Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Personligen väntar jag på att IVO fattar beslut i mitt ärende som är så kass att jag inte ens orkar återge det.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Arme krake...IVO är bara läkarnas apologeter. Löf är ett av de mer cyniska practical jokes jag haft det obefintliga nöjet att uppleva. Så länge inte patient och anhörigas berättelser tillskrivs något värde står det fabulerande, aktivt felbehandlande läkare fritt att avsiktligt takål på folk. De har utgått slaviskt från journal och visa mig den läkare som låter något för denne ofördelaktigt komma på pränt där. Är självklart nyfiken på vad du blivit utsatt för, har en del egna erfarenheter men hur de misslyckats med att ta kål på mina föräldrar, (vilket tigs ihjäl av karriärsskäl när de inte hånats), trumfar det mesta jag sett som anställd såväl som patient på de mest bisarra sätt. Givetvis gäller det inte alla läkare men de som inte varit onda har i bästa fall varit undfallande. Kårandan ör sjukt stark och få, om någon,vågar förarga en mäktigare överordnad.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Arme krake...IVO är bara läkarnas apologeter. Löf är ett av de mer cyniska practical jokes jag haft det obefintliga nöjet att uppleva. Så länge inte patient och anhörigas berättelser tillskrivs något värde står det fabulerande, aktivt felbehandlande läkare fritt att avsiktligt takål på folk. De har utgått slaviskt från journal och visa mig den läkare som låter något för denne ofördelaktigt komma på pränt där. Är självklart nyfiken på vad du blivit utsatt för, har en del egna erfarenheter men hur de misslyckats med att ta kål på mina föräldrar, (vilket tigs ihjäl av karriärsskäl när de inte hånats), trumfar det mesta jag sett som anställd såväl som patient på de mest bisarra sätt. Givetvis gäller det inte alla läkare men de som inte varit onda har i bästa fall varit undfallande. Kårandan ör sjukt stark och få, om någon,vågar förarga en mäktigare överordnad.
Det mesta av det där känns bekant, ja.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta, det gäller att fort ta sig ur den allmänna svenska vården om/när det är dags - man får ta en kryssning till Helsingfors eller något.

Raderad medlem 51742

Guest
Hemskt när man som patient drabbas på det sättet. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut i Sverige jämfört med andra länder när det gäller dels förekomsten av sådana fel och dels förmågan att hantera felen och förebygga så att de inte återupprepas.

När det gäller kvalitetsarbete generellt finns det alltid en problematik att man å ena sidan vill utkräva ansvar från den som har begått felet, å andra sidan helst hade sett att felet aldrig begåtts från första början. För att minimera fel krävs att organisationen är bra på att lära sig av sina misstag så att de inte återupprepas. Problemet är att dessa principer kommer i konflikt med varandra. Ju värre konsekvenserna blir för den som gör ett misstag, desto mer sannolikt blir det att denne kommer försöka sopa problemet under mattan så att det inte upptäcks och då kan organisationen aldrig lära sig och bli bättre. Ett exempel på detta kan vara en läkare som är selektiv i vad som anges i journalen så att denne inte kan åka dit för felbehandling efteråt.

Är det några som skall hållas till ansvar så är det istället cheferna, eftersom det är deras ansvar att se till att systemet fungerar och hela tiden förbättras så att det inte sker misstag.

I myndighetssverige finns det dock en "sjuka" som gör att en hög chef aldrig behöver vara ansvarig för något på riktigt. Att en läkare eller annan anställd som begår ett misstag inte ställs till ansvar, kan ofta vara korrekt eftersom misstagen ofta inte beror på att dessa personer med uppsåt agerat försumligt utan snarare som ett resultat av de omständigheter de arbetar i och som cheferna är ansvariga för. Istället kan en del chefer snarare förvärra problemet genom att internt och med dåligt ledarskap skapa förutsättningar som gör att anställda inte vågar rapportera om problem och avvikelser utan istället sopar dem under mattan. I Sverige är det dock ofta så att inte heller cheferna ställs till svars, vilket gör att ingen blir ansvarig i slutändan. Den som står med svarte petter är kunden, patienten eller vem det nu är som drabbas.

