Sverige idag..

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hur ska den obegåvade förstå att hen ljuger pga okunskap!

Krav på minimipoäng på högskoleprov för att kunna sitta i riksdan.
Arbetslivserfarenhet.

Skolan är ju numera inrättad efter principen att alla ska få medalj men trots detta så blir många utan.
Jag fattade det som att det skulle kunna vara aktuellt i frågor där det var tydligt att politikern måste ha känt till hur det egentligen låg till, men ändå valt att ljuga.

Sen kan det kanske finnas ett gränsland där politikern varit för obegåvad för att ta det till sig, men frågan är om detta vanligen är det egentliga problemet. Visst är det tyvärr ofta så att det tenderar att inte bli de skarpaste knivarna i lådan som blir politiker, men även de tror jag har förmåga att fatta. Snarare kanske det blir en effekt av biasering i kombination med prestige och partikultur osv som gör att man blir blind för andra perspektiv på verkligheten än de som odlats i den egna partikulturen och då ligger det nära till hands att få en mer flexibel syn på sanningen för att anpassa den till sin biaserade syn på verkligheten. Någon slags självbedrägeri som det finns incitament för politikerna att fortsätta med och som leder till bedrägeri mot väljarna i förlängningen

Man kan ställa sig frågan vad som skapar denna typ av kultur och beteenden bland politiker.

Som du är inne på grundas nog en del redan i skolan. Det finns någonting osunt när konformismen och grupptänkandet går så långt som de ibland gör i Sverige. Vi skulle behöva en stor dos av mer självständigt tänkande.

Men vi ser ju liknande problem, i vissa avseenden värre, även i andra länder som inte är lika konformistiska, i Europa såväl som i USA. Upplevelsen hos många är nog att det politiska systemet ruttnat inifrån och både orsakerna till det, liksom reaktionerna på det, blir grogrund för djupa konflikter som ger ganska kassa förutsättningar för en sund vidareutveckling av samhällen.

Det är i ljuset av detta jag tycker det kan vara intressant att utforska sätt som kan få dynamiken att förändras från en nedåtgående spiral till en positivt uppgående. Att politiker förhindras från att ljuga kanske kan vara en liten del i det (om det ens funkar), men det krävs väldigt mycket mer än så.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har inte satt mig in i detta fall överhuvudtaget, knappt på rubriknivå, men jag upplever att denna person resonerar väldigt välbekant.






Är detta en SH medlem?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det finns någonting osunt när konformismen och grupptänkandet går så långt som de ibland gör i Sverige. Vi skulle behöva en stor dos av mer självständigt tänkande.
Hear ye, hear ye! Men det får man inte lära sig i skolan, tyvärr. Skolsystemet ger mig ont i magen. Det finns så mycket potential.

Ang straff för ljug. Hur gör man i andra (riktiga) jobb när folk ljuger?
Man kan ju alltid rösta med fötterna sas, dvs rösta på någon annan. Men folk gör ju inte det och en tolkning av det kan vara att ljugandet helt enkelt inte är en så viktig faktor i sammanhanget.
Jag ser det nästan som nedsättande på något sätt mot mig när politiker ljuger. Det är omoraliskt och inget som har i något recept på hur man styr ett land att göra. Enkelt sätt så är det så att om du ska ha min röst så ska du tala sanning. Ljuger du en gång så är det utvisningsbåset för resten av livet. Men andra verkar inte tänka så.

Någon slags självbedrägeri som det finns incitament för politikerna att fortsätta med och som leder till bedrägeri mot väljarna i förlängningen

Man kan ställa sig frågan vad som skapar denna typ av kultur och beteenden bland politiker.
Tror du svarar på sista stycken med det första stycket. Det fungerar, de TJÄNAR på det.
Som att filma i fotboll.

Det är i ljuset av detta jag tycker det kan vara intressant att utforska sätt som kan få dynamiken att förändras från en nedåtgående spiral till en positivt uppgående. Att politiker förhindras från att ljuga kanske kan vara en liten del i det (om det ens funkar), men det krävs väldigt mycket mer än så.
Jag tror det vore sju resor bättre om det skedde helt av sig självt. Vi fostrar varandra till att håna politiker som ljuger. Att ljuga ska inte vara olagligt men det ska ses ned på å det grövsta rent spontant och instinktivt bland befolkningen så att vi kan håna och stöta ut de som ljuger och så rättar saken upp sig självt.
Hemska tanke att enda anledningen till att en politiker inte ljuger mig rakt upp i ansiktet är att den är rädd för att straffas juridiskt. Då är det nästan bättre att personen får visa sitt sanna omoraliska degenererade jag och så får vi en motreaktion på det. Och det är kanske där man skulle börja? Varför reagerar inte folk mer kraftfullt mot politiker som ljuger (jag var inne på det ovan)?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hear ye, hear ye! Men det får man inte lära sig i skolan, tyvärr. Skolsystemet ger mig ont i magen. Det finns så mycket potential.

Ang straff för ljug. Hur gör man i andra (riktiga) jobb när folk ljuger?
Man kan ju alltid rösta med fötterna sas, dvs rösta på någon annan. Men folk gör ju inte det och en tolkning av det kan vara att ljugandet helt enkelt inte är en så viktig faktor i sammanhanget.
Jag ser det nästan som nedsättande på något sätt mot mig när politiker ljuger. Det är omoraliskt och inget som har i något recept på hur man styr ett land att göra. Enkelt sätt så är det så att om du ska ha min röst så ska du tala sanning. Ljuger du en gång så är det utvisningsbåset för resten av livet. Men andra verkar inte tänka så.


Tror du svarar på sista stycken med det första stycket. Det fungerar, de TJÄNAR på det.
Som att filma i fotboll.


Jag tror det vore sju resor bättre om det skedde helt av sig självt. Vi fostrar varandra till att håna politiker som ljuger. Att ljuga ska inte vara olagligt men det ska ses ned på å det grövsta rent spontant och instinktivt bland befolkningen så att vi kan håna och stöta ut de som ljuger och så rättar saken upp sig självt.
Hemska tanke att enda anledningen till att en politiker inte ljuger mig rakt upp i ansiktet är att den är rädd för att straffas juridiskt. Då är det nästan bättre att personen får visa sitt sanna omoraliska degenererade jag och så får vi en motreaktion på det. Och det är kanske där man skulle börja? Varför reagerar inte folk mer kraftfullt mot politiker som ljuger (jag var inne på det ovan)?

Ja hur gör man i verkligheten? Närmast jämförelse är väl en anställd företagsledare som ljuger för sina aktieägare.

Han blir nog inte kvar länge när det uppdagas och han får nog se sig om efter jobb som innebär ett antal steg neråt karriärmässigt.

Vet inte om det finns några bra exempel. Refat El Saied var ju iofs en ordentlig mytoman eller egentligen kanske snarare en bedragare.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja hur gör man i verkligheten? Närmast jämförelse är väl en anställd företagsledare som ljuger för sina aktieägare.

Han blir nog inte kvar länge när det uppdagas och han får nog se sig om efter jobb som innebär ett antal steg neråt karriärmässigt.

Vet inte om det finns några bra exempel. Refat El Saied var ju iofs en ordentlig mytoman eller egentligen kanske snarare en bedragare.
Det gäller att bli utköpt så dyrt att vederlaget kompenserar.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hear ye, hear ye! Men det får man inte lära sig i skolan, tyvärr. Skolsystemet ger mig ont i magen. Det finns så mycket potential.

Ang straff för ljug. Hur gör man i andra (riktiga) jobb när folk ljuger?
Man kan ju alltid rösta med fötterna sas, dvs rösta på någon annan. Men folk gör ju inte det och en tolkning av det kan vara att ljugandet helt enkelt inte är en så viktig faktor i sammanhanget.
Jag ser det nästan som nedsättande på något sätt mot mig när politiker ljuger. Det är omoraliskt och inget som har i något recept på hur man styr ett land att göra. Enkelt sätt så är det så att om du ska ha min röst så ska du tala sanning. Ljuger du en gång så är det utvisningsbåset för resten av livet. Men andra verkar inte tänka så.


Tror du svarar på sista stycken med det första stycket. Det fungerar, de TJÄNAR på det.
Som att filma i fotboll.
Ja, exakt. Så som nuvarande system fungerar blir det nästan så att de politiker som talar sanning förlorar på det. Allt blir kortsiktigt och förtroende behöver bara skapas för att vinna nästa val. De flesta människor är inte tillräckligt intresserade och engagerade i det som sker i politiken för att det skall löna sig att bygga långsiktigt förtroende. De politiska partierna har allt mer gått mot att bli PR-maskinerier som styr byråkratiska kolosser och triangulerar vilken fråga som de vinner på att driva, varpå de manipulerar väljarna att välja just deras produkt. Och så börjar det om... Inte konstigt människor tappar förtroendet och att de politiker som nu går framåt i hela västvärlden är populister som lärt sig utnyttja sociala medier.

Men det löser inte de systemiska problemen. Tror besluten behöver komma närmare människor. Inte bara geografiskt, utan också att människor direkt kan påverka specifika frågor på ett annat sätt. Kanske mer av direktdemokrati som i Schweiz eller den variant som kallas Liquid Democracy där det även är möjligt att delegera sina röster i specifika frågor till olika personer man har förtroende för, t ex för att de har expertkunskap i frågan. Men det finns nackdelar också.

Jag tror det vore sju resor bättre om det skedde helt av sig självt. Vi fostrar varandra till att håna politiker som ljuger. Att ljuga ska inte vara olagligt men det ska ses ned på å det grövsta rent spontant och instinktivt bland befolkningen så att vi kan håna och stöta ut de som ljuger och så rättar saken upp sig självt.
Hemska tanke att enda anledningen till att en politiker inte ljuger mig rakt upp i ansiktet är att den är rädd för att straffas juridiskt. Då är det nästan bättre att personen får visa sitt sanna omoraliska degenererade jag och så får vi en motreaktion på det. Och det är kanske där man skulle börja? Varför reagerar inte folk mer kraftfullt mot politiker som ljuger (jag var inne på det ovan)?
Ja, det här är viktigt. När det handlar om förändring av kultur och beteenden så är det mycket svårt att påverka explicit genom lagar osv., iaf om det skall bli varaktigt och inte kräva enorma resurser och/eller repression för att se till att det efterlevs. Lagarna kan mer fylla funktionen att formalisera sådant som redan har växt fram kulturellt, för att göra det mer stabilt över tid.

Förändring sker snarare indirekt. Berättelserna vid fikaborden, i familjen, mellan vänner osv. Om människorna i ett samhälle själva tolkade de berättelser som representerade vad som sker omkring dem, vilka berättelser skulle de vilja se fler av och vilka skulle de vilja se färre av? Hur skulle de kunna påverka förutsättningarna omkring dem så att positiv förändring lättare kan ske? Jag tänker mig att politiker skulle kunna ta rätt många steg tillbaka i sitt detaljstyrande och istället skapa utrymme för sådana processer - på alla nivåer.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag har inte satt mig in i detta fall överhuvudtaget, knappt på rubriknivå, men jag upplever att denna person resonerar väldigt välbekant.






Är detta en SH medlem?
giphy-downsized-large.gif
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad är detta? Påminner om en gif kommunikation med min son, som just fått sin första telefon.
Det kan eventuellt vara en bild på mig när jag började känna igen min egen spegelbild i personen som Ditta pratade med.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det kan eventuellt vara en bild på mig när jag började känna igen min egen spegelbild i personen som Ditta pratade med.
Ja jag kände mig så i morse.

😅

Vad är det för dialekt denna Ditta drabbats av? Noterar att hon snackar som min tandläkare, tandläkaren har någon typ av sommarställe i Norrland men måste vara någon vikingaby?

Apropå vikingaby? Är det någon som besökt den i Svanberga? 😅 Herregud vilken Cirkus.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja jag kände mig så i morse.

😅

Vad är det för dialekt denna Ditta drabbats av? Noterar att hon snackar som min tandläkare, tandläkaren har någon typ av sommarställe i Norrland men måste vara någon vikingaby?

Apropå vikingaby? Är det någon som besökt den i Svanberga? 😅 Herregud vilken Cirkus.
Jag blev också helt mindfucked över den där dialekten. Är det ens en svensk dialekt eller är det någon blandning av någon oklar mellansvensk dialekt med åländska och någon svag brytning på oklart annat språk?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag blev också helt mindfucked över den där dialekten. Är det ens en svensk dialekt eller är det någon blandning av någon oklar mellansvensk dialekt med åländska och någon svag brytning på oklart annat språk?
Jag tror typ någonstans mellan Söderhamn och Härnösand och sedan tjugo mil in i mörkret, dvs väster från E4.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tror typ någonstans mellan Söderhamn och Härnösand och sedan tjugo mil in i mörkret, dvs väster från E4.
Just det, tänkte också på Söderhamn först. Minns att morsan hade någon gammal kompis därifrån som snackade på ett liknande sätt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sverige är så sjukt tappat:
  1. Vi tar emot folk utan asylskäl och ger dem allt. ALLT.
  2. De åker tillbaka till sina hemländer på vår bekostnad och begår grova brott.
  3. Sverige blir upprört. Men inte på de som aldrig borde varit här utan på Irak. 😅
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sverige är så sjukt tappat:
  1. Vi tar emot folk utan asylskäl och ger dem allt. ALLT.
  2. De åker tillbaka till sina hemländer på vår bekostnad och begår grova brott.
  3. Sverige blir upprört. Men inte på de som aldrig borde varit här utan på Irak. 😅
Vi gör inte nog.
Du tex får se till att vara lite mer inkluderande och välkomnande så att de känner sig trygga i din närhet, din elaking. Du ska ändra på dig.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Sverige är så sjukt tappat:
  1. Vi tar emot folk utan asylskäl och ger dem allt. ALLT.
  2. De åker tillbaka till sina hemländer på vår bekostnad och begår grova brott.
  3. Sverige blir upprört. Men inte på de som aldrig borde varit här utan på Irak. 😅
Har också reagerat på att så många före detta flyktingar som åker hem på semester. (Det är helt naturligt att besöka familjen om man bor utomlands) men inte om man påstår att var tvungen att komma hit pga förföljelse.
Hur många "svenskar" var i Gaza när Israel svarade på deras terrorism?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har också reagerat på att så många före detta flyktingar som åker hem på semester. (Det är helt naturligt att besöka familjen om man bor utomlands) men inte om man påstår att var tvungen att komma hit pga förföljelse.
Hur många "svenskar" var i Gaza när Israel svarade på deras terrorism?
Det var väl många hundra i det de sedan kallar fängelse.

Det har alltid varit så här, chilenare var också hemma på semester, dessförinnan någon annan.

Åk ut till Arlanda, det kryllar av folk som varit flyktingar eller anhöriga/ömmande skäl. Vart ska de? Hur betalar de? När kommer de tillbaka? Har de semester? Har de skyddsskäl? Har de någonsin haft?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det finns människor här från Mellanöstern som inte kommit hit som flyktingar. Nu vet jag inte hur det är med haschtomten i Irak, men har man inte flytt ser jag inget hinder mot att resa hem. I det här fallet skedde det förstås under en period där UD avrådde från resor till Irak. Då får man skylla sig själv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns människor här från Mellanöstern som inte kommit hit som flyktingar. Nu vet jag inte hur det är med haschtomten i Irak, men har man inte flytt ser jag inget hinder mot att resa hem. I det här fallet skedde det förstås under en period där UD avrådde från resor till Irak. Då får man skylla sig själv.
Är det bara jag som undrar ifall de 4 dödsdömda i Irak är helt rena från domar i Sverige eller redan har flera fängelse domar i Sverige ?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top