Heaven
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 29 Oct 2023
- Hoj
- Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag fattade det som att det skulle kunna vara aktuellt i frågor där det var tydligt att politikern måste ha känt till hur det egentligen låg till, men ändå valt att ljuga.Hur ska den obegåvade förstå att hen ljuger pga okunskap!
Krav på minimipoäng på högskoleprov för att kunna sitta i riksdan.
Arbetslivserfarenhet.
Skolan är ju numera inrättad efter principen att alla ska få medalj men trots detta så blir många utan.
Sen kan det kanske finnas ett gränsland där politikern varit för obegåvad för att ta det till sig, men frågan är om detta vanligen är det egentliga problemet. Visst är det tyvärr ofta så att det tenderar att inte bli de skarpaste knivarna i lådan som blir politiker, men även de tror jag har förmåga att fatta. Snarare kanske det blir en effekt av biasering i kombination med prestige och partikultur osv som gör att man blir blind för andra perspektiv på verkligheten än de som odlats i den egna partikulturen och då ligger det nära till hands att få en mer flexibel syn på sanningen för att anpassa den till sin biaserade syn på verkligheten. Någon slags självbedrägeri som det finns incitament för politikerna att fortsätta med och som leder till bedrägeri mot väljarna i förlängningen
Man kan ställa sig frågan vad som skapar denna typ av kultur och beteenden bland politiker.
Som du är inne på grundas nog en del redan i skolan. Det finns någonting osunt när konformismen och grupptänkandet går så långt som de ibland gör i Sverige. Vi skulle behöva en stor dos av mer självständigt tänkande.
Men vi ser ju liknande problem, i vissa avseenden värre, även i andra länder som inte är lika konformistiska, i Europa såväl som i USA. Upplevelsen hos många är nog att det politiska systemet ruttnat inifrån och både orsakerna till det, liksom reaktionerna på det, blir grogrund för djupa konflikter som ger ganska kassa förutsättningar för en sund vidareutveckling av samhällen.
Det är i ljuset av detta jag tycker det kan vara intressant att utforska sätt som kan få dynamiken att förändras från en nedåtgående spiral till en positivt uppgående. Att politiker förhindras från att ljuga kanske kan vara en liten del i det (om det ens funkar), men det krävs väldigt mycket mer än så.