Givetvis finns det individuella läkare som bör hållas till ansvar också, inte bara cheferna, och systemet är ju också tänkt att fånga upp detta, men det är inte helt okomplicerat. Systemet som är till för att skydda patienter mot dåliga läkare kan samtidigt riskera att läkare "underrapporterar" avvikelser av rädsla för att åka dit. Detta gör det mer komplicerat jämfört med industrin, där det är mer tydligt att det är cheferna som hamnar i domstol om en produkt exempelvis orsakar en dödsolycka, medan sjukvården rent formellt har ett helt annat typ av individuellt ansvar för behandlande läkare.

Men jag tror vi har ett systemfel i Sverige, på många plan.

Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Man bör inte heller blanda ihop begreppen (aktivt)fel med misstag(inte riktat till dig CFr).

Misstag gör vi alla. Läkaren råkar av misstag gipsa höger ben fast det är vänster som är brutet.
Fel kan göras som i exemplet ovan men samma innebörd som ordet misstag men även i sammanhanget av att läkaren skiter i att gipsa det brutna benet, eller skiter i att undersöka huruvida det ens är brutet trots en patient med smärta. Två alvedon och kom tillbaka om en vecka om det inte är bättre så slipper man problemet för stunden.

Misstag/fel som i översta betydelsen är ju till viss del bra att vara öppen med, att det är ett sådant arbetsklimat att personal känner att det är ok att helt enkelt flagga för när man råkat göra ett misstag/fel. Hur/varför uppkom misstaget/felet och kan vi förebygga att det uppstår igen.
Den andra betydelsen när man mer aktivt väljer att göra fel/inte göra sitt jobb på det sätt man vet man kanske borde eller är optimalt är det nog värre med att lyfta.

Jag har en känsla av att vårdyrkena förr i tiden var mer av ett kall för personerna som jobbade med de yrkena. Nu är det mer av vilket jobb som helst om man generaliserar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vilka jobb idag är ett kall? Skulle vilja påstå att vårdyrken inom äldreomsorgen och undersköterskor generellt samt polis och en del andra uniformsklädda då det knappast kan vara ett jobb som vilket annat för lönen är då inte som vilket annat...

Raderad medlem 51742

Guest
Man bör inte heller blanda ihop begreppen (aktivt)fel med misstag(inte riktat till dig CFr).

Misstag gör vi alla. Läkaren råkar av misstag gipsa höger ben fast det är vänster som är brutet.
Fel kan göras som i exemplet ovan men samma innebörd som ordet misstag men även i sammanhanget av att läkaren skiter i att gipsa det brutna benet, eller skiter i att undersöka huruvida det ens är brutet trots en patient med smärta. Två alvedon och kom tillbaka om en vecka om det inte är bättre så slipper man problemet för stunden.

Misstag/fel som i översta betydelsen är ju till viss del bra att vara öppen med, att det är ett sådant arbetsklimat att personal känner att det är ok att helt enkelt flagga för när man råkat göra ett misstag/fel. Hur/varför uppkom misstaget/felet och kan vi förebygga att det uppstår igen.
Den andra betydelsen när man mer aktivt väljer att göra fel/inte göra sitt jobb på det sätt man vet man kanske borde eller är optimalt är det nog värre med att lyfta.

Jag har en känsla av att vårdyrkena förr i tiden var mer av ett kall för personerna som jobbade med de yrkena. Nu är det mer av vilket jobb som helst om man generaliserar.

Inom kvalitetsarbete skulle man nog betrakta även det du beskriver som fel som ofta går att härleda till brister i systemet (dvs chefernas ansvar). Om man ställer sig frågan varför dessa fel inträffar så kommer man närmare svaret. Kanske behöver man upprepa frågan några gånger innan man hittar orsaken. Kanske är det stressigt och ont om tid att hinna utföra arbetet pga. en massa administration? Kanske frångås rutiner pga. att arbetssituationen inte gör det möjligt att följa dessa på ett adekvat sätt utan att andra problem uppstår? Vad mäts och följs läkarna upp på? Vilka riktlinjer har de att följa (med tanke på budgeten) för hur de skall prioritera vilka fall där det är påkallat med ytterligare undersökningar? Kanske är läkaren inkompetent, men vem har anställt denne inkompetenta läkare?

OBS! Vill inte på något sätt förringa det ansvaret som även läkaren har i sådana exempel som du tar upp. Just sjukvårdspersonal har ju dessutom ett särskilt ansvar jämfört med många andra yrkesgrupper, oavsett hur dåliga chefer de har. Vet man om att en patient kan komma att ta skada, men man ändå väljer att agera fel går det inte att skylla på systemet - man har ett ansvar. Kan man inte agera på ett annat sätt återstår då att protestera mot systemfelen och/eller att säga upp sig (vilket iofs tycks ske ganska ofta bland sjukvårdspersonal numera av just de skälen). Min poäng är dock att cheferna ofta undkommer sitt ansvar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Jag blandar inte ihop, jag räknar med hela spektrat.

Lite kul att du tar just ett sånt exempel. Fick strida som en furie för att de skulle låta bli att skära i en axel jag inte haft ont i. Att få den andra, luxerade ac-leden kollad och dokumenterad däremot, det gick den möjligtvis överförfriskade överläkarens ära förnär. Han hade bara råkat klottra i fel journal (skilde ca 30 år mellan mig och farbrorn som behövde få sin accel fixad) och det var viktigare att bevara hans anseende än att rätta till felet, rätt om det innebar resa och operation av min friska axel. Intressant att de är så sjukt angelägna om att framhärda i felaktigheter och obenägna att göra rätt. Tänk om de hade velat vända på den oordningen! Ganska oskönt att hoppa på kryckor med, i synnerhet som en bit av tumleden var väck i handen på andra sidan. Inte heller något man ville kolla eller dokumentera för försäkringsärendet eller /och ev framtida komplikationer. Bröts upp upprepade gånger liksom frakturerna i benet där de skruvat som hejsan i mjukdelarna. Bra trashat när de plockade ut skrotet som skar sönder och gjorde andra skadan värre än första. Tack för det, klåpare.

Ett par mindre detaljer ur en ganska komplex skadebild.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Personligen väntar jag på att IVO fattar beslut i mitt ärende som är så kass att jag inte ens orkar återge det.

Jag kan bara hoppas att du får den vård/beslut du behöver!
Vi har några fanatiskt duktig läkare i vårat land on man bara kommer dit.
Men att komma dit verkar vara omöjligt! :(

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Stackars stressade människor som gör grovjobbet på svenska sjukhus - pensionen verkar inte vara mycket till tack för ett liv vigt till att ta hand om sina medmänniskor.

https://www.senioren.se/nyheter/nya-berakningar-meningslost-arbeta-ett-helt-liv/

”SPF Seniorerna har räknat ut pensionen för åtta vanliga yrken.

Det visar sig att den disponibla inkomsten inte blir större för den som gjort ett helt arbetsliv jämfört med den som inte har arbetat alls och som därför får full garantipension och högsta möjliga bostadstillägg.”

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vilka jobb idag är ett kall? Skulle vilja påstå att vårdyrken inom äldreomsorgen och undersköterskor generellt samt polis och en del andra uniformsklädda då det knappast kan vara ett jobb som vilket annat för lönen är då inte som vilket annat...

