Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ganska vedertaget utom i feminist-kretsar kanske.
Googla det.
Verkar stämma bra på tunnhudade starka auktoritära ledare också.

Så Sverige håller inte sjuttioelva miljarder till Ungern?
Var i hela friden har du fått det ifrån?

Det EU, inte bara Sverige, tycker är att demokratin går(gick?) åt fel håll.
Nog måste någon av din kaliber se det som oroväckande?
Ja exakt, Sverige och EU utpressar Ungern:

"Villkorade EU-pengar till Ungern
Totalt har EU-länderna beslutat att hålla inne med 12,1 miljarder euro i EU-stöd från två olika fonder som skulle ha gått till Ungern. Landet kan få ut pengarna om de uppfyller två olika, men i många fall likartade, krav om rättsstatlighet som oberoende domstolar och fler åtgärder mot korruption. 12,1 miljarder euro motsvarar ungefär 8 procent av Ungerns totala BNP (2021)."

Sverige har varit tongivande i detta vidriga beteende. Tänk om Ungern skulle hålla Sverige gisslan i NATO förhandlingarna, visst ja, nu fattar jag.

Dags att svenska politiker lär sig innebörden av några ordspråk, tex:

Den som är oskyldig...

Som man bäddar...

Skrattar bäst...

Den som leken...

Varför ser du bjälken...

Osv osv

SvD idag:

Ungerns svar: Kan inte släppa in Sverige än

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

"Villkorade EU-pengar till Ungern
Totalt har EU-länderna beslutat att hålla inne med 12,1 miljarder euro i EU-stöd från två olika fonder som skulle ha gått till Ungern. Landet kan få ut pengarna om de uppfyller två olika, men i många fall likartade, krav om rättsstatlighet som oberoende domstolar och fler åtgärder mot korruption. 12,1 miljarder euro motsvarar ungefär 8 procent av Ungerns totala BNP (2021)."

Sverige har varit tongivande i detta vidriga beteende. Tänk om Ungern skulle hålla Sverige gisslan i NATO förhandlingarna, visst ja, nu fattar jag.

Dags att svenska politiker lär sig innebörden av några ordspråk, tex:

Den som är oskyldig...

Som man bäddar...

Skrattar bäst...

Den som leken...

Varför ser du bjälken...

Osv osv

SvD idag:

Ungerns svar: Kan inte släppa in Sverige än

Sverige var drivande i att släppa in Ungern i EU 2004 och här kommer tacken?

Precis, EU-länderna, inte bara Sverige.
Men vi får skit för den rättfärdiga kritik (iaf enligt de flesta EU-länder) Ungern fått.

Återigen är frågan:
Blir NATO starkare/tryggare med Sverige?
Alla som BARA tar hänsyn till denna enda relevanta fråga svarar JA.
Tjejsura Orban och Veto-turken säger nej pga av en massa annat ovidkommande skit.
För du tror väl inte att om Orban och Erdogan varit för ett Svenskt medlemskap att deras parlament röstat NEJ?
Vilket ju i sig tydligt visar hur demokratiska dom är. :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar vad hans syfte är att publicera detta, blir inte riktigt klok på honom. Men bra att han gör det.
Vad det visar är väl att med en majoritet av invandrare i Göteborg, Malmö och Stockholm är iden med integration ett skämt.
För att göra det enkelt, rent demokratiskt är det minoriten (dvs de med 4 generationer på körgården) som ska integreras med den nya majoriteten från Mellanöstern och Nordafrika.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ang. NATO så har det väl även i Sverige gjorts till en inrikespolitisk fråga av vissa, från sossar som försöker plocka billiga poänger till SD:are som inte har något emot att det man betraktar som etablissemanget (dvs alla andra politiker, media och opinionsbildare som inte är knutna till SD) gärna får skämmas och göras till åtlöje av Turkiet och Ungern tills de går ner på knä, avgår och ber om ursäkt för invandringen.

Det både S och SD har gemensamt är dock att NATO inte är en genuint viktig fråga för dem utan enbart en kompromiss i rådande opinionsläge och omvärldsförhållanden.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Den var ju skapligt spot on. Hittade originalet.

Följ resonemanget och länkarna så bjuds det på god läsning. Vad är grejen med svenska politiker och deras moraliska höga hästar? Är det den här godhetssignaleringen som är viktig på nått sätt?

