Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är inte lika många, men det är landet näst största sport sett till antalet utövare, och jag har för mig att utövare är definierat som registrerade i en aktiv klubb.
Det görs runt en tredjedels miljon tävlingsstarter i hästsport varje år i Sverige.
Hur många tävlingsstarter görs det i fotboll varje år? :hihi


Nej, det finns ganska många olika grenar. Som sportligt intresserad borde du ju känna till åtminstone dressyr eller hoppning då de är med i OS. Den med god marginal största grenen i hästsport i Sverige är dressyr.
Jag tycker att TSM lista är ganska bra även om den innehöll något knasigt, skyttet, men i övrigt tror jag den är korrekt. Så hästgrejen är off topic, kör golf istället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker att TSM lista är ganska bra även om den innehöll något knasigt, skyttet, men i övrigt tror jag den är korrekt. Så hästgrejen är off topic, kör golf istället.
Jag bryr mig väl inte om det alls egentligen, bortom att all sportutövning bör ske på egna medel och inte bör betalas med tvångsmedel.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Förstår inte riktigt logiken nu, tror inte man måste vara elitidrottare dock.
Det var ditt inlägg innan som roade mig lite, och att du direkt efter det tvärsäkert förminskar en annan idrott som (jo, faktiskt) råkar vara sveriges näst största sett till aktiva utövare.


Ja det är ju så klart en poäng men det är också en poäng att de flesta som säger det skulle inte orka springa en gång över en elvamanna, men om man själv tar sig an en hårdare fysisk prestation som inkluderar kamp, laganda, precision, styrka, snabbhet, vad det nu skulle vara, kanske ishockey på elitnivå, så kan man så klart klanka ner. 🙂
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det var ditt inlägg innan som roade mig lite, och att du direkt efter det tvärsäkert förminskar en annan idrott som (jo, faktiskt) råkar vara sveriges näst största sett till aktiva utövare.
Jaha, ja det är sant, knasigt!

Men nej, hästeriet är inte Sveriges näst största, inte enligt listan. 🥲

Golf! ♥️
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var kan man läsa mer om det? Filmande spelare förstör så mycket av det lilla nöjet det är att titta på det.

Kollade upp det, AFL, eller Aussie Rules.
De verkar spela med en äggformad boll...

Vet att jag såg något liknande men med fotbollsplan och fotboll istället för handägg. Men fullkontaktsport där spelarna inte sällan avslutar matchen med blödande sår.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Kollade upp det, AFL, eller Aussie Rules.
De verkar spela med en äggformad boll...

Vet att jag såg något liknande men med fotbollsplan och fotboll istället för handägg. Men fullkontaktsport där spelarna inte sällan avslutar matchen med blödande sår.
Fotboll förr var lite mer brutal också. Kolla (om man är tillräckligt intresserad av fotboll) på gamla klipp med Vinnie Jones.

Ang. AFL så har de ju gigantiska planer, mer än dubbelt så stora som fotbollsplaner. Och mycket folk.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nytt ämne vi kan dra igång parallellt.

Nynazismen är på väg att ta över Sverige, det ser man tydligt i denna film.

Fråga:
Vad är bäst, koreanen eller pensionsteorin? Det är två av mina favoriter i alla fall.

Noterar att NMR och AfS verkar trivas bra ihop.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fotboll förr var lite mer brutal också. Kolla (om man är tillräckligt intresserad av fotboll) på gamla klipp med Vinnie Jones.

Ang. AFL så har de ju gigantiska planer, mer än dubbelt så stora som fotbollsplaner. Och mycket folk.
HAh, hittade det. Footy 9s är AFL anpassad för vanliga fotbollsplaner, sedan var det bara det där med en rund boll...

Men helt klart mindre fjollig sport än FIFA fotboll.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Noterade också det, förvånade mig lite, eller så är det inte konstigare än att V och AFA överlappar varandra. Men ja, lite konstigt.
Är iofs inte så jätteförvånad - liknande åsiktsyttringar från liknande tankebas, men som uttrycks mer eller mindre extremt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är iofs inte så jätteförvånad - liknande åsiktsyttringar från liknande tankebas, men som uttrycks mer eller mindre extremt.
Jag skulle säga att det är jättestor skillnad, om du ser på den intervjun så är det ju uppenbart att detta är människor med väldigt svag begåvning på gränsen till förståndshandikappade medan AfS är i linje med nästan vilket parti som helst tex V eller MP när det kommer till grad av intellektualitet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skulle säga att indier är överreklamerade och redan för drygt 20 år sedan hette det att all IT skulle flytta dit vilket som synes inte alls blev fallet. På den tiden jag jobbade på ett stort telecom-bolag var där en del jobb som flyttades dit men de lyftes tebax sen. Att man inte står ut med att höra brytningen förbättrade inget.

Iranier har jag träffat en handfull inom it-världen och de har varit genuint trevliga människor med bra arbetsmoral men inte de absolut skarpaste knivarna i lådan men dugliga med marginal. När jag tänker på dom får jag inte ihop att landet i sig är som det är.
Jag var i Iran 1977 och 1978. Landet var då det mest utvecklade av länderna jag besökte i mellanöstern. Under Shahen. Men det behövs inte många för att ta makten i ett land.
Bara se på Sverige och det inflytande (mp) haft på politiken.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tycker att TSM lista är ganska bra även om den innehöll något knasigt, skyttet, men i övrigt tror jag den är korrekt. Så hästgrejen är off topic, kör golf istället.
Jag tycker den här listan är bättre!
  • Sveriges näst största ungdomsidrott (7-25 år), fotbollen är större, baserat på LOK-stöd (RF, 2022).


Men det är statistik och med statistik kan man visa vad som helst.
Är jag t.ex. en "utövare" som ryttare när jag aldrig varit med i en ridklubb eller tävlat?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker den här listan är bättre!
  • Sveriges näst största ungdomsidrott (7-25 år), fotbollen är större, baserat på LOK-stöd (RF, 2022).


Men det är statistik och med statistik kan man visa vad som helst.
Är jag t.ex. en "utövare" som ryttare när jag aldrig varit med i en ridklubb eller tävlat?
Ja att skytte var med på listan gjorde den lite irrelevant, jag är tex med i två skytteklubbar (var av jag ägnat båda två noll besök senaste 8-10 åren).

Svt kanske kommer köpa in ett fjorton dagars paket med män i grönt som missar pappersälg, då skulle alla fotbollshatare bli förvånade minsann!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja att skytte var med på listan gjorde den lite irrelevant, jag är tex med i två skytteklubbar (var av jag ägnat båda två noll besök senaste 8-10 åren).

Svt kanske kommer köpa in ett fjorton dagars paket med män i grönt som missar pappersälg, då skulle alla fotbollshatare bli förvånade minsann!
De "utövare" vi har i närliggande Sötälje skjuter inte på pappersälgar.
Man visar således inte fingret till bilister som kör illa!
Men det är en annan lista med annan statistik. ;)
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag skulle säga att det är jättestor skillnad, om du ser på den intervjun så är det ju uppenbart att detta är människor med väldigt svag begåvning på gränsen till förståndshandikappade medan AfS är i linje med nästan vilket parti som helst tex V eller MP när det kommer till grad av intellektualitet.
Lite så jag menade. Tankegods som har en del gemensamt, men i NMR:s fall uttryckt av svagbegåvade.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top