Sverige idag..

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Och stora delar av vänstern är skitnöjda med att de är de sista som kommer förslavas eller avrättas när/om dessa tar över Sverige.

Jag finner det högst otroligt att muslimer faktiskt tar över Sverige, det kommer inte tillåtas, men många liv har och kommer förstöras under tiden det försöks. Men OM de faktiskt skulle ta över, starta ett kalifat här, så kan vi alla ge oss fan på att antingen lyckas vi fly, eller så är det våra huvuden som sitter på spett och spjut i diverse parker och torg...

Jag är för religionsfrihet (eller feligionsfrihet som jag råkade felstava det till en gång hehe), men är inte blind för det faktum att när just muslimer är i majoritet så försvinner all respekt för demokrati, frihet och religionsfrihet, då är det sharia eller död som gäller...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Muslimer kräver religionsfrihet så länge dom är i minoritet, men finns det några länder med en muslimsk majoritet där det råder religionsfrihet?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Muslimer kräver religionsfrihet så länge dom är i minoritet, men finns det några länder med en muslimsk majoritet där det råder religionsfrihet?

Det beror väl på vad du menar. De största länderna vad gäller muslimska majoriteter är Indonesien, Pakistan och Nigeria. Beroende på definitionen av ”religionsfrihet” så kan man konstatera att Islam i sig erkänner såväl kristendom som judendom, beroende på att den har samma grund. Synen på gud och profeter osv skiljer sig såklart också åt men Bibeln är urkund i samtliga religioner (GT judendom, NT kristendom). Jesus är profet även i Islam.

Däremot så är religiös extremism genuint dåligt, oavsett om det är islam, kristendom eller hunga-pfwanga-religionen i Långtbortistan. Där frodas intolerans, utbildningsförakt, moralisk normativitet och bestialisk rättsskipning. Kännetecknande för länder och regioner som lider av låg utbildning skulle man kunna säga.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Och stora delar av vänstern är skitnöjda med att de är de sista som kommer förslavas eller avrättas när/om dessa tar över Sverige.

Jag finner det högst otroligt att muslimer faktiskt tar över Sverige, det kommer inte tillåtas, men många liv har och kommer förstöras under tiden det försöks. Men OM de faktiskt skulle ta över, starta ett kalifat här, så kan vi alla ge oss fan på att antingen lyckas vi fly, eller så är det våra huvuden som sitter på spett och spjut i diverse parker och torg...

Jag är för religionsfrihet (eller feligionsfrihet som jag råkade felstava det till en gång hehe), men är inte blind för det faktum att när just muslimer är i majoritet så försvinner all respekt för demokrati, frihet och religionsfrihet, då är det sharia eller död som gäller...

Tror du på riktigt det du skriver ovan?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Tolererar" vissa religioner är långt ifrån religionsfrihet, om man inte erkänner hunga-pfwanga-religionen eller Pastafari som likvärdig med sin egen, så råder inte religionsfrihet.

Muslimer beskattar väl även folk med andra religioner på många ställen?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Ja? Är du otrogen så är du en fiende. Jag har själv ingen lust men kolla hur det är att vara ateist eller kristen i saudiarabien. Islamska länder är inte kända för att vara speciellt sekulära så vitt jag vet.

https://www.gd.se/artikel/har-ar-nagra-exempel
https://www.dn.se/asikt/dodstraff-for-avhopp-fran-islam-i-13-lander/
http://humanisterna.se/nyheter/ateism-som-asylskal/

Jag vill inte vandra den vägen, inte ens ta ett steg.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Japp, jag tror inte att det kommer hända, och/men jag blundar inte för vad som hänt i de länder leds av muslimer och hur det ser ut med t.ex. demokrati, yttrandefrihet och ranking i diverse listor gällande t.ex. livskvalité och välbefinnande.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, jag tror inte att det kommer hända, och/men jag blundar inte för vad som hänt i de länder leds av muslimer och hur det ser ut med t.ex. demokrati, yttrandefrihet och ranking i diverse listor gällande t.ex. livskvalité och välbefinnande.

Länder med extremistisk ledning är skit oavsett religion. Jag undrade bara om du tror att det kommer att införas sharialagar i Sverige osv.

Livskvalitet och välbefinnande brukar ligga lågt i fattiga länder oavsett religion. Det finns kristna länder i Afrika som är skit, det finns muslimska länder i Asien som är ganska hyfsade osv. Ganska stor skillnad på Nicaragua och Italien, trots samma religion. Osv.

Det är smartare att fokusera på graden av extremism snarare än vilken religion det handlar om. Och kanske framförallt ta ett steg tillbaka och studera kopplingen utbildning-extremism.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag minns ganska bestämt att du förnekat, relativiserat, förminskat, förlöjligat och ifrågasatt de problem som diskuteras i denna tråd.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Alla problem bör hanteras för sig. Jag är hundra procent övertygad om att man inte löser bombdåd med att stänga gränser eller med hårdare straff.
Brott görs av individer.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Alla problem bör hanteras för sig. Jag är hundra procent övertygad om att man inte löser bombdåd med att stänga gränser eller med hårdare straff.
Brott görs av individer.

och individer formas av sin omgivning. Frgan är om vi vill att dom ska formas av den omgivnng vi har lyckats ge dom?

Raderad medlem 51742

Guest
Länder med extremistisk ledning är skit oavsett religion. Jag undrade bara om du tror att det kommer att införas sharialagar i Sverige osv.

Livskvalitet och välbefinnande brukar ligga lågt i fattiga länder oavsett religion. Det finns kristna länder i Afrika som är skit, det finns muslimska länder i Asien som är ganska hyfsade osv. Ganska stor skillnad på Nicaragua och Italien, trots samma religion. Osv.

Det är smartare att fokusera på graden av extremism snarare än vilken religion det handlar om. Och kanske framförallt ta ett steg tillbaka och studera kopplingen utbildning-extremism.

Ja, att bara se till religion är inte speciellt användbart. Extremism är mer användbart att titta på om man skall göra ett försök till analys. Det är också lätt att enbart tala om islam (extrem eller ej) som en avgörande faktor, när det snarare borde vara mer användbart för analysen att se till fler faktorer, många av dem kulturella, i de aktuella länderna och att dessa faktorer samverkar i ett komplext samspel. Du tar upp utbildning och jag tror det kan vara relevant att se till även t ex förekomsten av klankultur, hederskultur osv.

Lägger vi samman t ex brist på utbildning, islamsk extremism och klankultur får vi förmodligen en ganska explosiv cocktail, och det går inte att komma ifrån att de problem vi observerar oftare tycks förekomma bland människor som har sitt ursprung i ett muslimskt land, men det gäller att inte blanda ihop korrelation med kausalitet. Att generalisera vitt och brett och prata om problem som om det gällde alla muslimer blir inte speciellt användbart om man skall försöka lösa problem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Brott görs av individer.
Så dumt resonemang att det inte ens går att bemöta.

Studio jordbruk jätteobehagligt kille en gardin.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Just det där med utbildning - extremism finns det iofs en twist på. Hörde om att det gjorts forskning om detta (minns inte exakt källa eller alla nyanserna i det) och den hade tydligen visat att det bland högintellektuella som läste och lärde sig en massa saker, och i vissa miljöer, kunde finnas en ökad benägenhet att fastna i galna idéer som t ex nazism, konspirationsteorier, tron på utomjordingar och islamsk extremism. Det är väl för övrigt flera av de som rest för att kriga för IS som var välutbildade och levde under ordnade förhållanden. Samma sak med flera av de som begått terrordåd i Islams namn.

Så utbildning är förmodligen inget vaccin mot galna idéer. Gäller att komma åt grogrunden till de galna idéerna och skapa förutsättningar för att goda idéer uppstår istället. Samt skydda samhället från de med galna idéer.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati