Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Just det där med utbildning - extremism finns det iofs en twist på. Hörde om att det gjorts forskning om detta (minns inte exakt källa eller alla nyanserna i det) och den hade tydligen visat att det bland högintellektuella som läste och lärde sig en massa saker, och i vissa miljöer, kunde finnas en ökad benägenhet att fastna i galna idéer som t ex nazism, konspirationsteorier, tron på utomjordingar och islamsk extremism. Det är väl för övrigt flera av de som rest för att kriga för IS som var välutbildade och levde under ordnade förhållanden. Samma sak med flera av de som begått terrordåd i Islams namn.

Så utbildning är förmodligen inget vaccin mot galna idéer. Gäller att komma åt grogrunden till de galna idéerna och skapa förutsättningar för att goda idéer uppstår istället. Samt skydda samhället från de med galna idéer.

Det är väl snarare breddutbildning - läsa skriva räkna, samhällskunskap, geografi osv. Vi är långt ifrån "högintellektuella" som snarare fastnar i grandiosa diagnoser...

Raderad medlem 51742

Guest
Det är väl snarare breddutbildning - läsa skriva räkna, samhällskunskap, geografi osv. Vi är långt ifrån "högintellektuella" som snarare fastnar i grandiosa diagnoser...

Ja, skulle inte uppfattas som ett argument mot utbildning, snarare att det kanske inte räcker för att motverka att galna idéer uppstår hos en individ. Skulle gissa att utbildningsnivå som förebyggande faktor mot extremism framför allt påverkar på samhällsnivå snarare än på individnivå, då det bidrar till stabilare samhällen osv.

Det kan dock lätt bli en akademisk diskussion. Det akuta problemet med IS-terrorister och liknande extremism löser vi nog inte med utbildning just nu, även om det långsiktigt behöver skapas stabila samhällen i dessa länder och där är utbildning förstås en viktig del.

Last edited by a moderator:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så är det naturligtvis. Det är kombinationen av flera dåliga faktorer som skapar extremism. Inte bara fattigdom. Inte bara klankultur. Inte bara analfabetism. Inte bara bokstavstroende.

Intressant är dock att ”kvinna” verkar vara en faktor som kraftigt motverkar uppkomsten av extremism på individnivå... :)

Buy quality, cry once

Raderad medlem 51742

Guest
Så är det naturligtvis. Det är kombinationen av flera dåliga faktorer som skapar extremism. Inte bara fattigdom. Inte bara klankultur. Inte bara analfabetism. Inte bara bokstavstroende.

Intressant är dock att ”kvinna” verkar vara en faktor som kraftigt motverkar uppkomsten av extremism på individnivå... :)

Buy quality, cry once

Gör två normalfördelningskurvor över faktorn agreeableness enligt den psykologiska femfaktorsmodellen, en för män och en för kvinnor och lägg dem ovanpå varandra så hittar du förmodligen en viktig del av förklaringen. Extremismen uppstår i den ena svansen av kurvan, den del som inte råkar överlappa mellan män/kvinnor eftersom kurvorna är något förskjutna i förhållande till varandra. Den stora gruppen män och kvinnor är relativt lika varandra med avseende på aggressivitet vs. vänlighet och värme, men de mest aggressiva hittar vi bara i den manliga gruppen och de mest varma/vänliga hittar vi i den kvinnliga gruppen. Motsvarande övning kan med fördel även göras när någon påstår att alla män är potentiella våldtäktsmän :)

Overlapping-distributions-of-Agreeableness-for-men-and-women-Vertical-axis-indicates.jpg
https://www.researchgate.net/figure...-women-Vertical-axis-indicates_fig10_51594567

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Teletubbies, Wankey Pankey and Dickey Wickey sounds a wee bit far too american to me, but then again, I am not the average Swede either… :tungan

De är från te-pimplarholmen strax utanför kommande EU-gräns. Tyvärr så har jag genomlidit några minuter av mitt liv med att se detta. Iofs så var mitt liv redan förstört av SvT's kommunistbarnprogram på 70'talet. :död Man förstår numera hur illa LSD påverkade kollektivet.....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Buy quality, cry once

Även regelbundet intag av bacon verkar vara kraftigt motverkande.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Länder med extremistisk ledning är skit oavsett religion. Jag undrade bara om du tror att det kommer att införas sharialagar i Sverige osv.

Livskvalitet och välbefinnande brukar ligga lågt i fattiga länder oavsett religion. Det finns kristna länder i Afrika som är skit, det finns muslimska länder i Asien som är ganska hyfsade osv. Ganska stor skillnad på Nicaragua och Italien, trots samma religion. Osv.

Det är smartare att fokusera på graden av extremism snarare än vilken religion det handlar om. Och kanske framförallt ta ett steg tillbaka och studera kopplingen utbildning-extremism.

En spade för en spade?

