Varför någon gett sossarna någon sorts förtroende efter att de saboterat landet gång på gång kan man ju fråga sig, men vi har iaf en hög nihilister och sarkastiska rövhål i generationen som blir myndig nu, som inte verkar ha många heliga kor så förhoppningsvis kanske de äntligen avslutar trenden att unga röstar på sossarna? '
?
Jag tror inte man skall underskatta sossarnas förmåga att återigen ta makten. Maktinstinkten är allt för stark så jag tror de kommer göra vad som krävs. En spekulation jag har är att de kommer försöka få till uppgörelser med de borgerliga partierna före valet om såväl kärnkraft som frågor relaterade till invandring och extremism för att på detta sätt förhindra MP och V att påverka dessa frågor i en kommande S-ledd regering.
För kärnkraftfrågan skulle då strategin kunna vara (givet att opinionsläget visar på ett övertag för vänsteroppositionen) att för M/KD/L hota med risken att kärnkraftsatsningen annars rullas tillbaka vid ett regeringsskifte.
För frågorna relaterat till invandring, extremism osv är kanske en uppgörelse mindre sannolik, men en S-strategi där skulle ju kunna vara att ytterligare skruva upp tonläget gentemot SD och därmed provocera dem att komma med så radikala förslag att det skapar en djup splittring mellan SD och M/KD/L, särskilt om SD ställer krav på minister- eller till och med statsministerposten vid nästa val. Om S då helt ställt om sin egen politik på området till att linjera med M kan de då erbjuda en "räddning" för regeringen som i princip innebär en fortsättning på den inslagna vägen från Tidöavtalet, men samtidigt utesluter V/MP/SD från fortsatt påverkan.
Långsökt kanske, men denna typ av maktspel skulle inte alls förvåna mig om det skedde från S sida - om det skulle lyckas är en annan sak.