg dem med i mycket hög grad.

Man beräknar att det fanns ca 55 miljoner människor på de amerikanska kontinenterna när européerna anlände år 1498. 10 år senare återstod bara ungefär 5 miljoner. De flesta pga mässling, smittkoppor och kikhosta.

De stora utmaningarna idag blir om en till två miljarder människor inte kan bo kvar där de bor idag. Hur skall vi "hindra" dem att ta sig till bättre delar av världen?

Vi har inte sett historiens sista stora folkvandringar, inga murar i världen kommer att kunna hindra dem...

När kistan med bidragspengar sinat så kommer ingen längre söka sig till Sverige och särskilt inte till norra Sverige så jag känner mig inte orolig för den saken.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att många överskattar det där med "bidrag". Det folk söker sig till är i slutändan "uppehållstillstånd", i förstone bara att komma ifrån eländet de lever i just nu. Försörjningsstöd går ekonomiskt rakt tillbaka till samhället, det är incitamenten att inte arbeta/utbilda sig som är problemet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Varför skulle vi hindra dem?
Hur många vi sen ska ta emot handlar om huruvida vi bedriver en vettig migrationspolitik eller ej.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati