Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att många överskattar det där med "bidrag". Det folk söker sig till är i slutändan "uppehållstillstånd", i förstone bara att komma ifrån eländet de lever i just nu. Försörjningsstöd går ekonomiskt rakt tillbaka till samhället, det är incitamenten att inte arbeta/utbilda sig som är problemet.

Utan bidrag skulle de bara ha förflyttat sig från ett elände till ett iskallt och ännu svårare elände.

I deras hemländer funkar det att vara arbetslös, bostadslös och utan inkomster. I Sverige är du ganska snart ihjälfrusen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Varför skulle vi hindra dem?
Hur många vi sen ska ta emot handlar om huruvida vi bedriver en vettig migrationspolitik eller ej.

Tja, vi kan nog vara eniga om att det inte HAR bedrivits en vettig migrationspolitik de senaste två decennierna. Men fördenskull skall vi hålla isär fakta och politisk agitation.

Poängen är nog att det blir oerhört svårt att hindra folk från att röra sig när det handlar om så många. Våra internationella flyktingregler lär behöva skrivas om av rent praktiska skäl, likväl som lagstiftning både på EU- och nationell nivå. Det finns ju också stora poänger med att försöka jämna ut belastningarna globalt.
Tyvärr lär inte detta i så fall leda till en särskilt mycket fredligare värld. Och någon nyhögernationalism som i forna Östeuropa ger definitivt ingen förbättring - givetvis inte heller den trånga tankekorridor som definieras av kissnödiga mediers kultursidor.

Så: Våga prata om problemen och hitta anständiga lösningar som är verkningsfulla både på kort och lång sikt för att vi skall kunna fortsätta ha goda samhällen även framöver. Där är givetvis "utbildning" den viktigaste ingrediensen men också integration/sysselsättning/utveckling av de som faktiskt bereds plats i vårt samhälle. "Multikultur" är definitivt dödfött, vilket inte betyder att den svenska kulturen är given utan utveckling...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Utan bidrag skulle de bara ha förflyttat sig från ett elände till ett iskallt och ännu svårare elände.

I deras hemländer funkar det att vara arbetslös, bostadslös och utan inkomster. I Sverige är du ganska snart ihjälfrusen.

Funkar? Du behöver nog lite omvärldsspaning...:krama

Afghanistan, Syrien, Somalia + ett ytterligare gäng av vad Trump skulle kalla "Shit hole countries" (i sak egentligen 100% rätt). Klandrar ingen för att de vill därifrån fortast möjligt. Och de flesta kommer inte till Sverige...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Afghanistan, Syrien, Somalia + ett ytterligare gäng av vad Trump skulle kalla "Shit hole countries" (i sak egentligen 100% rätt). Klandrar ingen för att de vill därifrån fortast möjligt. Och de flesta kommer inte till Sverige...

Så du tror att dom skulle gå förbi alla länder i Europa utan att stanna där? Och målmedvetet söka sig vidare norrut till ett iskallt Sverige? Utan att någon gav dem varm mat på bordet i en uppvärmd bostad?

Jag säger inte att du har fel, men dom skulle frysa ihjäl innan de ens hunnit säga ala akbar.

I

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Så du tror att dom skulle gå förbi alla länder i Europa utan att stanna där? Och målmedvetet söka sig vidare norrut till ett iskallt Sverige? Utan att någon gav dem varm mat på bordet i en uppvärmd bostad?

Jag säger inte att du har fel, men dom skulle frysa ihjäl innan de ens hunnit säga ala akbar.

I

Hur "flyr" man ifrån t.ex Afghanistan, Syrien, Somalia till Sverige, då det saknas direktflyg och dessutom är visumkrav?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Du har varit där hur mycket?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Kommer man hit ska man också förväntas att göra rätt för sig. Det måste vara grundregeln. Det verkar även Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet tycka i teorin, då målet är att nyanlända ska jobba eller utbilda sig efter två år. Men insatserna har knappt gett effekt – i dagsläget har endast var tjugonde nyanländ en anställning utan subvention efter två år.

Att enbart fem procent av de nyanlända lyckas etablera sig på arbetsmarknaden är en katastrof. Särskilt när Svenskt Näringslivs beräkningar visar att en genomsnittsperson i yrkesaktiv ålder som inte är sysselsatt kostar det offentliga 71 000 kronor om året.
"

Tänk om vi blir, av väldigt okänd anledning, dubbelt(!) så bra på att integrera nyanlända, då skulle 10% av dem lyckas etablera sig på arbetsmarknaden.... T I O procent... O M vi lyckas prestera D U B B E L T så bra på det... :7peta :crash

71,000 per år? Du menar 710,000?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ruiz kom fram till att den genomsnittliga flyktingen kostar 74000 kr/år under hela sin livstid.

Så man undrar ju vem som räknat ut att de som inte jobbar skulle vara billigare än den genomsnittliga.

Raderad medlem 51742

Guest
Vet inte hur Svenskt Näringsliv räknat, men om de tittat på samtliga arbetslösa så bör det ju vara en hyfsat stor andel av dem som får a-kassa, vilket är en försäkring som arbetstagarna själva finansierar, så det bör väl inte räknas som en kostnad för samhället i såna fall.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vet inte hur Svenskt Näringsliv räknat, men om de tittat på samtliga arbetslösa så bör det ju vara en hyfsat stor andel av dem som får a-kassa, vilket är en försäkring som arbetstagarna själva finansierar, så det bör väl inte räknas som en kostnad för samhället i såna fall.

Det är ju rent av så i samhället att en individ måste inte bara vara självförsörjande utan bidrag utan även tjäna över en viss summa för att betala in sin beskärda del av systemet.

Polis, försvar, skolor, sjukvård, simhallar och liknande som samhället finansierar ska ju betalas.

Exakt nivå beror väl lite på ur vilket perspektiv man ser på saken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Cherrypicking så det blir absurt.

BRÅ som man trodde skulle skärpa sig efter kritiken de nyss fick fortsätter i samma stil.

Ut på nyheterna rapporteras att antalet överfalls våldtäkter i Stockholm har inte ökat.
Går man sedan in och studerar statistiken så har antalet sexualbrott och även våldtäkter i landet ökat markant sedan 2014.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det någon som har tittat på skillnaden i pension mellan en som har jobbat lågavlönat hela livet och en som aldrig har jobbat i sverige innan pension?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det någon som har tittat på skillnaden i pension mellan en som har jobbat lågavlönat hela livet och en som aldrig har jobbat i sverige innan pension?

Nej, men man ska ha haft hyfsat bra lön under hyfsat bra antal år för att få något nämnvärt över garantipension.

Men det talas ganska tyst om det och istället proklameras ut att man som egenföretagare bör ta ut bra lön för att det skulle ge högre pension. Men det är nog bättre att behålla pengarna i sitt bolag till den dagen man vill börja ta ut dom som lön utan att arbeta.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, men man ska ha haft hyfsat bra lön under hyfsat bra antal år för att få något nämnvärt över garantipension.

Men det talas ganska tyst om det och istället proklameras ut att man som egenföretagare bör ta ut bra lön för att det skulle ge högre pension. Men det är nog bättre att behålla pengarna i sitt bolag till den dagen man vill börja ta ut dom som lön utan att arbeta.

Plocka ut i utdelning senare.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...