Varför inte andra låglöneyrken med isf?
Har väl med svårighetsgrad att göra. Undersköterska blir man väl efter att ha studerat omvårdnad på gymnasiet? Vill man inte plugga bygg eller fordon så...

Tror fortfarande det finns många inom vården som verkligen är på rätt ställe, man möter dom ibland men kanske inte lika många i lika stor utsträckning som tidigare.

Sist jag var inne på akuten för en en skada/olycka så var en av sjuksyrrorna(?) jag träffade helt jävla fantastiskt underbar. Hade gjort mig lite illa(öppet sår), vilket ledde till en operation så jag var lite omtäcknad/småchockad osv.
Hon gjorde fanimig allt rätt (för mig) med hela bemötandedelen, kroppsspråk, tonläge, hur hon tog i mig rent fysiskt osv. Hon tog sig tid att prata och jag fick känslan av att någon faktiskt brydde sig på något vis mer än det rent formella som yrket kräver sas.
Jag tackade henne personligen efteråt och sa just att det hon gjorde för mig som patient var helt fantastiskt bra, att det fick mig känna mig så trygg och lugn som jag bara kunde.
Min förhoppning är att sådana människor orkar fortsätta i den andan mtp hur vården ser ut med stress, administrativt arbete osv. Hoppas sådana människor får höra det från patienter när dom gör något bra, även om det kanske i viss mån förväntas ingå.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ska vi fortsätta med sånt här?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...AdsFZ1qb9cJQQOvnTXB3x-x9Ms-cnWOSI_lKJli6KxuZY

Föreläsningen med namnet ”Så tänker en partistrateg med Richard Jomshof (SD)” är en del av en serie föreläsningar där Göteborgs universitet bjudit in representanter för de svenska riksdagspartierna för att föreläsa om politisk kommunikation. Men en namninsamling som protesterar mot Göteborgs universitet har den senaste tiden samlat över 500 namn, bland dem många akademiker på universitet runtom i Sverige, inklusive Göteborg.

Samtidigt växte en motreaktion fram. Statsvetaren Anders Sundell startade ”Upprop mot uppropet mot Richard Jomshof”, eftersom han tycker att studenterna kan ha nytta av föreläsningen.

Kom igen nu gott folk. Tala med varandra och ta och vinn fighten den vägen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Läste en intressant artikel idag angående löneutvecklingen relativt minskande arbetslöshet i USA (länk nedan).

USA utmålas ofta i vänstermedia som ett mecka för rika, där välbemedlade har det bra ställt på fattigas bekostnad. Löneutvecklingen i traditionellt lågbelönade yrken talar dock för att de under genomsnittet ser en accelererad löneutveckling gentemot de i andra änden av skalan. Fantastiskt bra nyheter, som säkert kommer få plats i msm vilken dag som helst nu...

Varför är det då av intresse för tråden? Jo, det nämndes tidigare att bidrag är ett nollsummespel för landet, då dessa medel stannar i systemet genom skatter, lokal spendering, osv. I USA’s exempel har man istället för generösa bidrag satsat på att få fler i arbete, vilket i sin tur leder till samma resultat (mer skatteintäkter, lokal spendering, osv). Personligen är jag av åsikten att detta långsiktigt är att föredra, men är öppen för en dialog för att ev bli motbevisad av de som förespråkar generösa bidrag med begränsade krav på motprestation.

a13423fed7ac3649e89c399be468c0cb.jpg

https://apple.news/AwGUBXuh2Tv6l6jC5TydXVg

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Personligen är jag av åsikten att detta långsiktigt är att föredra, men är öppen för en dialog för att ev bli motbevisad av de som förespråkar generösa bidrag med begränsade krav på motprestation.

