Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Lugnt. Jag är öppen för alla förslag.

Jag råkade på min granne nyss då dom hade öppen dörr och höll på med något, själv var jag på väg till återvinningskärlen med två kassar skräp. Så jag hojtade "Hej", så frågade jag lite tyst "Hur hamnde du på den listan". Killen svarar lugnt och lite uppgivet "Jag vet inte ..".

Vi pratade kanske 10 minuter om saken, och jag tror honom. Han kan ha halkat med tillsammans med nån han möjligtvis känner, men han verkar inte kunna minnas något som direkt gjort honom sådan ovän med någon person att man får sitt namn på en sån lista. Hur som helst är jag lite mindre nervös nu, och hoppas på nya illdåd inatt, men LÅNGT HÄRIFRÅN.
Han kanske ska kolla vilka som är folkbokförda på adressen. Nu var ju han på listan men kanske värt att kolla så det inte är p. g. a. G. B. A. Om det förändrar något i sak vet jag inte.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
UncleTom har säkert nån med 500k skottpeng bokförd hos sig
Det har jag säkert, med flera. Men så länge jag inte lägger mig i deras affärer så borde jag väl kunna bo nogorlunda bra i området?

Nyss ringde min gulliga lilla tant med gråten i halsen, "Vi måste flytta, det säger alla här på jobbet ...". Visst, vart ska vi flytta då? Det händer ju överallt. Och där det inte hänt än kommer det garanterat hända inom en snar framtid.

Hon tvingade mig ringa 11414 och tala med en polis, vilket jag gjorde. Vi snackade kanske 4-5 minuter och jag får inte veta nåt nytt annat än att dom undersöker listan och att den förmodligen är fejk, men att dom inte är säkra. Och polisen önskade mig lycka till och "hoppas att det inte händer nåt". Tackar, och hej. Vad mer kan han säga?

För min egen del hoppas jag att nån spränger entren så jag får ledigt från jobbet ett par veckor för terapi och få lite mer fritid.

.. kanske kan spränga entren själv.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låt mig gissa, planen kommer inte gå tomma tillbaka. Öppna era armar!
Jo tack. Sverige och många andra länder valde att inte ta emot flyende judar på 1930-talet.
Vi kristna var ju givetvis antisemiter.
Och resulatat är att ett annat semitiskt folk araber nu kommer i floder hit.
Och nu är det så multi-kulti ! Jättekul !
Så varför klaga ?
Och varför lägga en massa tid på ta reda på vem som sköt hen igår ?
Varför ska vi lägga tid och resuser på att blanda oss i deras interna konflikter ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Läser det här i GP.
den före detta EU-parlamentarikern Jessica Stegrud tog till plattformen X (tidigare känt som Twitter). Bakgrunden är att det skulle spelas en EM-kvalmatch i fotboll mellan Belgien och Sverige på måndagskvällen – som avbröts till följd av attacken, arenan evakuerades på svenska fans under ett stort säkerhetspådrag.

”Reinfeldt får poliseskort ut från arenan – efter det att två (troligen) svenska fotbollsfans dödats av islamist. Han om någon borde ha tvingats sitta kvar utan något som helst beskydd. Mina tankar går till de dödade och deras anhöriga. Mitt förakt går till alla de politiker – inklusive FR – som lagt grunden för detta,” skriver Stegrud i ett inlägg som snabbt raderades.

Senare förklarade hon sitt uttalande i ett nytt inlägg: ”Jag önskar att alla svenskar kunde känna sig trygga – inte minst på väg till en fotbollsmatch. Det gäller såklart också Fredrik Reinfeldt. Jag ser dock inte varför de som lagt den politiska grunden för denna otrygghet skall ha mer skydd än oss andra”.

Stegruds uttalande har kritiserats hårt, inte minst av ledande moderater. Carl Bildt skriver: ”Oerhört. Av en ledamot av Sveriges riksdag”.