Varför skulle inte Sverige erkänna Sharia likt UK? Mer balls i Rosenbad?

Värsta sortens extremister är de som lär sig nya saker, låt en terrorbombare läsa kemi 2 så förstår du.

Och för sista gången, varför i helsefyr skulle en klan ge upp sin makt för något så otänkbart som demokrati?

Modus operandi i gäng(klan)uppgörelserna är av helt osammanhängande skäl samma i Sverige som Afghanistan, Jemen, Irak och Syrien.

Nu lägger du ihop de två senaste meningarna ovan och förklarar varför någon skulle ge upp makt?

Skulle klanens avfällingar ge upp sin status och makt för att läsa naturhistoria eller mekatronik, eller för den delen söka ett jobb? Varför ens gå i skolan efter pliktens slut? Hur kom du fram till det? Uppriktigt nyfiken.

De enda ”hyfsade” länderna med religös ledning är det på grund av oljan. Kan du exempelvis komma på någon innovation från regionen senaste 100åren?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vill nog hålla med om att utbildning är världens räddning emot islamister. Och imamer och andra sektledare gör ju därför allt för att cementera folket som obildade lättledda idioter.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon som har koll på hur många bombattentat det varit denna vecka? Är det tre eller mer? Nej fem? Skönt det redan är onsdag så man kan börja om snart

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ju lätt att diskutera klankulturer, islamism och allt annat negativt som går att associera med ett visst land eller kultur, men om vi nu skall diskutera konkreta lösningar för att motverka exempelvis islamsk extremism där vissa vill förändra det svenska samhället med införande av sharialagar osv. vad gör vi då, rent konkret?

Dra ner invandringen från muslimska länder till 0? Ja, det kommer sannolikt att i princip stoppa inflödet av extrema element till landet, på samma sätt som exempelvis att stoppa invandringen av män skulle få samma effekt. Att våra välfärdssystem ändå inte pallar trycket och att vi inte klarar integrationen med dagens nivåer kan få förneka och det går inte att fortsätta att ta emot så många människor som vi gjort. Men det är en vidare fråga och kommer vi komma åt extremismen enbart genom att dra ner rejält på invandringen?

Det är skillnad på att lösa problem i retoriken och att lösa dem i praktiken, där man rent konkrent behöver se till hur lagstiftning och annat som politiken kan påverka faktiskt kan förändras.

För det första, om vi inte bygger en ringmur runt Sverige och kastar alla internationella lagar och konventioner i papperskorgen kommer det alltid att vara ett inflöde av människor till landet. Med tanke på att det är en mindre del av dessa som hyser extrema åsikter (normalfördelningskurvan igen) måste vi specifikt komma åt dessa, det räcker inte att enbart arbeta med totalen. Det skulle till och med kunna vara så att andelen extremister ökar ifall vi enbart minskar på totalen, t ex pga. att fler då kommer in illegalt. Det krävs en mängd politiska åtgärder för att komma åt inflödet av extremister, vi behöver diskutera mer precist vilka sådana åtgärder kan vara, istället för att enbart dra alla muslimer över en kam.

För det andra, även om invandringen skulle vara 0, så har vi fortfarande ett problem med den extremism som lever och frodas i landet och som vi måste hantera. Vad kan vi göra för att motverka att sådan extremism får fäste i våra lokalsamhällen och samhället i stort? Hur ser det ut med lagar, finansiering, normer, samhällssystem och andra saker som direkt eller indirekt bidrar till att extremismen kan få fäste och växa? Vad kan vi rent konkret politiskt göra för att motverka detta?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Någon som har koll på hur många bombattentat det varit denna vecka? Är det tre eller mer? Nej fem? Skönt det redan är onsdag så man kan börja om snart

Nej, och jag hittar ingen historisk statistik, det verkar inte finnas statistik på sprängningsrelaterade brott så Löfven & co kan stå i debatter och hävda att ingenting har hänt. Ingen kan ändå hämta statistik som säger att de ljuger.

Hamnar kanske inom skadegörelse där det dränks av en stor mängd mindre allvarliga brott.

Möjligen om det kan hamna i statistiken som mordbrand kanske det kan påvisas förändringar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, och jag hittar ingen historisk statistik, det verkar inte finnas statistik på sprängningsrelaterade brott så Löfven & co kan stå i debatter och hävda att ingenting har hänt. Ingen kan ändå hämta statistik som säger att de ljuger.

Hamnar kanske inom skadegörelse där det dränks av en stor mängd mindre allvarliga brott.

Möjligen om det kan hamna i statistiken som mordbrand kanske det kan påvisas förändringar.
Bra att de börjat fejka rejält med rubriceringen också.
"Skadegörelse" stod det om Norrköping.
Så de kan bygga något nytt stängsel runt en tågdepå, förhindra lite klotter, påstå att brottsligheten minskar. Idioter kommer tro på det.