Även om bidrag och lågavlönat yrkesarbete skulle visa sig vara likvärdigt rent samhällsekonomiskt finns fortfarande den etiska aspekten kvar. Ingen ska behöva slita för att andra ska lata sig.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det är inte ovanligt att kriminella personer har flera identiteter – men vissa fall sticker ut. SVT Nyheter har tittat närmare på tre personer som tillsammans har uppgett 38 olika identiteter.
– Det är ett stort samhällsproblem att människor använder falska identiteter, säger gränspolischefen Patrik Engström.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-identiteter-ett-stort-samhallsproblem:nyh:lp

https://www.gp.se/ledare/välfärden-har-blivit-en-bankomat-för-brottslingar-1.22282329

--------------

Nu var det några år sedan, men rekordet jag läst om var en individ med 96 identiteter från flertalet europeiska länder, med en klar majoritet svenska identiteter. Han samlade på sig rejäla summor med andras skattepengar i form av diverse bidrag varje måndag... Summor en arbetare aldrig kommer uppnå oavsett mängd blod, svett och tårar...

Raderad medlem 51742

Guest
Det är inte ovanligt att kriminella personer har flera identiteter – men vissa fall sticker ut. SVT Nyheter har tittat närmare på tre personer som tillsammans har uppgett 38 olika identiteter.
– Det är ett stort samhällsproblem att människor använder falska identiteter, säger gränspolischefen Patrik Engström.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-identiteter-ett-stort-samhallsproblem:nyh:lp

https://www.gp.se/ledare/välfärden-har-blivit-en-bankomat-för-brottslingar-1.22282329

--------------

Nu var det några år sedan, men rekordet jag läst om var en individ med 96 identiteter från flertalet europeiska länder, med en klar majoritet svenska identiteter. Han samlade på sig rejäla summor med andras skattepengar i form av diverse bidrag varje måndag... Summor en arbetare aldrig kommer uppnå oavsett mängd blod, svett och tårar...

Inte så lite upprörande. Kanske dags att kräva säkerställd identitet för tillgång till välfärdssystemen. För de som inte kan visa sin identitet på något annat trovärdigt sätt bör man väl kunna göra någon form av DNA-profilering. Finns förstås ett integritetsproblem med det, men det bör väl gå att konstruera ett sådant system så att det inte omvänt går att identifiera människor med hjälp av DNA, utan enbart kontrollera om detta DNA är knutet till en svensk identitet sedan tidigare. Om detta är fallet skall det inte vara möjligt att registrera någon ny identitet och då får man inte heller tillgång till välfärden.

Sedan finns det även skäl att diskutera vilka villkor i övrigt som bör gälla för att få tillgång till välfärdssystemen, men vi kan ju börja med att se till att få bort alla som lever med flera identiteter.

Raderad medlem 51742

Guest
...och opportunisten Alex Schulman är igång...
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/jag-laser-om-akuten-och-kastas-in-i-ett-helvete/

Varför ställer inte de oppositionella till ett jävla liv om det här? Varför ställs inte de ansvariga politikerna mot väggen? Svensk opposition tycks fortfarande vara så besatt av att berätta hur få migranter de ska släppa in i det här landet och hur hårda tag de ska tag mot brottslingar, att det inte finns någon plats att prata om sjukvården. Moderaterna gick i veckan ut med buller och bång och krävde att alla samordningsnummer, en sorts tillfälligt personnummer, ska återkallas, för att få bukt med bidragsfusk. Ursäkta, men vem fan bryr sig? Varför säger de ingenting om sjukvården istället?

Att ryta till om problemen i sjukvården är visserligen högst påkallat, men Schulman imponerar inte direkt när det gäller systemsyn och analytisk förmåga när han tycker att vi skall prata om sjukvården istället för de andra problem han tar upp, eller så är allt bara... opportunism.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Herregud ja, är han helt omedveten om hur han blundat för detta i många år och nu försöker belysa det som om det vore ett nytt fenomen och att ingen påpekat och varnat för detta, allt under tiden han brunsmetat de som i många år redan gjort det han försöker göra nu?...

Klent och genomskinligt försök till kappvändning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati