Vad var det nu om de där flugorna igen...
Hört talas om demokrati?
Majoriteten har röstat för något som du inte gillar, betyder det att alla dom är ointelligenta människor och endast den åsikt du har är den rätta?
Jag är långt ifrån en som röstat på dagens regeringsform men för den skull idiotförklarar jag inte dom som gjort det.
Av dina inlägg får man känslan att endast din åsikt är den rätta.
Majoritetens tyranni.
När röstboskapen gjort sitt och de oheliga alliansernas ska skapas så reflekteras inte nettoresultatet valresultatet särskilt väl. Små partier som är resultatmässigt i klar minoritet får oproportionerligt stort inflytande. Hur väl är det i linje med demokrati? Och vad de flesta nog trots allt tror att den/det ska stå för?
Nåja, vi uppfyller på pappret i alla fall de flesta rekvisiten för en demokrati men det finns det andra som också gör.
Och vad gäller detta:
Majoriteten har röstat för något som du inte gillar, betyder det att alla dom är ointelligenta människor och endast den åsikt du har är den rätta?
Det är mycket oturligt när människor som inte drabbas eller lider av problem skall kunna vara med och fatta beslut om dem. Politiker som inte längre har barn i skolan är mycket snabbare att lägga ned skolor. De som bor i centralorten lägger snabbt och gärna ned sjukvård i de mer avlägsna delarna.
Samma sak är det när det gäller t.ex miljöpartisterna på Söder i Stockholm och motsvarande ställen i andra storstäder, löjligt lätt att försvåra och fördyra för bilister, oroväckande lätt att kompromissa bort basala funktioner ute i landet när man själv inte lider av det. Förutom då när man ska turista. Vi har vägar som om det inte vore för turisterna aldrig skulle fixats till på den här sidan sekelskiftet.
Såvisst, det ingår i majoriten dels de som har en så annorlunda vardag att vad kreti och pleti drabbas av rör inte mig om jag bara kan känna mig aldrig så lite klimatmoralisk lokalt och så de som inte har någon vardagskontakt med de som som skulle rädda våra pensioner, alla dessa högutbildade som i frustration över en tydligen akut brist på fritidsgårdar och/eller forskartjänster på Esrange i Kiruna eldar bilar och skjuter på varandra.
Det finns en kvinnlig sossepolitiker som [det stod i rikspressen om det för några år sedan] flyttade från Tensta efter att sonen något ofrivilligt ett par gånger fått donera vissa ägodelar till några mer behövande. Det visade sig också att i brist på träningslokal och förmodligen den dåliga belysningen misstagit honom [politikerns son alltså] för en boxboll så räckte det tydligen med kontakt med dessa understimulerade och underpriviligerade element.
När närkontakt uppstår i praktiken så är det inte så där särskilt kul längre...
I majoriteten ingår också en och annan lyxfällankandidat, förmodligen så också en och annan som undrar vilket som är störst 1/4 eller en 1/8. Och förstås icke att förglömma, oroväckande många som av ren slentrian röstar som förra gången. Och numera också alltfler som klanröstar. Moderaterna i Botkyrka hade lite problem på den fronten för något/några år sedan eller SSU i Skåne som upptäcktes det inte längre såg ut som en Kalles Kaviartub. Jo jag vet man röstar inte på SSU men har sannolikt en viss bäring på hur det röstas runtomkring de inblandade.
Det finns dessutom ingen korrelation mellan mycket/vanligt, alltså majoritet och rätt, korrekt, relevant, verklighetsförankrat m.m. Inget som talar för att majoriteten skulle med någon automatik ha "rätt".
Historien har väl visat på en del märkligheter på fronten, nu senast i Storbrittanien där Boris Johnson och Tories vann valet.
Många, mycket, majoritet är inte alls lika med bra eller vettigt...framförallt på grund av kortsynthet i politiken och de skygglappar som ständigt finns tillhands när de som allra minst behövs.