Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Köpte just två chorizo på Stureplan.
Frågade chorizo mannen var han bor etc.
6 mån Sverige, 3 mån Kairo 3 mån oklart.
Högkvalificerad arbetskraftsinvandring.
Vissa tror på det, andra inte, undrar vilka som har rätt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För en knippe år sedan jobbade jag ihop med en iranier, han var en över medel kapabel programmerare och en rolig typ. Tvivelsutan den mest genuint liberala människa jag någonsin träffat. Han hade asyl i sverige för att han var vapenvägrare och regimmotståndare i Iran, så han skulle bli hängd i hemlandet om han återvände (har jag för mig).
Han var inte en av de som åker hem på semester. Men helt klart kvalificerad arbetskraftsinvandring.

Annars är väl den mesta kvalificerade arbetskraftsinvandringen indier och pakistaner.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja så är det och det är så befängt att dessa människor tillåts resa tillbaka och behålla sina svenska förmåner.

Undrar om något politiskt parti kommer driva den frågan och få gehör.
Knappast, för det är svårt ta av medborgarskap.
Men det finns ett enkelt sätt få slut på dom här resorna och minska invandringen av sociala turister. Det är att förutsättningen för att få ut ett svenskt pass är att du de senaste 5 åren haft en inkomst från arbete som överstigit medelinkomsten och betalat inkomstskatt varje månad dvs idag ca 4000 kr/månad eller 48000 kr/år.
Har du inte gjort detta så kan du inte få ett svenskt pass.
Reser du sedan utomlands på ett annat lands pass så är det inga problem dra in svenskt medborgarskap och uppehållstillstånd.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Knappast, för det är svårt ta av medborgarskap.
Ygerman: "Om en person med flyktingstatus frivilligt återvänder till det land som han eller hon flytt från kan det innebära att personen inte längre är flykting och att personens flyktingstatusförklaring därmed ska återkallas. Detta följer av både utlänningslagen och internationell rätt. Det kan i vissa fall då bli aktuellt att återkalla personens uppehållstillstånd. Det är Migrationsverket som efter en individuell bedömning i varje enskilt fall avgör om en statusförklaring eller ett uppehållstillstånd ska återkallas. Statsrådet menade vidare att det var beklagligt att vissa människor missbrukar asylsystemet och menade att det skulle motverkas.

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ygerman: "Om en person med flyktingstatus frivilligt återvänder till det land som han eller hon flytt från kan det innebära att personen inte längre är flykting och att personens flyktingstatusförklaring därmed ska återkallas. Detta följer av både utlänningslagen och internationell rätt. Det kan i vissa fall då bli aktuellt att återkalla personens uppehållstillstånd. Det är Migrationsverket som efter en individuell bedömning i varje enskilt fall avgör om en statusförklaring eller ett uppehållstillstånd ska återkallas. Statsrådet menade vidare att det var beklagligt att vissa människor missbrukar asylsystemet och menade att det skulle motverkas.

Hur många är det aktuellt för ? Många reser ju inte på Turistresa (semester är väl nått man får om man har ett arbete i Sverige) förrän de är svenska medborgare. Även om man kan resa på sitt gamla pass och sedan bli svensk medborgare medan man bor i landet man flytt från ! :rofl
Citat: Dawit Isaak kom till Sverige 1987 som flykting från självständighetskriget i Eritrea. Han slog sig ned i Lerum, försörjde sig som städare och fick svenskt medborgarskap 1992. Isaak behöll dock sitt eritreanska medborgarskap och har således dubbla medborgarskap. Efter krigets slut 1991 återvände han till Asmara där han blev delägare i och arbetade som journalist på landets första oberoende tidning Setit.[7] slut Citat
Ygeman säger att det kan innebära ... och skall återkallas. Exempel på återkallning ?
Det verkar ju med exemplet Dawit Isaak att det vanliga är att hen blir svensk medborgare bosatt i landet hen flytt från.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur många är det aktuellt för ? Många reser ju inte på Turistresa (semester är väl nått man får om man har ett arbete i Sverige) förrän de är svenska medborgare. Även om man kan resa på sitt gamla pass och sedan bli svensk medborgare medan man bor i landet man flytt från ! :rofl
Citat: Dawit Isaak kom till Sverige 1987 som flykting från självständighetskriget i Eritrea. Han slog sig ned i Lerum, försörjde sig som städare och fick svenskt medborgarskap 1992. Isaak behöll dock sitt eritreanska medborgarskap och har således dubbla medborgarskap. Efter krigets slut 1991 återvände han till Asmara där han blev delägare i och arbetade som journalist på landets första oberoende tidning Setit.[7] slut Citat
Ygeman säger att det kan innebära ... och skall återkallas. Exempel på återkallning ?
Det verkar ju med exemplet Dawit Isaak att det vanliga är att hen blir svensk medborgare bosatt i landet hen flytt från.
Helt rätt, men notera att Ygeman talar hypotetiskt om uppehållstillstånd, inte om medborgarskap. Sedan är det ju som du säger, Migrationsverket har aldrig använt möjligheten (proof me wrong) så det är bara ett resonemang och har inget med verkligheten att göra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helt rätt, men notera att Ygeman talar hypotetiskt om uppehållstillstånd, inte om medborgarskap. Sedan är det ju som du säger, Migrationsverket har aldrig använt möjligheten (proof me wrong) så det är bara ett resonemang och har inget med verkligheten att göra.
Och svaret på den skriftliga frågan om dra in uppehållstillstånd var Citat:
Hej,

Som utgångspunkt besvarar en övergångsregering inte interpellationer eller skriftliga frågor. Vissa frågor, bl.a. frågor som rör EU-ärenden eller rena sakförhållanden, kan det dock bli aktuellt att besvara. Bedömningen är att skriftliga frågan 2021/22:1914 Flyktingar som semestrat i hemlandet inte är sådan att den bör besvaras av en övergångsregering. Frågan 2021/22:1914 kommer därför inte att besvaras.

Jenny Kvarnholt

Expeditionschef
slut citat
:rofl
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Annars är väl den mesta kvalificerade arbetskraftsinvandringen indier och pakistaner.


Jag tycker vi kunde ha svenska medborgare att köra runt på tvåtaktsmopeder, eller ännu hellre så kunde folk äta på restaurangen om de Gud förbjude nu inte kan laga sin egen mat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Och svaret på den skriftliga frågan om dra in uppehållstillstånd var Citat:
Hej,

Som utgångspunkt besvarar en övergångsregering inte interpellationer eller skriftliga frågor. Vissa frågor, bl.a. frågor som rör EU-ärenden eller rena sakförhållanden, kan det dock bli aktuellt att besvara. Bedömningen är att skriftliga frågan 2021/22:1914 Flyktingar som semestrat i hemlandet inte är sådan att den bör besvaras av en övergångsregering. Frågan 2021/22:1914 kommer därför inte att besvaras.

Jenny Kvarnholt

Expeditionschef
slut citat
:rofl
Dumma dumma SD som ställer så dumma dumma frågor.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Skulle säga att indier är överreklamerade och redan för drygt 20 år sedan hette det att all IT skulle flytta dit vilket som synes inte alls blev fallet. På den tiden jag jobbade på ett stort telecom-bolag var där en del jobb som flyttades dit men de lyftes tebax sen. Att man inte står ut med att höra brytningen förbättrade inget.

Iranier har jag träffat en handfull inom it-världen och de har varit genuint trevliga människor med bra arbetsmoral men inte de absolut skarpaste knivarna i lådan men dugliga med marginal. När jag tänker på dom får jag inte ihop att landet i sig är som det är.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle säga att indier är överreklamerade och redan för drygt 20 år sedan hette det att all IT skulle flytta dit vilket som synes inte alls blev fallet. På den tiden jag jobbade på ett stort telecom-bolag var där en del jobb som flyttades dit men de lyftes tebax sen. Att man inte står ut med att höra brytningen förbättrade inget.

Iranier har jag träffat en handfull inom it-världen och de har varit genuint trevliga människor med bra arbetsmoral men inte de absolut skarpaste knivarna i lådan men dugliga med marginal. När jag tänker på dom får jag inte ihop att landet i sig är som det är.
När jag jobbade på Ericsson för 20 år sen var det en produkt på sajten som bestämde sig för att de skulle lägga arbetet på att skriva dokumentation på ett team i indien, för de fick ju 2 indier för mindre än vad en svensk kostade.
Resultatet var att de behövde samma svensk som skrev dokumentationen tidigare, och hade två indier som gjorde jobbet svårare för honom.

Har en hel hög med liknande historier. Har jobbat med helt okej indier med, men de är i en påtaglig minoritet. Men visst verkar det vara lite mindre populärt att ge all utveckling till indiska konsultbolag nuförtiden, för det blir inte billgare att betala 2 gånger för samma arbete. 1 gång för att indierna ska misslyckas och 1 gång för att panikutveckla något med ett svenskt bolag.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är fantastiskt gott om indier inom IT.
17346f941d967879cff8aab2bc71286e-2942244803.jpg
Även inom den naturvetenskapliga forskningen. Fram till 2004 var det gott om jobb men då inträffade den indiska invasionen.
Klart man anställer två indier för samma lön som en svensk, när de dessutom aldrig tar föräldraledighet eller VAB eller sjukanmäler sej.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
View attachment 500792
Även inom den naturvetenskapliga forskningen. Fram till 2004 var det gott om jobb men då inträffade den indiska invasionen.
Klart man anställer två indier för samma lön som en svensk, när de dessutom aldrig tar föräldraledighet eller VAB eller sjukanmäler sej.
SEdan, att de mest bara genererar merjobb för att städa upp efter dem är ju bara positivt... :crash
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
TV4 vill att jag uppdaterar till TV4+ med tre månaders bindningstid, dvs 597kr. Yle sänder gratis.

Men heja Finland 🇫🇮
SVT och tv4 har sänt varannan match och SVT är ju "gratis". Handlar väl bara om vem som slänger upp mest slantar och köper tv-rättigheterna.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top