Från första länken som i sin tur refererar till en artikel i europaportalen med pekpinnar från vänsterns eu-parlamentariker Malin Björk
While we don’t expect a Swedish, leftist MEP to fully understand the mindset of Hungarian people, as we come from radically different backgrounds when it comes to how we perceive migration, Björk should at the very least respect the opinion of more than 98 percent of Hungarians who voted against any kind of migrant quota system in a 2016 referendum.

Meanwhile, the Hungarian government also respects the Swedish position on certain questions that go far beyond our realm of comprehension, such as: the acceptance of immigrants’ child marriages and polygamous relationships or the refusal to talk about no-go zones and the ever-so-apparent connection between an increased terrorist threat and migration.

I could go on; the list is extensive. From where we’re standing, it very much looks like Sweden puts the rights of others in front of the rights of its own citizens. If this is what Swedes want, then this is what they shall have (although recent polls showing nearly 30 percent support for the anti-migration Swedish Democrats point in a different direction).

But here’s the thing: You won’t find a single opinion piece from a Hungarian government official criticizing Sweden for its position on migration. And we expect nothing more than the same courtesy in return.

Annars räcker det att läsa under punkt 1 för att fatta att de är lite är lite, vad ska vi säga...reserverade i detta(att förstå en ståndpunkt innebär inte att man tycker det är rätt/fel). Punkt 2 och 3 blir i princip överflödiga.
For instance, the current prime minister of Sweden, Ulf Kristersson, back when he was leading the Moderate Party, had this to say about Hungary in 2021:

“For the EU, large parts of the job still remain to break the development in Hungary, to put pressure on the Hungarian government and to support the increasingly strong opposition.”

Another Moderate Party leader, Jessika Roswall, currently acting as Sweden’s EU affairs minister, also shared this sentiment when she said, “It is now required that the EU act clearly and that the new conditionality mechanism stops payments to Hungary.”

In layman's terms, “bleed them dry” and pressure the Hungarian government into submission.

Their reasoning? Sweden’s Employment and Integration Minister Johan Pehrson, on May 10, 2022, was kind enough to share that “Hungary’s xenophobic and nationalist government continues to violate the principle of rule of law,” whatever that means.
Kind enough to share och Whatever that means. Sådär lagom härligt opolitiskt språkbruk, lite självdistans verkar de ha till skillnad från många med hård mage. Bara det är uppfriskande i sig.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Men vi får skit för den rättfärdiga kritik (iaf enligt de flesta EU-länder) Ungern fått.

Återigen är frågan:
Tjejsura Orban och Veto-turken säger nej pga av en massa annat ovidkommande skit.
För du tror väl inte att om Orban och Erdogan varit för ett Svenskt medlemskap att deras parlament röstat NEJ?
Jag kan sätta en rejäl slant på att 2004 var det politiska landskapet helt annorlunda. Var det en sosseregering där då?

Att Ungern påstås ha problem hänger mestadels ihop med att de inte gått med på EUs krav rörande migration och lgbtqia+.

Har jag helt fel? Visa gärna själv i så fall. Förklara vad Polens och Ungerns stora problem är, jämför gärna med Sverige, Tyskland och något av de nyare länderna som inte påstås ha samma problem, tex Estland och Litauen, eller en annan selektion som du väljer. För nu är det bara hörsägen, "jag har hört att Ungern är dåligt, eu säger ju det, dvs automatiskt sant" ungefär.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Inte konstigt att man i Norge talar om : Det Svenska tillståndet.
1680094737333.png

Ska bli spännande att se hur det här går.
En bra koll på hur långt Sverige nått i "Det Svenska tillståndet."
Får jag gissa på att han kommer att få ersättning ! :rodnar
Jag skäms faktiskt över Sverige om han får det.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Återigen är frågan:
Blir NATO starkare med Afghanistan, Syrien, Irak, Iran, Eritrea, Etiopien, Uganda, Sudan, Somalia osv som medlemmar ?
Svara du ja på den frågan blir NATO starkare med Sverige som medlem !
För det verkar ju som att i Malmö, Göteborg och Stockholm är dom nu i majoritet, se #11959

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag kan sätta en rejäl slant på att 2004 var det politiska landskapet helt annorlunda. Var det en sosseregering där då?

Att Ungern påstås ha problem hänger mestadels ihop med att de inte gått med på EUs krav rörande migration och lgbtqia+.

Har jag helt fel? Visa gärna själv i så fall. Förklara vad Polens och Ungerns stora problem är, jämför gärna med Sverige, Tyskland och något av de nyare länderna som inte påstås ha samma problem, tex Estland och Litauen, eller en annan selektion som du väljer. För nu är det bara hörsägen, "jag har hört att Ungern är dåligt, eu säger ju det, dvs automatiskt sant" ungefär.
Kanske googla det.

Du skriver själv i ditt inlägg:
"Landet kan få ut pengarna om de uppfyller två olika, men i många fall likartade, krav om rättsstatlighet som oberoende domstolar och fler åtgärder mot korruption."
Migration och LBTQI+ verkar vara du själv som väger in?

Nu flyttar du väl målstolparna lite ändå.
Varför ska jag förklara Polens och Ungers stora problem?
Min personliga åsikt om dessa länder är att Polen var trevligt (bara ett besök) och Ungern älskar jag.
Budapest, människorna, maten och tom shopping var kul där. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Blir NATO starkare med Syrien, Irak, Iran, Eritrea, Etiopien, Uganda, Sudan som medlemmar ?
Svara du ja på den frågan blir NATO starkare med Sverige som medlem !
För det verkar ju som att i Malmö, Göteborg och Stockholm är dom nu i majoritet.
Ja, fast Stockholm, Malmö och Göteborg är inte hela Sverige.

Så ja, NATO blir starkare med Sverige som medlem.
Men du kan ju förklara varför alla dom som redan svarat JA har fel.
(Hint: Dom har inte tjejsura, tunnhudade silkes-diktatorer som leder landet. ;) )
Du kan också förklara för Finland, Polen (som just blivit hotade av Putler) och livrädda baltstater varför det är bättre att Sverige är utanför NATO.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kanske googla det.

Du skriver själv i ditt inlägg:
"Landet kan få ut pengarna om de uppfyller två olika, men i många fall likartade, krav om rättsstatlighet som oberoende domstolar och fler åtgärder mot korruption."
Migration och LBTQI+ verkar vara du själv som väger in?

Nu flyttar du väl målstolparna lite ändå.
Varför ska jag förklara Polens och Ungers stora problem?
Min personliga åsikt om dessa länder är att Polen var trevligt (bara ett besök) och Ungern älskar jag.
Budapest, människorna, maten och tom shopping var kul där. :)
Vänta nu, ska jag googla för att kunna avfärda ditt påstående?
Hur vore det om du själv försöker styrka ditt påstående.
Skriv ner vad de stora problemen med Ungern är enligt dig och varför samt hur dessa problemområden förhåller sig till andra länders förhållanden.

Om du inte känner till några problem i Ungern så skriv det istället.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Vänta nu, ska jag googla för att kunna avfärda ditt påstående?
Hur vore det om du själv försöker styrka ditt påstående.
Skriv ner vad de stora problemen med Ungern är enligt dig och varför samt hur dessa problemområden förhåller sig till andra länders förhållanden.

Om du inte känner till några problem i Ungern så skriv det istället.
Mitt PÅSTÅENDE var att vi jobbade för att få med Ungern i EU 2004. Det är sant.

Din FRÅGA var om det var en sosse-regering 2004. Googla det.

Som jag skrev, du kan ju läsa inlägget igen, var att jag personligen har stormtrivts på mina resor till Ungern.

EU, som organisation, verkar dock ha problem med Ungerns lutande plan gällande demokrati och håller därför inne bidrags-pengar.
Ett rent konstaterande.
Har du problem med det får du ta upp det med EU.

Problemet med Ungern är att en tjejsur, tunnhudad, silkes-diktator känner sig putt för att vi, och många andra som han inte kan utpressa just nu, sagt att han varit dum. Buhu.
Alla medlemsländer som utgått från frågan "Gör Sverige NATO starkare?" utan att ha en tjejsur, tunnhudad, silkes-diktator har redan svarat JA.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ingen som har krävt att Ungern ska börja ha sagostunder med transor på biblioteken.

Ungern har lite saker att styra upp, korruptionen är en bra början.

ÅAS ligger Ungern på plats 51 på listan och Turkiet på plats 101

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Som jag skrev, du kan ju läsa inlägget igen, var att jag personligen har stormtrivts på mina resor till Ungern.

EU, som organisation, verkar dock ha problem med Ungerns lutande plan gällande demokrati och håller därför inne bidrags-pengar.
Ett rent konstaterande.

Problemet med Ungern är att en tjejsur, tunnhudad, silkes-diktator känner sig putt för att vi, och många andra som han inte kan utpressa just nu, sagt att han varit dum. Buhu.
Alla medlemsländer som utgått från frågan "Gör Sverige NATO starkare?" utan att ha en tjejsur, tunnhudad, silkes-diktator har redan svarat JA.

Ett rent konstaterande.

Visst kan jag googla det, kanske du också borde göra då du har åsikter i frågan.

Ungern hade två olika premiärministrar 2004, den ena var socialliberal, den andra verkar ha tillhört regimen fram till 1989.
Så vad du menar att Sverige gjorde dessa herrar för tjänst 2004, om vi gjorde något alls, har ingen bäring på huruvida vi nu jävlas med Fidesz.

Jag läste på lite om kritiken mot Ungern, en del kan tänkas vara berättigat ur ett ungerskt perspektiv, svårt att veta. Helt klart är att det inte berör någon i Sverige så om vi lägger oss i andra länders angelägenheter gissar jag att vi får vara beredda på att de lägger sig i våra.

Är inte säker på att vi kommer längre än så här. Jag har inte sett något i Ungern som väcker stark anstöt hos mig. Finns det sådant vill jag ha det påvisat. Inte länkar till andras åsikter. Jag har nog med mina egna åsikter.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det kanske inte är svårare än så.
Om vi kastar skit på dom så kan vi inte förvänta oss att få saft och bullar tillbakakastade.
Vi håller tillbaka sjuttielva miljarder ("vad har du fått det ifrån, bjäbb bjäbb?"), de håller tillbaka NATO. Enkelt, logiskt, rätt och rättvist.

Det som hade varit ännu mer rättvist vore om de började ställa krav på vår inrikespolitik tex Telia köper TV4, hur utses SVT ordförande, hur garanterar Sverige fri press för alternativ media, kopplingen stats-tv till vänstern etc.

Varför inte något om migration, familjepolitik och gay rights också?

Då kanske ännu fler skulle fatta poängen för "några" verkar ju inte fatta alls nu.

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet med såväl Turkiet som Ungern verkar vara att deras nuvarande regimer inte tycks dela de grundläggande värderingar som EU respektive NATO bygger på. Det gör att de kan ha ett spelteoretiskt perspektiv och passa på att utnyttja situationen för kohandel och utpressning som de nu gör, medan alla andra inblandade länder sätter värdegemenskapen främst. Enligt mig är Turkiets och Ungerns agerande djupt ovärdigt och man kan fråga sig om dessa länder överhuvudtaget borde vara med i EU respektive NATO.

Denna typ av långsiktiga samarbeten får sin robusthet bl.a. genom att de bygger på just värdegemenskaper som är beständiga över tid och som kan stå starka oavsett vad Erdogan har ätit till frukost, vad Strandhäll twittrar om, vilka idioter som sitter i regeringen för stunden eller om Paludan eldar upp ett helt lastbilslass med koraner.

Det går förstås att invända mot att de där värdegemenskaperna kanske ändå börjat krackelera rejält de senaste åren, vilket det finns många och komplexa orsaker till, men som av en händelse råkar en sådan krackelering också ligga helt i Rysslands intressen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Problemet med såväl Turkiet som Ungern verkar vara att deras nuvarande regimer inte tycks dela de grundläggande värderingar som EU respektive NATO bygger på. Det gör att de kan ha ett spelteoretiskt perspektiv och passa på att utnyttja situationen för kohandel och utpressning som de nu gör, medan alla andra inblandade länder sätter värdegemenskapen främst. Enligt mig är Turkiets och Ungerns agerande djupt ovärdigt och man kan fråga sig om dessa länder överhuvudtaget borde vara med i EU respektive NATO.

Denna typ av långsiktiga samarbeten får sin robusthet bl.a. genom att de bygger på just värdegemenskaper som är beständiga över tid och som kan stå starka oavsett vad Erdogan har ätit till frukost, vad Strandhäll twittrar om, vilka idioter som sitter i regeringen för stunden eller om Paludan eldar upp ett helt lastbilslass med koraner.

Det går förstås att invända mot att de där värdegemenskaperna kanske ändå börjat krackelera rejält de senaste åren, vilket det finns många och komplexa orsaker till, men som av en händelse råkar en sådan krackelering också ligga helt i Rysslands intressen.

Intressant betraktelse, eller så är det så att de båda nu (nästan) godkänt Finland men inte Sverige så det kanske inte är riktigt så enkelt.

Det kanske rent av är att att Sverige inte passar in längre, det är ju också ett alternativ.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Torehammar, så bra. ?
785db87d5789ef9d7f881f55921e9ace.jpg

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS