Jag har jobbat ihop med indiska programmerare med masters från fina indiska universitet som inte kunde grundläggande saker inom programmering. Men de jobbade på svenska företag i Sverige ändå, så man måste nog vara gruvligt inkompetent om man inte ska hitta jobb. Iofs har väl IT fått ett par smällar och det är svårare att hitta jobb så de västa stolpskotten kanske filtreras bort numer?Angående utflyttning:
Hon fick jobb – när hon flyttade från Sverige
Sverige kommer på femte plats i en rankning av 22 europeiska länder och regioner när det gäller svårigheten för högutbildade migranter att få jobb. Sverige ställer, enligt en ny rapport, högre krav på språkkunskaper än en del andra länder. – Man bör våga anställa någon som kanske inte ännu är...www.svt.se
Jag vet inte om jag håller med, för nog fan anställer svenska företag folk som inte pratar svenska. Jag jobbar själv på ett företag och en avdelning där merparten inte är svenskspråkiga och hela den expansion som nu sker i norra Sverige bygger ju på stora delar icke-svensk arbetskraft.
Men visst fan har jag större förtroende för någon med examen från MIT än från något universitet i Somalia som jag inte ens vet om det finns…
För att inte tala om alla läkare från mellanöstern och indien.
Och visst har jag större förtroende för en del västerländska universitet än för afrikanska eller asiatiska, men det är inte direkt så att jag har ett djupt förtroende för västerländska heller. Det är på tok för mycket skit som lyckas ta examen.
Sedan var det väl rätt mycket tal om invandrare som hade "examen" från paper mills med för sådär 10 år sedan, de kanske har ställt till det för migranterna nuförtiden?