Ja det är klar skillnad på dagens svenska politiker och "Stormakttidens" t.ex. Gustav II Adolf.
Dagens politiker gillar att skicka fram andra svenskar (t.ex. poliser) för att ta smällen.
Gustav II Adolf tvekade inte att själv leda trupperna på slagfältet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Läser det här i GP.
den före detta EU-parlamentarikern Jessica Stegrud tog till plattformen X (tidigare känt som Twitter). Bakgrunden är att det skulle spelas en EM-kvalmatch i fotboll mellan Belgien och Sverige på måndagskvällen – som avbröts till följd av attacken, arenan evakuerades på svenska fans under ett stort säkerhetspådrag.

”Reinfeldt får poliseskort ut från arenan – efter det att två (troligen) svenska fotbollsfans dödats av islamist. Han om någon borde ha tvingats sitta kvar utan något som helst beskydd. Mina tankar går till de dödade och deras anhöriga. Mitt förakt går till alla de politiker – inklusive FR – som lagt grunden för detta,” skriver Stegrud i ett inlägg som snabbt raderades.

Senare förklarade hon sitt uttalande i ett nytt inlägg: ”Jag önskar att alla svenskar kunde känna sig trygga – inte minst på väg till en fotbollsmatch. Det gäller såklart också Fredrik Reinfeldt. Jag ser dock inte varför de som lagt den politiska grunden för denna otrygghet skall ha mer skydd än oss andra”.

Stegruds uttalande har kritiserats hårt, inte minst av ledande moderater. Carl Bildt skriver: ”Oerhört. Av en ledamot av Sveriges riksdag”.

Ja det är klar skillnad på dagens svenska politiker och "Stormakttidens" t.ex. Gustav II Adolf.
Dagens politiker gillar att skicka fram andra svenskar (t.ex. poliser) för att ta smällen.
Gustav II Adolf tvekade inte att själv leda trupperna på slagfältet.
Många moderater med darrande underläpp och förorättad uppsyn nu.

Bildt verkar sakna begrepp om vad som är "oerhört", stackarn. Hoppas någon vuxen kan förklara för honom.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har jag säkert, med flera. Men så länge jag inte lägger mig i deras affärer så borde jag väl kunna bo nogorlunda bra i området?

Nyss ringde min gulliga lilla tant med gråten i halsen, "Vi måste flytta, det säger alla här på jobbet ...". Visst, vart ska vi flytta då? Det händer ju överallt. Och där det inte hänt än kommer det garanterat hända inom en snar framtid.

Hon tvingade mig ringa 11414 och tala med en polis, vilket jag gjorde. Vi snackade kanske 4-5 minuter och jag får inte veta nåt nytt annat än att dom undersöker listan och att den förmodligen är fejk, men att dom inte är säkra. Och polisen önskade mig lycka till och "hoppas att det inte händer nåt". Tackar, och hej. Vad mer kan han säga?

För min egen del hoppas jag att nån spränger entren så jag får ledigt från jobbet ett par veckor för terapi och få lite mer fritid.

.. kanske kan spränga entren själv.
Kolla var HA eller andra mogna och stabila kriminella nätverk har lokaler, och bosätt dig i det området men inte direkt granne med dem så blir det lugnt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
På nyspråk var det alltså ett, citat; "sportattentat", slut citat.

Det säger Fredrik Reinfeldt, Sanningsministeriet.

Kanske lättar det upp om en f d statsminister, eller varför inte två, agerar gycklare och desinformerar lite casual om en såpass allvarlig händelse.
Vad kan anhöriga tänkas tycka om förringandet, tro?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Har ingen koll på antal bokbränder men tänk om resonemanget är 1 bok = 1 liv då är det nog inte slut än.
Vid sport och idrott där Sverige deltar blir det möjligtvis väldigt få biljetter sålda om man spekulerar om attackens effekt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Många moderater med darrande underläpp och förorättad uppsyn nu.

Bildt verkar sakna begrepp om vad som är "oerhört", stackarn. Hoppas någon vuxen kan förklara för honom.
Förklara nått för gymnasisten Carl 500 % Bildt. :rofl

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
När världen går under och allt bara är ett brinnande hav av död och elände så skulle politikerna stå där och upprepa samma mantra som vanligt.

Vi vill satsa mer resurser på polisen.
I vår budget så lägger vi x kr på y.
Låt oss nu enas om att...
Vi har varit naiva.
Nu krävs det kraftfulla åtgärder.
osv
osv

För lite, för sent. Som alltid.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten