Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Självklart skulle inte alla hålla med om det, världen är inte svartvit om du missat det. Har du missat det? När då? Varför missade du det? Vilka är alla? Har du varit i Kina? Varför då/varför inte? Var har du studerat? Är du kines?

Skicka förhörskallelse med REK så kanske jag infinner mig.

Svaret är förövrigt nej på merparten av dina förhörsliknande frågor.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Om du uppfattar det som ett förhör ber jag om ursäkt. Jag är bara genuint nyfiken på att förstå hur du resonerar. Jag hade tänkt skriva ett längre svar, men ville först be dig förtydliga så att jag inte baserade mitt svar på felaktiga antaganden om vad du egentligen menar.

Men du behöver förstås inte utveckla ditt svar om du inte vill. Vi kan avbryta diskussionen här.

Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Varför kalla det islamistisk extremism?

Anledningen att jag använde begreppet "islamistisk extremism" i min fråga var därför att du i tidigare inlägg bl.a. skrev "det finns med Kina minst fyra ställen på jorden som kommer vara sharia-fria under nästa och nästnästa generation". Jag tolkade detta som att du ville beskriva en problematik som handlar om rörelser som inte accepterar vår demokratisyn. Tittar vi på exempelvis den definition som säkerhetspolisen använder för att beskriva extremism tyckte jag det problem du tog upp låg i linje med den definitionen.

"Säkerhetspolisen använder ordet extremism för att beskriva rörelser, ideologier eller personer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning. Vissa av dem utövar eller stödjer våld för att förändra samhället i önskad riktning."
Källa: Våldsbejakande islamistisk extremism i Sverige, Säkerhetspolisen

Det går förstås även att använda begreppet "islamism", men det blir mindre precist eftersom det då, beroende på tolkning, rymmer hela skalan från de som accepterar demokratiska principer/värderingar och arbetar politiskt med detta som utgångspunkt, till de som inte accepterar demokrati och är beredd att ta till våld för att uppnå sina syften.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kina är en bisarr kapitalistisk våt dröm med förmodligen jordens största inkomstklyftor. Har man sett den vulgära lyxen och extrema fattigdomen sida vid sida så blir det konstigt att kalla det kommunistiskt, det är en korrupt enpartistat som kallar sig kommunistisk, men de har även stort mått av ekonomisk frihet.

Kommunister är de inte.

Vad som är hoppfullt? Avsaknaden av idioti och känslostyrd politik. Det blir inga genusdagis eller daltande med islamister.

En kapitalistisk våt dröm där du tvingas ha staten som delägare ifall du har ett större bolag. Joråsåatte... väldigt kapitalistiskt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En kapitalistisk våt dröm där du tvingas ha staten som delägare ifall du har ett större bolag. Joråsåatte... väldigt kapitalistiskt.

Prova du att driva ett större företag i Sverige utan att följa Sveriges Riksdags och EUs lagar. Delägarskap kan genomföras på flera sätt.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

Det är en alldeles för stor marknad för att låta bli att sälja sig. Kändes overkligt att en partifunktionär skulle vara med i de lokala företagsstyrelserna i både Guangzhou och Nanjing, iaf hos det svenska företag jag jobbade för när det begav sig i början på -90 och man utvecklade amps och tacs testsystem.

De lokala (i Hedesunda) företag jag idag supportar med vänsterhanden (utöver dagjobbet) vad gällande IT har bittert fått erfara vad trademark och copyright betyder (not so much) så man lade bara ut tillverkning av de mer arbetsintensiva delarna utspridda över ett antal olika fabriker för att monteras ihop i Sverige till färdiga enheter.

Raderad medlem 51742

Guest
I denna tråden diskuterar vi ju tillståndet i Sverige och de problem vi ser i samhällsutvecklingen. Skulle tro att tråden är ganska representativ för hur diskussionerna brukar se ut just nu, inte bara i sociala medier utan i samhällsdiskussionen i stort, inklusive politiken.

Något vi sällan pratar om eller kanske ens reflekterar över är hur karaktären på samhällsdiskussionen och sättet som vi gemensamt närmar oss problem har förändrats under åren och hur t ex polariseringen som sker på längre sikt påverkar förmågan till att skapa en positiv samhällsutveckling. Om vi ser lite bortom nästa val, oavsett om SD blir störst eller ej och oavsett om vi börjar se en lösning på de problem vi diskuterat i den här tråden, i vilken riktning tror vi att samhällsutvecklingen kommer att fortsätta - baserat på hur samhällsdiskussionen utvecklats hittills?

Detta tror jag kan vara värt att reflektera över. Jag riktar mig inte till någon särskild i denna tråden, då det handlar om hur diskussionen sker i allmänhet och inte bara i denna tråd och oavsett vilken ståndpunkt man företräder. Jag kan starkt rekommendera att kolla följande videoklipp. Det är nästan två timmar långt, men man bör se hela.

https://www.youtube.com/watch?v=7LqaotiGWjQ&feature=youtu.be

Finns även som podcast om man föredrar att lyssna
https://www.podbean.com/eu/pb-9w7hq-bc4014

...eller sammanfattat i en artikel om man föredrar att läsa
https://medium.com/rebel-wisdom/the-war-on-sensemaking-53710561afce

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Anledningen att jag använde begreppet "islamistisk extremism" i min fråga var därför att du i tidigare inlägg bl.a. skrev "det finns med Kina minst fyra ställen på jorden som kommer vara sharia-fria under nästa och nästnästa generation". Jag tolkade detta som att du ville beskriva en problematik som handlar om rörelser som inte accepterar vår demokratisyn. Tittar vi på exempelvis den definition som säkerhetspolisen använder för att beskriva extremism tyckte jag det problem du tog upp låg i linje med den definitionen.

"Säkerhetspolisen använder ordet extremism för att beskriva rörelser, ideologier eller personer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning. Vissa av dem utövar eller stödjer våld för att förändra samhället i önskad riktning."
Källa: Våldsbejakande islamistisk extremism i Sverige, Säkerhetspolisen

Det går förstås även att använda begreppet "islamism", men det blir mindre precist eftersom det då, beroende på tolkning, rymmer hela skalan från de som accepterar demokratiska principer/värderingar och arbetar politiskt med detta som utgångspunkt, till de som inte accepterar demokrati och är beredd att ta till våld för att uppnå sina syften.
Vilka är det som "accepterar demokratiska principer/värderingar och arbetar politiskt med detta som utgångspunkt", finns det exempel?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inget som svensk media tycker är värt att rapportera om, nu pågår väl febril aktivitet i hur det kan bortförklaras.
e4421c208c925bffcf54b80f11a315f9.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I denna tråden diskuterar vi ju tillståndet i Sverige och de problem vi ser i samhällsutvecklingen. Skulle tro att tråden är ganska representativ för hur diskussionerna brukar se ut just nu, inte bara i sociala medier utan i samhällsdiskussionen i stort, inklusive politiken.

Något vi sällan pratar om eller kanske ens reflekterar över är hur karaktären på samhällsdiskussionen och sättet som vi gemensamt närmar oss problem har förändrats under åren och hur t ex polariseringen som sker på längre sikt påverkar förmågan till att skapa en positiv samhällsutveckling. Om vi ser lite bortom nästa val, oavsett om SD blir störst eller ej och oavsett om vi börjar se en lösning på de problem vi diskuterat i den här tråden, i vilken riktning tror vi att samhällsutvecklingen kommer att fortsätta - baserat på hur samhällsdiskussionen utvecklats hittills?

Detta tror jag kan vara värt att reflektera över. Jag riktar mig inte till någon särskild i denna tråden, då det handlar om hur diskussionen sker i allmänhet och inte bara i denna tråd och oavsett vilken ståndpunkt man företräder. Jag kan starkt rekommendera att kolla följande videoklipp. Det är nästan två timmar långt, men man bör se hela.

https://www.youtube.com/watch?v=7LqaotiGWjQ&feature=youtu.be

Finns även som podcast om man föredrar att lyssna
https://www.podbean.com/eu/pb-9w7hq-bc4014

...eller sammanfattat i en artikel om man föredrar att läsa
https://medium.com/rebel-wisdom/the-war-on-sensemaking-53710561afce
Ja det är oerhört polariserat, inte bara att stora delar av befolkningen inte är överens vad man kan göra åt problem utan framför allt så lever vi ju i parallella verkligheter. Bara att titta på denna tråd, hur olika folk uppfattar verkligheten.

Vidare på temat att polarisera:
09b5c33b34cf1f88c49c7741661ec0d1.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
Ja det är oerhört polariserat, inte bara att stora delar av befolkningen inte är överens vad man kan göra åt problem utan framför allt så lever vi ju i parallella verkligheter. Bara att titta på denna tråd, hur olika folk uppfattar verkligheten.

Vidare på temat att polarisera:
09b5c33b34cf1f88c49c7741661ec0d1.jpg

Jag gissar att du inte sett videoklippet jag länkade till. Se gärna det och även del två som jag länkar till nedan. Jag tror (på riktigt) att du kommer att finna tankar där som du tycker är intressanta.

https://www.youtube.com/watch?v=9QGrffjOFko

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag gissar att du inte sett videoklippet jag länkade till. Se gärna det och även del två som jag länkar till nedan. Jag tror (på riktigt) att du kommer att finna tankar där som du tycker är intressanta.

https://www.youtube.com/watch?v=9QGrffjOFko
Tack men jag läste något om två timmar? Vet inte var du befinner dig i livet men sist jag tittade på TV i två var på tiden det hette att titta på TV typ.

Raderad medlem 51742

Guest
Tack men jag läste något om två timmar? Vet inte var du befinner dig i livet men sist jag tittade på TV i två var på tiden det hette att titta på TV typ.

Allt kan inte presenteras i 30 sekunders-klipp. För att sätta sig in i frågor lite mer på djupet krävs att man också lägger ner tid på det. Men du avgör ju själv vad du vill lägga din tid på. För egen del tyckte jag de 1 timmar och 45 minuter jag lade på videon var mer givande än all tid jag sammanlagt spenderat i den här tråden till exempel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Allt kan inte presenteras i 30 sekunders-klipp. För att sätta sig in i frågor lite mer på djupet krävs att man också lägger ner tid på det. Men du avgör ju själv vad du vill lägga din tid på. För egen del tyckte jag de 1 timmar och 45 minuter jag lade på videon var mer givande än all tid jag sammanlagt spenderat i den här tråden till exempel.
Ja alltså jag kan ta till mig information som paketeras i annat än Instagram men jag är ganska kräsen.

Du kan ju skriva en liten sammanfattning här så kanske fler förstår hur bra och viktig filmen är?

Raderad medlem 51742

Guest
Ja alltså jag kan ta till mig information som paketeras i annat än Instagram men jag är ganska kräsen.

Du kan ju skriva en liten sammanfattning här så kanske fler förstår hur bra och viktig filmen är?

Du gör det inte lätt att diskutera med dig, Markus. Jag tackar för mig. :glömdet

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Inget som svensk media tycker är värt att rapportera om, nu pågår väl febril aktivitet i hur det kan bortförklaras.
e4421c208c925bffcf54b80f11a315f9.jpg

16.24 publicerades en artikel om detta i exempelvis DN. Det får sägas vara "svensk media".

Dessutom var de före FOX News...

Last edited:

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Kan vi försöka hålla oss till att diskutera sakfrågorna istället för att vara otrevliga mot varandra? Blir så mycket bättre diskussioner om inläggen kan ligga kvar. :hej

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan vi försöka hålla oss till att diskutera sakfrågorna istället för att vara otrevliga mot varandra? Blir så mycket bättre diskussioner om inläggen kan ligga kvar. :hej
Jättebra att du sade till, äntligen!

Tack

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så ja, 21:06 tyckte SVT det var ofrånkomligt att skicka ut en pushnyhet om terrordådet.

Den andra push de skickat ut idag handlade om Melodifestivalen och Torsten Flink

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...