Varför inte terrorbrott? För att vi har fel politiker.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju lätt att diskutera klankulturer, islamism och allt annat negativt som går att associera med ett visst land eller kultur, men om vi nu skall diskutera konkreta lösningar för att motverka exempelvis islamsk extremism där vissa vill förändra det svenska samhället med införande av sharialagar osv. vad gör vi då, rent konkret?

Dra ner invandringen från muslimska länder till 0? Ja, det kommer sannolikt att i princip stoppa inflödet av extrema element till landet, på samma sätt som exempelvis att stoppa invandringen av män skulle få samma effekt. Att våra välfärdssystem ändå inte pallar trycket och att vi inte klarar integrationen med dagens nivåer kan få förneka och det går inte att fortsätta att ta emot så många människor som vi gjort. Men det är en vidare fråga och kommer vi komma åt extremismen enbart genom att dra ner rejält på invandringen?

Det är skillnad på att lösa problem i retoriken och att lösa dem i praktiken, där man rent konkrent behöver se till hur lagstiftning och annat som politiken kan påverka faktiskt kan förändras.

För det första, om vi inte bygger en ringmur runt Sverige och kastar alla internationella lagar och konventioner i papperskorgen kommer det alltid att vara ett inflöde av människor till landet. Med tanke på att det är en mindre del av dessa som hyser extrema åsikter (normalfördelningskurvan igen) måste vi specifikt komma åt dessa, det räcker inte att enbart arbeta med totalen. Det skulle till och med kunna vara så att andelen extremister ökar ifall vi enbart minskar på totalen, t ex pga. att fler då kommer in illegalt. Det krävs en mängd politiska åtgärder för att komma åt inflödet av extremister, vi behöver diskutera mer precist vilka sådana åtgärder kan vara, istället för att enbart dra alla muslimer över en kam.

För det andra, även om invandringen skulle vara 0, så har vi fortfarande ett problem med den extremism som lever och frodas i landet och som vi måste hantera. Vad kan vi göra för att motverka att sådan extremism får fäste i våra lokalsamhällen och samhället i stort? Hur ser det ut med lagar, finansiering, normer, samhällssystem och andra saker som direkt eller indirekt bidrar till att extremismen kan få fäste och växa? Vad kan vi rent konkret politiskt göra för att motverka detta?

Det skulle knappast behövas några nya lagar, hårdare tillämpningar av befintliga lagar, fler och snabbare utvisningar av kriminella.

Möjligen kanske man kunde för lindrigare brott införa någon slags three strikes out, men för grövre brott ska det ju ske utan snack. Utan hänsyn till deras eventuella säkerhet i hemland etc.

Och illegala invandrare ska naturligtvis inte få gratis vård, tvärtom ska varje myndighet som får besök av en papperslös ha skyldighet att rapportera till polis så att personen ifråga kan omhändertas och skickas hem.

Och journalister som använder orden "illegala flyktingar" borde få stå o skamvrån och skämmas över hur de vanhedrar riktiga flyktingar.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Bra att de börjat fejka rejält med rubriceringen också.
"Skadegörelse" stod det om Norrköping.
Så de kan bygga något nytt stängsel runt en tågdepå, förhindra lite klotter, påstå att brottsligheten minskar. Idioter kommer tro på det.

Varför inte terrorbrott? För att vi har fel politiker.

Det är skadegörelse. Vi måste hålla på definitioner som är vedertagna. Man kan inte kalla brott riktad från en gruppering mot en annan för terrorbrott eftersom definitionsmässigt vill de inte skrämma befolkningen i allmänhet, de vill inte förstöra samhällsfunktioner och de vill absolut inte ha ändringar av staten.

Nu gissar jag förstås att det är någon form av personliga motsättningar som ligger bakom bombande och mord och inte samhällsomstörtande verksamhet som är syftet.
Allmänfarlig ödeläggelse är ett brott som är närmre sanningen än terror.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är skadegörelse. Vi måste hålla på definitioner som är vedertagna. Man kan inte kalla brott riktad från en gruppering mot en annan för terrorbrott eftersom definitionsmässigt vill de inte skrämma befolkningen i allmänhet, de vill inte förstöra samhällsfunktioner och de vill absolut inte ha ändringar av staten.

Nu gissar jag förstås att det är någon form av personliga motsättningar som ligger bakom bombande och mord och inte samhällsomstörtande verksamhet som är syftet.
Allmänfarlig ödeläggelse är ett brott som är närmre sanningen än terror.
Du är totalt ute och cyklar.
För det första är det intressant att du har kunskap om motiven bakom brotten, både de helt färska och övriga ouppklarade.
För det andra är en av definitionerna på terrorism att påkalla oro eller fruktan hos en grupp, detta uppfylls med råge.
För det tredje är den gängse rubriceringen just allmänfarlig ödeläggelse varför skadegörelse är fullständigt barockt.
Du sitter ju bara och hittar på.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras