Sverige idag..

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
"Sverige idag"...

vyjrVT2.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så här har det alltid varit!

/Häkkinen och Brooklyn Bounce

7b2e228d99baca84e456ebb2dab24c70.jpg

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det här var nog det terrordåd som kom närmst mig men det var det värt.
Riktigt skönt att hela Östermalm och SVT kan fundera på detta idag.

"Brann julgranen?"

Så här har det alltid varit!

/Häkkinen och Brooklyn Bounce

7b2e228d99baca84e456ebb2dab24c70.jpg

Nja, att det small i ett av de finare kvarteren är väl mest bara en knorr för mig.

Jag tänkte mer på helheten när man öppnar telefonen på måndag morgon: fyra eländiga nyheter på raken, alla från Sverige.

"Välkommen till en ny arbetsvecka..." typ.

Men, jag har ju inte betalt min premiumpeng till Hjörnes Stampen, så jag få väl skylla mig själv.
Har jag bara gjort det hade dom säkert filtrerat fram en trevligare förstasida till just mig...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag kan bara hoppas att du får den vård/beslut du behöver!
Vi har några fanatiskt duktig läkare i vårat land on man bara kommer dit.
Men att komma dit verkar vara omöjligt! :(
Det gick bra för mig, jag var på benen efter någon vecka och sjukskriven någon ytterligare vecka och återställd sedan länge.

Man kan nog välja att se det som en god erfarenhet och att man nu har svart på vitt att Sverige är katastrof.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
https://nyheteridag.se/heberlein-de...rnalistik-borjar-likna-debatten-om-videovald/

Jag skrev på frilansbasis för bland annat DN Kultur och Sydsvenskan Kultur i många år. På samma sätt som en swishjournalist anpassar sig efter donatorernas önskemål, anpassar sig en frilansande skribent efter redaktionens prerenser.

Varenda frilansande skribent i det här landet vet att det är lättare att sälja in en självspäkande klimatalarmistiskt krönika, en text som inskärper vikten att vara på sin vakt inför SD, en essä om en eller annan HBTQ-ikon eller ett hyllningsporträtt av någon postkolonial, antifascistisk, feministisk tänkare än att få gehör för en text som balanserat och nyanserat diskuterar svensk kultur, kritiserar könsbytesoperationer eller milt ifrågasätter vikten av genusperspektiv i den svenska skogsnäringen.
...
Man vet aldrig när man fått sin sista text publicerad. Alltså aktar sig skribenter för att tänja på gränserna. Ingen vill riskera att förarga redaktören och därmed förlora sina uppdrag.

Det är just här som swishjournalistiken faktiskt gjort skillnad. Det faktum att fristående aktörer, det vill säga skribenter, poddare, youtubers som inte är beroende av en redaktörs gunst, har uppmärksammat ämnen som det ökade våldet och islamismens utbredning har tvingat presstödsfinansierade och skattefinansierade medier att uppmärksamma också sådana ämnen de av ”anständighetsskäl” tidigare valt bort.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
https://omni.se/utredaren-om-kraschen-nagot-vi-gatt-vantat-pa/a/xPpxaQ

Den här snubben har det daltats med sedan han var liten, nu har han kört ihjäl en oskyldig, är daltandet slut nu?

Är frågan retorisk?

Bara ny fas.

Jag tror han kommer få världens bästa sjukvård och kompensation som vida överstiger de han skadat såväl som efyerlevande till den han dödat. .Långt mer prioriterad än hans offer. Avskyr den lakoniska tonen från polisen i konstaterandet att de väntat på att något sånt här skulle hända. Närmast cyniskt tbh.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är frågan retorisk?

Bara ny fas.

Jag tror han kommer få världens bästa sjukvård och kompensation som vida överstiger de han skadat såväl som efyerlevande till den han dödat. .Långt mer prioriterad än hans offer. Avskyr den lakoniska tonen från polisen i konstaterandet att de väntat på att något sånt här skulle hända. Närmast cyniskt tbh.

Vad skall Polisen göra? De visste precis att detta skulle ske, de har lagfört honom otaliga gånger men Anne Ramberg och Co. tycker det vore hemskt om politiker har åsikter på deras arbete så de ser till att lagarna inte följs.

På åklagarmyndighetens hemsida (väl dolt) kan man titta igenom de domar som delas ut och vilka straff som ges. Ett par exempel nedan (från 2018).

- För grov misshandel är minimistraffet 1 år. Ca 25% (101 av 424) dömdes till minimistraffet eller lägre (!)
- För mord får 50% lägre straff än minimistraffet (56 av 128)
- För våldtäkt döms mer än 50% (94 av 178) till lägre straff än minimistraffet
- Grovt rån döms ca 50% (17 av 38) till lägre straff än minimistraffet

The list goes on...

Polisen gör sitt jobb medan våra domare och advokater r*vknu**ar skattebetalarna samtidigt som de har mage att säga att det är populism bakom våra åsikter. De har alltså som praxis att ignorera de lagar som säger vilka domar de skall fastställa. Inte så konstigt att polisen tröttnar. Ge polisen en spade, en stor åker att gräva i och bonus för skattepengarna de sparar istället.

Raderad medlem 51742

Guest
Vad skall Polisen göra? De visste precis att detta skulle ske, de har lagfört honom otaliga gånger men Anne Ramberg och Co. tycker det vore hemskt om politiker har åsikter på deras arbete så de ser till att lagarna inte följs.

På åklagarmyndighetens hemsida (väl dolt) kan man titta igenom de domar som delas ut och vilka straff som ges. Ett par exempel nedan (från 2018).

- För grov misshandel är minimistraffet 1 år. Ca 25% (101 av 424) dömdes till minimistraffet eller lägre (!)
- För mord får 50% lägre straff än minimistraffet (56 av 128)
- För våldtäkt döms mer än 50% (94 av 178) till lägre straff än minimistraffet
- Grovt rån döms ca 50% (17 av 38) till lägre straff än minimistraffet

The list goes on...

Polisen gör sitt jobb medan våra domare och advokater r*vknu**ar skattebetalarna samtidigt som de har mage att säga att det är populism bakom våra åsikter. De har alltså som praxis att ignorera de lagar som säger vilka domar de skall fastställa. Inte så konstigt att polisen tröttnar. Ge polisen en spade, en stor åker att gräva i och bonus för skattepengarna de sparar istället.

Någon som vet om detta är siffror som visar straffet före man har justerat ned pga. den dömdes ålder och ev. straffrabatt eller om det är inklusive sådan justering?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Någon som vet om detta är siffror som visar straffet före man har justerat ned pga. den dömdes ålder och ev. straffrabatt eller om det är inklusive sådan justering?

Är ingen jurist men straffrabatt, förmildrande omständigheter osv tas väl i beaktande innan domen faller?
Siffrorna torde således vara inklusive gissar jag.

Raderad medlem 51742

Guest
Är ingen jurist men straffrabatt, förmildrande omständigheter osv tas väl i beaktande innan domen faller?
Siffrorna torde således vara inklusive gissar jag.

Ja, antar det, och då är det väl något mer av en politisk fråga kring lagstiftningen, även om jag förstått att det finns starka skäl att ifrågasätta hur tillämpningen av lagstiftningen sker. Men om det är så att domstolarna inte ens utdömer minimistraff när det finns skäl att göra det, utan hänsyn till straffrabatt eller ålder, ja då är det verkligen illa.

Raderad medlem 51742

Guest
- Tja inte mig emot, men en sån kvinnosakskvinna som hon kanske håller på formaliteterna o moralen.

Hur ser tänkbara scenarier ut för om vi strejkar? Inte en vecka, utan ett par år eller så...

Fan, det kanske kraschade direkt...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...